OMC i/o og Electramatic [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : OMC i/o og Electramatic


ENN
03-07-2008, 22:36
OMC lavede som bekendt påhængsmotorer - men i starten af 1960èrne ville de så også til at producere i/o motorer og de introducerede derfor deres første i/o i 1962

Motoren kom fra de kendte Starflite påhængsmotorer og udede 80 hk der var tale om to takts V4 motorer selve aparatet så således ud:

http://hhscott.com/evinrude/images/480_prototype.jpg

OMC`s i/o havde mange fællestræk med OMC`s påhængsmotorer - fx så fandtes allerede første år det specielle elektromagnetiske gearskifte kaldt "Electramatic" systemet var 2 år tidligere introduceret på OMC`s påhængsmotorer

http://hhscott.com/evinrude/images/electric_shift.jpg

Dette specielle system bevirkede at gearskift foregik elektrisk via trykknapper på kontrolboksen

http://hhscott.com/evinrude/images/cntrl_evinrude.jpg

Systemet havde som sagt nogle år fandtes også på OMC`s største påhængsmotorer

Electramatic systemet kan syntes som en genial konstruktion - men drifterfaringerne var blandede. Faktisk så blandede at OMC trods hæftig produktudvikling opgav systemet omkring 1977 - typisk så kortsluttede spolerne i gearkassen (isoleringen på spolerne blev opløst af olien?) eller selve fjedren der forbandt frem/bakgearet med motoren knækkede.

Jeg har haft den blandede fornøjelse af at have haft en 85 hk Evinrude V4 med dette electramatic system (årgang 1968) - og på trods af at jeg selv reparerede det flere gange så var det sjældent at jeg havde både F - N og R gear på den motor - som regel faldt bakgearet ud - nogengange fremgearet og det var jo lidt frustrerende at måtte bakke en båd hjem - præcis samme erfaringer gjorde mange OMC ejere sig med dette specielle system og det var årsagen til at det til sidst blev opgivet

Nå tilbage til OMC`s første i/o motor der som sagt "bare" var en 2 takts påhængsmotor monteret på et drev der igen bestod af påhængsmotordele fra OMC`s produktion - selve konstruktionen fungerede fint (specielt hvis den ikke havde electramatic gear) og fortsatte i produktion frem til ca 1969 derefter gik OMC over til de kendte industrimotorer fra fx GM og ford - og skruede så "bare" deres eget drev og mariniserings udstyr på - præcis som Mercruiser og Volvo i dag gør - en moderne Volvo Penta eller Mercruiser i/o motor er nemlig en industrimotor de køber af GM powertrain