Motorvinkel Crescent 432 [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Motorvinkel Crescent 432

MartinN
02-03-2009, 21:18
Den gamle har en Crescent 432 fra midt i 90'erne.

Vi har sat en 30 hk Yamaha fra '03 på med powertrim (som egentligt kun kan bruges til tilt), men der et det problem at motorbenet ikke kan "trimmes" langt nok ind, hvilken gør at han har svært ved at sejle i den alene da båden stikker snuden i vejret når han starter og samt har tendens til porpoising.

Før sad der også en 30 hk Yamaha, men uden powertrim, og der var benet helt parallelt med hækken.

Vi har prøvet at fjerne det inderste trim stop, som er 2 løse bolte, men den kan ikke trimmes længere ind.

Det virker underligt hvis dette problem ikke kan løses uden at man laver modifikationer på båden/agterspejlet.

Er der nogen der har erfaringer med dette problem?

goffy
02-03-2009, 21:44
du må have noget vægt op i stævnen. Jeg har også set nogle der har monteret hydrofoil (tror jeg den hedder ) på motoren men om det hjælper i dit tilfælde ved jeg ikke. jeg oplevede det samme ved mit skifte fra gl. drev 100 til drev sx. den gamle var trimmet helt ind så den pegede ind mod båden og derved løftede bagenden af båden.
det kunne den ny drev sx ikke så det endte med at jeg måtte montere flaps for at løfte bagenden. min båd er godt nok tungere end din men det ligner samme problem.

steffen m
02-03-2009, 22:14
og der står ikke noget om dette i manualen?

MartinN
02-03-2009, 22:16
Nej den nævner ikke noget om det :-(

steffen m
02-03-2009, 23:12
nu ved jeg ikke med yamaha, men på mercuryen skal der ikke være nogen bolte i nogen af hullerne når der er trim på... men det er måske den du har haft pillet ud?

ENN
03-03-2009, 07:53
Problemet er ikke ukendt på både med et meget "lodret" agterspejl

Løsningen er at montere en kile bag motoren - der findes kiler lavet specielt til det men den fingernemme kan selv fabrikere et par - de skal monteres bag motorens befæstigelser til agterspejlet

Strøyer
03-03-2009, 08:39
Den fåes i flere farver. ;-)
http://www.baad-motor.dk/product_nautisk.asp?product=74576

http://nautiskudstyr.scannet.dk/Graphics/Products/74576.jpg

MartinN
03-03-2009, 18:16
Der er ikke rigtig mulighed for at indsætte kiler, da teleflex-styringen så ikke passer.

Han har mistet tålmodigheden så han kører den til båd-mekkeren i Kerteminde på fredag, så kigger de på motoren. (de er autoriserede Yamaha forhandlere)

Jeg lukker tråden her, tak for hjælpen til alle.

Lars T
11-03-2009, 15:01
Martin kom der styr på trimmet??
For mig ser det ud som om der er en pal/gennemgående pind i det alle sidste hul hvilket begrænser vandringen af trimmet.