View Full Version : Batteriladere
Formålet med denne tråd er at vi kan afdække hvilke batteriladere der egner sig til Både - og vores erfaringer med disse ladere
Jeg har i årevis haft en Dania lader
http://www.inelco.com/images/dania_13.jpg og egentligt været tilfreds med den - men transformeren stod af her for nyligt og så gik jagten ellers ind på en ny lader
Efter at have studeret markedet grundigt faldt valget på en CTEK lader:
http://www.ctek.com/Img/BrandManual/Thumbs/CTEK.mxs7000.katalog.png
CTEK laderen er en såkaldt "inteligent lader" der også kan rekonditionere sulfaterede baterier.
Min første tanke da jeg stod med CTEK laderen i hånden var "hvorfor er alle andre ladere bygget ind i store "cigarkasser" når CTEK kan lave en lader med bedre egenskaber i en smart kompakt indpakning?
Jeg gennemførte derefter et par forsøg hvor jeg prøvede at genoplive sulfaterede batterier - og det virkede - så PT er jeg tilhænger af CTEK laderne - men der findes også andre mærker ude på markedet - skriv om jeres erfaringer med batteriladere - og spørgsmål til ladning og ladere i denne tråd og lad os få vendt hvad der findes på markedet.
Miss Mancini
30-06-2008, 22:45
CTEK ladere er anvendelige i mange forskellige applikationer.
Enkelte CTEK ladere, har en special "kuldefunktion", der gør dem velegnet til opladning af batterier ved lave temperaturer om vinteren.
Størrelsen på laderen er absolut også afgørende - som ENN nævner - for datidens "Cigarkasse-ladere" er afløst af CTEK ladere, der kan være i en skjortelomme....:)
jeg måtte købe en ny lader i ferien og var hos flere forhandlere i tyskland
ingen havde en tystor men alle havde denne.
LEAB chAmp II mit IUoU kennlinie 17A - 13,7V - 14,4V
laderen minder meget om tystoren med en gul og 2 grønne dioder som viset status. pris 199 euroer der nogen der kender dette mærke og er det noget der dur
det skal lige siges at den fik sparket liv i mine batterier
lille tut
19-08-2008, 13:34
Kender ikke lige til den, men er det ikke en god handel 1500kr for 17A lader
jeg tror også det var en god pris jeg fik den til. :)
den fik da sparket mere liv i batterierne end der var med den gamle lader
det er en lille vandtæt boks på 20x12x6 cm så den fylder heller ikke meget
lille tut
19-08-2008, 14:01
Det lyder super, er det ikke sådan en der kun lader x timer i døgnet.
der står at når gul lampe lyser kører den på hovedfase
når gul og en grøn lyser kører den på efterladning og nedtrapper
ved en grøn er det kun vedligehold ( 1 amp )
hvis den ikke er på grøn altså vedligehold efter max 20 timer skifter den selv
for at undgå overladning, og så vil gul og grøn lampe stå og blinke for fejl ved batt.
lille tut
19-08-2008, 15:24
OK så er jeg med
Det er en rigtig fin professionel lader du har fået der goffy - den ser ud til at overgå Tystor laderne på specifikationerne - og prisen må siges at være lav
Rolf - Nytdrev har nu et knaldtilbud på CTEK ladere se bare på www.nytdrev.dk (http://www.nytdrev.dk)
Jeg købte en CTEK xs 7000 for ca 1.5 år siden og den overgik mine forventninger, så efterfølgende har jeg købt en CTEX 3600 som jeg har i sommerhuset
xs 3600 er en fin elektronisk lader og rigeligt til alm batterier op til små 110 amp timer XS 7000 klarer endnu større batterier og har desuden et desulfaterings program der kan regenerere sulfaterede batterier
Jeg købte en CTEK xs 7000 for ca 1.5 år siden og den overgik mine forventninger, så efterfølgende har jeg købt en CTEX 3600 som jeg har i sommerhuset
xs 3600 er en fin elektronisk lader og rigeligt til alm batterier op til små 110 amp timer XS 7000 klarer endnu større batterier og har desuden et desulfaterings program der kan regenerere sulfaterede batterier
Øhh sulfahvaffornogen batterier ? mig ikke forstå lf-flg
Et batteri der ikke holdes opladet hele tiden kan danne et sulfat lag på pladerne - dette lag isolerer pladerne fra syren i batteriet og nedsætter kapaciteten på batteriet
Sulfatering kan fjernes ved at sende nogle strømpulser gennem batteriet der sætter sulfatkrystallerne i svingninger og derved nedbrydes de - det er den funktion den avancerede CTEK lader har som en af de få. Impulserne har nogle kloge folk fundet ud af skal være på 3.26MHz De 3.26MHz skulle netop svare til sulfatkrystallets egenresonnans så krystallerne går i svingninger og bliver ødelagt.
Du kan undgå sulfatering i en vis grad ved ikke at lade dit batteri være "halvopladet" igennem længere tid
Takker, så lærte jeg også noget i dag :D
Miss Mancini
01-02-2009, 14:36
Min bil har svært ved at starte når motoren er kold - batteriet er 1 1/2 år gammelt - og det høres tydeligt, at startmotoren ikke roterer hurtigt nok rundt. Jeg har løftet batteridækslerne og de er sorte i bunden - kunne tyde på defekt batteri.
Jeg overvejer nu at montere en lader model CTEK XS3600 til batteriet, der kan lade batteriet op igennem natten specielt når temperaturen er under frysepunktet.
Jeg kan ikke forstå at mit batteri allerede kan være defekt. Kan det skyldes en for stor afladning i det elektriske anlæg ? Hvad må den max. afladning være på et bilbatteri ? Det skal nævnes, at jeg har en "hyrevognsakkumulator" monteret på 100Ah.
Systemet med permanent at montere en lader der vedligeholder batteriet med opladning er god - fx DEFA laver ladere (og motorvarmere mv) der fastmointeres i bilen og sikrer at batteriet altid er 100 % opladet - jeg har et sådant system i begge mine biler
At afgøre om dit batteri er deffekt kræver at du laver en vægtfyldemåling af battericellerne (hvis det er muligt - på et lukket batteri kan du ikke gøre det)
Skal dit batteri og ladesystem gennemgås 100% skal du få foretaget en diagnose test med fx et midtronic testsystem
http://www.denlorstools.com/shop/images/MDT-EXP1000AMP.jpg
Man forbinder testinstrumentet til batteriets poler og gennemgår en cyklus hvor
-Batteriets kapacitet måles (altså er batteriet ok)
-Systemet beder en starte motoren op - det gør man og den måler spændingsfaldet ved opstarten (=fuld last på batteri)
-Så måler den tomgangsladningsspændingen - og beder en speed op i 20 sek der måler den diode/rippelspænding (altså er en diode i generatoren deffekt) og ladespænding ved omdrejninger
Så beder den en sætte fuldt lys på etc og gennemfører endnu en cyklus af tester som ovenfor bare med belastning på
Når testen er færdig kan du printe alle data ud og systemet fortæller om der forefindes fejl i ladesystemet - og præcis hvad fejlen er
Det er en virkelig effektiv tester (men koster også en formue) vi bruger dem på arbejdet idet den kan diagnosticere et strømproblem på ca 3 minutter og man behøver intet andet måleudstyr
Du kan evt kigge forbi på arbejdet en dag så skal jeg køre den test på din bil - og så har du svar på få minutter
Miss Mancini
01-02-2009, 14:57
Systemet med permanent at montere en lader der vedligeholder batteriet med opladning er god - fx DEFA laver ladere (og motorvarmere mv) der fastmointeres i bilen og sikrer at batteriet altid er 100 % opladet - jeg har et sådant system i begge mine biler
At afgøre om dit batteri er deffekt kræver at du laver en vægtfyldemåling af battericellerne (hvis det er muligt - på et lukket batteri kan du ikke gøre det)
Skal dit batteri og ladesystem gennemgås 100% skal du få foretaget en diagnose test med fx et midtronic testsystem
Man forbinder testinstrumentet til batteriets poler og gennemgår en cyklus hvor
-Batteriets kapacitet måles (altså er batteriet ok)
-Systemet beder en starte motoren op - det gør man og den måler spændingsfaldet ved opstarten (=fuld last på batteri)
-Så måler den tomgangsladningsspændingen - og beder en speed op i 20 sek der måler den diode/rippelspænding (altså er en diode i generatoren deffekt) og ladespænding ved omdrejninger
Så beder den en sætte fuldt lys på etc og gennemfører endnu en cyklus af tester som ovenfor bare med belastning på
Når testen er færdig kan du printe alle data ud og systemet fortæller om der forefindes fejl i ladesystemet - og præcis hvad fejlen er
Det er en virkelig effektiv tester (men koster også en formue) vi bruger dem på arbejdet idet den kan diagnosticere et strømproblem på ca 3 minutter og man behøver intet andet måleudstyr
Du kan evt kigge forbi på arbejdet en dag så skal jeg køre den test på din bil - og så har du svar på få minutter
Det lyder spændende, ENN.
Jeg skriver til dig i en PM ang. tid for diagnose af min bil.
Du bør montere en Ctek hvis du spørger mig - så kan du altid holde dit batteri i topform og ctek laderen leveres netop med en tilslutningsledning til det formål - samtidigt er den ip klasset så den kan monteres i fx et motorrum på en bil
nicolajjetrider
23-03-2009, 11:04
Jeg har en alm. stor Gul kasse lader fra Biltema, virker hammer fint, udføre opgaven hver gang.
http://www.biltema.dk/Archive/Product_images/37/Large/37-705_l.jpg
Syntes dog Ctek er hammer smart.
Når man bare har alm. bil batterier osv. er Ctek 3600 så tilstrækkelig?
http://cgi.ebay.de/CTEK-12V-Batterieladegeraet-XS-3600-NEU_W0QQitemZ370149868495QQcmdZViewItemQQptZMotorr ad_Kraftradteile?hash=item370149868495&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318
NarkoKrig
23-03-2009, 12:10
CTEK spiller max, har den samme som ENN. Kørt med den en del år. Ved min fars bilimport også sværger til dem.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.