View Full Version : Hvilken motor ?
boerling
15-03-2009, 07:26
Hej forum.
Har en aq130 (b20) og et penta drev.
Motoren har været under vand og skal derfor udskiftes.
Men vilken motor passer på drevet (bortset fra b20 som sidder i ) ?
Ville gerne have en diesel i men ved godt det er et stort arbejde at lave det om.
Men der må da være andre motore der passer på.
Vil du skifte til diesel er der nok ikke nogen vej uden om at skifte hele drivlingen,
men hvad med at bare renovere din b20 har den været under vand længe eller bare ikke blevet "tømt" ?
boerling
15-03-2009, 08:38
Den stod med vand i ca.1md(måske 2) , jeg købte båden som den var og tømte motor for vand og fyldte den med olie med det samme.
Når man åbner ned til topdæksel ser den fin ud uden rust.
Men jeg vil være ked af at ofre en masse penge på den hvis så den ikke bliver helt ok aligevel.
En b20 kan alle mek. reb. kender du ikke er som kunne se på den måske afmont.topstykke for at se om det er værd at begynde på det er jo ikke sikkert det er så slemt hvis det hele bliver renset husk også kaburator og strømfordeler
boerling
15-03-2009, 08:59
Alt der heder karb-tænding samt div kan jeg selv klare men har aldrig selv pillet toppen af (men en gang skal jo være den første).
Men ellers må jeg jo se om jeg kan finde en b20 fra en bil og så flytte dele over , bare lidt surt for man ved jo aldrig hvordan sådan en motor er blevet behandlet.
Hvad er det for en båd du har ?
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have en diesel i, Det ville jeg også overveje seriøst hvis det var mig.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59064582
Måske dette var noget, så kan du jo sælge det gamle drev.
OBS. Jeg har intet at gøre med den viste motor.
boerling
15-03-2009, 09:37
Ja den var da værd at overveje-men ser noget tung ud.....
Og båden er en skagerak 21... skal nok få lagt lidt billeder op af den på et tidspunkt :-)
Alt der heder karb-tænding samt div kan jeg selv klare men har aldrig selv pillet toppen af (men en gang skal jo være den første).
Men ellers må jeg jo se om jeg kan finde en b20 fra en bil og så flytte dele over , bare lidt surt for man ved jo aldrig hvordan sådan en motor er blevet behandlet.
Det er jo ikke svært at tage topstykket af noget andet er det at sætte det på igen:D:D
men følger man vejledning for til spænding og har renset fladerne godt er det ikke svært
boerling
15-03-2009, 10:43
Det er jo lige det..........
Men en god momentnøgle kan jo nok hjælpe lidt på det... :-)
Men tak for jeres svar ind til videre...
Skiller skidet ad og så må vi jo se hvordan det ser ud
jeg har haft en AQ115 B20 motor det er en dejlig simpel motor at arbejde med. blokken på min var ikke helt magen til bil udgaven for der var ingen cirkulationspumpe på min blokken var hel glat og lukket foran. :D
jeg havde problemer med strømfordeleren på et tidspunkt og tog en tur til huggeren løsnede et par bolte og trak en komplet fordeler op og den passede til min maskine så der var ingen forskel :D
boerling
16-03-2009, 05:49
Ja de fleste dele med undtagelse af kølesystem passer jo fra bilmotoren.
Aq115 er vel osse en b18 ikke ? der er blokken jo ikke helt identisk med b20.
Ja de fleste dele med undtagelse af kølesystem passer jo fra bilmotoren.
Aq115 er vel osse en b18 ikke ? der er blokken jo ikke helt identisk med b20.
nej AQ115 er en B20 blok den blev lavet som AQ115 AQ130 og AQ 150
men AQ 150 havde vist en anden topstykke
du kan se på siden af motoren der står det støbt hvad blok du har
boerling
22-03-2009, 10:58
Så er jeg kommet igang med at pille maskinen ud....men....det undre mig at der ikke er nogen motor ophæng???? kan ikke se der nogensinde har været nogen.
kan det passe at den er lavet uden og "bare" hænger i skjoldet ?
jeps min AQ115 hang også kun i skjoldet som slutter i en stor ring der er spændt ind i en gummimuffe på drevet. Dejlig nem når der skal skiftes olie for der er masser af plads under motoren. :D
PS. da jeg skiftede maskine måtte vi opgive at skille det ad og skar det hele i stykker så du skal nok tage boltene i skjoldet.
boerling
22-03-2009, 11:21
oki..
har taget alle boltene i skjoldet men det hænger stadig godt sammen (slange til udstødning.....) hvordan piller jeg lige den af ? kan ikke trække motor bagud så længe den sidder der måske skære slangen og montere en ny ?
jeg havde en drev 100 monteret på min og ved drev 100 er udstødningen ført ud seperat.
hvilken drev har du ?
prøv lige om ikke der er hjælp på denne side
http://www.volvo.com/volvopenta/denmark/da-dk/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/out_of_production_engines.htm
du kan finde instruktionsbøger der
du behøver ikke at skrive motornr. bare at det er drev /benzin og hvor mange HK
boerling
22-03-2009, 11:50
tror nok det hedder 270 udstødning går ud gennem drevet og er forbundet til manifolden med et stykke slange.
tror nok det hedder 270 udstødning går ud gennem drevet og er forbundet til manifolden med et stykke slange.
den skal du have løsnet i en af enderne så skulle motoren kunne trækkes frem i båden. pas på for den er tung du skal have den klodset op og samtidig med du trækker skal du prøve at løfte lidt i forenden af motoren.
har du afmonteret drevet for akslen fra drevet går jo 5-8 cm ind i motoren hvis ikke, så skal motoren flyttes tilsvarende frem før den er fri.
boerling
22-03-2009, 12:14
slange er løsnet i begge ender men sidder urokkeligt fast....(derfor jeg ville skære den)
Har naturligvis en talje i motor og der er rigeligt frigang i motorrum til at den kan trækkes nok frem.,
slange er løsnet i begge ender men sidder urokkeligt fast....(derfor jeg ville skære den)
Har naturligvis en talje i motor og der er rigeligt frigang i motorrum til at den kan trækkes nok frem.,
kommer lige i tanke om at nederste halvdel af skjoldet er lukket med en plade der er boltet på skjoldet men er stukket op mellem svinghjul og motorblok ?? den skal du have af også hvad med starteren går bolte ikke igennem så den skal afmonteres også
boerling
22-03-2009, 14:11
starter alle bolte også dem til nederste plade/skjold er afmonteret.
starter alle bolte også dem til nederste plade/skjold er afmonteret.
hvis du har den plade ude så skal motoren også kunne trækkes frem og ud
det må være strålerne på akslen der holder igen det kan ske hvis ikke de er smurt med en god fedt. håber ikke akslen er rustet fast i svinghjulet :eek:
hvordan gik det med motoren har du fået den ud fjupeqopq
boerling
24-03-2009, 05:41
nej den hænger i axlen.......men har rykket sig et par millimeter hele vejen rundt.
Men kommer ikke videre med den før vi når til wekenden igen.
Skal nok melde tilbage :-)
boerling
30-03-2009, 05:49
Den vil sq.. ikke der fra....
motor er rykket ca en cm frem nu men vil ikke længere......
Kan man tage nogle kiler og banke i hele vejen rundt og håbe den kommer fri ?
Det er lige meget hvor meget men rykker motoren fra side til side og op og ned....den bliver bare sidende.
Har skiftet en del bil motorer men den her....den er strid.
der må være rust på strålerne ellers er der noget vi har overset/glemt
jeg havde lignende problem men det var den plade jeg havde overset -dlof--f
du må prøve med kiler eller en koben du skal nok have blodtrykket op i det røde felt før den giver sig :D
boerling
30-03-2009, 18:28
Hi syntes allerede blodtrykket er ved at være der oppe :-(
Kan ikke rigtig komme til med koben så det bliver nok kilerne og så må den sq gi sig.......
Må bare passe godt på ikke at få ødelagt noget.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.