ENN
30-06-2008, 19:55
Fra 1977-1984 producerede OMC en sejlbådsindenbordsmotor kaldt "OMC Saildrive" det blev i fx USA også solgt under navnet "OMC ZEPHYR"
Apparatet så sådan ud:
http://www.pneuboat.com/moteur_desc/monsiteweb3/zephyr.jpg
Basis for det hele var en 20 hk OMC påhængsmotorblok - droslet til 15 hk og påmonteret et sejldrev (lignende det Volvo har) drevet var en ren OMC konstruktion
Fordelen fremfor Volvo`s sejldrev var den lave vægt - og lavere pris
Ulemperne var at det jo var en benzinmotor modsat Volvo`s dieselmotorer
Der blev solgt en del herhjemme - så af og til støder man på dem
Motordelene er de samme som på OMC`s 20-25-30-35 hk påhængsmotorer (som deler samme motorblok etc.) men sejldrevet er helt unikt og deler ikke komponenter med andre OMC konstruktioner - så om man stadig kan opdrive dele til drevet ved jeg ikke.
Og så er her lige lidt flere billeder af et saildrive:
http://www.gailforce.ca/saildrive1.jpg
http://www.gailforce.ca/saildrive2.jpg
http://www.gailforce.ca/DSC_saildrive-1.gif
OMC stoppede med produktionen i 1984 hvorfor vides ikke - men en nærliggende tanke er at det skyldes at man mere og mere gik over til dieselmotorer i både på den tid
Et OMC saildrive holder som regel længe - men der findes et par af de sidste årgange der havde en ringe legering i drevet - det medførte at disse drev i dag simpelthen er tæret væk - her et par billeder af hvordan det kan se ud:
http://keithford.net/Images/corrosion1.jpg
http://keithford.net/Images/corrosion3.jpg
Men det er de sidste årgange der er ramt af dette fenomen - tæringen skyldes ikke manglende zinkanoder eller fejl i bådens elsystem - det skyldes den anvendte legering i drevet
Apparatet så sådan ud:
http://www.pneuboat.com/moteur_desc/monsiteweb3/zephyr.jpg
Basis for det hele var en 20 hk OMC påhængsmotorblok - droslet til 15 hk og påmonteret et sejldrev (lignende det Volvo har) drevet var en ren OMC konstruktion
Fordelen fremfor Volvo`s sejldrev var den lave vægt - og lavere pris
Ulemperne var at det jo var en benzinmotor modsat Volvo`s dieselmotorer
Der blev solgt en del herhjemme - så af og til støder man på dem
Motordelene er de samme som på OMC`s 20-25-30-35 hk påhængsmotorer (som deler samme motorblok etc.) men sejldrevet er helt unikt og deler ikke komponenter med andre OMC konstruktioner - så om man stadig kan opdrive dele til drevet ved jeg ikke.
Og så er her lige lidt flere billeder af et saildrive:
http://www.gailforce.ca/saildrive1.jpg
http://www.gailforce.ca/saildrive2.jpg
http://www.gailforce.ca/DSC_saildrive-1.gif
OMC stoppede med produktionen i 1984 hvorfor vides ikke - men en nærliggende tanke er at det skyldes at man mere og mere gik over til dieselmotorer i både på den tid
Et OMC saildrive holder som regel længe - men der findes et par af de sidste årgange der havde en ringe legering i drevet - det medførte at disse drev i dag simpelthen er tæret væk - her et par billeder af hvordan det kan se ud:
http://keithford.net/Images/corrosion1.jpg
http://keithford.net/Images/corrosion3.jpg
Men det er de sidste årgange der er ramt af dette fenomen - tæringen skyldes ikke manglende zinkanoder eller fejl i bådens elsystem - det skyldes den anvendte legering i drevet