View Full Version : Slør i svinghjul?
ChristianX
16-06-2009, 20:54
Hvor meget slør må der være i en motor? altså hvor meget må man kunne rykke svinghjulet op og ned, og til siden?
nicolajjetrider
16-06-2009, 21:08
svinghjulet må der ikke være slør i.
Plejstænger må du ku rykke en mm. til siden. Men svinghjulet skal sidde max fast!
ChristianX
16-06-2009, 21:17
Godt nok, endnu en motor skal tilbage til sælger :(
Du er sq da osse uheldig :(
op/ned må der gerne være et par mm sideværs må er ikke være noget af betydning kun få 10 dele mm - men op/ned er der altid slup på op til nogle mm det betyder intet
nicolajjetrider
17-06-2009, 10:27
ENN; jeg skal ikke sige at jeg ved det med 110% men er ret så sikker på du overhovedt ikke må ku rykke i svinghjulet når det er fast monteret. 99.9% og er os så sikker på det at du ikke må ku rykke det bare 1mm.
Kan du det giver det helt sikkert en ubalance når det begynder at rotere.
op ned (på en påhængsmotor) må der erne være nogle mm - det er der fra ny af og det har alle - men på tværs må der ikke være noget du kan mærke da det betyder slidte lejer
Nu er der altid nogle 100 dele slup i et leje - men det må ikke være noget man kan mærke
Du kan flytte svinghjulet aksielt (langs med krumtapakslen) på stort set alle motorer - de har et vist slup aksielt og det skal der være - på motorer med glidelejer styres det af et specielt leje man kan chimse op - men der er altid et par mm
ChristianX
17-06-2009, 14:17
Vil tro at der ca. er 3 mm den kan rykkes op og ned
ChristianX
17-06-2009, 14:20
Så den kan sagtens køre med det? ;)
Ja det har den gjort fra ny af
Du skal have motoren startet og ud og sejle med fuld hammer - er der meget lejestøj eller bankning så er det galt med lejerne - det er næsten umuligt at få et korrekt indtryk af standen af lejerne ved at stå og mærke efter
Når du drejer svinghjulet lidt frem og tilbage vil du sikkert også føle et slup der kunne tolkes som plejstangsleje slør - men det er som oftest stempelringenes slør i ringsporet i stemplet man føler og det skal være der
ChristianX
17-06-2009, 14:37
Perfekt ;) tak skal du have for det
ChristianX
17-06-2009, 15:21
Man kan ikke på nogen måde høre det når den står i en balje, mere fordi jeg er lidt nervøs ved at sejle med den hvis den nu går i stå midt ude på fjorden :(
Hvis det er en OMC så er den født med slør, jeg havde en 20 hk Evinrude årg 86 fra ny af.
Det var en del slør op/ned, samt lige lidt sideværs.
Det giver jo lidt larm, men slet ingen betydning for holdbarheden.
mvh jens
Alle mine motorer gennem årene OMC Suzuki Honda etc etc har haft slør op/ned og det betyder intet - man kan slå det nøjagtige mål op for hvor meget der må være
Hvad er det for en motor (model og årgang) så har jeg måske dataene for slup op/ned hvis det bekymrer dig
nicolajjetrider
17-06-2009, 19:32
MEGET mystisk.
Af alle de maskiner jeg har haft og som jeg har tjekket svinghjul på, har jeg ALDRIG og jeg mener aldrig haft slør i mit..
Men hva fan så har jeg nok lært noget idag.
På langs (aksielt) er der altid lidt slup - prøv bare på en af de motorer du har stående :D
ChristianX
17-06-2009, 21:16
svinghjulet må der ikke være slør i.
Plejstænger må du ku rykke en mm. til siden. Men svinghjulet skal sidde max fast!
Alle mine motorer gennem årene OMC Suzuki Honda etc etc har haft slør op/ned og det betyder intet - man kan slå det nøjagtige mål op for hvor meget der må være
Hvad er det for en motor (model og årgang) så har jeg måske dataene for slup op/ned hvis det bekymrer dig
Evinrude 25hk årg. 1978
den har jeg en org. manual til - slår det op og poster resultat i morgen - for nu skal jeg soovvvveeeeee..................:rolleyes:
ChristianX
17-06-2009, 21:23
Det er bare Iorden Esben ;)
I den originale workshopmanual angives "crankshaft end float" ikke da det ikke er et kritisk mål - men regn med at den skal kunne give sig 2-6 mm op/ned det du mærker op/ned betyder intet
ChristianX
18-06-2009, 07:46
Det er dejligt at høre ;)
Jeg har dog valgt, at sætte motoren tilsalg igen, da den larmer lige lidt rigeligt til mig - det må blive en nyere Mercury jeg vil have :)
Nå man er under 30 kan diverse motorer og andre spændende ting da ikke larme for meget.!?!?
en merc larmer nu nok ikke mindre
Er det lav støj du vil have så skal der en 4 takter til
ChristianX
18-06-2009, 11:39
Nå man er under 30 kan diverse motorer og andre spændende ting da ikke larme for meget.!?!?
Jo det kan det bestemt, når det er en hvinende 2 takter der fiser afsted kan man!fjupeqopq
ChristianX
18-06-2009, 11:40
en merc larmer nu nok ikke mindre
Er det lav støj du vil have så skal der en 4 takter til
Jeg har kig på en Mercury 25hk 2 takt fra 2002, 13,900kr med 24 mdr. reklamationsret, den har udstødning igennem propellen, den Evinrude jeg har nu, har sådan en "snabel" som går ned under vandet, men når den så får fart på, vil den såkaldte "snabel" være over vandet, og larme som bare fanden :(:(
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.