Santa Fe total tot..... [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Santa Fe total tot.....


Miss Mancini
25-02-2009, 18:46
Så skete det første driftsstop med min Santa fe efter 387000 km...:(

Lige nu holder jeg på Vestmotorvejen ved Tjæreby - et par kilometer efter Storebæltsbroen på vej mod København.

Under kørslen kom der pludselig kraftig rødudvikling bag bilen og hastigheden faldt drastisk. Ude foran - måske automatgearkassen - fik en meget metallisk lyd - hverken olietrykslampe eller for høj motortemperatur lyste.

Nu venter jeg på Falck, der har ca. 1 1/2 times ventetid...:( :(

Godt jeg har computer med..:) :)

ENN
25-02-2009, 18:53
Jamen dog rolf - brug dansk autohjælp i stedet hehe

Nå men måske en turbolader? lad os håbe den ikke har ædt en turbolader for så er motoren færdig :(

ENN
25-02-2009, 18:57
Forsvandt motorens trækkraft? eller mistede du bare gearkassen?

Røgen tyder på en ødelagt turbolader - når lejerne er slidte rammer turbinehjulet til sidst huset - skovlhjulene splintres - motorolie løber ud i indsugningen (derfor ryger den kraftigt) og er man uheldig æder motoren metalresterne af skovlhjulene og ødelægges - er man rigtig uheldig kommer så store smørreoliemængder ud i indsugningen at motoren "kører" på smørreolien den "indånder" og så løber den løbsk og stopper først hvis den stikker et ben gennem siden eller løber tør for smørreolie

Miss Mancini
25-02-2009, 19:07
Forsvandt motorens trækkraft? eller mistede du bare gearkassen?

Røgen tyder på en ødelagt turbolader - når lejerne er slidte rammer turbinehjulet til sidst huset - skovlhjulene splintres - motorolie løber ud i indsugningen (derfor ryger den kraftigt) og er man uheldig æder motoren metalresterne af skovlhjulene og ødelægges - er man rigtig uheldig kommer så store smørreoliemængder ud i indsugningen at motoren "kører" på smørreolien den "indånder" og så løber den løbsk og stopper først hvis den stikker et ben gennem siden eller løber tør for smørreolie

Motoren tabte effekt meget hurtigt - herefter røgudvikling bag bilen.
Jeg har lige pejlet oliestanden på motor og gearkasse - det ser fint ud.

Lige inden jeg stoppede motoren med tændingsnøglen, så hakkede og prustede den og det gav nogle kraftige ryk frem og tilbage i bilen selvom gearvælgeren prompte blev sat i neutral imens jeg trillede ind til siden.

Hvad er symptomerne på en eksploderet converter/automatgearkasse ?

ENN
25-02-2009, 19:14
Symptomerne virker ikke som en aut gearkasse - som regel mistes et par gear først og så falder alle gear ud til sidst en converter "eksploderer" som sådan ikke

Det lyder som en turbolader eller en deffekt injektor

Miss Mancini
25-02-2009, 19:20
Symptomerne virker ikke som en aut gearkasse - som regel mistes et par gear først og så falder alle gear ud til sidst en converter "eksploderer" som sådan ikke

Det lyder som en turbolader eller en deffekt injektor

Gearkassen har "slået knuder" de sidste par dage. I to tilfælde, har gearkassen blokeret fremdrift - ved hastighed omkring 50 km/h - med det resultat at jeg var ved at blive kastet ud igennem forruden.

ENN
25-02-2009, 19:29
Hvad sker der når du starter motoren - er den blokeret? normalt vil en gearkasse ikke skabe problemer for selve motoren men det lyder ikke godt det med gearkassen

Afhængig af om du vil beholde bilen så er løsningen altså en fabriksrenoveret gearkasse - og afhængig af hvad der er sket med motoren - en ombytter

Jeg har selv lige købt 2 stk bærearme til min "nye" BMW de skal skiftres ved lejlighed - pris hos BMW små 1600 kr/ stk pris hos Carl Christensen (der forhandler de originale Lemförder bærearme) 560 kr

Derudover har jeg indkøbt 4 stk nye CR injektorer fra Bosch - dem der sidder i fejler intet men nu har jeg et sæt reserve - jeg gav 1000 kr/stk købt direkte ved bosch (det sted du også kender) det er under 1/3 af prisen hos BMW

Miss Mancini
25-02-2009, 19:34
Hvad sker der når du starter motoren - er den blokeret? normalt vil en gearkasse ikke skabe problemer for selve motoren men det lyder ikke godt det med gearkassen

Afhængig af om du vil beholde bilen så er løsningen altså en fabriksrenoveret gearkasse - og afhængig af hvad der er sket med motoren - en ombytter

Jeg har selv lige købt 2 stk bærearme til min "nye" BMW de skal skiftres ved lejlighed - pris hos BMW små 1600 kr/ stk pris hos Carl Christensen (der forhandler de originale Lemförder bærearme) 560 kr

Derudover har jeg indkøbt 4 stk nye CR injektorer fra Bosch - dem der sidder i fejler intet men nu har jeg et sæt reserve - jeg gav 100 kr/stk købt direkte ved bosch (det sted du også kender) det er under 1/3 af prisen hos BMW

Jeg skal ikke have startet noget som helst...:)

Jeg vil gerne - hvis jeg må - have dig med på sidelinien, når fejlen skal lokaliseres og skadernes omfang vurderes, inden den endelige beslutning tages omkring reparation.

Jeg har kigget på mobile.de for en reservedelsbil med 180000 km på tælleren. Den koster 3000,- EUR, og er med automatgear-

ENN
25-02-2009, 19:57
Tag ladeluftslangen af ved indsugningsmanifolden - er der meget olie? er der ingen olie af betydning så start den og se om den spytter olie og rester fra turboladeren ud gennem slangen

Stikker du en finger ned i slangen og mærker på olien (der er altid en anelse olie i trykslangen det kommer fra krumtaphusventilationen) er der så metalpartikler i?

ENN
25-02-2009, 20:10
:dizzy::cry:RainsmileyJeg tror vi har "lost contact" måske hele hyandaien eksploderede med Rolf - eller også er Falck nået frem phppp

Casper T
25-02-2009, 20:49
jubii jeg fik min suki idag næsten en måned på værksted,19000dkr+moms pga af noget dårligt loctitte fra fabrikken.puha godt med garanti

Jess
25-02-2009, 20:56
Og så driller folk mig fordi jeg kører engelsk bil ?????

Horizonblue
25-02-2009, 22:03
Køb en tysker, min Golf 1,6 benzin 1988 har kørt 400000000000000000000000, undskyld 400.000 km

Motoren har aldrig være lukket op. Generator og vandpumpe, begge originale reservedele som jeg skiftede da jeg købte den, har nu kørt 275.000 km

Gearkassen har jeg aldrig rørt ved, bevares der er ved at være lidt slør i gearstangen, men efter 400 K kunne diverse led nok trænge til at blive udskiftet.

Bruger hverken olie eller vand (Ja det passer sgu)

Koblingen har aldrig været skiftet.

Fantastisk mekanik :-)

ENN
26-02-2009, 07:42
Køb en tysker, min Golf 1,6 benzin 1988 har kørt 400000000000000000000000, undskyld 400.000 km

Motoren har aldrig være lukket op. Generator og vandpumpe, begge originale reservedele som jeg skiftede da jeg købte den, har nu kørt 275.000 km

Gearkassen har jeg aldrig rørt ved, bevares der er ved at være lidt slør i gearstangen, men efter 400 K kunne diverse led nok trænge til at blive udskiftet.

Bruger hverken olie eller vand (Ja det passer sgu)

Koblingen har aldrig været skiftet.

Fantastisk mekanik :-)

Med kærlig pleje og fornuftigt brug kan specielt en diesel nå astronimiske km tal

En af mine kolegaer har en audi der rundede 740000 km forleden dag - han har lige måttet skifte blæsermotoren da den var slidt oppoppe

Selv har jeg det princip at lave en del forebyggende vedligehold - så kommer man ikke i den situation at det hele er "kørt" ned på samme tid

Injektorer renoveres efter max 200000 km uanset om de fejler noget eller ej - på en CR motor er det ofte defekte injektorer der kan føre til tabet af en motor "før tid"

Nu har min "nye" BMW kørt 83000 km og der er lidt slør i en bærearm (et kendt "problem" på E46ère og mange andre biler) jeg skifter begge sider + styrekugler og "kødben" til krængningsstabilisatoren - samtidigt får den nye skiver og klodser så er forvognen nemlig "nulstillet" og kan køre mange km før der skal kigges på den igen - og når man først adskiller det kan man ligesågodt skifte alle sliddele. Det hjælper selvfølgeligt at man kan få delene meget billigt (jeg benytter kun original eller OEM dele på mine biler) hele forvognen på en BMW er Lemförder dele og de er dyre i en BMW kasse men billige at købe engros hos den Danbske agent (Carl Christensen)

Jeg har som også anskaffet 4 stk nye CR injektorer - til at have på lager - de er produceret af Bosch og købt direkte gennem bosch koster de 1000 kr pr stk - gennem BMW koster de ca 3-4 gange så meget

Miss Mancini
26-02-2009, 08:06
Jeg blev hentet af Falck i aftes omkring kl. 21.00.....

Bilen står nu hos Automatgearspecialisten i Kvistgård - ved siden af MB Marine og Cylinderservice. Jeg tager ud og undersøger bilen lidt nærmere idag, hvis ellers jeg får tid...:) :)

Anders kr
26-02-2009, 08:24
Jeg lytter lige, med der er vist mange gode skjulte råd, til hvad man skal holde sig fra når man køber bil ;-) og hvad der holder-dlof--f

ENN
26-02-2009, 09:05
Hvad får dig til at tro det er gearkassen - har du undersøgt hvad der forårsagede røgen?

Miss Mancini
26-02-2009, 09:17
Hvad får dig til at tro det er gearkassen - har du undersøgt hvad der forårsagede røgen?

Gearkassen har givet svære problemer det seneste stykke tid. Jeg oplevede for få dage side, hvordan bilen "bremsede" brat op uden at jeg havde rørt bremsen. Der lød metalliske lyde ude fra motorrummet.

Samtidig har der i motorrumet været en tendens til en underlig lyd - som når et leje er defekt.

Jeg har ikke været ude og undersøge bilen endnu. Det bliver måske først i næste uge. Bådudstillingen kalder...

ENN
26-02-2009, 17:18
jubii jeg fik min suki idag næsten en måned på værksted,19000dkr+moms pga af noget dårligt loctitte fra fabrikken.puha godt med garanti


Har de virkeligt kunnet bruge 1 måned på den rearation sssurr

Fik du lavet service samtidigt?

Casper T
26-02-2009, 20:30
Det er konen der kører suzukien til daglig,de havde lovet en uge+et par dage,så da der var gået en uge lånte jeg en bll af en jeg har hjulpet meget gennem tiden,så var der ikke mere brok......suzuki frederikssund brug dem aldrig....endelig en vw igen lød det fra fruen:rolleyes:

ENN
02-03-2009, 16:31
Noget nyt Rolf - husk at holde os opdateret

Miss Mancini
02-03-2009, 16:45
Ikke endnu.

Skal ud på værkstedet i morgen.

Jess
02-03-2009, 18:55
Ikke endnu.

Skal ud på værkstedet i morgen.

du må sige til ,hvis du skal have et lift hjem på lørdag :rolleyes:

Miss Mancini
02-03-2009, 19:04
du må sige til ,hvis du skal have et lift hjem på lørdag :rolleyes:

Hvis du kan have 18 kvm. stand incl. produkter i det engelske komfur, så er det en aftale...:) :) :)

Jess
02-03-2009, 19:09
Hvis du kan have 18 kvm. stand incl. produkter i det engelske komfur, så er det en aftale...:) :) :)
Jeg regner da med at du har alt udsolgt på lørdag, så kan jeg nøjes med konens fabia :rolleyes:

Seriøst, hvis du mangler noget transport den ene eller anden vej så giv mig et ring.

Manorwar
02-03-2009, 20:02
efter lasses besøg på standen og rudofrolfs stændige drillerier med piraten på messen skal da ikke pakke sooo meges sammen .
den lille æske med asken kan han tage hjemme i aktentaske..
-dlof--f-dlof--f-dlof--f

Jess
02-03-2009, 20:55
efter lasses besøg på standen og rudofrolfs stændige drillerier med piraten på messen skal da ikke pakke sooo meges sammen .
den lille æske med asken kan han tage hjemme i aktentaske..
-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Vær nu lidt søde ved ham
-dlof--f

Manorwar
02-03-2009, 21:45
NO WAY Chefff-dlof--f

nicolajjetrider
23-03-2009, 07:50
Hvad fejlede den?:)

Miss Mancini
23-03-2009, 09:37
Intet nyt om gearkassen.

nicolajjetrider
23-03-2009, 10:26
Rimelig langsom process hos det værksted må man sku nok sige.... Kør den over på mit arbejde så kan vi da gå igang med den.

Miss Mancini
31-03-2009, 17:07
Motoren er færdig, nedkørt, kaput mv.

Jeg laver et nyt firma der hedder: nymotor.dk....:) :)

Jeg må en tur til Holland og finde en ny motor eller lettere brugt.

Motoren er blank for kompression.......:(:(:(

BrianL
31-03-2009, 17:21
Motoren er færdig, nedkørt, kaput mv.

Jeg laver et nyt firma der hedder: nymotor.dk....:) :)

Jeg må en tur til Holland og finde en ny motor eller lettere brugt.

Motoren er blank for kompression.......:(:(:(

Hvad skete der ?
Gik turboen ?
Knækkede en plejlstang ?
Knækkede tandremmen ?
Lyder underligt hvis motoren pludseligt tabte kompressionen på alle cylindre.

Miss Mancini
31-03-2009, 20:37
Hvad skete der ?
Gik turboen ?
Knækkede en plejlstang ?
Knækkede tandremmen ?
Lyder underligt hvis motoren pludseligt tabte kompressionen på alle cylindre.

Konklusionen fra værkstedet er blot, at motoren ikke kan rotere - de har afmonteret gearkassen.

En brugt motor med 38000 km på tælleren kan skaffes til 24000,-kr. + moms...
Det kan ikke svare sig at reparere på den gamle, når en brugt motor ikke koster mere.....

Miss Mancini
31-03-2009, 21:05
Hvad skete der ?
Gik turboen ?
Knækkede en plejlstang ?
Knækkede tandremmen ?
Lyder underligt hvis motoren pludseligt tabte kompressionen på alle cylindre.

Konklusionen fra værkstedet er blot, at motoren ikke kan rotere - de har afmonteret gearkassen.

En brugt motor med 38000 km på tælleren kan skaffes til 24000,-kr. + moms...
Det kan ikke svare sig at reparere på den gamle, når en brugt motor ikke koster mere.....

ENN
03-04-2009, 06:50
Åd den en turbolader eller hvad skete der rolf?

Du skal jo mig bekendt også bruge en gearkasse da den vist også havde problemer - så det er en motor og en gearkasse du skal bruge?

Hvad kører du så imens Hyundaièn er død?

ENN
28-04-2009, 19:39
Rolf - nu vil vi opdateres - hvad sker der med den hyundai?DDriver

Miss Mancini
19-08-2009, 20:18
Så er der nyt omkring min Hyundai Santa Fe - det har taget lang tid fordi jeg ikke har prioteret reparationen særlig højt.

Værkstedet har afmonteret topstykket - de havde ikke et endoskop i en passende størrelse til at kigge ind i motoren med - og det viser sig, at vippetøj, ventilløfter og knastaksel er defekt sammen med en turbolader, der næppe holder ret meget længere. Der er regnet på reservedelspriserne og arbejdsløn holdt op i mod bilens alder og antal kørte kilometer. En reparation af topstykke mv. + turbo, vil koste i omegnen af ca. 20000,- + moms.

Jeg har i dag købt en brugt motor fra 2005 med 64000 km på tælleren til en fornuftig pris af 20000,- + moms. Denne motor er komplet incl. turbolader mv.
Eneste ting der skal flyttes over på denne motor fra min egen er klimakompressoren. Tandremmen og remstrammere bliver skiftet på motoren selvom der er ca. 60000 km til næste tandremsskift.

Jeg undersøger prisen på en ny converter til gearkassen - de foreløbige priser siger i omegnen af 10000,- + moms.

Santa Fe´en burde være kørende indenfor 14 dage - den nye motor er på lager i Holland og skal fragtes til DK.

Lars T
19-08-2009, 21:43
Der må være gode penge i marine-reservedel hva ;);)

høvding
20-08-2009, 17:21
rolf du må sige til hvis jeg skal se hvad jeg kan skaffe en coverter til.
arbejde jo med de hyundaier til dagligt.

Jess
20-08-2009, 17:36
Smæk dog en v8er i den med ferskvandskøling lf-flg

Miss Mancini
20-08-2009, 18:30
rolf du må sige til hvis jeg skal se hvad jeg kan skaffe en coverter til.
arbejde jo med de hyundaier til dagligt.

Det lyder blændende - jeg sender dig en PM med bilens chassisnummer.

lbk
20-08-2009, 22:32
rolf du må sige til hvis jeg skal se hvad jeg kan skaffe en coverter til.
arbejde jo med de hyundaier til dagligt.
Er hyundaier generelt lige så holdbare og slidstærke som vestlig designede/byggede.
Håber det er en tekniker jeg spørger :)

Miss Mancini
21-08-2009, 06:44
Jeg har været særdeles tilfreds med min Hyundai Santa Fe 4x4. Bilen blev købt fabriksny i november 2003 og har d.d kørt 387000 km.

Den generelle kvalitet på bilen kan der ikke klages over. Rust er et fremmedord - den er rustfri selv om der ikke er ydet ekstra rustbeskyttelse i vognbunden.

Reservedelspriserne - hvis der vælges uoriginale dele - er absolut gunstige.
Bremseklodser for og bag, kan købes til omkring 400,- hos Onkel Høyer.

Min Hyundai blev leveret med 3 års garanti uden kilometerbegrænsning. Igennem de første 3 år kørte jeg 210000 km, hvor der blev skiftet topstykke, turbolader, generator, starter og CR system på garantien.

Eneste store reparationer der har været for egen regning, var udskiftning af kølekompressor til klimaanlægget og nu motoren. Holdt op i mod antallet af kørte kilometer og servicebesøg, har jeg holdt en fornuftigt driftbudget på min Hyundai.

Ingen tvivl om, at jeg vil vælge Hyundai igen næste gang bilen skal skiftes.

BrianL
21-08-2009, 10:14
Min Hyundai blev leveret med 3 års garanti uden kilometerbegrænsning. Igennem de første 3 år kørte jeg 210000 km, hvor der blev skiftet topstykke, turbolader, generator, starter og CR system på garantien.


Hvis du ikke havde kørt så mange kilometre som du gør, så kunne nogle af de reparationer som du nævner være opstået efter garanti perioden og så kunne det være du selv skulle have betalt

Det er godt at den har været billig for dig og at du er glad for den, men jeg synes ikke at de reparationer burde forekomme inden 210000km.

Miss Mancini
21-08-2009, 12:33
Hvis du ikke havde kørt så mange kilometre som du gør, så kunne nogle af de reparationer som du nævner være opstået efter garanti perioden og så kunne det være du selv skulle have betalt

Det er godt at den har været billig for dig og at du er glad for den, men jeg synes ikke at de reparationer burde forekomme inden 210000km.

De udskiftede komponenter er skiftet i kilometerintervallet 195000 - 210000 km.

Fra min tid hos IVECO, kom langt de fleste reparationer når last- og varevogne havde kørt omkring 250000 km. Bevares, der var en periode, hvor der var fabrikationsfejl på startere og generatorer fra MagnetiMarelli - de blev skiftet inden køretøjet blev leveret til kunden.

Kulancekontoen tror jeg ikke har lige så lang snor hos Hyundai som deres konkurrenter selv om bilen altid er serviceret på samme aut. værksted.

høvding
23-08-2009, 09:33
Er hyundaier generelt lige så holdbare og slidstærke som vestlig designede/byggede.
Håber det er en tekniker jeg spørger :)

hej det er en tekniker.
jeg vil sige at holdbare heden er på fuld højde med vestlig bilere. endag vil jeg sige at den måske endag er noget bedre. så længde vi snakker modeler der er kommet efter 2002 ca.
det er meget få problemer de biler har. flere af de nye bliver designet og bygge i eu.
f.eks har getzen været koret til en af de mest fejlfri biler. snakker vi ældre hyundai er snakken en anden.
det er faktis ikke ret meget garanti arbejde vi laver. mest små ting.
og garantien er rigtig god på de nye 5 år og fri km.

rolf faktis er hyundai rigtig flinke til og lave betale for ting på kulance. men det kræver at service er lavet på aut værksted. så tror faktis ikke de er værre end andre.

Miss Mancini
23-08-2009, 09:52
Rolf, faktisk er Hyundai rigtig flinke til og lave betale for ting på kulance. men det kræver at service er lavet på aut værksted. så tror faktis ikke de er værre end andre.

Jeg har ikke en finger at sætte på de garantireparationer min Hyundai har fået lavet. Alt har spillet max. hver gang. Skulle jeg bruge en lånebil i reparationstiden, fik jeg den stillet til rådighed. Jeg har sågar haft brug for en lånebil med hængertræk til kørsel med cargotrailer - den fik jeg også stillet gratis til rådighed.

Min Hyundai har altid i garantiperioden været til service på det samme autoriserede værksted. I dag udfører jeg service selv. Jeg har fuldt stempel servicebog fra aut. værksted op til 250000 km.

Årsagen til den store slitage på min Hyundai, skal uden tvivl findes i kørsel med stor cargotrailer eller bådtrailer ( 2500 kg ). Det slider på drivlinien mere end noget andet.

BrianL
23-08-2009, 17:37
J
Årsagen til den store slitage på min Hyundai, skal uden tvivl findes i kørsel med stor cargotrailer eller bådtrailer ( 2500 kg ). Det slider på drivlinien mere end noget andet.

Jeg ville ikke forvente at det er det store problem for motoren. Automatgearkassen derimod er det hårdt for, hvis den ikke er dimensioneret til det.

Jeg spurgte en synsmand hos Applus hvad man kan forvente af holdbarhed på en moderne turbo diesel motor, og han sagde mellem 600000-800000 km. Men hvor det typisk det er hvad jeg ikke.

Hvis du trækker en tung trailer med din Hyundai så ville jeg helt sikkert bruge en fuldsyntetisk olie hvis jeg var dig, også selvom det ikke er krævet af Hyundai. Det ville jeg nu også selvom du ikke bruger den til at trække trailer.

Miss Mancini
23-08-2009, 17:51
Jeg spurgte en synsmand hos Applus hvad man kan forvente af holdbarhed på en moderne turbo diesel motor, og han sagde mellem 600000-800000 km. Men hvor det typisk det er hvad jeg ikke.

Bilens levetid er helt afgjort et spøgrsmål om kørselsmønster og evnen til at vedligeholde drivlinien. Jeg har set københavner-taxaer, der var slidt op inden de var frikørt - det er hårdt for en bil med "Væddeløb" imellem hvert lyskryds med mange forskellige chauffører.

Min gamle Mitsubishi Pajero blev også benyttet til meget trailerkørsel - der blev udskiftet 2 topstykker på 245000 km inden bilen udbrændte pga. en eksploderet turbolader....Vi fik oplyst, at motorolien skulle skiftes for hver 7500 km, hvilket vi selvfølgelig gjorde. Det var ca. een gang om måneden.

Kørsel med cargotrailer slider meget på undervogn, bremser og som du rigtig nok skriver også på automatgearkassen. Min automatgearkasse skulle uden tvivl være udstyret med oliekøler og hyppigere olieskift end det fabrikken foreskriver. Hyundai foreskriver olieskift på automatgearkassen for hver 45000 km - 15000 km havde uden tvivl passet bedre.

BrianL
23-08-2009, 20:10
Bilens levetid er helt afgjort et spøgrsmål om kørselsmønster og evnen til at vedligeholde drivlinien. Jeg har set københavner-taxaer, der var slidt op inden de var frikørt - det er hårdt for en bil med "Væddeløb" imellem hvert lyskryds med mange forskellige chauffører.



Hvis bilen bliver vedligeholdt med en ordentlig kvalitet olie og man ikke fyrer den af inden den er ordentlig varm så burde hård kørsel ikke være noget problem.

For mange år siden havde jeg en 1991 Honda Civic 1,6 VTEC med 150 HK og 8000 RPM som max omdrejninger. Hold da op hvor jeg gav den bil tæsk, det hurtigste jeg kørte i den var 239 km/t på speedometret og jeg accelerede alt hvad den kunne flere gange om dagen op til de 8000 RPM.

Da jeg solgte den havde den kørt 365000 km og da spandt motoren stadig som ny og gearkassen fungerede perfekt. Et par år efter blev jeg kontaktet af nummer 2 eller 3 ejer efter mig og jeg spurgte hvor meget den havde kørt og de sagde 200000 km. Jeg fortalte dem hvor meget den havde kørt da jeg solgte den, så mit gæt var at den mindste havde gået 400000 km men de sagde at det kunne man overhovedet ikke mærke på den. Så en efter mig havde pillet ved speedometret.

Det eneste udsædvanlige der gik i stykker på den var et drivaksel leje som røg efter jeg havde acceleret maksimalt fra stilstand for a holde nogle motorcykler bag mig. Det lykkedes men det kostede et leje, men da havde den kørt over 200000km.

Jeg mener at biler godt kan holde til at blive presset bare man gør det med fornuft.

Jeg skiftede olie hver 10000 km og brugte naturligvis en ordentlig fuldsyntetisk olie selvom Hondas original olie bare var en mineralsk.

Miss Mancini
23-08-2009, 20:36
Hvis bilen bliver vedligeholdt med en ordentlig kvalitet olie og man ikke fyrer den af inden den er ordentlig varm så burde hård kørsel ikke være noget problem.

Selv om der altid er frisk olie på drivlinien, så har alting en grænse for levetid.

Hvis ikke drivlinien er dimentioneret til opgaven, så kan nok så dyr og god olie ikke eliminere de skader, som hård kørsel gør.

Min gamle lærlingebil - Ford Sierra OHC - fik så mange prygl igennem tiden, men slå den ihjel skulle der et større færdselsuheld til....:):)

BrianL
23-08-2009, 21:35
Selv om der altid er frisk olie på drivlinien, så har alting en grænse for levetid.

Hvis ikke drivlinien er dimentioneret til opgaven, så kan nok så dyr og god olie ikke eliminere de skader, som hård kørsel gør.

Min gamle lærlingebil - Ford Sierra OHC - fik så mange prygl igennem tiden, men slå den ihjel skulle der et større færdselsuheld til....:):)

Det er rigtigt at det kræver det selve konstruktionen er god i en bil for at den skal kunne køre langt, men det vil jeg da som forbruger forvente af en moderne bil at konstruktionen er i orden. Men jeg ved godt at der svipsere i mellem selv blandt anerkendte fabrikanter.

Men hvis en bil er godkendt til at den kan trække en tung trailer så må det også forventes at drivlinien kan holde til det.

De problemer du nævnte med en Pajero er vist en kendt konstruktionsfejl.

Det er også rigtigt at selvom du skifter olie ofte så holder en motor ikke evigt, men oliens kvalitet har noget at sige for holdbarheden. Jeg ved godt at de fleste siger bare olien overholder fabrikkens specifikationer så er det godt nok, desværre stiller en nogle fabrikanter ikke så store krav til deres olie for motoren skulle jo nødigt holde for længe, så bliver der jo ikke solgt nogle reservedele og måske bliver bilen udskiftet senere.

Der er ingen tvivl om at folk som forstår at vedligeholde deres bil kører længere og med færre problemer end folk som ikke forstår at vedligeholde deres bil.

høvding
24-08-2009, 21:11
vil lige sige at de 600-800000km for en moderne diesel motor er vel et vidt begreb. og kommer helt and på vedligeholdelse. og en anden ting kan godt være selve motoren kan holde så mange km. men ting som indsprøjtnings dyser, turbo, højtryks pumpe, er ting der ikke holder så længde. og er ting som hurtigt kan ødelægge en motor ret så hurtigt.
men med den rigtig vedligeholdelse holder moderne motorere længde og det gælder både benzin og diesel.

BrianL
25-08-2009, 08:10
vil lige sige at de 600-800000km for en moderne diesel motor er vel et vidt begreb. og kommer helt and på vedligeholdelse. og en anden ting kan godt være selve motoren kan holde så mange km. men ting som indsprøjtnings dyser, turbo, højtryks pumpe, er ting der ikke holder så længde. og er ting som hurtigt kan ødelægge en motor ret så hurtigt.


De 600-800000 km er hvad man kan køre med en motor, ikke hvad du nødvendigvis opnår. Det kræver naturligvis vedligeholdelse.

Min egen har kun kørt 477000 km og der har indtil nu kun været skiftet en toppakning, men hvis turboen går i morgen kan det smadre motoren og så er den færdig.

Miss Mancini
25-08-2009, 08:21
De 600-800000 km er hvad man kan køre med en motor, ikke hvad du nødvendigvis opnår. Det kræver naturligvis vedligeholdelse.

Min egen har kun kørt 477000 km og der har indtil nu kun været skiftet en toppakning, men hvis turboen går i morgen kan det smadre motoren og så er den færdig.

Er det den originale turbo på din bil ?

BrianL
25-08-2009, 08:59
Er det den originale turbo på din bil ?

Ja turboen er den oprindelige ligesom alle andre motor komponenter. Turboen sveder dog noget olie ned mod intercooleren så hvor længe den holder ved jeg ikke.

Intet har været skiftet udover toppakning og senest har jeg kæmpet med en utæt dyse i topstykket som først lykkedes at få tæt ved at udskifte pakningen 3 gange.

lbk
25-08-2009, 10:02
Prøvekørte en SantaFe 2,0 113hk 2WD 12/2005 42.000km en ejer, med lidt ridser, til 75kk kontakt uden træk.
Den kørte udmærket. Hvad synes i om prisen.

Miss Mancini
25-08-2009, 11:02
Prøvekørte en SantaFe 2,0 113hk 2WD 12/2005 42.000km en ejer, med lidt ridser, til 75kk kontakt uden træk.
Den kørte udmærket. Hvad synes i om prisen.

2WD er lidt mindre attraktiv end 4x4 udgaven, hvis jeg skulle vælge.

Kilometertallet er relativt lavt - der må være dokumentation på dette i form af servicebog.

I mit tilfælde kom de første dyre reparationer der dog blev dækket af garantien omkring 195000 km. Sker det samme i dit tilfælde, kan du sagtens få nogle gode og problemfrie kilometer.

Prisen lyder ikke afskrækkende. Er bilen med manuelt eller automatgear ? Hvad med aircon eller klimaanlæg. Der er klimaanlæg i min og det er guld værd.

lbk
26-08-2009, 06:32
2WD er lidt mindre attraktiv end 4x4 udgaven, hvis jeg skulle vælge.

Kilometertallet er relativt lavt - der må være dokumentation på dette i form af servicebog.

I mit tilfælde kom de første dyre reparationer der dog blev dækket af garantien omkring 195000 km. Sker det samme i dit tilfælde, kan du sagtens få nogle gode og problemfrie kilometer.

Prisen lyder ikke afskrækkende. Er bilen med manuelt eller automatgear ? Hvad med aircon eller klimaanlæg. Der er klimaanlæg i min og det er guld værd.
Det er en helt skrabet udgave uden ac aut.gear etc. men dokumenteret km ved servicebog og en ejer der havde købt ved forhandler. Jeg ønsker også ac., men ikke nødvendigvis aut.geat.
Prøvede en Touran TDI 140 med aut.gear. Det virkede bare godt, men koster også noget mere.

Miss Mancini
29-08-2009, 08:01
Det er en helt skrabet udgave uden ac aut.gear etc. men dokumenteret km ved servicebog og en ejer der havde købt ved forhandler. Jeg ønsker også ac., men ikke nødvendigvis aut.geat.
Prøvede en Touran TDI 140 med aut.gear. Det virkede bare godt, men koster også noget mere.

Den skrabede udgave af Santa Fe´en, kan være fin nok til hverdagsbrug, men til erhvervsmæssig kørsel, har jeg haft stor glæde af aut.gear med ShiftTronic, klimaanlæg mv.

Santa Fe og Touran er to vidt forskellige biler med hver sit temperament. Min søster købte en fabriksny 2003 VW Passat 1.8T - mage til mandagsbil findes næppe. Alt var galt med bilen - efter 15000 km skulle motoren skiftes pga. havari. I alt blev der skiftet 3 motorer på bilen på 175000 km - bilen blev solgt på dba.dk og erstattet med en BMW 330D, som bare virker.
Jeg har hørt om mange problemer med de nyere VW biler - kvaliteten er ikke som den har været selv om der uden tvivl er mange, der kører problemfrit - og ikke mindst de ublu servicepriserne på aut. værksteder.

Er driftøkonomien i højsædet, ville jeg nok vælge Santa Fe´en.

Miss Mancini
29-08-2009, 11:55
Den nye motor til min Santa Fe bliver leveret på mandag d. 31. august til værkstedet.

ENN
29-08-2009, 13:07
Så mangler du bare en gearkasse / converter hvorfor ikke købe den med der hørte til motoren?

Miss Mancini
29-08-2009, 13:24
Så mangler du bare en gearkasse / converter hvorfor ikke købe den med der hørte til motoren?

Den er blevet solgt fra - høvding herinde fra sitet får til opgave at finde en ny converter til bilen. Han arbejder hos Hyundai.

Peter508
29-08-2009, 13:39
Jeg har haft en Passat fra 2005 og kørte 100.000 km i den. Det er en fantastisk velkørende og stabil bil, jeg havde aldrig nogen former for problemer med den.

Jeg ville personligt aldrig begive mig ud Hyundai - Kia o.l. alene grundet værditabet....

Min Passat havde et værditab på 0.95 kr pr. km, jeg havde en kollega der på samme tid købte en Mazda 6, hans havde et værditab på 1.25 kr. pr. km....

Jeg har 2 salgschefer som begge kører Passat, og trods det at de er 125.000 kr. dyrere i indkøb end eksempelvis Mazda 6, så er leasingsafgiften den samme, da VW bare holder prisen bedre....

Miss Mancini
29-08-2009, 13:52
Jeg har haft en Passat fra 2005 og kørte 100.000 km i den. Det er en fantastisk velkørende og stabil bil, jeg havde aldrig nogen former for problemer med den.

Jeg ville personligt aldrig begive mig ud Hyundai - Kia o.l. alene grundet værditabet....

Min Passat havde et værditab på 0.95 kr pr. km, jeg havde en kollega der på samme tid købte en Mazda 6, hans havde et værditab på 1.25 kr. pr. km....

Jeg har 2 salgschefer som begge kører Passat, og trods det at de er 125.000 kr. dyrere i indkøb end eksempelvis Mazda 6, så er leasingsafgiften den samme, da VW bare holder prisen bedre....

Emnet "mandagsbil" blev nævnt...:):):)

Der findes heldigvis biler, hvor ejeren er særdeles tilfreds og hvor bilen byder på gode oplevelser.

Værditabet på tyske biler er også til at få øje på - køber du en fabriksny S-klasse eller BMW 7-serie, er de første 250000,- kr. sablet af prisen inden du når ud over kantstenen...:):):)

En skønne dag laver jeg nok regnestykket, hvad min Santa Fe har kostet i driftsudgifter på 387000 km - til den dag hvor motoren havarerede.

Den samme regnestykke kunne laves, når bilen passerer 500000 km.

Netop Hyundai har lanceret 5 års garanti på deres biler dog undtaget til taxa- og udlejningsselskaber. For mange er det en god grund til at vælge Hyundai, da de faste omkostninger 5 år ud i fremtiden kendes. Der er selvfølgelig enkelte komponenter, der ikke er omfattet af denne garantiordning bl.a "alm. sliddele som bremser, udstødning, koblling mv."

Clasg
30-08-2009, 12:19
Ja, mandags biler kan vi alle komme ud for.

Jeg har heldigvis kun haft een sådan direkte...

Og det var en BMW..! sssurr
Men det afskrækker mig nu ikke fra at købe det mærke igen.:rolleyes:

Ellers har jeg haft lidt af hvert:

De mest driftssikre har været Toyotaerne uden tvivl.
Dem har jeg haft 6 af.

Pt. kører jeg i en let tilkørt Passat 1.9 TDi.
Den har "kun" gået 400.000, men kører som en drøm.

Jeg har haft den de sidste 120.000 km, og kun skiftet sliddele indtil videre.
Den bruger en liter smøreolie for hver 3-4.000 km, og går 16-18 km/literen.

Lars T
30-08-2009, 20:05
Mandagsbiler findes inden for alle mærker, man oplever sen sådan bil, men langt de fleste oplever en problemfrit ejerskab - dette kommer fra manden som har 2 Alfa'er ;);)

Værditab osv er noget helt andet, hovedreglen er vel at man taber små 40 % så snart man har skrevet under :rolleyes:;)

Miss Mancini
03-11-2009, 18:33
Mandag d. 2. november 2009 blev min Hyundai Santa Fe køreklar igen.

Nyere brugt motor monteret med 60000km på samvittigheden sammen med helt ny converter i automatgearkassen. Et par andre småting blev lavet ved samme lejlighed bl.a. blev bilen også synet, så den kan klar 24 mdr. til på de europæiske veje.

I dag har jeg været en tur i Jylland og det gik helt perfekt. Motoren trækker som den skal og gearkassen fungerer helt fantastisk.

Jeg havde helt glemt hvordan det var at køre 4x4 - det har jeg savnet.

November måned bliver travl for mig og min Hyundai Santa Fe 4x4. Der er bådudstilling i Barcelona, Amsterdam og et enkelt leverandørbesøg i Midt-Norge....

Manorwar
03-11-2009, 20:27
na-dlof--f-dlof--f so min brolfchen ,skal kør du over piratens bro med din gammel grim sandæbe?
uden at spøge mig først om lov??
husk at pas på næste gang
jeg har hørt grimme historier om vilde pirater en LD defender med pirateflag på lillebeltsbro...*GG*

Miss Mancini
04-11-2009, 06:48
na-dlof--f-dlof--f so min brolfchen ,skal kør du over piratens bro med din gammel grim sandæbe?
uden at spøge mig først om lov??
husk at pas på næste gang
jeg har hørt grimme historier om vilde pirater en LD defender med pirateflag på lillebeltsbro...*GG*

Det London-Komfur du suser rundt i er ingen trussel for en Santa Fe...:):)