View Full Version : Vand i benzinen - Mercruiser 3.0
ENN
- Var der monteret et brændstof filter eller vandudskiller filter på din motor da du fik båden? (du fik den hvis jeg husker rigtigt, fra ny af ikke? :) )
Nicolaj
Jeg får nok ikke båden med i den her omgang af personlige grunde.. (sms'er dig senere) Det ville ellers være dejligt at få den til at køre 100% igen, men jeg kan da heldigvis lige komme ud og få lidt benzin igennem.
Jeg synes iøvrigt at den kører mere rent med det husholdningssprit i tanken ven, men er også klar over at det kun er en midlertidig "løsning" og kun er til for at få trukket lidt vand ud af motoren med :)
Glæder mig til at komme til Fyn igen, og regner med at tage færgen fra Fynshav ven :)
Det var blot af nysgerrighed jeg spurgte ind til MPI-kittet, for problemet med 3.0'eren er IMØ kaburatoren, der er alt for grov i det og ikke kan dosere benzinen præcist nok i forhold til andre motorer. Det er hvert fald hvad mekanikeren her i Sønderborg siger.
ENN - Jeg har haft tabt benzindækslet - 2 gange nu desværre - under tankning ovre i havnen :( Den lå 2-3 nætter uden at være "dækket" ordentligt til ved tankdækslet og ved det er der nok kommet lidt skidt og vand i tanken på den. Yderligere har jeg mistanke om at én af mine 25 l dunke ikke har været helt rene, så der måske er kommet skidt med derfra også. Og en sidste ting jeg mistænker, er tanken ovre på havnen - at der har været lidt skidt med i der - men det er så min egen mistanke.
nicolajjetrider
17-06-2009, 07:30
Mark, just so you know, den mekanikker du brugte er det slut med, du overdrager alt service & rep til NJR's Mobile Service Center:) Entiendes ;)
Jeg må ud og kører en tur til sønderborg igen nu her så.
få en ordentlig vandudskiller/filter monteret den æder alt og motoren kører igen. jeg har også haft problemer med meget vand og lidt skidt i tanken.
den lille filter og vandudskiller der sidder monteret fra fabrikken er ikke en skid
bevendt. jeg monterede RACOR filtrer/vandudskiller og efter en times sejlads
kunne jeg tømme 1 dl vand ud af udskilleren og motoren havde ikke slået en forkert p... selv om der var så meget vand i tanken. :D
Det var blot af nysgerrighed jeg spurgte ind til MPI-kittet, for problemet med 3.0'eren er IMØ kaburatoren, der er alt for grov i det og ikke kan dosere benzinen præcist nok i forhold til andre motorer. Det er hvert fald hvad mekanikeren her i Sønderborg siger.
ENN - Jeg har haft tabt benzindækslet - 2 gange nu desværre - under tankning ovre i havnen :( Den lå 2-3 nætter uden at være "dækket" ordentligt til ved tankdækslet og ved det er der nok kommet lidt skidt og vand i tanken på den. Yderligere har jeg mistanke om at én af mine 25 l dunke ikke har været helt rene, så der måske er kommet skidt med derfra også. Og en sidste ting jeg mistænker, er tanken ovre på havnen - at der har været lidt skidt med i der - men det er så min egen mistanke.
Karburatoren på 3,0èren er en udemærket karburator - men den tåler ikke vand og skidt, desuden bør man bryde den plombering den har på tomgangsdyssen og justere blandingen korrekt (er der kun for at den kan holde nogle emisionsnormer)
Du har helt sikkert vand og møj i brændstoffet når tankdækslet har været væk - køb et originalt der slutter tæt ogt sæt på - troede i øvrigt vores både havde samme tankdæksel min har et der ikke kan tabes og som lukket tæt
Få så renset tanken på båden og det klokkefilter under pumpen - monter så et RACOR vand/brændstoffilter og sørg for ordentlig brændstofhygiejne så er du ude over problemerne
Du har nok ret i at det brændstof du tanker på diverse søtanke ikke altid er helt rent - og ofte har stået meget længe i tanken - det er en af årsagerne til at jeg har min "gas buddy" og kun tanker på landtanke med høj omsætning af brændstof - så har man en vis sikkerhed for at det er rent det man får på
Dit problem er ikke at motoren ikke har MPI for en MPI motor ville også lave kvaler ved urent brændstof - problemet er at du har et utæt tankdæksel og skidt i tanken - samt mangler et rigtigt brændstoffilter - bestil et RACOR det er enkelt at montere og vil hjælpe dig - dog er der selvfølgeligt grænser for hvor meget vand et racor filter kan klare - er der flere litter vand i tanken så kan filtret ikke klare det medmindre du dræner det ofte - det rigtige er i så fald først at rense tanken helt
Men mistanken er 2 steder. Jeg har nemlig også fået skiftet en defekt "skifterarm" (eller hvad den afbryder der sidder på "gearet" hedder) og den ser heller ikke ud til at være justeret korrekt.
Tanken skal nok renses ja, men hvordan bærer jeg mig så ad med det? Tømmer den naturligvis, men skal jeg så have en slange med noget ned i for at suge "bunden" ren for evt. skidtrester?
Justering af "cut off" switchen er beskrevet i manualen der kan downloades bla herinde - og nico kender proceduren kontakten afbryder tændingen når du skifter TIL frigear - ellers kan det nemlig være umuligt at få motoren i frigear - den har ingen betydning ved skift i gear som mange tror
Klokoblingen på alpha drev er let velvet så den holder sig i gear ved belastning - derfor kan den kun svært tvinges i frigear uden motoren lige afbryder tændingen i brøkdele af et sekundt - og det er det switchen sidder der for
Tanken skal bundsuges og renses - det kan gøres fx med en hævert eller en injektor - tager du et stykke slange og laver et lille hul til spidsen af en trykluftpistol hul - sætter trykluftpistolens spids gennem hullet og blæser gennem hullet så har du lavet en ejektor der kan suge skidt og vædske ud - slangen føres ned gennem fx tankmålerstudsen og så kan alt suges op fra bunden af tanken
Der sidder et filter i bunden af sugestydsen på din tank også - det bør renses - og der sidder et finfilter i metalvæv præcis der hvor benzinrøret går ind i karburatoren det bør også renses
Når det hele er renset - og dit RACOR filter monteret påfyldes rent benzin udlyftes - og så spiller det hele igen (hvis vel at mærke også karburatoren er ren - det glemte jeg vist at nævne - der kan du tage toppen af og ense den med trykluft)
Lige præcis. Jeg vidste ikke at det stod i manualen, men er det ikke en lidt farlig process at kaste sig ud i justeringen af den "cut off" switch hvis jeg ikke har en dyt forstand på den slags?
Tanken må jeg få kigget på, jeg tror jeg skal prøve at overtale Nico til en weekend med mig i Svendborg :-/
Trykluft i kaburatoren - er det en god idé? Blæser jeg så ikke skidtet ned i dysserne eller beskadiger dysserne? (jeg forestiller mig at de er Meget sarte!?)
nicolajjetrider
17-06-2009, 11:23
Mark, du tager dig af tanken. Så renser jeg din Karb og justere Switchen.
Og så hvis du bestiller et racor filter, så skal jeg nok montere det også.
http://www.fenderen.dk/gallery/files/1/6/runge_1_1.png
:)
Det idelle er at afmontere karburatoren og adskille den og rense den i et utralydsbad blæse kanaler dysser etc igennem med trykluft og så samle den igen - men formentligt kan mindre gøre det på din - jeg ville tage toppen af rense kamrene og blæse kanaler og dysser igennem - trykluft skader ikke dysserne der nærmest er nogle messingrør med huller i
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.