ENN
03-07-2008, 22:36
OMC lavede som bekendt påhængsmotorer - men i starten af 1960èrne ville de så også til at producere i/o motorer og de introducerede derfor deres første i/o i 1962
Motoren kom fra de kendte Starflite påhængsmotorer og udede 80 hk der var tale om to takts V4 motorer selve aparatet så således ud:
http://hhscott.com/evinrude/images/480_prototype.jpg
OMC`s i/o havde mange fællestræk med OMC`s påhængsmotorer - fx så fandtes allerede første år det specielle elektromagnetiske gearskifte kaldt "Electramatic" systemet var 2 år tidligere introduceret på OMC`s påhængsmotorer
http://hhscott.com/evinrude/images/electric_shift.jpg
Dette specielle system bevirkede at gearskift foregik elektrisk via trykknapper på kontrolboksen
http://hhscott.com/evinrude/images/cntrl_evinrude.jpg
Systemet havde som sagt nogle år fandtes også på OMC`s største påhængsmotorer
Electramatic systemet kan syntes som en genial konstruktion - men drifterfaringerne var blandede. Faktisk så blandede at OMC trods hæftig produktudvikling opgav systemet omkring 1977 - typisk så kortsluttede spolerne i gearkassen (isoleringen på spolerne blev opløst af olien?) eller selve fjedren der forbandt frem/bakgearet med motoren knækkede.
Jeg har haft den blandede fornøjelse af at have haft en 85 hk Evinrude V4 med dette electramatic system (årgang 1968) - og på trods af at jeg selv reparerede det flere gange så var det sjældent at jeg havde både F - N og R gear på den motor - som regel faldt bakgearet ud - nogengange fremgearet og det var jo lidt frustrerende at måtte bakke en båd hjem - præcis samme erfaringer gjorde mange OMC ejere sig med dette specielle system og det var årsagen til at det til sidst blev opgivet
Nå tilbage til OMC`s første i/o motor der som sagt "bare" var en 2 takts påhængsmotor monteret på et drev der igen bestod af påhængsmotordele fra OMC`s produktion - selve konstruktionen fungerede fint (specielt hvis den ikke havde electramatic gear) og fortsatte i produktion frem til ca 1969 derefter gik OMC over til de kendte industrimotorer fra fx GM og ford - og skruede så "bare" deres eget drev og mariniserings udstyr på - præcis som Mercruiser og Volvo i dag gør - en moderne Volvo Penta eller Mercruiser i/o motor er nemlig en industrimotor de køber af GM powertrain
Motoren kom fra de kendte Starflite påhængsmotorer og udede 80 hk der var tale om to takts V4 motorer selve aparatet så således ud:
http://hhscott.com/evinrude/images/480_prototype.jpg
OMC`s i/o havde mange fællestræk med OMC`s påhængsmotorer - fx så fandtes allerede første år det specielle elektromagnetiske gearskifte kaldt "Electramatic" systemet var 2 år tidligere introduceret på OMC`s påhængsmotorer
http://hhscott.com/evinrude/images/electric_shift.jpg
Dette specielle system bevirkede at gearskift foregik elektrisk via trykknapper på kontrolboksen
http://hhscott.com/evinrude/images/cntrl_evinrude.jpg
Systemet havde som sagt nogle år fandtes også på OMC`s største påhængsmotorer
Electramatic systemet kan syntes som en genial konstruktion - men drifterfaringerne var blandede. Faktisk så blandede at OMC trods hæftig produktudvikling opgav systemet omkring 1977 - typisk så kortsluttede spolerne i gearkassen (isoleringen på spolerne blev opløst af olien?) eller selve fjedren der forbandt frem/bakgearet med motoren knækkede.
Jeg har haft den blandede fornøjelse af at have haft en 85 hk Evinrude V4 med dette electramatic system (årgang 1968) - og på trods af at jeg selv reparerede det flere gange så var det sjældent at jeg havde både F - N og R gear på den motor - som regel faldt bakgearet ud - nogengange fremgearet og det var jo lidt frustrerende at måtte bakke en båd hjem - præcis samme erfaringer gjorde mange OMC ejere sig med dette specielle system og det var årsagen til at det til sidst blev opgivet
Nå tilbage til OMC`s første i/o motor der som sagt "bare" var en 2 takts påhængsmotor monteret på et drev der igen bestod af påhængsmotordele fra OMC`s produktion - selve konstruktionen fungerede fint (specielt hvis den ikke havde electramatic gear) og fortsatte i produktion frem til ca 1969 derefter gik OMC over til de kendte industrimotorer fra fx GM og ford - og skruede så "bare" deres eget drev og mariniserings udstyr på - præcis som Mercruiser og Volvo i dag gør - en moderne Volvo Penta eller Mercruiser i/o motor er nemlig en industrimotor de køber af GM powertrain