GPS Tracker til Bil, Båd, MC

hækken [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : hækken

moseboen
20-05-2009, 19:10
Hejsa fenderen :)

Det er ikke noget jeg vil igang med, men jeg tænker lidt over hvordan man gør :)

hvordan forstærker man sin hæk ordentligt så den kan klare en større motor? ikke kun 10 hk over det den er godkendt til men 30-50 hk over :D

MEN som i ser her: http://www.baadgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=592

så kan det gå galt hvis man kun forstærker hækken

så f.eks hvordan forstærker man hækken og selve skroget?

og hvad gør man hvis ens båd ikke ser sådan ud men som min hvor det er flat (se fotoalbum) skal man så hakke glasfiberen op? :S

er det bare at lægge glasfiber måtte og pensle/rulle det der epoxe eller hva det nu hedder oven på?

:D

håber i vil svare meget detaljieret :)

Hilsen Mose DDriver

nicolajjetrider
20-05-2009, 20:12
Halløjsa.

Det der stiver hækken mest er at fordele trækket fra hækken og ud i skroget.

Det vil sige at du f.eks. laver nogle rustfrie rør som bliver monteret forskellige steder på hækken og frem i skroget.

Set fra siden ville det illustere en trækant.

Ved du gør det får du ikke bare en stærk bagplade... Men en stiv og forstærket båd.

Ved du bare ruller glasfiber på hækken eller montere en rustfri plade, sker der bare det at din hæk er stærk nok i tomgang men når du giver gas så vrider den sig i "bunden" og det kan resultere i at din hæk knækker af, selvom du har penslet den med 20lag glasfiber.

nicolajjetrider
20-05-2009, 20:18
De grå illustere stiverne med røde beslag
Det gule spray viser der hvor jeg ville ligge ekstra epoxy.

http://www.fenderen.dk/forum/picture.php?albumid=78&pictureid=1634

moseboen
20-05-2009, 22:52
okay tak :)

jeg troede man skulle lægge et lag glasfiber overalt hehe :P

nicolajjetrider
21-05-2009, 08:37
Det skal man selvfølgelig også hvis hækken er nødsaget til det. Men det vigtige er at fordele trækket. Det er en god ide at forstærke alt hvad du kan.

moseboen
21-05-2009, 12:33
jeg overvejer lidt at prøve på min nu

steffen m
21-05-2009, 14:21
du kan også lave 2 større trekanter af træplade. som sættes mellem hæk og de langsgående spanter(som nok ik hedder spanter når de er på langs) som du lægger fibermåtter på

Anders kr
21-05-2009, 18:20
du kan også lave 2 større trekanter af træplade. som sættes mellem hæk og de langsgående spanter(som nok ik hedder spanter når de er på langs) som du lægger fibermåtter på

Oka. spanter er det så ikke,
Men det kan da forståes,

Det jeg har lavet som du linker til er måske at gå til ekstremerne med det samme, men 2 trekanter lavet i træ som bliver glasset på hækken og ned på de langs gående vangre er også en god løsning, hvis altså dine langsgående er noget værd? og hækken skal også være god, i forvejen,

Det nicolaj viser er også en god løsning, jeg har også givet hele hækken nogen ekstra lag inden i, og rundt i kanten som han viset,

moseboen
22-05-2009, 21:20
nu er jeg ikke en prof til alt det med både (endnu ;) )

hvordan kan man tjekke sin hæk på båden? jeg har kigget efter revner osv men der er ikke det mindste og der sidder 40 hk på nu

hvis man nu laver 2 stivere (jern stænger) og 2 trakanter og giver det et ektra lag eller 2 rundt kanten

kan den så holde til 80 hk f.eks.?

ellers skal man så til at forstærke hele skroget?

det er nok svært at bedømme når man ikke kan se båden

ENN
22-05-2009, 21:23
bor et par huller ind i trælaminatet indefra - mærk på spånerne er de fugtige / rådne?? så er træet inde i fiberen rådnet og så er der ingen styrke tilbage

Du skal selvfølgeligt forsegle hullerne bagefter og du skal ikke bore igennem den ydre glasfiber

moseboen
22-05-2009, 21:54
okay altså bore indefra?

forsegle det med spartel? det får udenpå light primer og polybest

hvis nu vi siger at det er vådt / rådnet skal jeg så skære hele hækken op og sætte ny plade i og beklæde det hele med glasfiber? :S

hvorfor bruger man egentlig ikke en rustfri plade?

ENN
23-05-2009, 17:27
Der hjælper intet med en plade idet den skal sidde fast i noget - og er hækken ikke sund så er det ligegyldigt hvor meget du bolter på.

Og Ja man skal skære glasfiberen væk sætte en ny vandfast plade fast og glasse den ind igen

Kigger du i mit album er der en trifooil hvor jeg laver det nummer på

For at lære mere om emnet så køb bogen "runabout renovation" den kan bla købes på amazon.com

http://tbn1.google.com/images?q=tbn:OdHBQjRGfFOxhM:http://images.barnesandnoble.com/images/14560000/14562063.JPG

moseboen
24-05-2009, 14:24
jeg har ikke boret i hækken endnu, men jeg var ude og kigge på den... og så, så jeg i de huller som man spænder motoren fast med der går gennem hækken, der kunne jeg se træet og glasfiberen var "blottet" er det rigtigt nok?

jeg synes også det så vådt ud :(