View Full Version : Timing på Mercruiser 3,0L
celebrity68
24-04-2009, 10:45
Hej allesammen, jeg er lidt i tvivl, på min flame arrestor står der at min motor timing er 1 gr ATDC, i værkstedsmanualen står jf motor nummer 2 gr. ATDC hvad skal jeg tro på?
1000 tak på forhånd.
(grunden til jeg spørger er, at jeg ikke kan få motoren til at gå over 4400 W.O.T selvom jeg er gået ned i skrue fra 19´pitch ti 17´pitch)
Du kan næppe måle 1`så det betyder ikke meget da usikkerheden ved en måling (unøjagtighed på remskive etc) nok er mindst det samme
Passer din manuel til Motoren? hvad årgang er motoren?
Husker du at stille motoren i timing mode?
her er en kopi af et tidligere indlæg herindefra omkring justering på en af de nyere 3,0ère
I sommerens løb har jeg fået en del spørgsmål der gik på tændingsjustering af mercruiser 3,0 motorene og her er derfor en kort forklaring:
1. Start motoren og lad den komme op på normal temparatur
2. Mens motoren kører lav så en "lus" mellem de 2 hvide ledninger på strømfordeleren
3. Bypass kontakten på gearkonsollen ovenpå motoren (kontakten der afbryder tændingen kortvarigt ved skift til frigear)
Sæt de 2 ledninger på motorsiden sammen midlertidigt
4. Forbind en tændingspistol og ret den mod remskiven på krumtappen - kontroler at tændingen står 1`før top på 94-97 og 2`efter top på 97- motorerne
5. Hvis nødvendigt så løsen strømfordeleren og stil tændingen ind ved at dreje strømfordeleren
6. Spænd strømfordeleren fast igen
7. Stop motoren
8 Husk at genforbinde ledningerne til skiftekontakten på gearkonsollen ovenpå motoren - og fjern lusen du lavede under 2).
9 Med tændingspistolen stadig forbundet så start motoren og kontroler at tændingen i tomgang har flyttet sig til 12`før top og at tændingen ved 24-2800 omdr er 27`før top (+/- 2`)
celebrity68
24-04-2009, 21:00
Min Motor er fra 2000 jeg er ikke endnu gået i gang med at prøve at justere, skifter lige tændings delene føst for at være 100% sikker...
Anders kr
25-04-2009, 08:07
I min manual, som er ret gemmel, mener jeg der står 6 grader BTDC,
Ved 100 omdrejninger.
I min manual, som er ret gemmel, mener jeg der står 6 grader BTDC,
Ved 100 omdrejninger.
Hvordan får du den til at køre 100 O/min?
Anders kr
25-04-2009, 13:38
ups, der mangler vist et nul , det er ved 1000 omdr.
celebrity68
27-05-2009, 08:49
Her er en video, "How its done": Timing på mercruiser 3.0l
http://www.youtube.com/watch?v=-swDhVcEdh0
Den prop du gik fra var det en standard BlackMax i 19" og så gik du til en 17" HighFive.?
celebrity68
27-05-2009, 10:09
Ja men jeg tror at min omdrejningstæller er defekt jeg mistede 5-10 km/t på toppen med High five´en...
Det passer nu meget godt - specielt også hvis du gik 200-400 omdrejning ned.
celebrity68
27-05-2009, 11:00
jeg gik ikke ned i omdrejning hellere ikke op.... maks 4400 (læst på faria omdr. tæller)
jeg overvejer at sætte en 21 pitch på men er ikke sikker endnu. lige nu får den den standard 19 pitch på igen når jeg er færdig med at bundmale den...
celebrity68
08-07-2009, 10:19
Så fik jeg knækket gåden... Motoren va timet af en amateur, der ikke havde fulgt proceduren... Den går nu 5200 rpm (efter korrekt justering 2 grader efter ødp)med en high five 17", er der nogen der ved ca. hvor højt jeg kan gå i propel? (har en 19" alu liggende) båden vejer 1050kg. og er 18 fod lang, 2,36m bred.
på forhånd 1000 tak.
tror lige du skal tjekke omdr.tælleren for jeg mener da ikke den skal gå med mere end 4400-4800 Wot. :D
min volvo 3,0 som jo er samme maskine skal gå mellem 4300-4500 omdr.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.