View Full Version : Benzin eller Diesel
Horizonblue
09-06-2009, 22:09
Hvad ville I gøre, hvis I var ved at totalrenovere en 25 fods motorbåd og var lidt i tvivl om valg af motorer? Der er følgende muligheder:
BENZIN: 2 x 4,3 V6
DIESEL: 2 x Mercedes OM 606 (6 cyl række, 3 Liter, 24 ventiler, 136 hk)
Økonomisk set, er det så vidt jeg lige kan forestille mig, en smule billigere at lægge dieselmotorerne i (findes på ebay i D, med max 200K km) og de er selvfølgelig billigere i drift. Båden bliver aldrig nogen racerbåd, men skal heller ikke være en sløv balje.
Peter508
10-06-2009, 06:51
Jeg ville vælge diesel motorerne....
En del mindre ting peger i retningen af en diesel, men for mig personligt er sikkerheden i diesel større ( læs ingen dampe = minimal brand risiko )....
jeg ville nok vælge diesel, hvis du kan holde prisen i samme leje som benzin motorene. men hvorfor 2 maskiner som jo er dobbelt udgifter/vedligehold :D
ChristianX
10-06-2009, 07:03
Jeg ville vælge Diesel, udelukkende pga. den mindre brandrisiko, og så har de vel også lidt mere moment når den skal ligge fra land?
Miss Mancini
10-06-2009, 07:33
Det er to vidt forskellige motorer med hver sit temperament.
Hvad taler for at vælge Volvo Penta 4.3 liters V6 motorer:
- Kan benyttes med og uden ferskvandskøling
- Nem adgang til reservedele til konkurrencedygtige priser
- Momentstærke motorer
- Økonomiske i brug sammenlignet med storebroren 5.7 V8
- Perfekt kombination med Volvo Penta SX drev
- Driftsikre grundet simpel opbygning
Hvad er ulemperne ved Volvo Penta 4.3 liters V6 motorer:
- Benzinforbrug
- To motorer kræver stor benzintank ( læs ved brand ombord )
- Flere reservedele kan være kostbare
Hvad taler for at vælge Mercedes-Benz 3.0 diesel:
- Driftsikre ( i renoveret stand )
- Bør være økonomiske i drift
- Solid konstruktion dog er brugen af motoren i personbil og båd to forskellige ting
- Indsprøjtningssystem fra Ford A´s tid ( forkammerdiesel )
Hvad er ulemperne ved Mercedes-Benz 3.0 diesel:
- Tvivlsom kvalitet af motoren ( renovering undgås næppe )
- Reservedelspriserne har på flere områder fået en løft
- Udgift til ferskvandskøling skal påregnes
- Skal tilpasses Volvo Penta SX drev
- Motorstøj
- 24V topstykke er sjældent på brugtmarkedet i god stand
- Motorens antal HK
Edit:
Hvad er det fornuftige valg ?
Volvo Penta 4.3 liters V6 vil uden tvivl passe bedst til båden. Båden laves næppe med salg for øje, så det må påregnes, at ejeren vil beholde båden i mange år fremover. Hermed er debatten omkring økonomiske motorer i salgsøjemed irrelevant.
Jeg ville vælge 2 x 4.3 liters V6.
nicolajjetrider
10-06-2009, 07:48
skal jeg svare?
SKAL jeg også tilbyde min hjælp eller ved du godt hvad jeg svare der os;)?
Horizonblue
10-06-2009, 08:21
jeg ville nok vælge diesel, hvis du kan holde prisen i samme leje som benzin motorene. men hvorfor 2 maskiner som jo er dobbelt udgifter/vedligehold :D
Hullerne til drev er savet i båden.........
(det er jo også lidt cool med 2 maskiner :-))
nicolajjetrider
10-06-2009, 08:27
prisoverslag.
HOBL: Hvad kan man få for de 2 maskiner du har stående? Kontra hvad skal du ud og betale for 2 diesel
Horizonblue
10-06-2009, 08:51
prisoverslag.
HOBL: Hvad kan man få for de 2 maskiner du har stående? Kontra hvad skal du ud og betale for 2 diesel
Når man sidder og kigger Ebay efter Mercere, ser det ud til, at det vil gå nogenlunde lige op.
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år. :D
Horizonblue
10-06-2009, 10:23
da jeg skiftede min gamle AQ115 med drev 100 i 2005 havde jeg længe gået og funderet og regnet på hvad maskine benzin/diesel jeg skulle vælge.
jeg regnede ikke med båden skulle skiftes de første 6-8 år så gensalgsværdien
så jeg bort fra.
jeg valgte benzin igen volvo 3,0 SX da jeg skulle slippe næsten 60kg mere for en tilsvarende diesel med SX drev.
jeg sejler en del 40-80 mil 1 til 2 weekender hver måned plus 400-500 mil i sommerferien, så der bliver brugt en del benzin men prisforskellen ville nok først være tjent hjem efter 10 år. :D
Når man snakker ny motor, så havde jeg nok gjort det samme. Men I mit tilfælde, hvor jeg har tænkt mig at det skal være brugt (uanset benzin/diesel) og jeg selv kan marinisere Mercedes'erne, så er prisforskellen noget mindre. Det vil næsten koste det samme, sådan hvad jeg lige kan forestille mig.
Jeg er ikke i tvivl.
Diesel selvfølgelig også på grund af sikkerhed, Men adgangen til brændstof i de forskellige havne synes jeg også er vigtigt. man kan jo ikke have 4X25L dunke til at ligge i båden hele ferien for at hente benzin på en tank i "nærheden"
jeg vil også helst have diesel men økonomien var ikke til det på det tidspunkt
og i dag bruger jeg de sparede 60kg på benzin
(70dgf=8
Jeg er ikke i tvivl.
Diesel selvfølgelig også på grund af sikkerhed, Men adgangen til brændstof i de forskellige havne synes jeg også er vigtigt. man kan jo ikke have 4X25L dunke til at ligge i båden hele ferien for at hente benzin på en tank i "nærheden"
hvordan skulle jeg klare at sejle fyn og sjælland rundt uden dunke :rolleyes:
jeg har dog kun 2 stk. :D
Jeg ville ikke et sekund være i tvivl - Benzin.. :)
4.3'erne for mig står for at være nogle at de alle bedste motorer - og de er også i mine øjne skånsomme på benzinfronten.
Searider
11-06-2009, 11:21
min kammerat har en searay 265 flybrigde båd med sådan 2stk 4,3 det går dælme godt ca 35 knob og de starter hver gang, selv om den er fra 1988. Forbrugsmæssigt ligger den meget stabilt på ca 0,7 km. pr. liter 20-25 knob, det er meget fint for den type båd, fuld gas sejler den 0,5 km. pr. liter, så de sidste 10 knob koster jo selvfølgelig, men det er jo sjovt at prøve af en gang imellem.
Ingen tvivl hos mig: DIESEL...!
2 x 136 HK med 2 x drev.......aaaaahhhhh :rolleyes:
Du får et fantastisk godt moment, er hurtigt oppe i fart
og en meget mere økonomisk sejlads, hvilket giver lyst til flere timer på vandet.
272 HK...ja så er den da bestemt heller ikke sløv..mvf.f
30 knob burde den kunne nå..!
Held og lykke med valget
Skibsbyggeren.
13-06-2009, 06:53
Diesel - Absolut diesel!
Som Strøyer også var inde på - er det noget nemmere at tanke diesel, end benzin i havnene.
Så er der også sådan noget som gensalgsværdi, og salgstid.
Både med benzinmotorer er altså lidt sværere at omsætte.
Searider
13-06-2009, 07:17
hvorfor ikke lave båden om til enkelt motor installation? så vil du kunne nøjes med en 200hk og samtidig have samme topfart, men helt sikkert lavere brændstofforbrug og ikke mindst: meget mere plads i motorrummet omkring motoren. Det har jeg selv fortrudt, jeg ikke valgte den løsning, da jeg for 2 år siden total renorverede den ene motor.
Horizonblue
14-06-2009, 18:38
hvorfor ikke lave båden om til enkelt motor installation? så vil du kunne nøjes med en 200hk og samtidig have samme topfart, men helt sikkert lavere brændstofforbrug og ikke mindst: meget mere plads i motorrummet omkring motoren. Det har jeg selv fortrudt, jeg ikke valgte den løsning, da jeg for 2 år siden total renorverede den ene motor.
Jeg lukkede de gamle OMC Stringer huller i bagenden, sidste år, og har savet to nye huller til SX drev. Så det bliver der ikke lige lavet om på. Jeg holder stædigt ved to motorer.
Ved godt at det er dobbelt af alting, men det kaster også visse fordele af sig. Og så synes jeg at det er federe :-)
Miss Mancini
14-06-2009, 20:25
En båd som Flyfish´en, er som skabt til to motorer og i øvrigt også født med det. Der er ingen grund til at ændre på denne konstallation.
Jeg holder stadig på, at 2 x 4.3 liter V6´ere er den bedste løsning til FlyFish´en.
Når nu der ved benzinmotorer, findes række- og V-motorer, hvori ligger forskellen så? er det bare de store motorer der er v-motorer og de mindre der er række.
Er der forskel på holdbarhed på de to typer?
Horizonblue
16-06-2009, 06:57
Når nu der ved benzinmotorer, findes række- og V-motorer, hvori ligger forskellen så? er det bare de store motorer der er v-motorer og de mindre der er række.
Er der forskel på holdbarhed på de to typer?
Den væsentlige årsag til man laver V motorer og række motorer, er pladshensyn. En 4 cyl rækkemotor er der plads til de fleste steder. En 6 cyl række er en lang motor som derved kræver et meget langt motorrum. 8 cyl rækkemotorer er faktisk blevet lavet, for 70 år siden, eller sådan noget, men den har jo en u-håndterbar størrelse. Derfor har man lavet V8 motoren. Det samme gælder også V6'eren. Den har en mere kompakt størrelse end rækkemotoren.
Holdbarhed er ikke et problem om man vælger række eller V. Dog har visse række 6 motorer haft lidt problemer med køling af topstykke, fordi det er så langt at flowet ikke fungerer.
Et godt eksempel er Volvo Penta's MD32 (som er en Peugeot motor). Det er et gammelt spøgelse af en række 6 diesel, som ikke kan køle ordentlig. Jeg har kun hørt skidt om den motor. Hvis man vil sejle 6 knob hele tiden, så er den ok, men vil man op og plane ret tit, bliver den for varm omkring den bagerste cylinder. Det holder topstykket ikke til.
Der er dem som foretrækker række 6'ere frem for V6'ere, da de har en mere blød eller turbine-agtig gang. V6'eren "blævrer" lidt mere.
På rækkemotorer har man kun et topstykke og en udstødnings manifold, så der er ikke så meget at skrue på, når man skal i gang. For tiden bliver der kun lavet 4 cyl række benzin motorer, til Z drev. I 60'erne og 70'erne brugte man også række 6'ere, men de er i dag udgået og V6'eren har overtaget.
Men skal man have en marinemotor med noget godaw i, skal man have flere cylindre. Det vil sige en V8. Der er ingen som tuner 4 cyl række motorer op med turbo, skarp knast osv.
Horizonblue
16-06-2009, 06:59
Er der en administrator som kan lukke afstemningen? Jeg tror ikke at den behøver at køre længere.
Er der en administrator som kan lukke afstemningen? Jeg tror ikke at den behøver at køre længere.
Done..
Den væsentlige årsag til man laver V motorer og række motorer, er pladshensyn. En 4 cyl rækkemotor er der plads til de fleste steder. En 6 cyl række er en lang motor som derved kræver et meget langt motorrum. 8 cyl rækkemotorer er faktisk blevet lavet, for 70 år siden, eller sådan noget, men den har jo en u-håndterbar størrelse. Derfor har man lavet V8 motoren. Det samme gælder også V6'eren. Den har en mere kompakt størrelse end rækkemotoren.
Holdbarhed er ikke et problem om man vælger række eller V. Dog har visse række 6 motorer haft lidt problemer med køling af topstykke, fordi det er så langt at flowet ikke fungerer.
Et godt eksempel er Volvo Penta's MD32 (som er en Peugeot motor). Det er et gammelt spøgelse af en række 6 diesel, som ikke kan køle ordentlig. Jeg har kun hørt skidt om den motor. Hvis man vil sejle 6 knob hele tiden, så er den ok, men vil man op og plane ret tit, bliver den for varm omkring den bagerste cylinder. Det holder topstykket ikke til.
Der er dem som foretrækker række 6'ere frem for V6'ere, da de har en mere blød eller turbine-agtig gang. V6'eren "blævrer" lidt mere.
På rækkemotorer har man kun et topstykke og en udstødnings manifold, så der er ikke så meget at skrue på, når man skal i gang. For tiden bliver der kun lavet 4 cyl række benzin motorer, til Z drev. I 60'erne og 70'erne brugte man også række 6'ere, men de er i dag udgået og V6'eren har overtaget.
Men skal man have en marinemotor med noget godaw i, skal man have flere cylindre. Det vil sige en V8. Der er ingen som tuner 4 cyl række motorer op med turbo, skarp knast osv.
Man kan generelt sige at en v motor er kortere end en rækkemotor og lidt lavere (ahhænger af vinklen på vèt) men den er bredere
Der findes skam masser af rækkemotorer - også 4 cylindrede - med løse topstykker pr cyl - altså flere topstykker - typisk mindre dieselmotorer til industribrug
Og som rolf skriver gav lange topstykker tidligere anledning til thermiske spændinger der kunne give revner etc i topstykkerne men det er historie i dag, man kan i dag designe sig ud af de problemer
Årsagen til at man ønsker et langt topstykke på fx en 6 cyl rækkemotor er at man så kan lade en overliggende knastaksel løbe i topstykket - var der 6 enkelt topstykker ville det være meget svært at line lejerne til knastakslen op
Mercruisers bedste motor gennem tiderne går faktisk for at være den 6 cyl rækkemotor de lavede i 70 og 80èrne
mht. spørgsmålet om benzin vs. diesel, fandt jeg denne artikel fra et ret spændende marine site.
Han er forfatter og forsøger selvfølgelig at pushe sine bøger men har en del artikler liggende på sitet.
http://www.yachtsurvey.com/GasDiesel.htm
http://www.yachtsurvey.com/GasNdiesel.htm
Horizonblue, Var det ikke noget med dette sæt ?
http://www.dba.dk/dieselmotor-2stk-toyota-150/id-64399187/
http://images.dba.dk/images/3/87//64399187_12112008200921_4861_3.jpg
Kan lige supplere da jeg var i kontakt med sælger at ingenting er mariniseret på dem og de er uden starter, svinghjul og svinghjulshus. De har siddet i en prøvebænk hos Toyota.
Sikkert udemærket hvis man kan klare mariniseringen selv (mener nanni diesel også marinisere dem) og lave adaptor mv.
Searider
29-01-2010, 07:00
Horizonblue, Var det ikke noget med dette sæt ?
http://www.dba.dk/dieselmotor-2stk-toyota-150/id-64399187/
http://images.dba.dk/images/3/87//64399187_12112008200921_4861_3.jpg
Det er vidst noget død noget til en planene båd, de ligger normalt i en gaffeltruck de motorer der og der yder de ikke mere end omkring 85hk. http://www.kttml.com/Catalogue/7FG35_50.pdf
Jeg kender ikke den type, så jeg gik bare ud fra teksten.
Motor (HK) 150
toyota 13z 6cyl. række motor, helt ny,meget stærk og holdbar motor, ved montering af turbo ca 200-220 hk, meget velegnet til en båd
Horizonblue
29-01-2010, 07:07
Horizonblue, Var det ikke noget med dette sæt ?
Toyota laver udemærkede motorer, men jeg har ikke lige nogen fornemmelse af hvor meget skrald der er i dem der. Anyways, jeg er mest til tyske(diesel) eller amerikanske(benzin) motorer :-)
OG, jeg har lige indkøbt et styk Mercedes OM 603 6cyl 113 hk(defekt) der skal bruges som forsøgskanin til at lave manifolde, adaptor til V8 svinghjulskåbe, motorophæng m.m.
Hvis der bliver noget godt ud af det, prøver jeg med 2 x 113 hk, så ser vi hvor bovlam båden bliver. Originalt havde den jo 2x120 hk(benzin), så der er nok ikke den store forskel.
Hvis den bliver en sinke, må der tryk på motorerne(Selvom Nytdrev ikke anbefaler det, hehe :-)). Så ser vi om de sprænger i luften, bare de ikke gør det på samme tid.............
Så ser vi om de sprænger i luften, bare de ikke gør det på samme tid.............
:rolleyes: Det lyder spændende, Hvad med lattergas dur det da ikke på en diesel ?-dlof--f
Der er nu også en fin maskine her til dem der mangler en stor v8 diesel. (700+Nm)
det er en 7,3l power-stroker fra en ford ecconoline fra 1996. http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5202
http://www.baadgalleri.dk/uploads_xl_wm/44165.jpg?28-01-2010 19:13:01
FletcherV8
29-01-2010, 09:56
helt klart benzin, hvis folk tænker formeget over priser på benzin ,må de hellere overveje at sælge båden... jeg har det sådan de få gange den er ude at sejle, så skal der heller ikke spares på brændstoffet.... og det er langt billiger at rep på benzin en diesel motore...
Horizonblue
29-01-2010, 10:54
:rolleyes: Det lyder spændende, Hvad med lattergas dur det da ikke på en diesel ?-dlof--f
Hmm, nu skal der heller ikke gå for meget "fast and furious" i den :-)
Jeg havde tænkt på en Toyota SC 14 kompressor(siger manden der helst ikke vil have noget fra Japan), har set brugte til fornuftige penge. Så skal man ikke bekymre sig om en brændende varm Turbo.
helt klart benzin, hvis folk tænker formeget over priser på benzin ,må de hellere overveje at sælge båden... jeg har det sådan de få gange den er ude at sejle, så skal der heller ikke spares på brændstoffet.... og det er langt billiger at rep på benzin en diesel motore...
Diesel. Pga. sikkerheden og adgangen til brændstoffet er nemmere, da der er mange havne der slet ikke har benzin.
Hvem tænker på omkostninger til rep. ?-dlof--f
FletcherV8
29-01-2010, 14:55
Hvordan... er den afsluttet eller hvordan stemmer jeg ? benzin eller diesel
Jeg tror den er afsluttet.
FletcherV8
29-01-2010, 15:12
Ja tror jeg vist også....Havde nu ikke problem, med temp i motorrum selvom jeg sejler med torre udstn.....gad vide om der er nogle andre der bruger det.....
FletcherV8
29-01-2010, 15:13
Tænker på brand sikkerhed,
Manorwar
29-01-2010, 15:29
Diesel få 10% rabat på bådforsikring...
Jeg pers fortrækker bensin v8 ..
besparelse på diesel skal først køre hjemme pga høj anskaffelsepris
men diesel både har pt en lang højer salgsværdi
mine 8 både er alle bensin- kun min defender kør på diesel ..
jeg har faktisk 2 hino 250hk diesel til salg .men om de passer i strøers båd ..med den smørspejl ??-dlof--f
jeg har faktisk 2 hino 250hk diesel til salg .men om de passer i strøers båd ..med den smørspejl ??-dlof--f
Når jeg er færdig med mit agterspejl, så er der mere træ der end i dine 8 brændekævler tilsammen...:D
Skibsbyggeren.
29-01-2010, 18:02
Når jeg er færdig med mit agterspejl, så er der mere træ der end i dine 8 brændekævler tilsammen...:D
Jaeeeh... men det er fandenfisme en flot brændestabel, som Piraten har samlet sammen!fjupeqopq
Miss Mancini
29-01-2010, 19:23
Hvad er projektet endt op med, Horizonblue.dk ?
Skal du have et par rigtige amerikanermotorer fra nytdrev.dk i form af 262" - 350" - 496" ?
Horizonblue
29-01-2010, 19:49
Hvad er projektet endt op med, Horizonblue.dk ?
Skal du have et par rigtige amerikanermotorer fra nytdrev.dk i form af 262" - 350" - 496" ?
Åh ja, et par 262'ere var jo godtnok i tankerne i lang tid og er det endnu. Men jeg har sgu lige købt mig en gammel død Mercedes på 113 hk, som skal ligge blok til diverse eksperimenter.
Hvis det går godt, skal der bygges to styk af dem og så prøver vi at sejle en tur. Er den total bovlam, kommer der noget tryk på. Så må de vælge, om de vil sejle eller sprænge i luften.
Hvis det bliver det sidste, så må der 2 stk 262'ere i, med monoindsprøjtning.
Fundamenterne i båden bliver støbt så de kan sidde der. Træet er savet op og skruet sammen, venter bare på noget varme, så de kan støbes fast.
FletcherV8
30-01-2010, 09:57
Venter også bare til forår så jeg kan støbe nye fæste`r til de ny motorohæng..... havde lige 305`eren startet i går, den spinder sku som en kat.... de amerikaner, ka sku lave motore
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.