View Full Version : Kølesystemet til Mercruser 3.0
Jeg forstår at der kun er produceret et halvt system til Mercruser 3.0.
Hvad er forskellen på hel / halv ? Hvad gør det for mig at det er det ene eller det andet system ? Hvilke fordele/ulemper er der ved systemet?
Tak,
/ Casper
Et 1/1 system køler både motorblok og udstødssystem med glycol
Et 1/2 system køler kun motorlokken med glycol - udstødssystemet er stadig søvandskølet
et 1/1 er at foretrække - men 1/2 er også godt da den dyre del motorblokken så ikke udsættes for søvand og tæring
Et nyt udstødssystem til en 3,0 er billigt så det har ikke den store betydning på en 3,0 at den kun har et 1/2 system
Jeg kører selv med en motor som din med et 1/2 system - og så kører jeg for øvrigt kun i ferskvand-dlof--f
En anden fordel ved et lukket system er at motorblokken (og udstødssystemet på et 1/1 system) ikke kan frostsprænge om vinteren hvis ellers der er påfyldt glycol på systemet
En bruger herinde - horizonblue - har beskrevet 1/1 og 1/2 systemet på sin hjemmeside se her
http://www.horizonblue.dk/Veksler%20vs%20hav.htm
Det er en ret fin og pædagoisk beskrivelse han har lavet...
Nu skrev du selv lidt om at motorblokken (og udstødssystemet på et 1/1 system) ikke kan frostsprænge om vinteren hvis ellers der er påfyldt glycol på systemet. Har du nogen anvisninger af hvor og hvordan der fyldes glycol på så frostskader kan undgåes ?
Det kunne jo igen være lækkert med en film fra utube :-) Jeg tager lidt senere d.d billeder af motorblokken...
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.