www.propshop.dk

Køling.. [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Køling..

Strøyer
06-05-2009, 19:51
Så kom båden i vandet i dag men....:( Mercruiser 350 Mag saltvandskølet søvandspumpe er remtrukket og sidder på motoren og ikke i drevet.
Den køler ikke ordentligt knæene bliver mere end håndvarme der kommer damp op med udstødningen og når jeg slukker motoren lyder det som om at der løber koldt vand tilbage til en varm overflade.
jeg har lige renoveret søvandspumpen, da impelleren og huset var defekt og der manglede lidt af impelleren.
hvis der sidde rester et sted og blokere for gennemstrømningen, er der så et bud på hvor de vil sidde ? måske i veksleren til olien ? Hvad med i termostaten?
knæ og manifolde?
der var fin gennemstrømning da jeg havde den tilsluttet vandslange. (på en dertil indrettet Gardenakopling ved søvandsindtaget) Men der er vel heller ikke samme vandmængde.

SALTVANDSKØLET.

SU.. Jeg ligger på en gæsteplads-dlof--f
http://www.fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=134&pictureid=1443

ENN
06-05-2009, 19:58
Den stump skal findes - som jeg husker det har du en separat søvandspumpe (bruger ikke den i drevet) og stumpen vil sætte sig fast det første sted den ikke kan komme igennem. Der er ikke andet for end at adskille systemet og finde den - evt kan du kontrolere hvor langt frem i systemet der er "fuldt flow" på fx ved at tage slanger etc af og starte motoren kort

På en "alm" motor med alpha drev sidder søvendspumpen i drevet og mistes et impellerblad sidder det som regel - det L/den vinkel hvor søvandet kommer gennem transumet (agterspejlet) den kan afmonteres og impellerbladet fiskes ud - men din kører mig bekendt med en direkte trukket søvandspumpe.

Strøyer
06-05-2009, 20:08
Den stump skal findes - som jeg husker det har du en separat søvandspumpe (bruger ikke den i drevet) og stumpen vil sætte sig fast det første sted den ikke kan komme igennem. Der er ikke andet for end at adskille systemet og finde den - evt kan du kontrolere hvor langt frem i systemet der er "fuldt flow" på fx ved at tage slanger etc af og starte motoren kort

På en "alm" motor med alpha drev sidder søvendspumpen i drevet og mistes et impellerblad sidder det som regel - det L/den vinkel hvor søvandet kommer gennem transumet (agterspejlet) den kan afmonteres og impellerbladet fiskes ud - men din kører mig bekendt med en direkte trukket søvandspumpe.

Ja du har ret og jeg har tilføjet det i mit spm.
Det er en direkte drevet søvandspumpe.
jeg kan se noget der sidder på afgangsslangen måske en lille oliekøler ?
den er cylindrisk og ca Ø100mm. måske 2-300 mm lang, jeg kan ikke lige nu komme til at se den ordentligt.
http://www.fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=134&pictureid=1443

lille tut
06-05-2009, 20:16
Hvis det er din olie køler sidder stykket fast der, for der kan ikke komme noget igennem den som er over 6mm i diameter

Strøyer
06-05-2009, 20:18
Hvis det er din olie køler sidder stykket fast der, for der kan ikke komme noget igennem den som er over 6mm i diameter

Jeg ved ikke om det er en oliekøler,
eller kan det være noget andet ?
Edit:
Det er oliekøleren...
https://www.marinepowerservice.com/images/thumbs/150x1501201_reg.jpg

er det virkelig nok til at stoppe så meget for kølingen ?

goffy
06-05-2009, 21:24
er øliekøleren den type hvor vandet skal presses igennem en masse små kobberrør Ø6mm for så skal der ikke meget skidt til før gennemstrømningen er reduceret med 40-50 %
eventuelle stumper fra impellen vil altid sætte sig hvor der er indsnævringer så det mest sikre er nok at prøve sig frem med start ved pumpen. følg slangerne og prøv at løsne og start motoren så du kan se om der kommer vand.
suger den vandet gennem drevet ? en lille utæthed på sugesiden så den suger falsk luft og giver derfor ikke vand nok.

BrianL
06-05-2009, 21:37
Edit:
Det er oliekøleren...

Går ud fra du mener oliekøler til powersteeringen, da smallblocks mig bekendt ikke har motoroliekølere.
Men jeg tror også du kan finde stumpen der.

Strøyer
07-05-2009, 06:23
Ok tak
herligt med de gode svar.
Jagten er gået ind og jeg ved hvor jeg skal lede.:D

ENN
07-05-2009, 07:12
Edit:
Det er oliekøleren...

Det er en oliekøler til servistyringen - jeg har 1 stk ny liggende hvis det har interesse

Strøyer
07-05-2009, 07:19
Det er en oliekøler til servistyringen - jeg har 1 stk ny liggende hvis det har interesse

Ok det er fint, jeg ved mere senere på dagen.
jeg skal lige først skifte to knokkelled på en hundai accent sammen med en kammerat.

Strøyer
09-05-2009, 12:13
Hmmm.. så er fejlen fundet. "En fejl 40"sssurr
På pumpehuset står der LH out på den ene studs og RH out på den anden,
Så jeg havde lavet en fejl og monteret motorsiden på RH, det var så ikke der den skulle sidde:o:o
Med en vandslange med vandværkstryk så kunne den køle fint, Men den kunne altså ikke suge vand ind igennem skruen:o:o

ENN
09-05-2009, 12:19
He He - ja sådan noget har jeg alllldrig lavet :rolleyes: godt du fandt fejlen

goffy
10-05-2009, 19:13
Hmmm.. så er fejlen fundet. "En fejl 40"sssurr
På pumpehuset står der LH out på den ene studs og RH out på den anden,
Så jeg havde lavet en fejl og monteret motorsiden på RH, det var så ikke der den skulle sidde:o:o
Med en vandslange med vandværkstryk så kunne den køle fint, Men den kunne altså ikke suge vand ind igennem skruen:o:o

flot at du står ved at have lavet en fejl fjupeqopqfjupeqopq

Peter508
10-05-2009, 19:16
flot at du står ved at have lavet en fejl

ja jeg havde nok fundet en måde at skyde den over på konen...

-dlof--f

Strøyer
10-05-2009, 20:50
flot at du står ved at have lavet en fejl fjupeqopqfjupeqopq

De er sgu ikke min stil at krybe udenom......, men der lavede jeg lige en ged.
Jeg mener ellers at have tjek på sagerne.
men kan det bruges til at andre brugere er mere skarpe hvis de skal lave det samme ... så er det jo ikke forgævges.,.

Strøyer
16-05-2009, 20:36
Så er båden i Aalborg...... MEN....
Den gik skidegodt (30knob) og hele tiden med opsyn på kølingen.
MEN.. det gik sgu stærkt den blev varm og der stod en fæl hørm og os op fra maskinrummet..
Den (nye rustfri,var nok for blød) rørsplit der holder remhjulet på søvandspumpen var knækket og den havde smidt remhjulet..
Ringede efter en svoger der kom i hans rib. med lidt værktøj og lavede en nød rep.
Så nåede vi næsten til Aalborg, og blev slæbt ind resten af vejen:(
Da jeg så havde reppet søvandspumpen skulle det jo testes:D
Det gik fint indtil vi var på vej ind imellem pælene:( så døde den og kan ikke starte:(:(
Så jeg regner med at skulle bruge lidt tid på den i morgen:D

goffy
16-05-2009, 20:51
Så er båden i Aalborg...... MEN....
Den gik skidegodt (30knob) og hele tiden med opsyn på kølingen.
MEN.. det gik sgu stærkt den blev varm og der stod en fæl hørm og os op fra maskinrummet..
Den (nye rustfri,var nok for blød) rørsplit der holder remhjulet på søvandspumpen var knækket og den havde smidt remhjulet..
Ringede efter en svoger der kom i hans rib. med lidt værktøj og lavede en nød rep.
Så nåede vi næsten til Aalborg, og blev slæbt ind resten af vejen:(
Da jeg så havde reppet søvandspumpen skulle det jo testes:D
Det gik fint indtil vi var på vej ind imellem pælene:( så døde den og kan ikke starte:(:(
Så jeg regner med at skulle bruge lidt tid på den i morgen:D

ØV det er sgu træls at starte sæsonen på den måde :eek:
konen syntes jeg skulle bruge denne weekend på havearbejde sssurr
KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE HAVEN

Horizonblue
17-05-2009, 18:33
Et lille spørgsmål:

Du har søvandspumpen på motoren, det er et plus, så er man fri for at skille drevet ad, for at komme til den.
Men er det et Alpha One drev du har? I så fald, hvad er der gjort ved pumpen ude i drevet?
Er impelleren fjernet?

Strøyer
17-05-2009, 18:44
Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af.

ENN
17-05-2009, 19:00
Nja de har nok bare fjernet impelleren og mladet bundpladen og pumpehuset sidde tilbage

På Gen2 holder pumpens bundplade pakdåsen øverst i underhuset fast - så fjerner man pumpen og bundpladen helt så er underhuset utæt

Pakdåsen er nr 51 på tegningen den fastholdes af pumpens bund/ankerplade nr 5

http://nytdrev.dk/images/thumbs/Skitse%20Gen%20II_100_80.jpg

Strøyer
17-05-2009, 19:08
Jeps. og mit underhus er et Gen2 så det er blevet skiftet engang i 2004 hvor der kom et nyrenoveret drev på.

Horizonblue
17-05-2009, 19:17
Jeg regner med at impelleren er fjernet for hullet hvor slangen til kølevand går igennem transum er blændet af.

Det vil sige, at der er boret et hul i bunden af båden, som pumpen kan suge vand op igennem?

Strøyer
17-05-2009, 19:22
Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og 1 1/4" kuglehane.
Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)

Horizonblue
17-05-2009, 20:09
Ja der er lavet et søvandsindtag med rist og 1 1/4" kuglehane.
Ø32 mm. slange til og fra pumpen, så der kommer en del vand igennem. (når det virker!!!)

Det er ikke nogen dum ide. Tidligere var jeg meget modstander af at save et hul i båden, for at få vand ind. Men det er egentlig meget bedre med en stor studs i bunden og så et kort stykke slange op til pumpen, gerne et søvandsfilter imellem, i stedet for at vandet skal igennem snørklede rør, huse og slanger.

Jeg har overvejet at gøre det samme på projektbåden, men er lidt betænkelig ved det, da der er køleribber i vandkanalen i SX drevet, formentlig for at hjælpe gearkassen af med noget varme.

Strøyer
17-05-2009, 20:19
Det er ikke nogen dum ide. Tidligere var jeg meget modstander af at save et hul i båden, for at få vand ind. Men det er egentlig meget bedre med en stor studs i bunden og så et kort stykke slange op til pumpen, gerne et søvandsfilter imellem, i stedet for at vandet skal igennem snørklede rør, huse og slanger.

Jeg har overvejet at gøre det samme på projektbåden, men er lidt betænkelig ved det, da der er køleribber i vandkanalen i SX drevet, formentlig for at hjælpe gearkassen af med noget varme.

Hvis du lader impelleren sidde men afmontere/klipper slangen, kan det så ikke køle gearet.

Horizonblue
17-05-2009, 20:22
Hvis du lader impelleren sidde men afmontere/klipper slangen, kan det så ikke køle gearet.

Der er ingen pumpe i SX drevet, ellers var det en mulighed.

ENN
17-05-2009, 20:24
Nej - vandet går fra pumpem gennem et lille rør op i overhuset hvor det løber i en kanal op til flagen melllem overgearhuset og gimbalhuset - igennem gimbalu´huset i en kanal og til en slange der går fra gimbalhuset til transumpladen så der kommer ingen kølevirkning ved det - er slangen klippet over fiser vandet bare ud mellem gimbalhuset og transumpladen kølingen af udstødningen foregår ved vandet der kommer ud via udstødningen . kælingen af gearet sker ved det okgivne vand - og måske i minimal grad af udstødsvandet

ENN
17-05-2009, 20:26
Undskyld - jeg troede det var strøyer der stillede spørgsmålet og det var hans Alpha drev vi talte om - det ser jeg det ikke er så glem mit indlæg-dlof--f