Rense ekspansionsbeholder til drev [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Rense ekspansionsbeholder til drev


ENN
30-04-2009, 16:38
På mercruisers nyere drev sidder der en ekspansionsbeholder på motoren som er forbundet til drevet

http://tbn3.google.com/images?q=tbn:RHYL_Q6W-0q7VM:http://www.mercstuff.com/images/reservoir3.jpg

Olien i beholderen reagerer langsomt med fugten i luften og i løbet af et par år dannes noget "snask" i bunden af beholderen - dannes nok så kan niveaualarmen gå fast

Det skete for mig i dag - alarmen gik trods der var olie nok på

Jeg afmonterede beholderen og der var ca 2 cm "snask" i bunden det er formentligt additiver i olien der reagerer med fugtigheden i luften - eller også additiver der udskilles langsomt

Jeg vaskede beholderen grundigt med motorvask og varmt vand - tørrede den og genmonterede den - så var problemet væk

Jeg søgte så lidt på Iboats og kan se det er et alm. "problem" efter nogle år - så husk at afmontere og rense ekspansionsbeholderen med nogle års mellemrum - det er enkelt og hurtigt gjort og man undgår en "falsk" alarm

Casper T
30-04-2009, 16:44
intet problem på et volvo drev,de satser på olien bliver i drevet(70dgf=8

ENN
30-04-2009, 16:48
He He

Systemet med en akspansionsbeholder der giver et svagt statisk overtryk på gearet er nu den eneste rigtige - deet benyttes også på store skibe

Ideen er at olien i drevet er under svagt overtryk - så er der en lækage kommer olien ud (og en niveau alarm giver besked om lækagen) vand kommer derimod ikke ind

Derudover sikrer ekspansionsbeholderen at trykket i drevet ikke stiger dramatisk når drevet bliver varmt - og der dannes vacum når det er koldt - så netop her kunne Volvo lære noget

Casper T
30-04-2009, 17:27
øv........skidt med det man får jo et nyt en gang om året åbenbart

Lars T
30-04-2009, 19:41
Supert god info esben..
Men hvordan får man beholderen af uden at tømme drevet for olie?
Du må sgu tage nogle billeder så os fatsvage kan finde ud af det. :)

ENN
30-04-2009, 21:13
Drevet befinder sig langt under beholderen så olien i drevet bliver i drevet - du tager beholderen af den sidder med en gummielastik og så skal du bare afmontere de 2 ledninger (der sidder med en samlemuffe lige til at hive fra hinanden) og så skal du også lige hive slangen i bunden af - der kommer ikke mere olie ud end det der står i beholderen

Lars T
01-05-2009, 07:41
Nåå på den måde - så bare en spand under går jeg ud fra :)

Har du anoder med hjem fra Sommen?? :):)

ENN
01-05-2009, 09:39
Ja anoder mmm. kommer med hjem denne gang

Lars T
01-05-2009, 18:04
Du er en knag :)

Horizonblue
01-05-2009, 21:30
Ja, Volvo mangler altså lige at sætte den plastic beholder inde i båden, til drevolie. Når det sker, er Volvo drev "supergeil"

Strøyer
02-05-2009, 06:56
Jeg har sløjfet systemet (magen til nicos) da der var utætheder både i slangen og skroggennemføringen.:(
Systemet med beholderen bruger jeg til at fylde nyt olie på drevet nedefra, det løber jo selv når beholderen hænger i et spær i garagen.:rolleyes:

"Oh herre, giv mig en Mastercraft 190 ProStar og jeg skal nok komme i kirke hver søndag" (hvis jeg har tid)

-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Det er bedre at sidde i sin Mastercraft 190 ProStar og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på sin Mastercraft 190 ProStar
-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f

ENN
02-05-2009, 07:32
Jeg har sløjfet systemet (magen til nicos) da der var utætheder både i slangen og skroggennemføringen.:(
Systemet med beholderen bruger jeg til at fylde nyt olie på drevet nedefra, det løber jo selv når beholderen hænger i et spær i garagen.:rolleyes:

"Oh herre, giv mig en Mastercraft 190 ProStar og jeg skal nok komme i kirke hver søndag" (hvis jeg har tid)

-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Det er bedre at sidde i sin Mastercraft 190 ProStar og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på sin Mastercraft 190 ProStar
-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f

Ja det er en mærkeligt system du og nicolai har - jeg er aldrig stødt på det før. normalt er beholderen og rørføringen integreret i drevet og man kan slet ikke se det (andet end behlderen på motoren) røret til drevet er integreret i gimbalhuset og forbindes aut. med beholderen når man på monterer drevet

Horizonblue
02-05-2009, 23:31
"Oh herre, giv mig en Mastercraft 190 ProStar og jeg skal nok komme i kirke hver søndag" (hvis jeg har tid)

-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f
Det er bedre at sidde i sin Mastercraft 190 ProStar og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på sin Mastercraft 190 ProStar
-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f

Ja, det kan der være noget om, hehe.

Strøyer
06-05-2009, 20:47
Ja det er en mærkeligt system du og nicolai har - jeg er aldrig stødt på det før. normalt er beholderen og rørføringen integreret i drevet og man kan slet ikke se det (andet end behlderen på motoren) røret til drevet er integreret i gimbalhuset og forbindes aut. med beholderen når man på monterer drevet


Her er systemet.
https://www.marinepowerservice.com/BoatingStore/browse_detail3.cfm/productID/38997.cfm

https://www.marinepowerservice.com/images/thumbs/150x1503209_reg.jpg