View Full Version : Ingen kræfter efter 13-1400 omdr.
Så lykkedes det endelig at komme afsted.... DDriver fik lokaliseret kølevands-problemet til falsk luft (dårlige pakninger) i vandfilteret, men så meldte næste problem sig. Vi sejler, men når max 13-1400 rpm, så er der ikke mere at komme efter :cry:. Resten af håndtaget giver bare en kraftig lugt af benzin i båden, men ikke flere rpm. Hvorfor??????? Trækker nemt 4000 rpm i frigear. Jeg har ikke ændret i opsætning, udover at jeg har monteret Smarttabs, som iøvrigt ser ud til at virke... Nogen der har gode idéer????
Så lykkedes det endelig at komme afsted.... DDriver fik lokaliseret kølevands-problemet til falsk luft (dårlige pakninger) i vandfilteret, men så meldte næste problem sig. Vi sejler, men når max 13-1400 rpm, så er der ikke mere at komme efter :cry:. Resten af håndtaget giver bare en kraftig lugt af benzin i båden, men ikke flere rpm. Hvorfor??????? Trækker nemt 4000 rpm i frigear. Jeg har ikke ændret i opsætning, udover at jeg har monteret Smarttabs, som iøvrigt ser ud til at virke... Nogen der har gode idéer????
Dan - drukner den eller hvordan skal det forståes?? hvordan lyder den.?
steffen m
27-04-2009, 15:16
lyder umiddelbart som om den mangler luft/får for meget benzin
Den drukner ikke umiddelbart - den tager bare ikke flere omdrejninger. Giver jeg mere håndtag sker der intet udover at der begynder at lugte af benzin. Har spekuleret på om mine Trim-tabs har indflydelse, eftersom de "trykker" vandet omkring drevet.
nicolajjetrider
28-04-2009, 07:30
Umiddelbart ville jeg ikke sige de sku ha noget at sige for motoren ville tage omdrejninger af den grund. Du kan evt prøve i bakgear om den kan komme højere op i RPM der, hvis den kan det er det de Smart-Tabs der:)
kan ikke forestille mig det har noget med de flaps at gøre.
jeg har hydraulisk flaps og hvis jeg kører dem helt ned og giver gas sker der ikke andet en at båden står på snuden og tror den skal lege ubåd :D
du må ind til en bro at ligge og tøjre båden godt så du kan have maskinen i gang med skruen sat til og så prøve at kikke på luft/benzin blandingen mens den kører.
selvfølgelig ikke på fuld gas
Ja, det var jo nok sådan noget jeg frygtede at I ville sige.... Jeg har prøvet at justere lidt på blandingsforholdet luft/benzin men det fik den bare til at "skyde".... Men så er der jo nok ikke anden vej en at hyre professionel hjælp. Det er svært at finde en alm. mekaniker i dag, som kan justere karburatorer, men jeg ved at Søholm Marine har en motormand med ca 20 års erfaring i Volvo. Så han må jo kunne noget.... Ellers nogle gode bud??
nicolajjetrider
28-04-2009, 09:27
Dan: Hvad koster en Ny carb eller et rebuild kit.
For hvis det koster 1500kr i timeløn + matrialer kan det måske svare sig at skifte carben?
Dan: Hvad koster en Ny carb eller et rebuild kit.
For hvis det koster 1500kr i timeløn + matrialer kan det måske svare sig at skifte carben?
Nico der sidder 3 kaburatorer på den maskine:eek:
Er det SU eller Weber karburatorer. ?
Det er SU. Har prøvet at stille blandeskruen på alle 3 (samtidigt) til indstillingerne i manualen og så variere ud fra det punkt. Motoren går rigtig godt på den måde og er meget omdrejningsvillig i frigear, men ved indkobling af gear når jeg ikke længere end de 13-1400 rpm. Den er også let at dosere fra 600 - 1300 rpm, men så når jeg bare ikke længere....:(
nicolajjetrider
28-04-2009, 10:37
hmmm det lyder meget mærkeligt. jeg vil næsten våge og påstå du skal ha elektrolyds behandlet dine dyser... Men det jo helller ikke sikkert det er det.
lille tut
28-04-2009, 10:38
Er du sikker på det ikke er fra motoren og ud modstanden er.
eks et leje i drevet som sidder fast når du sætter den i gear, prøv at tørne skruen med hånden hvis den går stramt er det lejet i underhuset.(bare en mulighed)
Er der ikke noget med en gummimembran i de karburatorer ? er de ok ?
jeg mener at de skal påfyldes olie (syrefri)
Hvis bare en af dine karburatore ikke åbner ordentligt vil du jo også have et problem med trækkraft.
Er du sikker på det ikke er fra motoren og ud modstanden er.
eks et leje i drevet som sidder fast når du sætter den i gear, prøv at tørne skruen med hånden hvis den går stramt er det lejet i underhuset.(bare en mulighed)
Nej det er jeg ikke sikker på. Det er jo værd at undersøge. Skal skruen gå let ved håndkraft? Jeg ved godt at den ikke ligefrem skal "spinne" når jeg tager fat i den, men hvor let/trægt skal det være?
lille tut
28-04-2009, 11:30
Nej det er jeg ikke sikker på. Det er jo værd at undersøge. Skal skruen gå let ved håndkraft? Jeg ved godt at den ikke ligefrem skal "spinne" når jeg tager fat i den, men hvor let/trægt skal det være?
Ja det skal den, og den skal også helst forsætte med at dreje rundt når du slipper den.
Anders kr
28-04-2009, 11:52
Hvis du siger den skyder, er du så sikker på tændingen står rigtig?
Hvis du siger den skyder, er du så sikker på tændingen står rigtig?
Ja, det vil jeg tro. Den er der ikke ændret på siden sidste sæson. Og den skyder kun når jeg ændrer på blandingsforholdet.
Ja det skal den, og den skal også helst forsætte med at dreje rundt når du slipper den.
Så må jeg prøve at bakke ind til stranden og "rykke i den" fjupeqopq
når den kan tage omdrejninger i frigear men ikke når den er belastet tyder på benzin mangel. som strøyer er inde på kan det være de gummibælge ?
nu er det vel ikke blandingsskruen til tomgang du leger med ?
HB aarhus s
28-04-2009, 16:45
Du skal have dine carb´s synkroniseret så de står 100 ens og så kan det meget vel værre skidt i en accelration´s pumpe der er skidt i så den ikke sprøjter ekstra ind når du giver den gas med belastning på.
Ok, hvis jeg så antager at det er drevet der er fejl på, hvad koster det så at få skiftet lejer i sådan et drev? Hvor lang tid tager det? Og er der nogen herinde der er er skidegode til sådan et job? Aaaaargh, det er sq da osse penge ud af lommen hele tiden :( :(
Ok, hvis jeg så antager at det er drevet der er fejl på, hvad koster det så at få skiftet lejer i sådan et drev? Hvor lang tid tager det? Og er der nogen herinde der er er skidegode til sådan et job? Aaaaargh, det er sq da osse penge ud af lommen hele tiden :( :(
BOAT = Bring On Another Thousand $$
lille tut
30-04-2009, 20:07
BOAT = Bring On Another Thousand $$
fjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq
Albjerg .hvordan går det med maskinproblemerne er de løst ? :D
Desværre ikke noget fremskridt. Jeg er uarbejdsdygtig i øjeblikket, så jeg har ikke fået kigget på det endnu. Men flere jeg har snakket med taler om brændstoffiltre og justering af karburator, frem for reparation af drev. Så jeg er lidt fortrøstningsfuld :o
Hvad med luft tilføringen. Filter stoppet ect.
Hvad med luft tilføringen. Filter stoppet ect.
Der er ingen filtre på sådan en, blot en tom kasse kaldet flammeskjuler.....
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.