"Ny" 3.0'er med 150hk [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : "Ny" 3.0'er med 150hk


Lars T
24-02-2009, 17:14
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marine_leisure_engines/engines/c_gasoline_sterndrive/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer :rolleyes:

Miss Mancini
24-02-2009, 17:37
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marine_leisure_engines/engines/c_gasoline_sterndrive/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer :rolleyes:

ENN har berettet om denne motor i en tidligere tråd.

Mercruiser viste motoren på Düsseldorf Boat Show, men det så ikke "færdigt ud". Volvo Penta kan det gylde med at lave tingene færdigt. Her er intet overladt til tilfældighederne.

Horizonblue
24-02-2009, 17:40
Ja, det er en fin motor. Man må formode at 3,0 eren ikke står over for en afløser lige med det samme, siden de gider at lave indsprøjtning og katalysator til den.

Mercruiser har brugt krudt på en anden 4 cyl motor, de kalder den "hvæser", undskyld "Vazer"

http://northamerica.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/vazer.php

Det er jo en topmoderne 4 cyl motor, overliggende knastaksel, multipoint indsprøjtning, alu topstykke, ferskvandskøling.

Men 100 hk, er det ikke lige i underkanten?

goffy
24-02-2009, 17:51
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marine_leisure_engines/engines/c_gasoline_sterndrive/3.0GXiC.htm

Den lever op til de Californiske emissionskrav, har direkte indsprøjtning, så hvorfor har vi ikke hørt mere til denne? Den ville da være perfekt til mange mindre både.!!

Sjovt at Mercury ikke har taget den ind i deres sortiment - Typisk amerikansk at satse på større motorer :rolleyes:

det gør min 3,0 fra 2005 da også der fulgte en hel stak papirer + certifikat med om at den overholdte de Californiske emissionskrav og der sidder mærkater på motoren hvor det også fremgår ?
alt på min kaburator er også plomberet flere steder og disse må kun brydes af autoriserede ellers bortfalder godkendelserne ?

sådan står der i bogen. er der mon kommet nye krav ?

BrianL
24-02-2009, 22:02
er der mon kommet nye krav ?

ja der er kommet nye krav: http://www.nmma.org/news/news.asp?id=16600&sid=44

ENN
24-02-2009, 22:05
Det er MPI versionen af GM Vortec 3000 - Mercruiser har den også

Det er som hverken Mercruiser eller Volvo der har "opfundet" MPI versionen den har været i GM`s program i næsten 3 år det er bare først nu at Mercruiser/Volvo lancerer den

BrianL
24-02-2009, 22:08
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marine_leisure_engines/engines/c_gasoline_sterndrive/3.0GXiC.htm

har direkte indsprøjtning

Er du sikker på at den har direkte indsprøjtning ?
Jeg kunne ikke lige finde den information, men jeg kan have overset det. Såvidt jeg kan se så den udstyret med katalysator, men er ikke sikker på om den har direkte indsprøjtning ?

goffy
24-02-2009, 22:14
den er go nok det er med indsprøjtning

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=195512&r=2008-08-15-10-45-27&t=PDF1P&a=7749212&p=T416&d=Product Bulletins&s=79388&id=2649&lang=da-DK

ENN
24-02-2009, 22:16
Nej den har ikke direkte indsprøjtning den har multipoint indsprøjtning altså som på hovedparten af Indsprøjtnings benzinmotorer - den sprøjter brændstof ind lige før indsugningsventilen

Man kan læse om motoren her: http://www.gm.com/experience/technology/gmpowertrain/engines/specialized/marine/2010_3000%20Marine.pdf


Den kom på markedet som MPI motor i 2005

goffy
24-02-2009, 22:20
ok ok det kalder jeg også for indsprøjtning :D

Strøyer
25-02-2009, 06:38
ja der er kommet nye krav: http://www.nmma.org/news/news.asp?id=16600&sid=44

Er der også kommet andre krav i danmark ?
Feks. Ved import af ældre både,
Bliver co2 testet når de skal CE-godkendes ?

Lars T
25-02-2009, 08:21
Det er MPI versionen af GM Vortec 3000 - Mercruiser har den også

Det er som hverken Mercruiser eller Volvo der har "opfundet" MPI versionen den har været i GM`s program i næsten 3 år det er bare først nu at Mercruiser/Volvo lancerer den

Esben hvor ser du at den er i Mercurys sortiment?
sådan som jeg ser der er det kun "den gamle karburatorversion" der er med.?!

MPI er det ikke direkte indsprøjtning, i så fald hvad er forskellen? :)

ENN
25-02-2009, 18:46
Du kan bestille den hos en mercruiser forhandler - jeg fik den tilbudt i november 2008 direkte fra min amerikanske forhandler - og da var den helt ny i mercruisers program

Direkte indsprøjtning er sjældent i benzinmotorer men det findes i bla. Mitsubishi`s GDI motorer og har altså indsprøjtning direkte i forbrændingkammeret

En normal indsprøjtningsmotor (fx. MPI) sprøjter ikke brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret men ind i indsugningen før indsugningsventilen og det er det samtlige af GM`s motorer gør (incl din)

En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)

ENN
25-02-2009, 18:50
ok ok det kalder jeg også for indsprøjtning :D

Det var lars t`s indlæg jeg svarede på - han siger den havde direkte indsprøjtning hvilket den ikke har - det du skrev er helt korrekt - nemlig indsprøjtning - for det har den-dlof--f

Horizonblue
25-02-2009, 19:13
Direkte indsprøjtning er sjældent i benzinmotorer men det findes i bla. Mitsubishi`s GDI motorer og har altså indsprøjtning direkte i forbrændingkammeret

En normal indsprøjtningsmotor (fx. MPI) sprøjter ikke brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret men ind i indsugningen før indsugningsventilen og det er det samtlige af GM`s motorer gør (incl din)

En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)

Fuldstændig korrekt skrevet. Direkte indsprøjtning bliver brugt ofte i folkemunde, men det er ikke korrekt, medmindre vi snakker om diesel.

BrianL
25-02-2009, 20:43
En diesel har direkte indsprøjtning i modsætning til langt de fleste benzinmotorer (eneste undtagelser er som nævnt fx Mitsubishi`s gdi motorer)

Der findes nu flere benzinmotorer med direkte indsprøjtning som der kan læses om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Selv kender jeg mest til det fra de moderne 2 takts påhængsmotorer.

Men jeg blev overrasket da Lars T nævnte at Volvo havde lavet en indenbords motor med denne teknologi, men indsprøjtningen er nu "almindelig" multipoint injection hvor dyserne sider monteret i indsugningsmanifolden.

Lars T
26-02-2009, 09:38
Potaetoe Vs Potatoe ;)
Det havde da været nemmere hvis man kunne kalde en spade for en spade :)

Men den er nu staidg ikke at finde i Mercurys program..!? Den ville jo være perfekt til DK.

goffy
26-02-2009, 09:47
Potaetoe Vs Potatoe ;)
Det havde da været nemmere hvis man kunne kalde en spade for en spade :)

Men den er nu staidg ikke at finde i Mercurys program..!? Den ville jo være perfekt til DK.

LARS T. jeg har sagt det før KØB VOLVO poppe

ENN
26-02-2009, 17:53
Der findes nu flere benzinmotorer med direkte indsprøjtning som der kan læses om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Selv kender jeg mest til det fra de moderne 2 takts påhængsmotorer.

Men jeg blev overrasket da Lars T nævnte at Volvo havde lavet en indenbords motor med denne teknologi, men indsprøjtningen er nu "almindelig" multipoint injection hvor dyserne sider monteret i indsugningsmanifolden.


Du har helt ret - mitsubishi startede bølgen for 10 år siden med deres GDI siden er bla VW kommet til med deres FSI (der efter hvad jeg kan forstå er et direkte indsprøjtningssystem)