Justering af ventiler på en GM motor [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Justering af ventiler på en GM motor


ENN
18-02-2009, 19:26
Justering af ventiler på en GM motor foregår på følgende måde:

-Motoren startes og varmes op til normal temp.

-Ventildæksler afmonteres - hav godt med klude parrat til det følgende:

-Motoren startes i tomgang og justermøtrikken på vippearmen på 1 ventil løsnes til ventilen klaprer højlydt.

-Nu spændes justermøtrikken ned til PRÆCIS der hvor ventilen ikke klaprer mere - men kun præcis dertil.

-Ventilen justeres yderligere 3/4 omdrejning ned - men i intervaller på 1/4 omdrejning af gangen efterfulgt af ca 20 sek pause - du vil høre at motoren går urent straks efter du har drejet 1/4 omdrejning ned - men i løbet af få sekunder har den hydrauliske ventilløfter korrigeret for nedspændingen og motoren går rent igen - som sagt fortsætter du til ventilen er præces 3/4 omdrejning spændt ned

-du fortsætter til næste ventil og starter proceduren forfra - fortsæt til alle ventiler er stillet.

Vær forberedt på at der sprøjter små oliefragmenter ud under processen - og vær forberedt på at vaske motoren af efter justeringen - det er ikke store oliemængder der kommer ud under hele justeringsfasen - måske 0,2 liter i alt men det sviner derfor er det en god ide at have nogle klude parrat.

Og så de spørgsmål man sikkert sidder tilbage med:

Hvordan justerer jeg ventilerne indledningsvis så den kan startes:
-Det gør du ved at tørne motoren så en ventil er lukket - så mærker du på vippearmen og justerer den ned til den præcist intet spillerum har
-du gør det samme på de øvrige ventiler - så er motoren justeret nok til at du kan starte den op

Hvorfor skal jeg lave den endelige justering i intervaller på 1/4 omdrejning og ikke bare give den 3/4 omdrejning af èn gang?
-Det skal du fordi der er en riciko for at ventilen ved for hurtig nedspænding kan ramme et stempel - det der sker når du drejer den 1/4 omdr. og motoren går lidt urent er nemlig at ventilen ikke lukker helt - og derfor ikke har kompresion og forbrænding på den cylinder - imidlertid udligner den hydrauliske ventilløfter nedspændingen hurtigt - og du kan så fortsætte med nedspændingen

http://www.autohistory.org/oldsrock_5.jpg

Viser en hydraulisk ventillyfter - dog ikke fra en GM

http://static.howstuffworks.com/thumbnails/gif/engine-cam.gif
Animation af ventilarangement - her dog en overliggende knastaksel - den omtalte Gm har en underliggende knastaksel

Miss Mancini
18-02-2009, 20:16
Hvad er den direkte årsag til dynamisk ventiljustering på GM 3.0 motoren ?

På andre motorer med underliggende knastaksel f.eks. IVECO V8, justeres ventilerne på traditionel vis med slukket motor.

Strøyer
18-02-2009, 20:18
Er det ikke den samme fremgangsmåde som på de gamle opel maskiner. ?
Har de forøvrigt noget med hinanden at gøre ? jeg tænker på 3,0 monza og senator

ENN
18-02-2009, 20:19
Man kan også justere dem med stoppet motor - men det er svært at vurdere om ventilløfterne er "pumpet" helt op derfor er det bedste at gøre det med varm motor der kører. Selve justeringen tager få minutter men man får lidt oliestænk ud når det gøres på denne måde.

Jeg har prøvet begge metoder og foretrækker den med motoren i gang da det så står præcist.

Der findes en stænkskærm man kan montere hvis man vil undgå oliestænk under justeringen

ENN
18-02-2009, 20:21
Er det ikke det samme som de gamle opel maskiner.
Har de forøvrigt noget med hinanden at gøre ? jeg tænker på 3,0 monza og senator


GM Vortec 3000 har intet med opels 3,0 at gøre

Det er en industrimotor der aldrig har siddet i nogen bil - den har dog enkelte ligheder med Chervolet Nova motoren på 3.5 litter fra begyndelsen af 60èrne men det er kun ligheder - det er ikke samme motor

goffy
18-02-2009, 20:23
Er det ikke det samme som de gamle opel maskiner.
Har de forøvrigt noget med hinanden at gøre ? jeg tænker på 3,0 monza og senator

monza og senator var de ikke 6 benet

ENN
18-02-2009, 20:26
Jo

Strøyer
18-02-2009, 20:26
:eek:monza og senator var de ikke 6 benet


Jo da..
Vil det sige at man laver 4 cylindrede bådmotore..??????????fjupeqopq

goffy
18-02-2009, 20:27
:eek:


Jo da..
Vil det sige at man laver 4 cylindrede bådmotore..??????????fjupeqopq

jeps det er en halv 8 er fjupeqopq

goffy
29-04-2009, 08:30
Justering af ventiler på en GM motor foregår på følgende måde:

-Motoren startes og varmes op til normal temp.

-Ventildæksler afmonteres - hav godt med klude parrat til det følgende:

-Motoren startes i tomgang og justermøtrikken på vippearmen på 1 ventil løsnes til ventilen klaprer højlydt.

-Nu spændes justermøtrikken ned til PRÆCIS der hvor ventilen ikke klaprer mere - men kun præcis dertil.

-Ventilen justeres yderligere 3/4 omdrejning ned - men i intervaller på 1/4 omdrejning af gangen efterfulgt af ca 20 sek pause - du vil høre at motoren går urent straks efter du har drejet 1/4 omdrejning ned - men i løbet af få sekunder har den hydrauliske ventilløfter korrigeret for nedspændingen og motoren går rent igen - som sagt fortsætter du til ventilen er præces 3/4 omdrejning spændt ned

-du fortsætter til næste ventil og starter proceduren forfra - fortsæt til alle ventiler er stillet.

Vær forberedt på at der sprøjter små oliefragmenter ud under processen - og vær forberedt på at vaske motoren af efter justeringen - det er ikke store oliemængder der kommer ud under hele justeringsfasen - måske 0,2 liter i alt men det sviner derfor er det en god ide at have nogle klude parrat.

Og så de spørgsmål man sikkert sidder tilbage med:

Hvordan justerer jeg ventilerne indledningsvis så den kan startes:
-Det gør du ved at tørne motoren så en ventil er lukket - så mærker du på vippearmen og justerer den ned til den præcist intet spillerum har
-du gør det samme på de øvrige ventiler - så er motoren justeret nok til at du kan starte den op

Hvorfor skal jeg lave den endelige justering i intervaller på 1/4 omdrejning og ikke bare give den 3/4 omdrejning af èn gang?
-Det skal du fordi der er en riciko for at ventilen ved for hurtig nedspænding kan ramme et stempel - det der sker når du drejer den 1/4 omdr. og motoren går lidt urent er nemlig at ventilen ikke lukker helt - og derfor ikke har kompresion og forbrænding på den cylinder - imidlertid udligner den hydrauliske ventilløfter nedspændingen hurtigt - og du kan så fortsætte med nedspændingen

http://www.autohistory.org/oldsrock_5.jpg

Viser en hydraulisk ventillyfter - dog ikke fra en GM

http://static.howstuffworks.com/thumbnails/gif/engine-cam.gif
Animation af ventilarangement - her dog en overliggende knastaksel - den omtalte Gm har en underliggende knastaksel

jeg har en ventil der tikker er dette fremgangsmåden eller er der en nemmere måde :D

ENN
29-04-2009, 09:42
Det er fremgangsmåden

men den tikken du hører og som du tolker til at stamme fra 1 ventil har motoren mere eller mindre altid haft den lyd? er den mest markant ved lave motoromdrejninger?

Hvis ja så er det nok ikke en ventil men derimod benzinpumpens knast der laver lyden - jeg har brugt timer for at finde lyden på mon motor og den kommer fra benzinpumpens knasttræk og kan ikke fjernes - de fleste 3,0ère har denne lyd

goffy
29-04-2009, 10:45
Det er fremgangsmåden

men den tikken du hører og som du tolker til at stamme fra 1 ventil har motoren mere eller mindre altid haft den lyd? er den mest markant ved lave motoromdrejninger?

Hvis ja så er det nok ikke en ventil men derimod benzinpumpens knast der laver lyden - jeg har brugt timer for at finde lyden på mon motor og den kommer fra benzinpumpens knasttræk og kan ikke fjernes - de fleste 3,0ère har denne lyd

Jeg kom til at åbne ned til maskinen lige efter jeg havde startet og opdagede at det tikkede , men ikke mere en det nok højst kunne være en ventil.
lyden høres tydeligst ved tomgang eller lige over tomgang. jeg vil prøve at lokalisere lyden og høre om det er fra pumpen. :D

ENN
29-04-2009, 13:09
Jeg kom til at åbne ned til maskinen lige efter jeg havde startet og opdagede at det tikkede , men ikke mere en det nok højst kunne være en ventil.
lyden høres tydeligst ved tomgang eller lige over tomgang. jeg vil prøve at lokalisere lyden og høre om det er fra pumpen. :D

Tikkelyden kommer formentligt fra pumpen - det er svært at lokalisere ved at lytte sig frem men man kan afmontere pumpen og prøve at starte uden - så hører man det tydeligt

Man kan også med startet motor og afmonteret ventildæksen prøve at "holde" imod på en vippearm af gangen - forsvinder lyden så har du fundet den ventil der forårsagede det

Lyden er meget almindelig på de 3,0ère

MartinB
17-05-2014, 20:29
Tikkelyden kommer formentligt fra pumpen - det er svært at lokalisere ved at lytte sig frem men man kan afmontere pumpen og prøve at starte uden - så hører man det tydeligt

Man kan også med startet motor og afmonteret ventildæksen prøve at "holde" imod på en vippearm af gangen - forsvinder lyden så har du fundet den ventil der forårsagede det

Lyden er meget almindelig på de 3,0ère
Enn, og i andre. Er det Alle Mercruiser 3,0 motorer der har hydrauliske ventiler ?? Jeg har en 3,0 CID 181 motor fra 1988 der skal justeres. Da jeg har fået gjort det forkert 2 gange nu, mangler jeg lige denne viden.
Ved godt dette er et gammelt indlæg..

Horizonblue
18-05-2014, 16:57
Enn, og i andre. Er det Alle Mercruiser 3,0 motorer der har hydrauliske ventiler ?? Jeg har en 3,0 CID 181 motor fra 1988 der skal justeres. Da jeg har fået gjort det forkert 2 gange nu, mangler jeg lige denne viden.
Ved godt dette er et gammelt indlæg..

Martin;
ENN gik bort for nogle år siden, så han kan desværre ikke svare. Han var et orakel og altid saglig i sine indlæg.

Men med hensyn til 3.0'eren, ja de har alle hydrauliske ventilløftere.