Timetæller på dieselmotor [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Timetæller på dieselmotor


hammerholt
22-03-2009, 19:10
Jeg er ved at forårsklargøre min båd, som jeg købte i efteråret sidste år, og det er en stor fornøjelse, som jeg har ventet på lige siden september ! ! ! !
Jeg er meget glad for mit køb, og (indtil nu) har jeg kun haft positive oplevelser. Dog mangler båden en timetæller, som jeg troede var standardudstyr på alle både med indenbordmotor. Nå, men jeg har altså købt en timetæller i Biltema, men nu kommer så spørgsmålet: er der et sted hvor der kun er spænding på når motoren kører, altså det rigtige sted at tilkoble tælleren. Det er en kvartsstyret tæller som kun skal have 12 volt + og -.
Motoren er en ferskvandskølet Yanmar fra 1990 af typen 3HM35F (35 HK)
Er der en der kan hjælpe ?

Skibsbyggeren.
22-03-2009, 19:19
Jeg tror, at de fleste timetællere, er koblet ind over tændingslåsen.
Din tænding er vel ikke slået til. når motoren ikke kører?

hammerholt
22-03-2009, 21:25
Ja, det lyder rigtigt, jeg har også tænkt tanken, men min viden begrænser sig til benzinmotorer med et tændingssystem, men gælder det for en dieselmotor? - jeg er helt blank på det område. Hvis jeg drejer tændingen tilbage og tager nøglen ud, stopper motoren IKKE . . . . . . . . .

thomi02
23-03-2009, 07:52
Så er der nok noget andet galt. Medmindre der er en seperat stopkontakt, så skal motoren stoppe når du drejer nøglen til "0". På min Volvo Penta, der skal jeg vente i en mellemstilling, inden jeg drejer nøglen helt tilbage til "0". Hvis jeg er for hurtig, så stopper motoren ikke.
Jeg har købt en timetæller magen til den du har, og jeg har tænkt mig at kobe den til så den tæller når der er "tænding" på - ganske samme princip som det du kender fra benzinmotorer.

nicolajjetrider
23-03-2009, 11:13
Det lyder som-om der er overgang i din tændingskontakt siden den ikke slukker og det er en fejl. Benzin eller Diesel den skal slukke når du drejer nøglen. Derved skal timetælleren også monteres på +delen af tændningskontakten så snart du drejer nøglen starter timetælleren og når du slukker igen som der bliver snakket om til -0- Position så slukker motor og timetæller.

goffy
23-03-2009, 11:34
Det lyder som-om der er overgang i din tændingskontakt siden den ikke slukker og det er en fejl. Benzin eller Diesel den skal slukke når du drejer nøglen. Derved skal timetælleren også monteres på +delen af tændningskontakten så snart du drejer nøglen starter timetælleren og når du slukker igen som der bliver snakket om til -0- Position så slukker motor og timetæller.

der er faktisk mange af de lidt ældre marine diesler der skal stoppes på motoren og ikke i nøglen. min kammerats volvo 6 benet diesel skal også slukkes på maskinen.

lille tut
23-03-2009, 11:38
Passer ikke Nico det er ikke alle diesel som er med stop spole, flere ældre marine motor er med kabel, kan også være en løs forbindelse på spolen.

Kig på din brændstof pumpe om der er en arm udover den til regulator det er stop.poppe

nicolajjetrider
23-03-2009, 11:45
orv... Min fejl. Dejligt at lære noget nyt, thanks boys..:rolleyes:

Skibsbyggeren.
23-03-2009, 12:18
Passer ikke Nico det er ikke alle diesel som er med stop spole, flere ældre marine motor er med kabel, kan også være en løs forbindelse på spolen.

Kig på din brændstof pumpe om der er en arm udover den til regulator det er stop.poppe

Mine Ford Sabre er med kabeltræk, som lukker for fødepumperne, når kabeltrækkene aktiveres. Dette system findes på mange ældre dieselmotorer.
Mine timetællere er koblet på tændingslåsene.

lille tut
23-03-2009, 12:45
Mine Ford Sabre er med kabeltræk, som lukker for fødepumperne, når kabeltrækkene aktiveres. Dette system findes på mange ældre dieselmotorer.
Mine timetællere er koblet på tændingslåsene.


Er også et krav fra søfartsstyrelsen på erhversfartøjer så motoren kan stoppes manuelt, og det kabel der bruges må ikke være med plastik overtræk da det vil smelte under brand så kabel ikke virker som nødstop:rolleyes:

hammerholt
23-03-2009, 13:13
Tak for jeres svar, jeg ved ikke hvad definitionen for "gammel" er, men min motor har en modelperiode fra 1988 til 1992, og den er udstyret med et håndtag der skal trækkes i for at standse motoren.
Det lyder til at jeg skal måle mig frem til et sted hvor der er spænding når den er startet.

thomi02
23-03-2009, 14:08
Er der ikke et eller flere instrumenter som kun fungerer når nøglen er drejet? en Log, et voltmeter eller lignende?

HB aarhus s
23-03-2009, 15:17
Du kan sætte den på din lade lampe der er kun strøm når maskinen går

Skibsbyggeren.
24-03-2009, 09:21
Lyser ladelampen ikke først, når generatoren ikke lader? Altså intet lys, ingen strøm!?!

HB aarhus s
24-03-2009, 17:22
Nej den går ud fordi den får plus på begge sider så den ene ledning kommer der plus istedet for stel når motoren går

Skibsbyggeren.
25-03-2009, 09:14
Så lærte jeg noget nyt igen, tak for det! Man skal jo lære, så sænge man har lever!