View Full Version : Rense ekspansionsbeholder til drev
På mercruisers nyere drev sidder der en ekspansionsbeholder på motoren som er forbundet til drevet
http://tbn3.google.com/images?q=tbn:RHYL_Q6W-0q7VM:http://www.mercstuff.com/images/reservoir3.jpg
Olien i beholderen reagerer langsomt med fugten i luften og i løbet af et par år dannes noget "snask" i bunden af beholderen - dannes nok så kan niveaualarmen gå fast
Det skete for mig i dag - alarmen gik trods der var olie nok på
Jeg afmonterede beholderen og der var ca 2 cm "snask" i bunden det er formentligt additiver i olien der reagerer med fugtigheden i luften - eller også additiver der udskilles langsomt
Jeg vaskede beholderen grundigt med motorvask og varmt vand - tørrede den og genmonterede den - så var problemet væk
Jeg søgte så lidt på Iboats og kan se det er et alm. "problem" efter nogle år - så husk at afmontere og rense ekspansionsbeholderen med nogle års mellemrum - det er enkelt og hurtigt gjort og man undgår en "falsk" alarm
Casper T
30-04-2009, 16:44
intet problem på et volvo drev,de satser på olien bliver i drevet(70dgf=8
He He
Systemet med en akspansionsbeholder der giver et svagt statisk overtryk på gearet er nu den eneste rigtige - deet benyttes også på store skibe
Ideen er at olien i drevet er under svagt overtryk - så er der en lækage kommer olien ud (og en niveau alarm giver besked om lækagen) vand kommer derimod ikke ind
Derudover sikrer ekspansionsbeholderen at trykket i drevet ikke stiger dramatisk når drevet bliver varmt - og der dannes vacum når det er koldt - så netop her kunne Volvo lære noget
Casper T
30-04-2009, 17:27
øv........skidt med det man får jo et nyt en gang om året åbenbart
Supert god info esben..
Men hvordan får man beholderen af uden at tømme drevet for olie?
Du må sgu tage nogle billeder så os fatsvage kan finde ud af det. :)
Drevet befinder sig langt under beholderen så olien i drevet bliver i drevet - du tager beholderen af den sidder med en gummielastik og så skal du bare afmontere de 2 ledninger (der sidder med en samlemuffe lige til at hive fra hinanden) og så skal du også lige hive slangen i bunden af - der kommer ikke mere olie ud end det der står i beholderen
Nåå på den måde - så bare en spand under går jeg ud fra :)
Har du anoder med hjem fra Sommen?? :):)
Ja anoder mmm. kommer med hjem denne gang
Horizonblue
01-05-2009, 21:30
Ja, Volvo mangler altså lige at sætte den plastic beholder inde i båden, til drevolie. Når det sker, er Volvo drev "supergeil"
Jeg har sløjfet systemet (magen til nicos) da der var utætheder både i slangen og skroggennemføringen.:(
Systemet med beholderen bruger jeg til at fylde nyt olie på drevet nedefra, det løber jo selv når beholderen hænger i et spær i garagen.:rolleyes:
"Oh herre, giv mig en Mastercraft 190 ProStar og jeg skal nok komme i kirke hver søndag" (hvis jeg har tid)
-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Det er bedre at sidde i sin Mastercraft 190 ProStar og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på sin Mastercraft 190 ProStar
-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Jeg har sløjfet systemet (magen til nicos) da der var utætheder både i slangen og skroggennemføringen.:(
Systemet med beholderen bruger jeg til at fylde nyt olie på drevet nedefra, det løber jo selv når beholderen hænger i et spær i garagen.:rolleyes:
"Oh herre, giv mig en Mastercraft 190 ProStar og jeg skal nok komme i kirke hver søndag" (hvis jeg har tid)
Ja det er en mærkeligt system du og nicolai har - jeg er aldrig stødt på det før. normalt er beholderen og rørføringen integreret i drevet og man kan slet ikke se det (andet end behlderen på motoren) røret til drevet er integreret i gimbalhuset og forbindes aut. med beholderen når man på monterer drevet
Horizonblue
02-05-2009, 23:31
Ja, det kan der være noget om, hehe.
Ja det er en mærkeligt system du og nicolai har - jeg er aldrig stødt på det før. normalt er beholderen og rørføringen integreret i drevet og man kan slet ikke se det (andet end behlderen på motoren) røret til drevet er integreret i gimbalhuset og forbindes aut. med beholderen når man på monterer drevet
Her er systemet.
https://www.marinepowerservice.com/BoatingStore/browse_detail3.cfm/productID/38997.cfm
https://www.marinepowerservice.com/images/thumbs/150x1503209_reg.jpg
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.