View Full Version : Trim instrument/ur
Hej
Jeg stiller måske et halv dumt spørgsmål, men jeg har som de fleste andre et "trim ur"/instrument i mit instrumentbord, jeg har bare aldrig fundet ud af hvordan det virker eller skal bruges. Jeg formoder det er noget med drevindstillingen.
Jeg synes for det meste at det står ved "up" eller næsten på vej ud af skalaen.
Måske er der en venlig sjæl, som vil give mig lidt info.
På forhånd tak !
Michael
nicolajjetrider
30-04-2009, 09:50
Hejsa du.
Pga. det på vej ud af instrumentet,;) er fordi det er indstillet forkert på drevet.
Når dit drev er helt oppe skal det stå på stregen UP- . Det justere du nede på drevet på en lille rund plastikkasse som er trimsensoren. Den drejer du lidt mod venstre. ( mod uret ).
Sådan er det ihvertfald på Mercruiser Alpha one.
Du bruger trimuret til at holde øje med hvor dine drev er henne:) evt ved lavtvandssejlads.
Hej
Tak for svaret, nu er båden i vandet og så er det sikkert ikke så let at just.
Det underlige er faktisk at det var samme problem med min gl. båd.
Skal man just. dette hver gang drevet har været afmont. ??
mvh.
Michael
nicolajjetrider
30-04-2009, 10:55
Ehhmm Det tror jeg ikke:) Men skal ikke ku sige det. Det er en typisk "monteringsfejl" sådan har det været på den jeg har og den sidste jeg havde også.
Ok. mange tak for hjælpen.
Jeg plejer at justere min således at uret står præcis i midten når drevet står vandret på bunden - så ved man hvornår drevet er i plan med bunden
Der er faktisk 2 potentiometre på et mercruiser drev - det ene styrer uret det andet styrer hvor langt drevet kan trimmes op med motoren i gang (altså styrer hvor langt man med normalt trim max kan trimme op) det er for at skåne kardankrydsene gikmbal etc
Det sidste potentiometer justeres ved at måle længden af trimcylinderen - afhængig af drev skal de være fx 510 mm så så skal potentiometret slutte og sikre at man ikke trimmer længere op - i praksis har trimkontakten en trim og en tilt funktion - hvis man med vilje VIL trimme længere op kan det gøres med motoren i gang - men det er for at skåne kardanledene mv. at funktionen findes, ved tomgang sker der dog intet ved at trimme ud over den normale trim range - det gør jeg ofte selv - men lad være med at give gas - det belaster nemlig gimbal og kardan unødigt
Umiddelbart vil jeg mene at man ikke kan bruge uret til ret meget.
Når man sejler skal man jo ofte trim lidt ind og ud alligevel.. :)
Hej Lars
Jeg har også haft den opfattelse, for jeg trimmer jo drevet op og ned efter forholdene, men nu tænkte jeg at jeg ville stille spørgsmålet her for at få jeres mening.
Jeg kan da godt forstå det kan være en fordel hvis man sejler helt ind til stranden, men det gør jeg ikke med en 3,5 ton båd, jeg går stort ser aldrig ind på mindre end 2m vand.
Hvilke erfaringer har andre gjort sig med trim/ur ?
jeg syntes det er relavant at vide hvornår drevet står i plan med bunden - og derfor har jeg justeret det så midterstillingen savrer til det
Derved kan man se hvornår drevet - teoretisk - er mest effekt nemlig når alt fremdriften bruges til at drive fremaf og ikke til at lpfte/sænke boven af båden
jeg bruger trim uret meget da jeg jo sejler i vadehavet. herovre findes ingen sten kun sand og nogle steder smadder. ved højvande har jeg 1,4 meter vand over banken for at komme ud af åen men det sker til jeg sejler over ved måske kun 80 cm vand :D
båden stikker 70 cm så der er kun plads til fladfisk :D
Når trim uret står i midter stilling så er drevet så højt oppe at den er lidt over kølen og så bøvler jeg bare på. nogle gange skraber jeg bunden og så er det rart at vide hvor drevet er. når jeg laver den slags numre så sejler jeg kun med 1100-1200 rpm.
Når trim uret står i midter stilling så er drevet så højt oppe at den er lidt over kølen og så bøvler jeg bare på. nogle gange skraber jeg bunden og så er det rart at vide hvor drevet er. når jeg laver den slags numre så sejler jeg kun med 1100-1200 rpm.
Det er nok meget klogt at du ikke render små 14-15 knob ;)
jeg prøvede for et par år siden at komme hvor vi kom sejlende ind til banken ved åens udløb, jeg opdagede for sent at der ingen vand var og jeg lå med 12-13 knob :eek: en hurtig beslutning jeg turde ikke tage farten af så jeg rykkede håndtaget i bund 19-20 knob tiltede drevet lidt ud og kørte flapsene lidt ned så båden kom højere op af vandet jeg ramte ikke bunden og kom ind i åen men det eneste der stod på skærmen(ekkoloddet) var ERROR nerverne sad sgu uden på trøjen :D
Spændene oplevelse................. næsten for spændende
jeg prøvede for et par år siden at komme hvor vi kom sejlende ind til banken ved åens udløb, jeg opdagede for sent at der ingen vand var og jeg lå med 12-13 knob :eek: en hurtig beslutning jeg turde ikke tage farten af så jeg rykkede håndtaget i bund 19-20 knob tiltede drevet lidt ud og kørte flapsene lidt ned så båden kom højere op af vandet jeg ramte ikke bunden og kom ind i åen men det eneste der stod på skærmen(ekkoloddet) var ERROR nerverne sad sgu uden på trøjen :D
Ja jo mindre dybdegang jo lavere riciko for bundberøring
Jeg har dog de sidste mange år været en forsigtig sejler så jeg lister i tomgang over lavtvandede områder - og holder mig fra skær mv. i "min" sø jeg har berørt sandbund et par gange med tomgang men de sidste mange år har jeg ikke påsejlet nogen sten klipper etc -dlof--f
Jeg har heller aldrig påsejlet en træstamme som der ellers findes enkelte af her - jeg møder dem yderst sjældent - og har udviklet en evne til at se dem på lang afstand (krusningerne på overfladen af søen står mærkelige ved en træstamme der ligger i overfladen)
Er for øvrigt imponeret over så hurtigt B-Lineren kan undvige - kører man rattet i borde og smider den i neutral samtidigt drejer den 90`på 1-1,5 bådlængde man skal bare3 holde fast - skroget der jo er ens med Sea Ray 175-176 og Maxum 1800 har glimrende sejlegenskaber og en utrolig retningsstabilitet samt fine egenskaber selv hvis man smider rattet i borde ved WOT
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.