opgradering til MPI [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : opgradering til MPI

Thomas E.
13-06-2009, 21:27
Hej
Jeg har 2 merc 5,7 i min båd og kunne godt tænke mig at få mpi eller efi i stedet for karburator
kan man købe et ombygningssæt ? og hvor ?

Mvh Thomas

Miss Mancini
13-06-2009, 21:58
Hej
Jeg har 2 merc 5,7 i min båd og kunne godt tænke mig at få mpi eller efi i stedet for karburator
kan man købe et ombygningssæt ? og hvor ?

Mvh Thomas

Ja, motoren kan godt ombygges til MPI eller det billigere EFI system.

Er valget imellem MPI eller EFI, ville jeg afgjort foretrække MPI.

Konverteringen omfatter også nyt indsugningsmanifold - det er til tider svært at skaffe, men bør medfølge, hvis man køber et komplet konverteringssæt.

Jeg har set konverteringssættet på Ebay flere gange, men de sælges hurtigt.

Lars T
15-06-2009, 21:50
Hej Thomas,

Hvorfor vil du opgradere.?
Benzinøkonomi eller andet?

Mark B
15-06-2009, 22:18
Vil det sige at man rent faktisk kunne "opgradere" en 3.0'er Mercruiser Kaburator-model til en MPI med sådan et konverteringssæt?

Hvad er sådan nogle sæt set til prismæssigt?

nicolajjetrider
16-06-2009, 07:25
ja det kan man Mark, men det kan slet ikke svare sig og du møder ikke konverter kitsne til 3.0ern på nettet endnu... Så trail du bare din båd her over så jeg kan lave den:)

Mark B
16-06-2009, 08:33
ja det kan man Mark, men det kan slet ikke svare sig og du møder ikke konverter kitsne til 3.0ern på nettet endnu... Så trail du bare din båd her over så jeg kan lave den:)

Jeg trailer den snart et andet sted hen!! (lossepladsen!!!)

Ej, det går noget bedre efter at du har haft pillet ved den :-) Kaburatoren skal renses og den "skifterarm" skal justeres igen, så er jeg sikker på at den er hjemme igen. Men knap så fedt når vi ingen Mercruiser forhandlere har hernede i egnen der kan ordne det skidt Party0012

ENN
16-06-2009, 09:16
Har du et vandudskillerfilter på motoren mark? det plejer at være mangel af et ordentligt filter sammen med fx en utæt påfyldningsstuds der giver problemerne på en karburatormotor - jeg kan på det kraftigste anbefale et racor filter der er professionel kvalitet - det fanger vand og skidt før du får problemer med at det kommer i karburatoren

Er dit tanksystem tæt? kan der komme vand mv ind nogen steder?

Jeg har en motor som din - med nu 280 timer den har dobbelte racor filtre og har aldrig slået en prut forkert - men den får også rent brændstof altid-dlof--f racor filtrene findes med gennemsigtig underdel - og med underdel i stål - af uransagelige grunde er kun sidstnævnte godkendte til i/o motorer

At ombygge en 3,0èr til en 3,0 mpi er ikke økonomisk forsvarligt idet der bla skal et andet topstykke til - dysserne sidder nemlig i topstykket på 3,0èren

nicolajjetrider
16-06-2009, 10:21
Mark, rul den her over, ellers må jeg komme ned til dig igen og så bruge en dag på den. Så montere vi et filter som ENN har vist ovenfor og så tager jeg renseudstyr med til karb'en. Så du ude igen.

Miss Mancini
16-06-2009, 10:22
Hos nytdrev.dk kan vi tilbyde RACOR filter som vist på ENN´s indlæg.

fenderen.dk-pris, kr. 550,- incl. moms og levering
Prisen dækker filter og konsol.

Er på lager i DK.

nicolajjetrider
16-06-2009, 10:24
Rolf, hvordan variere størrelserne? eller er det "all-in-one" jeg tænker bare en V8er må sku ha et større flow end en R4?

ENN
16-06-2009, 10:29
RACOR angiveer et max flow i liter pr time - og det rækker som regel langt over det selv en v8èr kan klare at slupre i sig - så de er universelle

Fedt at Nytdrev har fået RACOR filtre - det er topkvalitet - ja verdens bedste filtre/vandudskillere IMHO

De sælges også med "volvo penta" navnet trykt på - men volvo`s er RACOR filtre med et andet navn på

Horizonblue
16-06-2009, 11:05
Vil det sige at man rent faktisk kunne "opgradere" en 3.0'er Mercruiser Kaburator-model til en MPI med sådan et konverteringssæt?

Hvad er sådan nogle sæt set til prismæssigt?

Hvis du vil have indsprøjtning på 3,0'eren, er den eneste reelle mulighed en TBI.

http://www.affordable-fuel-injection.com/store.php?crn=231&rn=425&action=show_detail

Da hiver du bare karburatoren af, smækker TBI enheden på, kobler ledninger til og så har du indsprøjtning.

Hvis der skal MPI på 3,0'eren, skal du selv i gang med at lave manifold med dyser i. Det vil være en skidt ide at svejse dyse-stydser på den gamle støbejerns manifold, medmindre du laver ferskvandskøling på manifolden.

Indsugnings og udstødningsmanifold er een enhed på 3,0'eren. Det vil sige, at hvis du svejser dyse-studser i din manifold, og bare kører derudaf med saltvand, så ruster den som sædvanlig op på et tidspunkt. Når du så skal have ny manifold på motoren, skal du til at svejse studserne i igen, på den nye manifold.

I bilverdenen er der flere, som selv svejser dysestudser i en gammel manifold, eller selv laver en ny manifold med studser i, for at få MPI på en gammel motor.

På de helt nye 3,0'ere med MPI, sidder dyserne i topstykket, som ENN siger. Det er urealistisk at få fat i sådan et, i den nærmeste fremtid.

goffy
16-06-2009, 11:22
RACOR angiveer et max flow i liter pr time - og det rækker som regel langt over det selv en v8èr kan klare at slupre i sig - så de er universelle

Fedt at Nytdrev har fået RACOR filtre - det er topkvalitet - ja verdens bedste filtre/vandudskillere IMHO

De sælges også med "volvo penta" navnet trykt på - men volvo`s er RACOR filtre med et andet navn på

de findes også med navnet YAMAHA det står der på den sidste jeg skiftede :D

Lars T
17-06-2009, 12:53
Mark - jeg har flyttet dine indlæg og de andres svar til en seperat tråd :) (http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1456)