View Full Version : Guide til Marinisering af MB 300D Søges
nicolajjetrider
19-05-2009, 10:02
Hey All:)
I er fanme så dygtige til at finde billeder og historier overalt på nettet.
Kan i ikke lige støve noget op omkring nogle der har smidt en Mercedes 300D motor i deres motorbåd. med Z-Drev
Mvh Nicolaj
Har du fundet en gammel Merser nu??? Det er da de underligste projekter du kaster dig ud i fjupeqopq Hvilket drev skal det så være? BMW ?fjupeqopq
nicolajjetrider
19-05-2009, 13:14
Din røvbanan Albjerg:D
Nej, det er bare en tanke;) Jeg har en drøm om en 28fods motorbåd. Hvis man så fik en med 2 maskiner kunne det være sjovt at ligge 2 Mercedes Diesler i den:)
Hvis den kun har en enkelt V8er er jeg godt tilfreds:D
Her er et foto.
Mercedes 300 D Marinized by Nani Diesel
http://www.migitana.com/migitana_i00008d.jpg
http://www.migitana.com/migitana_000005.htm
http://www.boatdesign.net/forums/archive/t-13156.html
Her er sagerne.
http://www.dmv-bootsdiesel.de/Deutscher%20Index/Lieferprogramm/Ersatzteile.html
http://www.umruestteile.de/umruestteile/seite6.html
http://www.drinkwaard.com/layout.php4?link=ombouwsets.php4%3Fop%3Dselect_mot or
En side med mange indlæg om marinisering.
http://www.boatdesign.net/forums/archive/f-24.html
i min gamle skiv lå der en mercedes 636 monteret med bowman køling :D
nicolajjetrider
19-05-2009, 17:26
Klasse :D
Horizonblue
19-05-2009, 17:36
Det er nok den 6 cyl 300 motor som du helst vil have, den der starter med OM 603 i betegnelsen. (fra W124 skroget)
http://da.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_603
Jeg har faktisk spekuleret kraftigt over det samme til min Flyfish. Gik lidt fra det, da jeg synes, at der var et par ting, som var lidt træls.
Ville selvfølgelig helst have turbodieseludgaven med 147 hk.
Jeg skulle jo bruge 2 stk, der helst ikke havde gået en mia km og det synes jeg var lidt besværligt at finde. Man skal også i gang med selv at lave marinisering+div beslag, hvis man ikke vil betale en formue for det, der allerede kan købes.
Ikke fordi det er noget problem selv at lave manifold, rørføringer osv, men mit projekt er jo omfangsrigt nok i forvejen og jeg regner ikke med, at jeg kommer til at sejle særligt lange ture. V6'erne kan man jo købe alverdens ting til, til ok priser.
Så jeg gik fra det og styrer imod et par 4,3 V6'ere.
Det er måske nok vanvid at droppe den ide og så putte et par benzinslugere i, for selvfølgelig kan man finde et par maskiner, hvis man kigger lidt i Tyskland.
Sidder lige og tænker lidt.............
nicolajjetrider
19-05-2009, 17:58
HB;) Det var netop pga. jeg læste på din hjemmeside at jeg fik ideen. Så nu hænger du på den;)
Prøv at se de her, er det ikke det vi ude i? ( det mange km. Men for silvan, man ku jo lige renovere satanerne inden man smider dem i. Stumperne koster ingen ting.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=115971506&__lp=33&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=56&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=2
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=115971809&__lp=33&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=56&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=2
Miss Mancini
19-05-2009, 19:58
Mercedes 300D - W124 - diesler er pålideligheden selv dog kan motorer der har kørt som taxa have en tvivlsom driftsikkerhed.
Jeg ville søge efter brugte Mercedes dieselmotorer i Tyskland og gerne fra totalskadede biler. Motorer med turbolader bør man dog se bort fra også i Mercedes-regi. De har som ofte levet et hårdt liv, hvor ejeren næppe har kørt og behandlet dem efter foreskrifterne. Topstykkerne på de turboladede motorer er et generelt problem på Mercedes biler - de flækker for et godt ord.
Nye topstykker er dyrere end kokain......
Horizonblue
19-05-2009, 20:26
HB;) Det var netop pga. jeg læste på din hjemmeside at jeg fik ideen. Så nu hænger du på den;)
Prøv at se de her, er det ikke det vi ude i? ( det mange km. Men for silvan, man ku jo lige renovere satanerne inden man smider dem i. Stumperne koster ingen ting.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=115971506&__lp=33&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=56&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=2
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=115971809&__lp=33&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=56&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=2
Hehe, jamen hvis du skal bruge 2 stk og jeg skal bruge 2 stk, så kan vi vel sætte en serieproduktion i gang af de stumper der skal laves :-)
Det var godtnok ikke mange penge for de der øser i Tyskland, men de har da været på månen og tilbage igen, med de kilometer.
Så det ville da nok være en god ide at lukke dem op og overhale dem. Jeg har egentlig ikke undersøgt hvad det vil koste at sætte sådan et par maskiner i stand. Havde bare lidt på fornemmelsen at det ikke er helt gratis.
Hvis man afleverer en blok med stempler, krumtap osv i, til et cylinderfirma og får den tilbage, opboret, nye stempler, lejer osv, er man over 10000 kr fattigere. Har spurgt ved et par cylinderfirmaer. Det var så for en 4 cyl benzinmotor, en 6 cyl er nok ikke billigere.
Derefter skal man så i gang med at lave topstykke, pumpe, dyser......
Som Rolf skriver, skal man måske nok være forsigtig med turbomaskiner, selvom det jo er tillokkende med lidt flere hk.
Der er også mere bøvl med at marinisere turbomotoren, mere rørføring, måske vandkølet turbo...
Måske var det bedre med OM 606 motoren med 136 hk (uden turbo) 24 ventiler, 5000 o/min ikke værst, men drejningsmomentet er ikke imponerende, 210 Nm. Det er da okay, men en gammel 6 cyl LT 2,4 turbodiesel har næsten det samme..............
nicolajjetrider
19-05-2009, 20:40
Rolf er det bil Turbo motorer du tænker eller Turbo motorer genneralt.
For ved da Volvo's 4Cyl Diesel ( turbo ) 130hk, holder rigtig godt...
Jamen for helved HB, det burde vi virkelig. Det er jo det der afholder folk fra at gøre det. De mangler et komplet kit til at montere det. Se det for dig, Mercedes 3.0 TD, ca 140hk på krumbassen, DIESEL HK, Monteret på alpha one drive, Kit incl. alles 7500kr.
Ting der skal køles, tror turboladeren kan du holde kølig nok med olien. Den skal jo ikke lade mere end 0.6Bar. Men ellers udstødning. Men Topstykket og blok ville jeg helt klart køle med Kølervæske, som på min gamle bmw. Lave et keramisk rør som blev kølet af saltvand også ( levetiden er 20år for hver rensning eller noget i den dur ).
Du montere så rustfrie udstødninger ( kanon til saltvand ) og ser godt ud i maskinen. Diverse beslag.
Jeg er vild med ideen om de maskiner i en båd.
Jeg kan lige tage på arbejde og undersøge prisen for en "let" renovering af sådan en maskine.
Miss Mancini
19-05-2009, 21:31
Motorerne kan ikke holde til direkte saltvandskøling - topstykkerne er jo bl.a af aluminium.
Mercedes turbodiesler er slet ikke på samme kvalitetsniveau med de velkendte Mercedes diesel sugemotorer - der er en verden til forskel.
Jeg ville måske arbejde hen i retning af mere moderne dieselmotorer end dem der fandtes i W124 og som så dagens lys i 1985, da modellen blev introduceret. Selve teknikken i W124 dieselmotoren er identisk med samme i
W123 - forkammerdiesel.
Horizonblue
19-05-2009, 21:36
Rolf er det bil Turbo motorer du tænker eller Turbo motorer genneralt.
For ved da Volvo's 4Cyl Diesel ( turbo ) 130hk, holder rigtig godt...
Jamen for helved HB, det burde vi virkelig. Det er jo det der afholder folk fra at gøre det. De mangler et komplet kit til at montere det. Se det for dig, Mercedes 3.0 TD, ca 140hk på krumbassen, DIESEL HK, Monteret på alpha one drive, Kit incl. alles 7500kr.
Ting der skal køles, tror turboladeren kan du holde kølig nok med olien. Den skal jo ikke lade mere end 0.6Bar. Men ellers udstødning. Men Topstykket og blok ville jeg helt klart køle med Kølervæske, som på min gamle bmw. Lave et keramisk rør som blev kølet af saltvand også ( levetiden er 20år for hver rensning eller noget i den dur ).
Du montere så rustfrie udstødninger ( kanon til saltvand ) og ser godt ud i maskinen. Diverse beslag.
Jeg er vild med ideen om de maskiner i en båd.
Jeg kan lige tage på arbejde og undersøge prisen for en "let" renovering af sådan en maskine.
Nic for satan, du besidder virkelig ungdommens optimisme og gå på mod, det er sgu godt at se :-)
Opskriften på køling tror jeg er følgende:
Varmeveksler tages fra Mercruiser 3,7 L (4 tommer model) den kan køle en 190 hk benzinmotor incl udstødningsmanifold. Kan købes brugt på ebay. Den er dejlig universal lavet. De dukker af og til op, da der formentlig bliver kasseret en del af disse motorer.
Svejse en manifold med vandkammer, altså som en almindelig manifold til marinemotorer. Gerne alm sort jern. Varmelednings-koefficienten er mere gunstig for jern end rustfrit stål, altså jern leder varme bedre end rustfrit stål.
Kølevand, fra veksler ind i motoren, derefter ud i manifolden og så op i veksleren igen. Så holder manifolden "evigt"
Svejse et udstødningsknæ i rustfrit stål, som boltes på manifolden, så havvandet fra veksleren kan blive blandet med udstødningsgas her (som de fleste andre marinemotorer)
Da der skal saltvand i her, er rustfrit fint og så længe det kun er et knæ, mener jeg ikke at den dårligere evne til at lede varme, har nogen betydning.
Og det ser jo rigtig fedt ud med rustfrie udstødningsbøjninger.
Drevet, der er vi nød til at bruge et med konuskobling, altså Mercruiser Bravo eller Volvo, da princippet om at tage tændingen for at få alpha drevet i frigear ikke er nem at få til at harmonere med en diesel. Tager man tændingen på dieselen, dør den øjeblikkelig.
Ganske vist findes der alpha diesel drev, har aldrig undersøgt hvordan det virker, men enten er der konuskobling i dem, ellers er der lavet noget i elektronikken, så motoren kan hakke i det et øjeblik, så man kan få drevet i frigear.
Boring slibning af krumtap etc kan foretages til helt andre priser end de nævnte - brug malmø motor renovering www.mmr.se (http://www.mmr.se) de laver kvalitetsarbejde til maget lave priser - i kan se priserne på deres hjemmeside.
Anders fik sim motor boret derovre og kan nok berette om det - jeg har brugt dem i årevis i specialsager med MAN motorer og de kan deres kram
nicolajjetrider
19-05-2009, 22:22
:)
Ser du HOBL, du har ret i det med "frigears El-delen" som kan drille meget på Alpha, min kammerat har en Searay 270 med Volvo Drev med Duo-Prop, hvor der er monteret diesler for enden ( 130Hk Turbo Volvoer ).
Sådan et drev. AQ et eller andet:)
Du mener ikke man sku lave en udstødningsmanifold i rustfrit også?
Skal man selv fabrikere den omtalte Konuskobling eller hvordan kan man fuske sig til den?
Jeg har hørt et rygte om man har brugt 3.3L Turbo diesler, fra Patrol. Har selv haft sådan en bil og den motor er for vild. Passer det?
Horizonblue
19-05-2009, 22:36
:)
Ser du HOBL, du har ret i det med "frigears El-delen" som kan drille meget på Alpha, min kammerat har en Searay 270 med Volvo Drev med Duo-Prop, hvor der er monteret diesler for enden ( 130Hk Turbo Volvoer ).
Sådan et drev. AQ et eller andet:)
Du mener ikke man sku lave en udstødningsmanifold i rustfrit også?
Skal man selv fabrikere den omtalte Konuskobling eller hvordan kan man fuske sig til den?
Jeg har hørt et rygte om man har brugt 3.3L Turbo diesler, fra Patrol. Har selv haft sådan en bil og den motor er for vild. Passer det?
Det skal bare være et Volvo drev; 270, 280, 290, SP, DP, SX alle har konuskobling og kan kobles sammen med diesel uden videre.
Konuskoblingen er et stykke mekanik (opfundet og patenteret af Volvo) som sidder i stedet for klokoblingen (altså frem-fri-bak) og det er ikke noget man lige kan lave om, det er bedre at vælge det rigtige drev først.
Der er nogle hjemmefuskere som har brugt Patrolmotorer i både, der var engang en Bayliner med sådanne maskiner i. De havde fået noget sort maling og et stort Mercruiser klistermærke.
Men de har så vidt vides aldrig været brugt som marinemotor af de anerkende fabrikanter. Toyota Landcruiser motorer bliver sammen med Yamaha drev, så vidt jeg ved.
Horizonblue
19-05-2009, 22:39
Åh, glemte det med manifolden.
Det vil selvfølgelig se fedt ud med een stor rustfri manifold, men jeg kan godt lide tanken om at en manifold i alm jern, transporterer varmen bedre væk.
nicolajjetrider
19-05-2009, 22:39
Allright. Således;)
Det kan jeg godt se, at der bliver noget lunt der nede med en rustfri. En 2kamret er selvf. det smarteste som Merc og volvo's
Jeg skal lige sove på et par ideer og ha en Virksomhedsøkonomi Eksamen i morgen overstået så vender jeg lige tilbage.
For har en "plan" over sådan en motor i hovedet du lige skal høre:)
Vi snakkes i morgen:) Sov godt.boattt
Det er dejligt at følge jeres gå-på-mod i denne sag. Jeg følger lidt med på sidelinien, da jeg har et volvo-drev, men måske godt kunne bruge en diesel-motor (hvis jeg vælger at beholde båden).
Held og lykke med din eksamen Nico.
nicolajjetrider
20-05-2009, 12:52
Tak Albjerg:)
Et let pris overslag over diverse til en 3.0 Diesel Mercer:
Alle priser er rundet op.
Filter Komplet: 250kr
Udst. pakning 30kr
Ventilhus pakning 200kr
Pakdåse v. krumtap: 400kr
Bundkar 300kr
Strækbolte 300kr
Alt i remme og løbehjul 1000kr
Gløderør 150kr
Olie Temp Sensor 200kr
Olie Niveau Sensor 300kr
Horizonblue
20-05-2009, 18:14
Nå, er der en mere som skal have en Mercedes diesel, hva Albjerg? :-)
Med hensyn til rustfrie manifolde, så ser man jo af og til på V8 powerboats, at de har slynget noget rustfrit rør rundt, til manifolde. Det ser satme godt ud.
Og det funker da selvfølgelig også godt nok. Men jeg foretrækker en nydelig TIG-svejset manifold i jern, som er sortmalet, med et rustfrit poleret knæ for enden, når man selv skal i gang.
I øvrigt, et af de materialer, som er bedst til at lede varme, er kobber. Formentlig derfor er de fleste varmevekslere til vores motorer i kobber.
Stumperne du har der Nic ser ikke ud til at være for dyre.
Men det var egentlig mere en hovedrenovering jeg var lidt bekymret for; nye stempler, hovedlejer osv.
Finder man en motor der har gået under 200.000km, er det nok heller ikke nødvendigt.
Tror måske at hvis jeg skulle vælge en Mercedes diesel alligevel, tager jeg nok OM 606 motoren med 136 hk. Det skal nok kunne skubbe Flyfish'en alligevel.
Så er man fri for "bøvle" med en turbo.
Vil nok finde en motor på ebay med ikke for mange km, så man er fri for en hovedrenovering.
nicolajjetrider
20-05-2009, 18:33
Du har ret:) ihh hvor jeg godt gad at lave sådan et projekt:)
http://autoimport.dk/reservedele/webkatalog/produkter/model/300D-1/gruppe/1/01-050/
Lidt dyrere, men så slipper du for turen til tyskland og endnu en gammel spand i indkørslen :rolleyes:
http://autoimport.dk/reservedele/webkatalog/produkter/model/300D_Turbodiesel-1/gruppe/1/01-050/
Med mølle :D
nicolajjetrider
20-05-2009, 20:07
"spanden" Kan man jo sælge i dele og derved komme ned i udgifter ikke min ven:D
Tak Albjerg:)
Et let pris overslag over diverse til en 3.0 Diesel Mercer:
Alle priser er rundet op.
Filter Komplet: 250kr
Udst. pakning 30kr
Ventilhus pakning 200kr
Pakdåse v. krumtap: 400kr
Bundkar 300kr
Strækbolte 300kr
Alt i remme og løbehjul 1000kr
Gløderør 150kr
Olie Temp Sensor 200kr
Olie Niveau Sensor 300kr
Hvad koster den når den står på en palle. klar til montering ?
Er det med søvandspumpe ? (Bravo 4500.-) (nytdrev ??? .- )
hvor skal udstødningen gå hen ? er det med ?
Nå, er der en mere som skal have en Mercedes diesel, hva Albjerg? :-)
Må da sige at idéen tiltaler mig, men på den anden side - der skal sejles en del for at tjene 25 - 30 K hjem i forhold til den nuværende motor.
Miss Mancini
20-05-2009, 22:52
I min kære fars unge dage, der byggede han familiens 40 fods motorbåd.
Som et supplement til denne tråd, kan det nævnes, at motoren der er valgt er en Mercedes-Benz OM352 ( 6 cylindret 5.2 liters lastvognsmotor, årgang 1956 ).
Der har siddet 3 typer udstødningssystemer siden båden blev søsat i 1975:
1) Det første som min far selv lavede med ekstern varmeveksler fra Bowman.
2) Efter 20 år så var udstødningssystemet gennemtæret og blev udskiftet med et nyt lavet i rustfrit stål af LLP Maskiner i Vemmelev.
3) For et par år siden, blev udstødningssystem og varmeveksler ændret til at omhandle udstødningssystem og varmeveksler i een og samme unit fra Bowman England. Dette system fungerer helt upåklageligt og har givet meget mere plads i motorrummet.
Se billederne.
Horizonblue
20-05-2009, 22:54
Her er en OM603 fuldt mariniseret, ser ret godt ud.
http://www.marinediesel-arndt.de/public/pages/motoren/mercedes-om-603-6-zyl.-113-ps.php
Ja, hvad vil det koste at marinisere en motor selv.
Motor xxxxx kr (det afhænger af hvad man vil have)
Varmeveksler: 3000.- (brugt på ebay)
Søvandspumpe, remtrukket: 1000.- (brugt på ebay)
Udstødningsmanifold, svejses selv, materialer(jern): 500.-
Udstødningsknæ, svejses selv, materialer(rustfrit): 500.-
Koblingshus til drev (der købes et brugt på ebay, til GM V8 som tilpasses) : 1700.-
Udstødningshorn til drev (man tager et fra en 4 cyl, evt kan man save et V8 horn over og svejse hullet til) 600.- (brugt på ebay)
Diverse materialer; slanger, rør, spændebånd beslag osv: 1000.-
Så er man ved at være derhenne ad, men har også brugt for over 8000.- ca. Man kan selvfølgelig være heldig at finde stumperne billigere.
Stål er i øvrigt blevet billigt, for 500 kr kan man på den lokale skrotplads næsten få Hanomag'en fyldt op med jern.
"Udstødningsmanifold, svejses selv, materialer(jern): 500.-
Udstødningsknæ, svejses selv, materialer(rustfrit): 500.-""
Det er billigt jeg vil gerne bestille 2 sæt rustfri til en 135 hk det må være det samme som det jeg skal bruge til min v8....
Nej vel ????
nicolajjetrider
21-05-2009, 08:33
Hold kæft den er fin HOBL :)
Den skinner lige til en i smidning:)
Horizonblue
21-05-2009, 08:38
"Udstødningsmanifold, svejses selv, materialer(jern): 500.-
Udstødningsknæ, svejses selv, materialer(rustfrit): 500.-""
Det er billigt jeg vil gerne bestille 2 sæt rustfri til en 135 hk det må være det samme som det jeg skal bruge til min v8....
Nej vel ????
Hehe, nej ikke helt.
Men når man selv vil i gang med at svejse noget sammen, er det ikke råmaterialerne der koster. Jern og rustfrit har været hammerdyrt, men er faldet meget i pris.
Man kunne evt, hvis man ikke gider at svejse knæ til Mercedesen, lave udstødningsmanifolden således at et standard knæ, altså fra en Mercruiser, OMC eller Volvo passer derpå.
nicolajjetrider
21-05-2009, 08:45
jeg er nu stærk tilhænger af at lave et komplet rustfrit udstødningssystem må jeg sige....
Med afgange lige i vandoverfladen. Så længe det ikke er en Turbo diesel så bliver udstødningerne knap så varme jo?:)
Horizonblue
21-05-2009, 21:53
Fidusen selvfølgelig, ved en komplet manifold i rustfri, er at på de varme steder hvor maling ikke kan holde, begynder den ikke at ruste. Det er f.eks. helt inde ved topstykket.
Med hensyn til udstødningsvarme, så er der et eller andet der siger mig, at en diesel generelt ikke afgiver så meget varme, som en benzinmotor, på grund af at den forbrænder mere effektivt.
Det kan ENN muligvis sige noget om....
Det er helt korrekt som Horizon skriver - en diesel har 2-300`c lavere udstødstemparatur end en benzin motor - det er også en af årsagerne til den lange levetid en diesel har. Udstødsvantiler bliver mindre termisk belastede ligesom resten af motorens udstødssystem og topstykke har lavere termisk belastning
Det værste er en Gas motor den har høje udstødstemparaturer ca 200-300`c over en benzinmotors
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.