View Full Version : Gæt en hastighed
Buster Alu jollen med sin 15 hk evinrude var en lille tur på øresund i dag - det gik over alt forventning.
Båden er jo ikke ny - men en Buster alu jolle går aldrig til og den sejler formidabelt. Motoren er en "ny" 1991 Evinrude 15 hk som har under 5 drifttimer og som jeg endeligt har fået tid til at bruge lidt
Nu er spørgsmålet - hvad tror i Busteren løb på toppen med 1 person ombord (gps målt) giv et gæt
kmt eller mph eller knop?
lille tut
12-05-2009, 15:23
19,8 knop:rolleyes:
ChristianX
12-05-2009, 15:29
23 knob
Jeg afslører det ikke før flere har fået lov til at byde
Men hvor er det herligt at køre med en rigtig 2 takter som man kan lugte lf-flg
Og skæg fornemmelse at køre med en 18 år gammel motor der er ny - fuldstændig som ny.
Jeg gav den en ny impeller før den blev taget i brug - 18 år gammel var den der sad i - men den så ud til at være i fin stand - gearolien blev også skiftet - og så startede den på 2`det træk og gik perfekt
Jeg kan oplyse at den går som torden og lynild - forbruget er ca 5 liter i timen ved wot :D og buster jollen er ret V bundet så den går fint uden at banke i de ca 0,2-0,3 meter søer der var i pløresund i dag
Knob selvfølgelig, det er jo en båd ikk ?
Det lyder som en dejlig tur, og tak for standeren. Iiih hvor min kone syntes den er pæn -dlof--f
Gætter på 19.5 knob. DDriver
Campion 165(seb)
12-05-2009, 16:55
jeg siger 38 km/t (jeg har ikke lige overskud til at regne om i knob, HAHA)
Det bliver vel 20,3 knob??
Det lyder som en dejlig tur, og tak for standeren. Iiih hvor min kone syntes den er pæn -dlof--f
Ja min kone holdt også meget af den - men den er praktisk sådan en - der kan fars maskine stå om vinteren etc.
nicolajjetrider
12-05-2009, 17:16
Den går selvfølgelig 25.7Knob GPS, det ved alle da. Send nu bare præmien til mig:D
26 knob
Hvilken stigning har din propel?
26 knob
Hvilken stigning har din propel?
9,5 x 10 std alu OMC propeller (den den er født med)
Så kommer resultatet 22,3 knop WOT jeg tror faktisk der er lidt mere i den hvis jeg trimmer motoren op - men gad ikke få våde hænder i dag -dlof--f når pinden skal flyttes skal man jo have våde hænder.......
Jeg var faktisk overrasket over farten - godt nok er en sådan alujolle ikke så tung og der var kun anker 1 mand årer tovværk tank etc om bord men stadigvæk OK fart for ca 5 liter i timen
Så kommer resultatet 22,3 knop WOT jeg tror faktisk der er lidt mere i den hvis jeg trimmer motoren op - men gad ikke få våde hænder i dag -dlof--f når pinden skal flyttes skal man jo have våde hænder.......
Jeg var faktisk overrasket over farten - godt nok er en sådan alujolle ikke så tung og der var kun anker 1 mand årer tovværk tank etc om bord men stadigvæk OK fart for ca 5 liter i timen
godt gået gennemsnittet af svarene der er kommet bliver 22,7 så samlet var vi sgu dygtige :D:D:D:D
nicolajjetrider
12-05-2009, 18:52
arrr jeg tænkte jo selvf. du havde max trim. 25.7knob når du har max trim og 22.3 med alm trim, det var mine svar:D
Jeg tror godt den kan bære mere stigning på propellen - de der 15 hk OMCère må jo ligge indenfor 5500 - 7000 ! rpm ved WOT jeg tror den ligger i nærheden af de 7 men har ikke målt det - jeg ved heller ikke om der findes større propellere til dem - men mon ikke der gør det der fandtes jo en mængde tuningsudstyr og special gearkasser til dem
Jeg havde engang også en 9,9 version af samme motor - og der er markant forskel når man tror den kører wot så er der lige mindst 1500 rpm mere ift. 9,9èren
Det er ren OMC nostalgi er detpoppe
Her er tråden med racergearkasserne etc. tænk at der fandtes en klasse for de motorer - men på den anden side så kan alle jo være med og det gør det skægt
http://fenderen.dk/forum/showthread.php?t=709&highlight=racergearkasse
Jeg er sikker på at den går 22,3 knob.
Eller er det for sent at stemme...-dlof--f
ej.. mit skud ville have ligget på omkring 25 knob.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.