For stor båd på trailer [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : For stor båd på trailer


Horizonblue
16-05-2009, 21:33
Under søsætningen af en båd er dette formentligt sket. Ejeren vil nok ikke bakke traileren i vandet, så båden bliver søsat mens traileren står med hjulene i vandskorpen. Det resulterer i at hele bådens vægt hænger helt ude på bagenden af traileren i et øjeblik. Og det var for meget, for denne trailer.

Searider
16-05-2009, 21:51
.. jeg får den ene gang efter den anden bemærkninger om at jeg kører min trailer for langt ud, men jeg må sige, jeg tror det er billigere at skifte lejer og bremsebelægning hver 3. år end det der.

Strøyer
17-05-2009, 01:18
Så skal man jo heller ikke skifte lejer hvert andet år......
Mange ruller = stor båd....
......problemet er et andet sted.....

ENN
17-05-2009, 08:39
Det ligner en Brenderup trailer - deres rammer er ofte forstærkede på midten men svagere i enderne.

Kigger du på andre fx Tyske Ohlmeier vil du se at deres rammer er meget kraftigere og har samme dimention hele vejen fra for til agter

Jeg har haft mange trailere og på de større kunne rammerne give sig hvis man ikke kørte langt nok ud - det skete ofte på mine Branderup og variant trailere - det der undrede mig mest da jeg fik den første Tyske Ohlmeier trailer var at den var væsentligt kraftigere bygget i rammen og slet ikke giver sig hvis man udsætter den for en sådan belastning som den viste trailer har været ude for

Jeg ved ikke om kravene til rammen er højere i tyskland end i DK - men det er en mulighed for kigger du på profilerne er de ofte kraftigere på de tyske mærker

Horizonblue
17-05-2009, 09:00
Det er faktisk en Galaxy trailer, hvad så det er for noget.

ENN
17-05-2009, 09:16
Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?

Det er vist engelske trailere ? og med Ketners prispolitik er de endda dyre

Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion

Horizonblue
17-05-2009, 16:07
Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?

Det er vist engelske trailere ? og med Ketners prispolitik er de endda dyre

Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion

Jo, Ketner sælger dem. Umiddelbart ser de ok ud. Jeg er begyndt at lede lidt efter en Trailer til Suntop'en, da jeg kun har en hjemmelavet ophalervogen. Når Flyfish'en er færdig, vil jeg have Suntop'en som en trailerbåd.

Et krav jeg har, er at den skal være en-akslet. Den skal kunne laste ca 1000-1200 kg. Før i tiden var det næsten kun buggy trailere, som kunne laste det.

ENN
17-05-2009, 16:11
Kig i tyskland fx på en ohlmeier http://www.ohlmeier-trailer.de/liste_motorb.htm

de laver enkeltakslede med lasteevne op til 1440 kg

JOR
17-05-2009, 18:56
Det er en af dem Ketner sælger er det ikke?
Jo...

Det er vist engelske trailere ?
Jeg har en sådan til Örnvik'en...... og hvad jeg har fundet frem til så er den Fransk.....

Fulgte med båden... så jeg har hverken for eller imod :rolleyes:

ENN
17-05-2009, 19:05
Gad vide hvad der præcist er sket med den - altså hvordan skete det? horizons teori er nok rigtig - men er der nogen der kender hele historien?

Peter508
17-05-2009, 19:33
den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion

Det er ikke for noget, men det er altså lidt noget pladder....

1 trailer er ikke designet til at båden skal vippes fra borde, den skal rulles/trækkes på.

Og hovedvægten fra båden skal være på køl rullerne, og den bagerste kølrulle må ikke sidde for langt bagud, men da den jo er til at rykke frem og tilbage, er det et spørgsmål om justering af ens traliler...

Konstruktionen er med det samme profiljern hele vejen igennem, også er der svejset en forstærkning på omkring akselen....

Men igen, ingen trailere er designet til at bådene skal vippes af. Hvis bådene vippes vil der altid efter kraft*arm princippet være et meget stort tryk på bagenden af traileren, og det er der ingen trailere der kan klare...

ENN
17-05-2009, 19:42
Det er et spørgsmål om en profils evne til at modstå et bøjningsmment og der vil en kraftigere profil modstå større bøjningsmoment end en svagere, min variant trailer bøjede svagt præcis der hvor profilen gik over til at være svagere - den havde dobbentprofiler ved akslerne og ca 1 meter ud på begge sider og derefter en enkelt profil. Den knækkede aldrig men var skæv ret hurtigt fra ny af - og den blev som ikke mishandlet

Man kan selvfølgeligt flytte den bagerste kølrumme frem - men så udsættes båden jo bare for en større last på den del der "hænger frit" så den bagerste kølrulle skal støtte så langt bagude som muligt for at tage vægten af motor mv. - ellers er det bare båden der skal bære vægten af motoren der hænger et stykke bagved kølrullen

Der er stor forskel på styrken af rammerne i trailere - noget kunne indikere at man bygger dem med forskellige styrkefaktorer

Der er dog ingen tvivl om at man kan mindske ricikoen ved at køre traileren godt ud i vandet - men den største påvirkning må næsten være ved kørsel over bump mv.

Her er et billede af traileren


http://www.fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=57&pictureid=1069

ENN
17-05-2009, 19:56
Under søsætningen af en båd er dette formentligt sket. Ejeren vil nok ikke bakke traileren i vandet, så båden bliver søsat mens traileren står med hjulene i vandskorpen. Det resulterer i at hele bådens vægt hænger helt ude på bagenden af traileren i et øjeblik. Og det var for meget, for denne trailer.

Gad vide om man må skifte et stykke af rammen? jeg tænkte på hvis du kunne få den billigt så kunne man jo nemt lave et par profiler og skifte de bukkede områder ud - evt. kunne man lægge en dobling på indersiden og så fuldsvejse det med autogen så er det ligesåstærkt som resten af rammen - og så havde man en billig trailer - ganske vidst ikke galvaniseret på det stykke men aligevel

2farst4you
18-05-2009, 05:23
jeg har nået trailer profil til at ligge vis det er.. og mener godt man MÅ skifte stykker EEN.

Horizonblue
18-05-2009, 06:18
Gad vide om man må skifte et stykke af rammen? jeg tænkte på hvis du kunne få den billigt så kunne man jo nemt lave et par profiler og skifte de bukkede områder ud - evt. kunne man lægge en dobling på indersiden og så fuldsvejse det med autogen så er det ligesåstærkt som resten af rammen - og så havde man en billig trailer - ganske vidst ikke galvaniseret på det stykke men aligevel

Uanset om man må skifte noget/svejse den sammen igen eller ej, så havde jeg gjort det. Jeg er oprindeligt udlært smed, så det har jeg ingen betænkeligheder ved.

Og som du er inde på, ville jeg nok stoppe noget ind i profilen, for at forstærke den.

Evt kunne man få hele rammen omgalvaniseret. Jeg ved ikke hvad det lige vil koste, men så er der ingen der kan se det i forbifarten

Materialet skal selvfølgelig skærpes, så der kan blive en god gennembrænding og til sidst slibes udvendig. Så springer det ikke i øjnene at der er svejset.

Dog kan en svejsning, selvom den er slebet med, i visse tilfælde ses igennem galvaniseringen.

Men når den har været dyppet i saltvand nogle gange, så forsvinder det nok lige så stille.

2farst4you
18-05-2009, 06:40
DU HAR VEL BARE GIVET den en gang zink spray så ser man det da IK' så meget .... Og når du er smed så ved du jo det holder griner...

ENN
18-05-2009, 08:09
Ja jeg havde også svejset den - en autogensvejsning kan laves 100% som en rigtig "prinsessesvejsning" med fuld gennembrænding (nu er jeg kun tillært indenfor svejsning - men kan da tig co2 og autogensvejse - personligt vælger jeg autogen hvis det er noget der skal være meget stærkt og ligge perfekt - men andre svejseformer kan nok benyttes), da det sidder foran akslen ville jeg nok bare male det

Jeg skal lige spørge vores ingeniør i MAN der ved alt om hvad man må/ikke må - jeg ved at vi svejser rammer til lastbiler men det er noget med at det kun er visse områder der må svejses og det skal være en cert. svejser der gør det samt MAN fabrikken skal stå inde for det. I praksis er det dog knapt så kompliceret -dlof--f

Jeg har adgang til www.forsikringsbiler.dk (http://www.forsikringsbiler.dk) men den er ikke udbudt der (endnu) kommer den der siger jeg til

Lars T
18-05-2009, 10:26
Ser det ikke ud til at den trailer ikke har været indstillet ordentligt til båden..?!
Akslen burde vel nok havde været rykket noget længere tilbage.

Da jeg hentede min skrammel Inter-trailer til Phantom var akslen monteret næsten midt på - og vi kunne da heller ikke få båden rigtigt op på traileren, uden det virkede som om at profilerne ville bøje, men så flyttede vi akslen noget længere bagud og så var er ingen problemer.

Er der egentlig nogle som ved hvad grænseværdierne med hensyn til last på trailer egnetlig er.? Når der skrives nyttelast 1500kg så går man jo udfra at de kan bære noget mere end 1501 kg, men er der nogen som ved hvor meget tolerance der egentlig er måske +10% eller?

MartinN
07-08-2009, 10:25
Er der egentlig nogle som ved hvad grænseværdierne med hensyn til last på trailer egnetlig er.? Når der skrives nyttelast 1500kg så går man jo udfra at de kan bære noget mere end 1501 kg, men er der nogen som ved hvor meget tolerance der egentlig er måske +10% eller?

Brenderups trailere et testet med 100% overvægt.

MartinN
07-08-2009, 11:44
Jeg havde engang en Variant trailer der bukkede (men kun let) på samme sted den havde også kraftigere ramme midtpå men tyndere i enderne det er en dårlig konstruktion

Jeg oplever desværre det samme på min 2mdr. nye Varianttrailer 1500/1150 kg :-( Den bukker meget let foran det 10mm pladestykke der er påsvejset til montering af akslen.

http://www.fenderen.dk/gallery/files/4/2/variant_1500_kg_2_thumb.jpg (http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=464&c=2797)

http://www.fenderen.dk/gallery/files/4/2/variant_1500_kg_1_thumb.jpg (http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=463&c=2797)

Jeg er tvunget til at rykke akslen frem pga kuglevægten, som selvom den næsten er rykket helt frem, stadig er omkring 70 kg, altså ligepå grænsen til det tilladte. Det giver jo heller ikke det bedste greb på rampen :-(

Jeg syntes dog det er lidt forkert det kan ske, Variant (og alle andre fabrikanter) foreskriver jo selv at man ikke skal køre traileren længere ud i vandet end til dækkanten. Så er det svært at undgå der bliver et vippepunkt, med tilhørende kraftigere belastning af traileren.
IMHO burde der været taget højde for det i trailerens konstruktion.

Jeg må se at få monteret nogle sideforstærkninger inden det går helt galt.

Peter508
07-08-2009, 11:59
Som jeg ser det, så er kølrullerne al for langt tilbage, de skal længere frem at være.

Når de er så langt tilbage, så vil du opleve at båden vipper, og næsten også med 100% garanti, så støtter siderullerne heller ikke i starten når du haler din båd op...

MartinN
07-08-2009, 12:15
Som jeg ser det, så er kølrullerne al for langt tilbage, de skal længere frem at være.
Ja det er helt klart det der er problemet.
Dog er jeg helst ikke interesseret i at få de bagerste ruller længere frem, da de så vil sidde over en halv meter fra agterspejlet, det syntes jeg er for langt inde i fht. den store vægt bag på båden (motor osv).
Desuden syntes jeg ikke om at vangerne rager så langt bagud når rullerne er rykket frem, så skal båden ikke dreje meget før den støder på, især hvis der er sidevind.
Men jeg er helt enig med dig i at det ville løse problemet.

Når de er så langt tilbage, så vil du opleve at båden vipper, og næsten også med 100% garanti, så støtter siderullerne heller ikke i starten når du haler din båd op...
Det havde jeg selv forventet ville være et problem, især når der ikke er flere sideruller end der er. Men båden vipper faktisk ikke, hele den bagerste del ligger i vandet og giver støtte/balance. Og når den kommer fri af vandet er der støtte nok på traileren.

ENN
07-08-2009, 12:54
Jeg oplever desværre det samme på min 2mdr. nye Varianttrailer 1500/1150 kg :-( Den bukker meget let foran det 10mm pladestykke der er påsvejset til montering af akslen.

http://www.fenderen.dk/gallery/files/4/2/variant_1500_kg_2_thumb.jpg (http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=464&c=2797)

http://www.fenderen.dk/gallery/files/4/2/variant_1500_kg_1_thumb.jpg (http://www.fenderen.dk/gallery/showimage.php?i=463&c=2797)

Jeg er tvunget til at rykke akslen frem pga kuglevægten, som selvom den næsten er rykket helt frem, stadig er omkring 70 kg, altså ligepå grænsen til det tilladte. Det giver jo heller ikke det bedste greb på rampen :-(

Jeg syntes dog det er lidt forkert det kan ske, Variant (og alle andre fabrikanter) foreskriver jo selv at man ikke skal køre traileren længere ud i vandet end til dækkanten. Så er det svært at undgå der bliver et vippepunkt, med tilhørende kraftigere belastning af traileren.
IMHO burde der været taget højde for det i trailerens konstruktion.

Jeg må se at få monteret nogle sideforstærkninger inden det går helt galt.


Helt enig - det burde der være taget højde for ved konstruktionen - kig på fx en ohlmeier der er rammen betydeligt mere veludført end på variant osv de laver nogle af de bedste rammer jeg har set kraftige og veludførte med perfekte svejsninger og rammen er forstærket i hele længden ikke bare omkring akslerne

MartinN
07-08-2009, 13:21
Helt enig - det burde der være taget højde for ved konstruktionen - kig på fx en ohlmeier der er rammen betydeligt mere veludført end på variant osv de laver nogle af de bedste rammer jeg har set kraftige og veludførte med perfekte svejsninger og rammen er forstærket i hele længden ikke bare omkring akslerne

Jeg kan faktisk godt huske du anbefalede Ohlmeier til mig inden jeg købte Varianten. Og de ser meget solide ud, de er helt klart konstrueret ud fra helt andre principper om kvalitet og holdbarhed.

Jeg valgte bl.a. denne Variant da jeg fik et rigtig godt tilbud, samt at den er konstrueret på en 1800 kg. ramme, så jeg regnede ikke med det ville blive et problem med vægten på mit setup. (ca. 1150 kg)

Peter508
07-08-2009, 14:51
Jeg havde en trailer magen til din, da vi stadig havde trailerbåd.

Det at de bagerste ruller sidder længere fremme, gør at side rullerne tager bedre og hurtigere fat, derved kan din båd faktisk ikke ramme vangerne.

Jeg havde selv mine ruller længere fremme, og oplevede ingen problemer med det overhovedet. Hverken ved i lægning eller ophaling, ej heller da jeg transporterede den hjem fra Østrig på traileren.

Min var med indenbordsmotor, og havde også en del vægt agter...

Anders kr
08-08-2009, 16:53
Igår da min nye båd skulle på land,

Lånte jeg en trailer af nogen venner, som har en 26 fods bayliner, trialeren var alt for stor, men den skulle jo bare hjem og hives af traileren så skidt pyt,

Jeg sejler båden op på traileren, og så for jeg min svenske kampvogn igang, dog måtte den tages i 3 etaper op, da den ik kunne trække den,

Da vi nåede toppe hvor bilen kom op og stå vandret, og båden stadig var på de skrå, kom der en yderst ubehalig lyd og noget gamel metal der går fra hindanden, der resulteret i at, traileren knækket, 2 meter fra koblingen, og malingen skallet af og så var den råden inden under, så vi måtte hjem og hente noget storer bjælker og stive den af så den kunne komme hjem,

Men Vores venner vil forsat trailer den 2 tons bayliner på den, jeg skal bare ikke være i nærheden af den når de går det, min vejer 1000kg,

steffen m
09-08-2009, 21:22
Igår da min nye båd skulle på land,

Lånte jeg en trailer af nogen venner, som har en 26 fods bayliner, trialeren var alt for stor, men den skulle jo bare hjem og hives af traileren så skidt pyt,

Jeg sejler båden op på traileren, og så for jeg min svenske kampvogn igang, dog måtte den tages i 3 etaper op, da den ik kunne trække den,

Da vi nåede toppe hvor bilen kom op og stå vandret, og båden stadig var på de skrå, kom der en yderst ubehalig lyd og noget gamel metal der går fra hindanden, der resulteret i at, traileren knækket, 2 meter fra koblingen, og malingen skallet af og så var den råden inden under, så vi måtte hjem og hente noget storer bjælker og stive den af så den kunne komme hjem,

Men Vores venner vil forsat trailer den 2 tons bayliner på den, jeg skal bare ikke være i nærheden af den når de går det, min vejer 1000kg,

kunne lyde som om den har haft en skade på vangen og bare er blevet malet over

Anders kr
10-08-2009, 09:15
kunne lyde som om den har haft en skade på vangen og bare er blevet malet over

Jep,
Den var lige til skrot kassen da jeg var færdig :(