Vinterkonservering [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Vinterkonservering


Casper
19-06-2009, 09:05
Findes der 5 eller 10 idiotsikre gode råd for ham der gerne vil selv ? Start her, gør såden med den etc.. Hvor hældes væskes på, hvad skal ske inden og hvad skal ske efter.

Hvad betyder I/O ?

Er det vigtigt eller en fordel at afmontere underhus på drevet ?

Bør der være fuld benzin tank over vinteren ?

Tappes olien af for efterfølgende udskifting om efteråret/vinteren eller om foråret ?

// Casper

ENN
19-06-2009, 09:43
Hej

Vi har lavet en fin lille guide der er vedhæftet herunder

i/o betyder in/outboard altså indenbordsmotor med udenbordsdrev - også kaldet stearndrive - det er sådan en motor du har

Du skifter olien om efteråret så er motoren klar til den nye sæsson

Du kan opbevare båden med fuld eller tom tank - det er lidt et religiøst spørgsmål - selv opbavarer jeg den med minimum af brændstof af hensyn til brandfaren og fordi jeg så har frisk brændstof om foråret og ikke skal starte motoren op på benzin der har stået vintern over

Casper
19-06-2009, 14:07
Vedr. vinterkonservering.

Skal tændrørene tages ud og med en oliekande pumpes olie ind i cylindrene ?

Skal tændingen afbrydes gennem vinteren med dødmandsknappen ?

Jeg forstår at vandet tappes af motoren, og at der er aftapningspropper. Hvor er de propper og hvorfor skal det vand egentlig af ?

Jeg forstår at vandet tappes af manifold(e), der er aftapningspropper. Hvor er de og hvorfor ?

Mercruseren eller om man har andet mærke så skal kølervlæsken hældes på for undgåelse af frostskader, - hvor gøres dette ?

Skal manifolde også have kølervæske ?

ENN
19-06-2009, 15:06
Vedr. vinterkonservering.

Skal tændrørene tages ud og med en oliekande pumpes olie ind i cylindrene ?

Skal tændingen afbrydes gennem vinteren med dødmandsknappen ?

Jeg forstår at vandet tappes af motoren, og at der er aftapningspropper. Hvor er de propper og hvorfor skal det vand egentlig af ?

Jeg forstår at vandet tappes af manifold(e), der er aftapningspropper. Hvor er de og hvorfor ?

Mercruseren eller om man har andet mærke så skal kølervlæsken hældes på for undgåelse af frostskader, - hvor gøres dette ?

Skal manifolde også have kølervæske ?

1) ja

2) ligemeget

3) din blok er fyldt med glycolholdig kølervædske da du har et 1/2 lukket system - så det er varmevekslerens søvandsside samt udstødsmanifolden der skal drænes
Hvis du kigger under manualer her i forumet kan du downloade en værkstedsmanual til din motor
Det er proppen under udstødsmanifolden der skal ud for at dræne manifolden for søvand - og det er proppen bagerst under køleren der skal af for at dræne søvand fra køleren - den foreste skal du ikke læsne da du så dræner glycolblandingen


4) det kan man gøre - men det er ikke nødvendigt - luft fryser ikke - vil du gøre det skal du først dræne alt søvand af og så skal du fx købe et af de kit Nytdrev har og pumpe glycolblandingen ind i søvandskredsen

Casper
21-07-2009, 21:42
Jeg har netop været på Bornholm i et par uger, der rendte jeg ind i øens eneste mekaniker på Mercruser.

Han gav det tip at, vedr. frostsikring af 1/2 system, - så ville følgende være det bedste:

1: skaf en halvstor vandkande og monter en slange på tuden

2: fordel 1-1 vand og glycol i kanden

3: tænd motor og lad drevet suge blandingen op

Resultat: det skulle være at man er helt sikker på at væsken i alle kroge....

Det skulle også betyde at der ikke skal gøres noget inde fra motorrummet, tømme, påfylde etc....

Nogen indvendinger eller meninger ???

':-)

ENN
21-07-2009, 21:55
Det kan man udemærket gøre - men hvordan vil du koble vandkande og vandintaget på drevet sammen?

Casper
21-07-2009, 22:04
ørebøffer + vandkande med slange på og glucol i i forholdet 1-1

Casper
21-07-2009, 22:27
Virker løsningen god, fordele / ulemper ?? Jeg spørger af usikkerhed ...

goffy
21-07-2009, 22:29
hvis du har ferskvandskøling på motoren så er det fint for det er jo kun veksleren ,pumpen og udstødningen der skal have kølevæske :D