View Full Version : Volvo drev
lille tut
24-03-2009, 19:51
Hvilken drevmodel er denne volvo, og evt et link til rep manual.
Trimmet er det ikke kun trailer trim, kan ikke lige få båden op.
hvilken maskine ligger der i båden volvo lavede så mange forskellige drev alt efter maskinen. er det single eller duo. det minder lidt om drev 270 eller 275 måske 290. volvo kørte i flere år med trim der kun var til trailer brug og det kunne også bruges ved max 200 rpm over tomgang. den lille viskermotor (ligner det) trak en snegl som trak drevet op og gav man for meget gas røg drevet ned med et brag :D
lille tut
24-03-2009, 20:33
Der er lagt en peuget diesel 110hk (hjemmelavet), og den er med singel prop.
trimmotoren er en viskemotor med snækkegear hvor der kører en stang op og rammer en kontakt når man trimmer helt ned, men jeg gad godt vide hvad der holder den når den skal bruges, drevet hopper op når der bakkes er der en lås som er defekt???????
Miss Mancini
24-03-2009, 20:37
Jeg ved ikke hvordan du bærer dig ad, lille tut....:):)
Du har en evne til at involvere dig i deciderede klenodier - hvis ikke det er OMC Stringer drev, så er det et ældre Volvo drev....:) :)
Har du overvejet at skifte profilnavn til "oldtimeren"...:) :) :)
Der er lagt en peuget diesel 110hk (hjemmelavet), og den er med singel prop.
trimmotoren er en viskemotor med snækkegear hvor der kører en stang op og rammer en kontakt når man trimmer helt ned, men jeg gad godt vide hvad der holder den når den skal bruges, drevet hopper op når der bakkes er der en lås som er defekt???????
der er en fjeder belastet lås som bliver låst op når trim bruges. det er et par kroge som låser om en aksel. normal fejl er at fjedrene er defekte eller mangler. der skal sidde 3 stk fjedre.
min kammerat har en drev af samme type og havde også problemer med at den slog op når han ville bakke. han troede at fjedrene var blevet løse med alderen og bestilte et nyt sæt. han blev noget overrasket da der kom 3 fjedre for i de år han har haft drevet har der kun været 2 fjedre på hans.
og ganske rigtig der var plads til 3 fjedre og problemet var løst.
lille tut
24-03-2009, 20:42
Du har en evne til at involvere dig i deciderede klenodier - hvis ikke det er OMC Stringer drev, så er det et ældre Volvo drev....:) :)
Ha ha Rolf som du kan se er der gammelt lort nok i det jyske, og det sidder i en fairline ca 23 fod fra 1980 men hva jeg lærer jo noget nyt hver gang
jeg forstørrede lige billedet lidt og der står volvo penta på overkanten af transom -dlof--f
lille tut
24-03-2009, 20:44
der er en fjeder belastet lås som bliver låst op når trim bruges. det er et par kroge som låser om en aksel. normal fejl er at fjedrene er defekte eller mangler. der skal sidde 3 stk fjedre.
min kammerat har en drev af samme type og havde også problemer med at den slog op når han ville bakke. han troede at fjedrene var blevet løse med alderen og bestilte et nyt sæt. han blev noget overrasket da der kom 3 fjedre for i de år han har haft drevet har der kun været 2 fjedre på hans.
og ganske rigtig der var plads til 3 fjedre og problemet var løst.
Arr fint så skal jeg bare have båden op så de kan skiftes.:D:D:D
det med en peugeot moter og en volvo drev er ikke ualmindelig for først i
80erne brugte volvo peugeot motorer der var malet grønne og kaldte dem volvo -dlof--f
ps: han bestilte fjedrene hos KKE motorer som er gode til volvo
her er en adresse med manualer ( mine gamle )
http://www.baadsnak.dk/forum/showthread.php?p=49188#post49188
jeg prøvede at pm den til dig men det lykkedes vist ikke .
lille tut
24-03-2009, 21:28
det med en peugeot moter og en volvo drev er ikke ualmindelig for først i
80erne brugte volvo peugeot motorer der var malet grønne og kaldte dem volvo -dlof--f
ps: han bestilte fjedrene hos KKE motorer som er gode til volvo
Super men denne peugeot er noget hjemmelavet fra en bil ikke lige så pænt lavet, men hva ejeren er glad:rolleyes:må lige se om jeg ikke kan finde en type plade når den kommer op, den sidder vel nogenlunde samme sted som sx.
lille tut
24-03-2009, 21:33
Det er ikke en 270 ligner en 290 har du et link til den
Det er ikke en 270 ligner en 290 har du et link til den
det ligner den jeg linker til når man ser den aflange forhøjning på toppen af drevet ? jeg roder lige videre :D
lille tut
24-03-2009, 21:47
Udstødning er den flade som sx med gummi flab så vandet ikke kunne rende baglands ind i motoren
drev 290 var den første med hydraulisk tilt som standart men 270 og 280 havde elektrisk snekke.
eneste forskel på 270 og 280 er nederste halvdel af benet.
så de må være en af de to.
Horizonblue
25-03-2009, 06:55
drev 290 var den første med hydraulisk tilt som standart men 270 og 280 havde elektrisk snekke.
eneste forskel på 270 og 280 er nederste halvdel af benet.
så de må være en af de to.
Det er korrekt som tidligere nævnt, på billederne er det enten en 270'er eller 280'er.
Der er rent faktisk lavet både 270'ere og 280'ere med hydraulisk powertrim, omend de er meget sjældne. Hydraulikken er lavet i to forskellige udgaver. På den ene, sidder der en trekant på hver side af drevet. Inde i hver trekant er der gemt en cylinder.
På den anden udgave, er der monteret en cylinder inde på transom'en i midten, som trykker nedaf, lidt a'la den elektriske spindel. Der er selvfølgelig lavet lidt om på mekanikken, så det kan holde.
Men 290'eren er den første, hvor det er standard med hydraulisk powertrim.
Jeg har et 280'er drev på min, men synes ikke at det ligner.... Kunne det være et af de gamle 100-serie drev?
den er lidt kringlet for den store skjold med bolten midt var ikke på drev 100
hullet til udstødningen findes både som en stor rund under kvaditionspladen
og som en lang flad hvor nogle havde en gummiflap monteret, men jeg mener stadig det er drev 270 eller 280 :D
Horizonblue
25-03-2009, 12:46
Jeg har et 280'er drev på min, men synes ikke at det ligner.... Kunne det være et af de gamle 100-serie drev?
100 drevet kan nemmest kendes ved at gearkablet sidder udvendig, og der sidder en pind skråt ned oven i drevet, inde fra transom'en af.
100 drevet kan nemmest kendes ved at gearkablet sidder udvendig, og der sidder en pind skråt ned oven i drevet, inde fra transom'en af.
netop min skiv var født med en drev 100 og den skrå aksel var både til at styre med og fungerede også til at løfte drevet med. :D
Så må vi bare have nogle bedre billeder på banen i stedet for at gætte....
lille tut
27-03-2009, 19:04
Skal lige se om jeg ikke kan tage nogle bedre billeder, når den kommer op
Den er med styrearm indvendig
lille tut
28-04-2009, 20:58
Så er den gal igen, er en som ville have mig til at skifte trimsender på en volvo 270 og 280 drev men de sidder på samme båd???????????????fjupeqopqfjupeqopqmen syntes ikke jeg kan finde ud af hvor de sidder på de tegninger som ligger på baadsnak af Goffy`s gamle 270 drev, nogen der ved hvor bøvlet det er at skifte dem/gode fif??????????????????????????????????
Horizonblue
28-04-2009, 21:41
Så er den gal igen, er en som ville have mig til at skifte trimsender på en volvo 270 og 280 drev men de sidder på samme båd???????????????fjupeqopqfjupeqopqmen syntes ikke jeg kan finde ud af hvor de sidder på de tegninger som ligger på baadsnak af Goffy`s gamle 270 drev, nogen der ved hvor bøvlet det er at skifte dem/gode fif??????????????????????????????????
Trimsensor på 270 og 280 drev?
I så fald er det de meget sjældne 270 og 280 drev, med hydraulisk powertrim. Der findes ganske få af dem, men hold op hvor er der langt imellem dem.
Jeg tror at vi skal have lidt mere info og evt billeder, for at komme videre.
Der findes to typer powertrim til disse drev. En udgave, med cylindre gemt i et par trekanter på hver side af drevet, og en med en centralt placeret cylinder, indvendig på transom'en.
tak Horizonblue jeg troede at jeg var angrebet af alzheimer for jeg kan heller ikke mindes at have set trimcensor på nogen drev 270/280 :D
lille tut
28-04-2009, 21:56
Ja hvad ved jeg han siger der er, og det har virket??? båden ligger i vandet i Bork havn
så må jeg jo derud og se hvad han mener???????
lille tut
29-04-2009, 21:01
Så var jeg en tur i Bork og kigge på båden, det viser sig at det er 290 duoprop så kan jeg godt forstå i blanke igårfjupeqopq
Har fået tegninger af det, nogen der prøvet at skifte det før??
Horizonblue
29-04-2009, 21:23
Så var jeg en tur i Bork og kigge på båden, det viser sig at det er 290 duoprop så kan jeg godt forstå i blanke igårfjupeqopq
Har fået tegninger af det, nogen der prøvet at skifte det før??
På min 290'er skal man løsne en bolt, fjerne et beslag og trække indikatoren op. Det er nemt.
Det skal selvfølgelig være muligt at komme ned i motorrummet, for den sidder i styrearmen, i drejepunktet. Det vil sige helt henne imod agterspejlet. Den skal som sagt trækkes op og det er et trangt sted det foregår. Det faktum kan gøre det lidt besværligt.
Der er formentlig en lille udskæring i agterspejlet, så der er plads til at den overhovedet kan komme op.
lille tut
29-04-2009, 22:33
nemlig det fandt jeg også ud af sad og kiggede på begge to, men han siger at det er tandstangen på skjollet og akslen med tænder som går op i trimsenderen som er gået på begge drev.
Der er noget med drevet skal af for at få det skiftet, hvordan er det lige at afmont sådan et drev??
Horizonblue
30-04-2009, 06:53
nemlig det fandt jeg også ud af sad og kiggede på begge to, men han siger at det er tandstangen på skjollet og akslen med tænder som går op i trimsenderen som er gået på begge drev.
Der er noget med drevet skal af for at få det skiftet, hvordan er det lige at afmont sådan et drev??
Ja, for at få de to mekaniske dele skiftet, skal drevet af. Ikke for at tage sorgerne på forskud, men 290 drevet er nok det drev, der er mest bøvlet at af og påmontere.
At pille det af, er selvfølgelig nemmere end sætte det på.
Når det skal af, løsner du følgende:
Kardanbælg
Udstødningsbælg
Gearkabel
kølevandsslange
Styrehjælm
Hydraulikcylindre
Ophængningsgaffel (de to pinde drevet trimmer/tilter over)
Herefter kan du pille drevet af.
Kardanbælg, køleslange og gearkabel er lidt vanskelige at tage af. Spændebåndene til bælge er godt gemt af vejen, find nogle skruetrækkere, så lange som overhovedet muligt, eller de der specielle spændebånds-skruetrækkere.
Når du skal tage gearkablet af, skal du løsne 2 bolte, som sidder det dummeste sted på drevet, nemlig lige under kardanbælgen. Det er bolte i tommer, så smid dem ikke væk. De kan løsnes med en 11 mm stjerne/gaffelnøgle. Inden gearkablet skal af, skal dækslet på drevet tages af og enden af kablet tages af beslaget her. Du er nød til at skrue den messing tingest, som sidder på enden af kablet af, for at kunne få kablet ud. Læg mærke til hvor langt den er skruet ind på kablet, inden du tager den af.
Når drevet skal på igen, skal alle tingene stort sættes på samtidig. Det kan være lidt vanskeligt at få kardan'en til at fange strålerne, for der er ikke en lang aksel på den, ligesom på SX drev/Mercruiser. Sæt evt drevet i gear og drej på skrueakslen, for at lirke den på plads.
At skifte tandstang og tandhjul til trim er "piece of cake", ved siden af af og påmontering af drev.
Og så er der lige detaljen om hvordan man adskiller hjelm og drev: Man skal bruge to 1/4" UNC bolte. Start med at skrue de to unbracho bolte ud af mellemstykket som sidder forrest på hjelmen. Skru de to UNC bolte ned i de to andre huller. De vil virke som (ud?)aftrækker og skubbe mellemstykket op. Man må ALDRIG begynde at skille hjelmen ad - ifølge Volvo er den af så stor sikkerehedsmæssig betydning at det er en no-no.
lille tut
30-04-2009, 19:29
Super tak til jer begge, men lige en sidste hvor er stumperne billigst evt US eller hvor herhjemme.
Nogen priside på stumper.:eek::eek:
Jeg har gode erfaringer med www.marineparts.se - hvis man bestiller i Sv.kr er det billigere end Euro.
lille tut
02-05-2009, 20:03
Jeg har gode erfaringer med www.marineparts.se - hvis man bestiller i Sv.kr er det billigere end Euro.
Kan ikke se andet end sne:(scoter
Hvis du er heldig, sidder der stadig et skilt på drevet lige under vandlinien bag på drevet. Her står modelbetegnelsen.
Kan ikke se andet end sne:(scoter
Undskyld. Skulle være
http://www.marinepartseurope.com/sv/default.aspx
bedre sent end aldrig.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.