View Full Version : Forlængning af batterikabler
I forbindelse med at jeg vil rykke batterierne længere frem i båden, skal jeg have forlænget kablerne med Ca. 50 cm.
Er der nogen gode ideer til hvordan det gøres forsvarligt, og helst uden at skulle tage motoren med til et værksted og få den krympet.
Der er alm. polsko på og jeg overvejer om man kan bolte en forlængning på.
Du kan godt bolte det sammen, så giv det en god gang krympeflex bagefter (gerne med lim)
jeg har også flyttet mine batterier her i vinter både og jeg har loddet mine kabler. brugte en mini gasbrænder til at varme op med og derefter krympeflex over.
der skal godt med varme til de tykke kabler.
Jeg tror jeg forsøger mig med en bolt i første omgang
Hvis du vil bolte 2 kabelsko sammen, så læg en kobber eller alu-skive imellem til at tage ujævnhederne. Alle revner og ujævnheder vil resultere i dårlig forbindelse, som udvikler varme. Personlig ville jeg skifte kablerne helt (du kan altid sælge eller genbruge de gamle) da jeg ikke har tillid til samlinger på batterikabler. Jeg har tidligere arbejdet med elektriske gaffeltrucks og har set de problemer som dårlige kabler giver i jævnstrøms-forbindelser.... Ikke at spøge med...
Jeg ville gøre som albjerg skriver - eller lidde kablerne sammen med en loddemuffe og krympeflex - loddes de korrekt er der ingen problemer
Tak for rådende, hvad er bedst alu eller kobber skive ?
Er en rustfri bolt ok ?
Casper T
29-04-2009, 15:51
hvad kvadrat er det jeg har muffer+presse værktøj til det meste,det kan du godt låne
hvad kvadrat er det jeg har muffer+presse værktøj til det meste,det kan du godt låne
Det var da et godt tilbud.
muffer+presse er også ok og valget hvis man ikke har mulighed for at lodde.
Det bliver brugt til de fleste samlinger.
det vigtigst er en god kontakt imellem fladerne, hvis du bolter dem sammen ville jeg slibe/file dem helt rene og bolte dem sammen til en iltfri samling, men vigtigt er det også at samlingen beskyttes med en kraftig krympeflex med lim.
Tak for rådende, hvad er bedst alu eller kobber skive ?
Er en rustfri bolt ok ?
Jeg ville bruge kobber. Og rustfri bolt er et must. Men tilbuddet om muffer og værktøj er nok den bedste løsning du får, hvis du ikke vi ofre nye kabler. Og krympeflex med lim!!!
Tak for rådende, hvad er bedst alu eller kobber skive ?
Er en rustfri bolt ok ?
Jeg forstår ikke ideen med en skive imellem, istedet for at samle to flader samler man jo så fire flader.
Og kvadratet hvor strømmen kan løbe bliver mindre.
fil dem til og en passende rustfri bolt og møtrik med en skive på hver side, måske lidt polfedt og så krympeflex.
Tak for hjælpen drenge, og tak til Lars for tilbuddet. Jeg ved ikke hvad kvadrat de originale er og det er svært at måle uden at skære i dem :rolleyes:
Jeg venter lige med at flytte batterierne til vi har været på tur i næste uge.
Jeg skal også have skiftet polskoene og regner med at vælge den her model:
http://www.fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=90&pictureid=1486
er de ok eller skal man vælge dem med plastkappe ?
Den type kabelsko som kan skrues på er det ringere end de pressede ?:
http://www.fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=90&pictureid=1487
Der er jo også denne mulighed.
http://www.hb-elektronik.dk/
http://www.hb-elektronik.dk/images/205_515.jpg
[QUOTE=Jess;12038]Tak for hjælpen drenge, og tak til Lars for tilbuddet. Jeg ved ikke hvad kvadrat de originale er og det er svært at måle uden at skære i dem :rolleyes:
Jeg venter lige med at flytte batterierne til vi har været på tur i næste uge.
Jeg skal også have skiftet polskoene og regner med at vælge den her model:
http://www.fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=90&pictureid=1486
det er en god solid batteri kabelsko med en bolt der kan tåle at blive spændt
I skal ikke gøre som der var gjort på min båd se billed.
Hvilken dimension skal man bruge for et kabel på 2 m længde?
ved du noget om hvor mange amp du bruger til forvarmning og starter :D
Jeg har ingen forvarmer og starteren ved jeg heller ikke noget om, men jeg har lige fået lavet kablet i samme længde som det gamle og det er i 50 mm2. Kablet er 3,20 m.
Jeg har ingen forvarmer og starteren ved jeg heller ikke noget om, men jeg har lige fået lavet kablet i samme længde som det gamle og det er i 50 mm2. Kablet er 3,20 m.
fint det er en kabel der kan tåle en masse amp uden at blive overbelastet
jeg ville have sagt ca 35 mm2 :D
Min rare nabo som er elektrikker kommer og lodder og presser efter alle kunstens regler når jeg er klar lf-flg
Jeg har valgt 35 mm2
Lyder umiddelbart osse fornuftigt. Held og lykke med projektet.
Lyder umiddelbart osse fornuftigt. Held og lykke med projektet.
Tak -dlof--f
erjohans
04-05-2009, 21:17
Samlingen med spændebånd ser ikke lige særlig pro ud; men eftersom begge kabler er presset sammen og spændebåndet holder det hele sammen på samme måde som var det loddet er det faktisk en løsning der kan bruges. Det kunne dog laves lidt mere pro.
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.
Samlingen med spændebånd ser ikke lige særlig pro ud; men eftersom begge kabler er presset sammen og spændebåndet holder det hele sammen på samme måde som var det loddet er det faktisk en løsning der kan bruges. Det kunne dog laves lidt mere pro.
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.
Jeg ville kun have lavet et som en nødløsning ikke en permanenet, men nu er erstatningen købt og skal monteres i morgen formiddag .
Løsningen på et senere tidspunkt er at få et stort relæ ned i nærheden af batterierne så man undgår de lange kabler til starteren.
erjohans
04-05-2009, 21:36
Selvfølgelig er det en nødløsning, det skal da laves ordentligt. Lidt faglig stolthed er tilladt.
Der er ingen der kan se hvor lang tid der er brugt på opgaven MEN der er mange der kan se resultatet.
Det relæ du nævner skal dog kunne bære voldsomt mange amp. men det er den rigtige løsning
Selvfølgelig er det en nødløsning, det skal da laves ordentligt. Lidt faglig stolthed er tilladt.
Der er ingen der kan se hvor lang tid der er brugt på opgaven MEN der er mange der kan se resultatet.
Det relæ du nævner skal dog kunne bære voldsomt mange amp. men det er den rigtige løsning
Relæet er vel til at finde, men det er nok ikke billigt. Da jeg åbnede kablet så det ud til at det var en permanent løsning sådan som det var pakket ind.
Jeg har lige lavet mine kabler om da jeg monterede en batterimonitor og her valgte jeg at bruge 95mm2 kabel. Startstrømmen har senere vist sig at være 150A i kablerne, så her skal der ikke være en samling som har for stor modstand da det vil genere en volsom varme.
95 mm2 ? Det var dog voldsomt. Hvor lange kabler har du ?
Så er mit kabel skiftet. Starteren lyder som om den kører hurtigere rundt, da der nu ingen modstand er ved en samling. Det skal prøves ved en lang sejlads i kommende weekend hvis vejret tillader det.
erjohans
05-05-2009, 17:37
Kablerne er ca 5m lange da de går helt ud til bovpropellen. Disse kabler er også 95 mm2.
Det er jo heller ikke teknisk smart at forlænge med tyndere kabler.
Jeg havde nogle meter 95 mm2 liggende på lager og kunne så lige så godt udskifte de andre kabler når jeg alligevel skulle lægge hele systemet om.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.