Nyt projekt.. [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Nyt projekt..

ChristianX
25-04-2009, 19:00
Så fik jeg mig en ny båd ;)

Billeder er her (http://www.fenderen.dk/forum/album.php?albumid=144)

gav en svedig pris for den ;) der skal ligges lidt timer i den hehe

Manorwar
25-04-2009, 19:06
t-lykker minipi...du har ja småg .er der ikke en trædeck på?
den skal slibes rigtig med træfasern og ikke med maskinen/ rystepustern..
16 gange lack og du har en mini riva..phppp
MEN du skal finde dig en fint antik motor ikke noget nyt..
måske kan ENN hjelpe??
men før du starter skal du ikke rette alle mine stavefejl?-dlof--f-dlof--f

MartinN
25-04-2009, 19:45
Tillykke med det nye skiv, og god arbejdslyst.

ChristianX
25-04-2009, 19:54
Hehe, Jo tak.. Den skal nok blive fin, udenpå bliver den rigtig 60'er stil, men indvendig bliver det en moderne båd, med diodelys, anlæg, osv. men det originale styresystem vil jeg bibeholde ;)

Jeg har en 20hk, som jeg regner med at den bliver monteret.

Jeg gav 0,- for den :D

Manorwar
25-04-2009, 20:40
diodelys??????????ARGGGGGGGGGGGGGGGGGGGRRRRRRRRRRs ssurr:spacesmiley:pchackkk:chainsawguy:

ChristianX
25-04-2009, 20:43
Ja da, Når drengene skal på tur skal der være diodelys :D

Jess
25-04-2009, 20:59
Hehe, Jo tak.. Den skal nok blive fin, udenpå bliver den rigtig 60'er stil, men indvendig bliver det en moderne båd, med diodelys, anlæg, osv. men det originale styresystem vil jeg bibeholde ;)

Jeg har en 20hk, som jeg regner med at den bliver monteret.

Jeg gav 0,- for den :D

Fin båd, men styringen var nok det første jeg ville skifte. Har du prøvet at sejle med wiretræk ??

Brug pengene på en kabelstyring i stedet for diodelys DDriver

ChristianX
25-04-2009, 21:10
Er det virkelig så slemtfjupeqopq

Jess
25-04-2009, 21:39
Er det virkelig så slemtfjupeqopq

Ja !!!
det er som at styre en sammenklappelig minicykel ned af et kategori 3 bjerg poppe

ChristianX
25-04-2009, 21:41
Av for den da :D

Har godtnok en styreboks med kabel liggende, til motor op til 55hk, fra marineparts, men mangler et kabel der er langt nok ;)

Jess
25-04-2009, 21:42
Av for den da :D

Har godtnok en styreboks med kabel liggende, til motor op til 55hk, fra marineparts, men mangler et kabel der er langt nok ;)

Skær lidt af båden :eek::eek::eek:

Jess
25-04-2009, 21:43
eller køb et løst kabel lf-flg

ChristianX
25-04-2009, 21:53
Det var en god ide, jeg går lige ud til båden, med kædesaven.

Jeg må se hvad et løst kabel koster, syntes bare det er svært at finde ud af, med alle de fittings man skal købe til løst? kan du hjælpe mig, hvis den skal monteres på hækken, og ikke i motorens tilt tube? :)

Jess
25-04-2009, 22:01
Det var en god ide, jeg går lige ud til båden, med kædesaven.

Jeg må se hvad et løst kabel koster, syntes bare det er svært at finde ud af, med alle de fittings man skal købe til løst? kan du hjælpe mig, hvis den skal monteres på hækken, og ikke i motorens tilt tube? :)

Det er helt klart nemmest at bruge tuben, så skal du kun skrue kablet på og montere en ledstang and off you go fjupeqopq

Hvis der ikke er plads til ledstang, så skal du have en holder til montering på dæk eller en sprøjtehuls-gennemføring. Tag et par biller af hækken og motoren så skal jeg gerne hjælp på mandag når jeg er hjemme igen.

ChristianX
25-04-2009, 22:03
Jeg skal bruge den til at montere på hækken, da min motors tube var rustet totalt, så jeg har fået lavet en ny, som desværre ikke passer til det system :(

Jess
25-04-2009, 22:40
http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1992&ipc=18321

Her kan du se hvordan det hænger sammen, det er en af mine gamle både...

ChristianX
25-04-2009, 22:55
Det er sådan jeg vil lave det, hvilke dele skal jeg købe for at det kan lade sig gøre? :)

ENN
26-04-2009, 07:32
Fin klassisk Norsk With det er en rigtig klasikker og en fin båd

With var meget populære i 60 og 70èrne da de har gode sejlegenskaber og tåler store motorer

ChristianX
26-04-2009, 07:34
Ja, en rigtig klassiker, Du skulle vel ikke have noget info om den model, vel?..

Hvor store motore tåler de, så jeg har noget at gå efter :D

Manorwar
26-04-2009, 08:30
tro at den kan tage 60hk?
minipli hør her dreng--ikke noget lyshaloisa ellers bliver den ja en brianbådfjupeqopqset den tilbage i orginalstand..TAAAAAAAAK-dlof--f-dlof--f-dlof--f

ENN
26-04-2009, 17:17
Det er en with drommedille - formentligt fra 1960èrne den kunne bære 25 hk af den slags hk man havde før 1982 - dvs. de var målt på krumtappen og ikke propellerakslen.

I dag savaer det til ca 18-20 hk, bådene blev dog af og til set med større motorer - men jeg vil tro du skal prøve max 30 "nye" hk eller 35 af de "gamle" hk

Albjerg
26-04-2009, 19:28
Det er sq rart at se en knægt med gå-på-mod og vilje. Det kan blive en rigtig flot båd. Må dog give piraten lidt ret - hold den så tæt på original som muligt... God arbejdslyst :)

ChristianX
26-04-2009, 19:32
Jeg takker til jer alle. Hvis det er sådan en klassiker, vil jeg da selvfølgelig holde den så tæt på original, som muligt!

ENN
26-04-2009, 19:38
En slut 60èr evinrude eller Johnson ville passe perfekt til den

Hvad med en 28 hk speeditwin - som du ser trækker den med lethed en monoskiløber fjupeqopq

http://www.old-omc.de/e_1964/seite_14.jpg

Den fandtes også i en Johnson version

http://www.old-omc.de/j_1964/seite_09.jpg

Eller måske en lidt ældre 35 hk Evinrude "Lark" - en smuk motor der ville passe på klassikeren

http://www.old-omc.de/e_1957/seite_06_07.jpg

ChristianX
26-04-2009, 19:46
Arh, så gamle motore, gider jeg sku ikke rode med mere :D:D

nicolajjetrider
27-04-2009, 07:33
Tillykke med den, den har potentiale:)

ChristianX
27-04-2009, 07:49
Mange tak.. Ja de har nemlig potentiale sådan nogle gamle både

lynæs
27-04-2009, 08:13
Ja det er godt nok en With, men en drommedillemodel er det nu ikke, det er en tidligere model. Det er en letplanende og stabil båd, men lidt flad i bunden til bølgesejlads, det gi'r et klask når den lander efter en mindre flyvetur, ( hovedpine ) havde selv en først i 70'erne med en 20hk Chrysler, dejlig båd. Klart datidens bedste jolle, så tillykke med den.
Min var iøvrigt ikke med fordæk og ratstyring, men kunne fås med eftermonteret finérdæk, men man kan uden problemer styre fra agtertoften, det er en superplaner, kun overgået af den senere drommedillemodel, som planer næsten uden at rejse stævnen, det anså man dengang, som værende lige så svært at opnå, som at krydse en drommedar med en krokodille. Så Bror With, som konstruktøren hedder kaldte den så en drommedille. With blev senere til KMW eller noget i den retning.
Som et kuriosum kan nævnes at man forsøgte at bruge princippet på mindre fiskekuttere, som skulle plane uden last, hurtigt ud, alm. fart hjem. Jeg tror dog ikke det lykkedes.

Lars T
27-04-2009, 09:38
Spændende projekt.
En 50-60 Mercury BlackMax bagpå ville være perfekt.

lynæs
27-04-2009, 09:44
Det kan den ihvertfald ikke holde til uden en kraftig ombygning. Det er en jolle ikke en speedbåd, som sådan. Og jeg tvivler på den kan holde agterspejlet oven vande med sådan en bag på, ihverfald vil den synke omg. hvis du tar gassen hurtigt af. Man skal passe på bare med en 20hk, der er ingen brønd agter.

Strøyer
27-04-2009, 12:28
Fin båd, men styringen var nok det første jeg ville skifte. Har du prøvet at sejle med wiretræk ??

Jeg ville mene uden at have prøvet wirestyring, at hvis det er justeret og dimensioneret korrekt burde det være slørfri og meget kontant at sejle med,
Men der må selvfølgelig være en del feedback i sådan et system.

Lars T
27-04-2009, 17:54
Wiretræk bruges til race, frem for hydraulik - så der er ingen tvivl om at wiretrækstyring er meget præcist hvis det er lavet og indstillet ordentligt.

ChristianX
28-04-2009, 06:41
Ja det er godt nok en With, men en drommedillemodel er det nu ikke, det er en tidligere model. Det er en letplanende og stabil båd, men lidt flad i bunden til bølgesejlads, det gi'r et klask når den lander efter en mindre flyvetur, ( hovedpine ) havde selv en først i 70'erne med en 20hk Chrysler, dejlig båd. Klart datidens bedste jolle, så tillykke med den.
Min var iøvrigt ikke med fordæk og ratstyring, men kunne fås med eftermonteret finérdæk, men man kan uden problemer styre fra agtertoften, det er en superplaner, kun overgået af den senere drommedillemodel, som planer næsten uden at rejse stævnen, det anså man dengang, som værende lige så svært at opnå, som at krydse en drommedar med en krokodille. Så Bror With, som konstruktøren hedder kaldte den så en drommedille. With blev senere til KMW eller noget i den retning.
Som et kuriosum kan nævnes at man forsøgte at bruge princippet på mindre fiskekuttere, som skulle plane uden last, hurtigt ud, alm. fart hjem. Jeg tror dog ikke det lykkedes.

Det lyder jo super godt, så er det vist ikke en helt dårlig handel, jeg har lavet derDDriver
Kan næsten ikke vente med at prøve den, efter du siger, at det er en superplaner ;) Jeg tror det er et uoriginal dæk, der sidder på min båd?? men der er brønd agter, til at tage lidt af vandet

Du skulle vel ikke have noget info om den model vel?

ChristianX
28-04-2009, 08:30
Jeg Vil prøve at lave den sejlklar, til weekenden, hvor den vil blive testsejlet med en 20hk Mercury, billeder og video skal nok komme der så ;)

lynæs
28-04-2009, 08:43
Det er svært at fortælle mere om den, men skriftlig sejlads er heller ikke så godt, som at være der.

ChristianX
28-04-2009, 21:33
Så er jeg kommet lidt videre med den ;)
Der er nye billeder i mit album.

lynæs
28-04-2009, 21:43
Den brønd agter er ikke original, men nogen har nok oplevet det samme, som jeg, når hækbølgen vender tilbage til båden.

ChristianX
29-04-2009, 06:13
Nej, det gik jeg heller ikke ud fra! men den er effektiv tror jeg, der er hul i den, så vandet kan løbe ud igen ;)

ChristianX
03-05-2009, 21:20
Så er der smidt lidt flere billeder ind i mit album. Har fået lakeret den bagerste bænk, det blev super godt, nu mangler jeg bare lidt indretning, og så er den ellers klar til at komme ud på vandet, bliver super godt :D

ENN
03-05-2009, 21:24
Flot arbejde - vi glæder os til at se det færdige resultatboattt det er en rigtig klasikker den der with

ChristianX
04-05-2009, 06:12
Tak skal du have.
Der går nok lige 14 dages tid, før den ligger i vandet, skal lige have holdt min konfirmation på fredag først :D