Dollarprinsessen har brækket ryggen..... [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Dollarprinsessen har brækket ryggen.....


Miss Mancini
29-06-2009, 08:39
Efter 9 timer på vandet igår brækkede Dollarprinsessen ryggen - det er drevet der er færdigt.

Det lyder ikke godt, når motoren er startet og slet ikke når det sættes i gear "frem" - det rasler som en bunke søm.

Det lyder til at det kommer fra den nederste del af drevet.

Jeg har et komplet drev i brugt stand på lager - kan det ikke svare sig at reparere det gamle, så kommer der et brugt på. Det brugte drev har udveksling til en 5.7 liter V8, men måske en mindre propel kan kompensere for den forkerte udveksling.

Det er så tredie gang at Dollarprinsessen skal have nyt drev siden åugust 2004....:(:(

Lars T
29-06-2009, 10:11
Øv - nedtur, men vel egentlig hvad du havde forventet/frygtet..!
Hvorfor sker sådan noget aldrig i slutningen af sæsonen.. ;)
Husk at vise os andre hvordan det står til med drevet interne dele når du piller det fra hinanden..

ENN
29-06-2009, 10:20
Så er det jo et held du har Nytdrev - mon ikke de kan skaffe dig et

lad være med at forsøge at reparere det - og pas på der ikke er spåner oppe i det øvre drev

Var det ikke en ide at montere et SX drev - du får dem jo mok til en god pris hvis du taler med Nytdrev

Albjerg
29-06-2009, 10:30
Sørgelige nyheder :( . Det er aldrig sjov, når tingene ikke fungerer, men lige drevet.....

Miss Mancini
29-06-2009, 10:43
Øv - nedtur, men vel egentlig hvad du havde forventet/frygtet..!
Hvorfor sker sådan noget aldrig i slutningen af sæsonen.. ;)
Husk at vise os andre hvordan det står til med drevet interne dele når du piller det fra hinanden..

Jeg havde ikke forventet at sejle to sæsoner uden drevproblemer - sidste sæson var problemfri.

Jeg tager billeder af de defekte dele, når jeg får drevet adskilt - måske jeg blot tager tyren ved hornene og sætter det brugte drev på - så kan jeg lave det andet ved lejlighed.

Miss Mancini
29-06-2009, 10:45
Så er det jo et held du har Nytdrev - mon ikke de kan skaffe dig et

lad være med at forsøge at reparere det - og pas på der ikke er spåner oppe i det øvre drev

Var det ikke en ide at montere et SX drev - du får dem jo mok til en god pris hvis du taler med Nytdrev

Jo, ideen med Volvo Penta drevet er uden tvivl god, men selv indkøbspriserne er tårnhøje. Der skal laves lidt ændringer for at det passer på Cobra transommen herunder ny transomklokke, søvandspumpe på motoren ( en stor fordel ) og andre gearkabler til.

I Sverige står der hos en stor marineforhandler en fabriksny og komplet 4.3 liter V6 Mercruiser motor incl. transom og drev ( Alpha One Gen II ). Det er mit for 48000,- DKK....Måske værd at overveje.

Miss Mancini
29-06-2009, 10:46
Sørgelige nyheder :( . Det er aldrig sjov, når tingene ikke fungerer, men lige drevet.....

Ja, hvorfor skal det altid gå ud over mig....:(

Mark B
29-06-2009, 10:53
Ja, hvorfor skal det altid gå ud over mig....:(


Ak, jeg sidder i samme "båd" Rolf..! Her spiller skidtet heller ikke som det skal! :( Og ja, ser man vejrudsigten for næste uge, har man lyst til at tude!!

Miss Mancini
29-06-2009, 11:09
Ak, jeg sidder i samme "båd" Rolf..! Her spiller skidtet heller ikke som det skal! :( Og ja, ser man vejrudsigten for næste uge, har man lyst til at tude!!

Det værste er, at fabriksnye OMC Cobra drev er i restordre hos min leverandør...:(:(

Så skal båden sejle igen - gerne i denne sæson - bliver det med det brugte drev monteret.

ENN
29-06-2009, 14:06
Ak, jeg sidder i samme "båd" Rolf..! Her spiller skidtet heller ikke som det skal! :( Og ja, ser man vejrudsigten for næste uge, har man lyst til at tude!!


Hvad er der galt med din Mark?

Var det ikke bare vand/skidt i brændstoffet som følge af utæt tankdæksel?

Det er da til at overskue - rens tank karburator etc og sæt et vandudskillerfilter ind

Og når nu et drev skulle gå - så er det jo ikke den værste person det er sket for - jeg ved at Rolf har et lager fyldt med drev - ja han har så mange at han sælger af dem

Miss Mancini
29-06-2009, 17:49
Så er det brugte drev fundet frem - underdelen flyttes over på mit nuværende drev. Måske båden er sejlklar inden weekend....:):):)

Hvor mange har en sikring siddende ifb. med tændingslåsen ? På min sidder der en 30 Amp. sikring - nogen gode forslag til denne foranstaltning ?

Casper T
29-06-2009, 18:24
Efter 9 timer på vandet igår brækkede Dollarprinsessen ryggen - det er drevet der er færdigt.

Det lyder ikke godt, når motoren er startet og slet ikke når det sættes i gear "frem" - det rasler som en bunke søm.

Det lyder til at det kommer fra den nederste del af drevet.

Jeg har et komplet drev i brugt stand på lager - kan det ikke svare sig at reparere det gamle, så kommer der et brugt på. Det brugte drev har udveksling til en 5.7 liter V8, men måske en mindre propel kan kompensere for den forkerte udveksling.

Det er så tredie gang at Dollarprinsessen skal have nyt drev siden åugust 2004....:(:(
ja og jeg skal måske have nyt volvo sx drev for anden gang i år,kosmetisk fejl i lakken igen igenParty0012

ENN
29-06-2009, 18:25
Hvad søren - tærer det nye drev også? utroligt at de ikke kan finde ud af detsssurr

Casper T
29-06-2009, 18:30
jeps efter 10timer i vandet

BrianL
29-06-2009, 19:01
ja og jeg skal måske have nyt volvo sx drev for anden gang i år,kosmetisk fejl i lakken igen igenParty0012

Galvanisk tæring ?

Lars T
29-06-2009, 19:13
Galvanisk tæring ?

Hej Brian,
kik lidt med her..
http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=428

Rigtig ærgeligt at du kæmper med de ting Casper - og iøvrigt lidt mærkeligt at det sker to gange.? Er det samme drev?

goffy
29-06-2009, 20:25
har du en stelforbindelse fra motor til styrearmen på drevet.
jeg havde også problemer med tærring på mit drev fra 2005 og kontaktede mange kloge hoveder incl volvo. det viste sig at være en manglende forbindelse. på drevet sidder der 2-3 tynde vire /stelkabler mellem hydraulik cylinder og udv. transum. indvendig sidder der 2 vire. en fra indv. transum til motor. den anden skal på styrearmen. så den også har stel.
problemet er at selve drevet/benet jo har nylon bøsninger i alle ophæng og derfor ikke stelforbindelse.
efter jeg fik styr på det har jeg ingen tærring.
der står ikke en dyt om de kable i manualen og install. papirerne der fulgte med drevet ej heller på volvo hjemmeside kan man finde noget om dem.

Casper T
29-06-2009, 20:50
sprit nyt drev,skal lige sige det er en trailerbåd så det er ikke meget den er i vandet

goffy
29-06-2009, 21:12
Casper T har du kontrolleret de vire. mit begyndte at tærre efter et par måneder. selv volvo forhandlere kunne ikke fortælle mig hvad gavn de vire skulle gøre. sssurr

Manorwar
29-06-2009, 21:14
borlfi og sine dollar princesen på ærter -dlof--f
køb dig en mahonny med drevaksel ..-dlof--f-dlof--fder duer ..
husk at drelle piraten med borbillerhaloisa fyre tilbagen hurtig ,kan du husker med din sandtaffe poppe
men stændivæg sur røv .sssurr

Miss Mancini
29-06-2009, 21:22
ja og jeg skal måske have nyt volvo sx drev for anden gang i år,kosmetisk fejl i lakken igen igenParty0012

Hellere galvanisk tæring på drevet end smadret underdel....:):)

Gad vide om man kan købe dit drev med galvanisk tæring - det må være billigt....:):):)

Miss Mancini
29-06-2009, 21:24
borlfi og sine dollar princesen på ærter -dlof--f
køb dig en mahonny med drevaksel ..-dlof--f-dlof--fder duer ..
husk at drelle piraten med borbillerhaloisa fyre tilbagen hurtig ,kan du husker med din sandtaffe poppe
men stændivæg sur røv .sssurr

Versicherungspusher aka borebillefanatiker...:):):):):):)

Rigtige mænd sejler med udenbordsdrev - det er kun tøsedrenge der sejler med fast aksel...:):):):)

Dollarprinsessen vender stærkt tilbage - bare vent din halvtykke tysker..:):):):) Om kort tid er Dollarpinsessen i Lillebælt og sejler fra dine Borebille-veteraner...:):):)

Casper T
29-06-2009, 21:29
sidst jeg fik byttet mit hos ah havde de både volvo+alfha drev renoveret til 15000.-i butikken

Miss Mancini
29-06-2009, 22:06
sidst jeg fik byttet mit hos ah havde de både volvo+alfha drev renoveret til 15000.-i butikken

Det mest interessante er Volvo Sx drevet, da det passer direkte på min transom - Alpha One drevet skal bruge en anden transom.

Horizonblue
29-06-2009, 22:54
Det mest interessante er Volvo Sx drevet, da det passer direkte på min transom - Alpha One drevet skal bruge en anden transom.

Ja, du skal bruge et andet pivot housing og evt en anden Gimbal ring (hvis du vil have trimindikatoren i vippeledet (som Mercruiser)i stedet for OMC pinden der kører op ad pivot housing), så er du klar til at smække et SX drev på.

Jeg har faktisk en gimbalring+pivothousing til at ligge, som jeg fik på Ebay for nogen tid siden. Men det kan jeg ikke undvære, det skal bruges til et fremtidig vanvidsprojekt..........
(jeg har en Cobra transom der skal bygges om så den kan tage SX drev og det skal kobles sammen med en VW LT 2,4 6 cyl dieselmotor og puttes i en Draco 1700...helt gak gak)

Der ved siden, af har jeg 3 stk SX transom'er til at ligge, 2 stk til projekt Flyfish og en til Suntop. Det har taget lidt tid at skrabe dette sammen, men nu har jeg efterhånden det jeg skal bruge.

Manorwar
30-06-2009, 15:52
har du fået vor meget varme ,brolfchen ???-dlof--f-dlof--f-dlof--f
pas på i lillebelt der findes pirater ...

Miss Mancini
30-06-2009, 17:00
har du fået vor meget varme ,brolfchen ???-dlof--f-dlof--f-dlof--f
pas på i lillebelt der findes pirater ...

Ja, og folk med topmave....:):):)

Peter508
30-06-2009, 18:33
Ja, og folk med topmave....


nu får du det til at lyde så negativt...sssurr

Manorwar
30-06-2009, 19:34
.FMTM-dlof--f...... slå hart...

Miss Mancini
30-06-2009, 21:16
Ja, og folk med topmave....


nu får du det til at lyde så negativt...sssurr

Det var Manorwar jeg hentydede til...:):):):):)

Miss Mancini
30-06-2009, 22:05
Der var tryk på hos MB Marine i dag - det er her mit defekte Cobra drev står.
Desværre havde MB Marine ikke tid til at adskille drevet og finde fejlen, så jeg måtte selv i arbejdstøjet....:)

Jeg var nysgerrig for at finde årsagen til skramlelyden i bunden af drevet selvom jeg jo inderst inde godt viste hvad der var galt.

Drevolien blev aftappet og allerede her var det et dårligt varsel - magneten var fyldt med spåner.

Herefter blev propel og carrier afmonteret og frem kom endnu flere spåner....

Bakgearhjulet var ilde tilredt - der mangler flere tænder. Snekkehjulet og fremadgående gearhjul mangler også flere tænder.

Det overraskende var faktisk overfladen på gearhjulene - den var meget ru og nubret. Kan det skyldes, at der har været vand i gearolien ?

Det aftappede gearolien var uden vand.

Det brugte drev er blevet adskilt, men det er ikke troværdigt at sejle med.

Jeg har bestilt et komplet fabriksnyt OMC Cobra drev - både upper- og lowerunit. Det bliver leveret på torsdag direkte fra Los Angeles USA.

ENN
01-07-2009, 07:03
Det med det nye drev var da den første fornuftige dispusition mht din båd du har gjort længe - hold k... hvor du har kæmpet med det skidt - men der er jo heller ingen af de drev der har været renoveret korrekt som jeg læser det så et nyt er sagen - er der ikke noget med at der er 3 års garanti?

Albjerg
01-07-2009, 07:10
Nu kan jeg ikke lade være med at spørge lidt dumt, men jeg synes at alle herinde har frarådet alle former for OMC.... Men det er måske kun de gamle modeller? Har lige kigget på båd med OMC 4.3l V6 motor - den er måske god nok alligevel? (Undskyld at jeg stjæler tråden et øjeblik).....

Miss Mancini
01-07-2009, 07:10
Det med det nye drev var da den første fornuftige dispusition mht din båd du har gjort længe - hold k... hvor du har kæmpet med det skidt - men der er jo heller ingen af de drev der har været renoveret korrekt som jeg læser det så et nyt er sagen - er der ikke noget med at der er 3 års garanti?

Det er svært at gennemskue om et drev er renoveret, når det er samlet og inspiceres udefra...:):)

Jo, GLM tilbyder 3 års garanti på alle deres drev herunder Cobra drevet ( det er meget de tør..:):) )

Drevet er desværre ikke leveret i original grå farve ( nogen kalder den "festlig grå farve" ), men i en flødefarvet. Hvis bare drevet fungerer som det skal, er farven underordnet.

Jeg tager et par billeder af de defekte gearhjul senere og lægger dem op på sitet.

Miss Mancini
01-07-2009, 07:12
Nu kan jeg ikke lade være med at spørge lidt dumt, men jeg synes at alle herinde har frarådet alle former for OMC.... Men det er måske kun de gamle modeller? Har lige kigget på båd med OMC 4.3l V6 motor - den er måske god nok alligevel? (Undskyld at jeg stjæler tråden et øjeblik).....

Hvis du gennemgår de samme problemer som jeg har haft med mit Cobra drev, vil du forstå hvorfor folk fraråder OMC Cobra.

Det er tredie gang på 5 år, at jeg skal lave drev - to første gange blev underdelen udskiftet. I denne omgang er det hele drevet.

Albjerg
01-07-2009, 07:14
Jah ok, så forstår jeg lidt bedre hvorfor. Jeg holder mig til Merc / Volvo......

Peter508
01-07-2009, 08:52
Det var Manorwar jeg hentydede til...

Det var jeg godt klar over -dlof--f

men vi er jo flere med dunk, der sejler i Lillebælt....:D:D

Horizonblue
01-07-2009, 11:15
Der var tryk på hos MB Marine i dag - det er her mit defekte Cobra drev står.
Desværre havde MB Marine ikke tid til at adskille drevet og finde fejlen, så jeg måtte selv i arbejdstøjet....:)

Jeg var nysgerrig for at finde årsagen til skramlelyden i bunden af drevet selvom jeg jo inderst inde godt viste hvad der var galt.

Drevolien blev aftappet og allerede her var det et dårligt varsel - magneten var fyldt med spåner.

Herefter blev propel og carrier afmonteret og frem kom endnu flere spåner....

Bakgearhjulet var ilde tilredt - der mangler flere tænder. Snekkehjulet og fremadgående gearhjul mangler også flere tænder.

Det overraskende var faktisk overfladen på gearhjulene - den var meget ru og nubret. Kan det skyldes, at der har været vand i gearolien ?

Det aftappede gearolien var uden vand.

Det brugte drev er blevet adskilt, men det er ikke troværdigt at sejle med.

Jeg har bestilt et komplet fabriksnyt OMC Cobra drev - både upper- og lowerunit. Det bliver leveret på torsdag direkte fra Los Angeles USA.


Årsagen til den ru overflade, er formentlig at en tidligere ejer har fyldt drevet med olie fra oven, så der er blevet en luftlomme og deraf følgende dårlig eller ingen smøring.

Lidt vand i olien behøver ikke nødvendigvis at ødelægge tandhjulene, men det afhænger selvfølgelig af hvor meget vand og hvor længe.

Miss Mancini
01-07-2009, 13:38
Det var Manorwar jeg hentydede til...

Det var jeg godt klar over -dlof--f

men vi er jo flere med dunk, der sejler i Lillebælt....:D:D

Ja, måske. Men Manorwar har den største....:):):):)

ENN
01-07-2009, 15:55
Motoren er jo velholdt på din båd - så et nyt drev er helt på sin plads

Det er jo faktisk lidt "kultagtigt" at sejle med en flot OMCèr - det er nostalgi og bliver formentligt snart et samlerobjekt - så investeringen er helt fin IMHO

Du kunne jo sprøjtemale dravet i org farve og sætte cobra mærkater på - så er det helt originalt

Miss Mancini
01-07-2009, 16:26
Motoren er jo velholdt på din båd - så et nyt drev er helt på sin plads

Det er jo faktisk lidt "kultagtigt" at sejle med en flot OMCèr - det er nostalgi og bliver formentligt snart et samlerobjekt - så investeringen er helt fin IMHO

Du kunne jo sprøjtemale dravet i org farve og sætte cobra mærkater på - så er det helt originalt

Du skal næsten være med til at pakke drevet ud, når det lander i DK i morgen eller fredag - ja, du må også gerne samle det...:):):):):)

Manorwar
01-07-2009, 17:44
BROLFCHEN -YOU ARE DEAD MEAT..-dlof--fboattt-dlof--f-dlof--f
Ja, måske. Men Manorwar har den største....:):):):)

Miss Mancini
01-07-2009, 17:59
BROLFCHEN -YOU ARE DEAD MEAT..-dlof--fboattt-dlof--f-dlof--f

Din grænseoverløber....:):):):):) Du har så stor topmave, at du skal have lastvognskort for at køre bil...:):):):):):):):)

Dollarprinsessen sejler fra din Borebillebalje...:):):):):):):)

Manorwar
01-07-2009, 18:05
GRR..lille lille brolfchen
selffølig jeg har ikke kun lastbil.. men ogsa bus ,haænger etc
so jeg kan transportiere din brænd stand væg fra dubog messen i august ..
og jeg kør gerne også ligvogen til din adresse hvis du "tynsak ikke "behaver.".-dlof--f-dlof--f
pås på at princessen ikke få en mahonny dildo op i r...

ENN
03-07-2009, 22:23
Har du fået det nye drev på?

Det nye GLM drev er forbedret i forhold til det "originale" cobra drev der er bla forstrækede gearhjul i samt lejer af bedre konstruktion (mener i øvrigt deyt er lejer fra Mercruiser alpha de sætter i) så GLM har vidreudviklet cobra drevet og forbedret det - jeg tror ikke du får nogen problemer med det overhovedet

Miss Mancini
03-07-2009, 22:33
Har du fået det nye drev på?

Det nye GLM drev er forbedret i forhold til det "originale" cobra drev der er bla forstrækede gearhjul i samt lejer af bedre konstruktion (mener i øvrigt deyt er lejer fra Mercruiser alpha de sætter i) så GLM har vidreudviklet cobra drevet og forbedret det - jeg tror ikke du får nogen problemer med det overhovedet

Det nye drev er monteret - alt er ok.

Prøvesejlads i morgen tidlig.

Rapport følger.

Mark B
03-07-2009, 23:20
Det nye drev er monteret - alt er ok.

Prøvesejlads i morgen tidlig.

Rapport følger.


Spændende! :) Håber det spiller maks for dig nu!! Det har du fortjent med alle de uheld du har været ramt med på den båd!

ENN
04-07-2009, 22:08
Må¨vi få en statusrapport og evtr et par billeder af det nye drev

Hvordan gik turen - er der forskel at mærke nu du har fået det opgraderede GLM drev på?

Miss Mancini
04-07-2009, 22:14
Må¨vi få en statusrapport og evtr et par billeder af det nye drev

Hvordan gik turen - er der forskel at mærke nu du har fået det opgraderede GLM drev på?

I dag er det nye drev blevet testet. Det fungerer glimrende. Dejligt gearskifte uden mislyde.

Jeg skal have monteret mine hydrofoil på drevet, når båden tages op i morgen. Selv med en 4-bladet propel, er båden tung at trække ud af vandet.

Billeder kommer senere.

ENN
04-07-2009, 22:25
Årh newj - ikke "griseører" på dit fine drev - kan et par trimflaps ikke monteres? det er da synd at sætte de ører på sådan et fint nyt drev

Hvad olie kører du med på drevet? mercruiser high performance?

Jess
04-07-2009, 22:51
Hej Rolf, tillykke med debuten. Var du forbi stranden ved Villingebæk sidst på dagen ? jeg syntes der var en der lignede dollarprinsessen...

Strøyer
04-07-2009, 23:07
Selv med en 4-bladet propel, er båden tung at trække ud af vandet.
Billeder kommer senere.


Sådan en motor har jeg også haft engang:D:D:D-dlof--f

Håber det spiller max for dig med det nye drev, meen sorry my french...
Det er da ikke noget l... at sætte på drevet.
det er da ihverttilfælde den sidste udvej.

Miss Mancini
05-07-2009, 07:38
Hej Rolf, tillykke med debuten. Var du forbi stranden ved Villingebæk sidst på dagen ? jeg syntes der var en der lignede dollarprinsessen...

Ja, jeg var forbi Villingebæk i går. Sejlede fra Hornbæk til Gilleleje og retur + en tur fra Hornbæk til Københavns Havn tur/retur.

Miss Mancini
05-07-2009, 07:39
Hvad olie kører du med på drevet? mercruiser high performance?

Jep, det er Quicksilver High Performance drevolie.

Jess
05-07-2009, 13:05
Ja, jeg var forbi Villingebæk i går. Sejlede fra Hornbæk til Gilleleje og retur + en tur fra Hornbæk til Københavns Havn tur/retur.

Ja, efter det jeg så fra stranden så har du brug for trimflaps -dlof--f

Miss Mancini
05-07-2009, 19:06
Så blev der tilføjet endnu ca. 5 timer til Dollarprinsessen.

Turen gik fra Hornbæk til Københavns Havn tur/retur.

Skøn sejltur igennem hele Øresund dog lettere overskyet og et par smådryp fra Vor Herre i ny og næ.

På vej hjem var det blæst op og da Ålsgårde blev rundet, var der god bølgegang de sidste 20 min.

Alt i alt en fin tur.

I morgen skal Dollarprinssen på land og have skiftet drevolien. Motoren får samtidig ny olie + filter.

Lejerne er i stykker på generatoren, så en ny skal bestilles - de "skriger" en smule under drift.

ENN
05-07-2009, 19:11
Lyder som en finh tur har selv logget 14 timer de sidste par dage

Husk at der kan og nok er nogle fine metalpartikler efter tilkøringen - det skal du ikke bekymre dig om det er normalt

Magneten i bundproppenb på mit alpha havde en del fine metalpartikler på sig efter første skift af olie

Det er klogt at skifte olien efter tilkørsel

Det er fedt du har fået en driftsikker drivlinie - det nye drev var den rigtige investering - du har jo en drivlinie der nu er som ny

Miss Mancini
05-07-2009, 20:32
Lyder som en finh tur har selv logget 14 timer de sidste par dage

Husk at der kan og nok er nogle fine metalpartikler efter tilkøringen - det skal du ikke bekymre dig om det er normalt

Magneten i bundproppenb på mit alpha havde en del fine metalpartikler på sig efter første skift af olie

Det er klogt at skifte olien efter tilkørsel

Det er fedt du har fået en driftsikker drivlinie - det nye drev var den rigtige investering - du har jo en drivlinie der nu er som ny

Ny og ny er nok så meget sagt, men den bør være forbedret.

Motoren er stadig den originale fra 1992 og med direkte saltvandskøling skal jeg næppe forvente at motoren fylder 25 år.

Jeg har fundet en super leverandør i USA af komplette motorer og tilbehør. Leverandøren er i kategorien "State Of The Art" mht. motorer, udstødninger mv. Lige nu er der gode priser på 4.3 liter V6 225HK og den velkendte 5.7 liters V8´er på 315Hk....Skulle Dollarprinsessen have en "hjerteoperation" i nær fremtid, vælger jeg en af disse motorer....Fornuften siger V6....

Jeg har dog fået et lille problem med motoren. Når den er kold, vil den ikke starte - giver jeg den en snaps benzin i karburatoren, så starter den med det samme. Overvejer at montere en en-vejsventil før benzinpumpen, så brændstoffet ikke løber tilbage i tanken.

ENN
05-07-2009, 21:07
virker chokeren?

goffy
05-07-2009, 21:08
Jeg har dog fået et lille problem med motoren. Når den er kold, vil den ikke starte - giver jeg den en snaps benzin i karburatoren, så starter den med det samme. Overvejer at montere en en-vejsventil før benzinpumpen, så brændstoffet ikke løber tilbage i tanken.

der burde da være benzin i svømmerhuset og det kan da ikke løbe tilbage ?
et par hurtige ryk i gashåndtaget burde få accelerationspumpen til at give hvad der svarer til en snaps.

Miss Mancini
05-07-2009, 21:36
virker chokeren?

Chokeren er elektrisk - den undersøger jeg i morgen.

ChristianX
05-07-2009, 22:35
Det er fandme utroligt, man tager en tur til Norge i en uge, og når man kommer hjem, har du både fået smadret et drev, samt fået bestilt et nyt hjem og monteret og prøvesejlet! Det tager jeg sku hatten af for :D

Miss Mancini
15-07-2009, 20:01
Så fik Dollarprinsessen en ny generator - den gamle var færdig i lejerne og hylede som en rundsav....:)

Miss Mancini
15-07-2009, 20:02
Det er fandme utroligt, man tager en tur til Norge i en uge, og når man kommer hjem, har du både fået smadret et drev, samt fået bestilt et nyt hjem og monteret og prøvesejlet! Det tager jeg sku hatten af for :D

Det må ikke tage længere tid....:):):):):):)

Anders kr
16-07-2009, 16:08
Så fik Dollarprinsessen en ny generator - den gamle var færdig i lejerne og hylede som en rundsav....:)

En anden gang så sig da lige til, jeg skifter da gerne lejerne, det er da vist meget billigere ;-)

Miss Mancini
30-07-2009, 06:05
En nærmere analyse af brændstofsystemet har vist, at accelerationspumpen var defekt - dårlig benzin tanket i Helsingør Nordhavn har uden tvivl været årsagen.

Karburatoren blev adskilt, renset, samlet og justeret - i dag skal den monteres.

Miss Mancini
08-08-2009, 08:47
I går aftes gik turen fra Hornbæk til Gilleleje sammen med "Hjemmestyret", for at spise på en sublim restaurant - mums, det var lækker mad.

På vej hjem testede jeg bådens topfart, men desværre mangler der 6-7 miles på toppen....:(:(

Jeg har mit nye drev mistænkt for at have for lav udveksling - muligvis til en mindre V8´er. Båden er også svær at få op og plane - det var meget nemmere med det gamle drev. Propellen er den samme som tidligere - jeg prøver at montere en 15" propel i stedet for den 19", som jeg sejler med idag.

Omdrejningstallet er også faldet, når håndtaget er i bund - det ligger på 4000 omdr./min. - før var det 4600 omdr./min.

Turen var rigtig fin. Vi var mange både på vandet og vindretningen var helt perfekt. Jeg så bl.a en nyere Four Winns og en klassiker i form af en DRACO á la Horizonblue´s Suntop.

ENN
08-08-2009, 09:03
Du skal finde en propeller der tillader max rpm wot

Det betyder vel ikke så meget hvis udvekslingen er anderledes end på det gamle så længe du kan kompensere med en propeller

Bestilte du det ikke me samme udveksling som det gamle?

Du kan nok låne en propeller hos www.nytdrev.dk (http://www.nytdrev.dk) de plejer at have nogle på lager - og finder du den rigtige kan du nøjes med at købe den - de har for øvrigt døgnvagt så bare ring til Rolf-dlof--f

Husk tommelfingerreglen 1`= ca 200 rpm alt andet lige (samme propelbladsantal etc.)

Du kunne starte med at give alle data på det gamle drev og data på det nye så kan vi godt regne ud hvormeget du skal ned i propellerstørrelse

Lars T
08-08-2009, 10:10
Bare på med en anden propel, så skal den nok være der..

Jess
08-08-2009, 10:49
du kan nok låne en propeller hos www.nytdrev.dk (http://www.nytdrev.dk) de plejer at have nogle på lager - og finder du den rigtige kan du nøjes med at købe den - de har for øvrigt døgnvagt så bare ring til rolf-dlof--f



:d :d :d :d :d :d

Anders kr
08-08-2009, 16:15
Få dig en V8 til er trækker den gamle propel -dlof--f

Horizonblue
09-08-2009, 21:23
Få dig en V8 til er trækker den gamle propel -dlof--f

Ja Rolf, du har nu alletiders undskyldning for at proppe en V8'er i skuden, måske en V6 med multipoint indsprøjtning.....................

Miss Mancini
10-08-2009, 05:41
Ja Rolf, du har nu alletiders undskyldning for at proppe en V8'er i skuden, måske en V6 med multipoint indsprøjtning.....................

Ja, det var selvfølgelig fristende - måske denne 315 HK V8´er fnder vej til Dollarprinsessen....:):):):)

Jeg solgte denne motor i går aftes. Den skal erstatte en Mercruiser 5.0´er, der er gennemtæret og fyldt med vand. Motoren skal leveres med ferskvandskøling.

Miss Mancini
10-08-2009, 05:46
Du skal finde en propeller der tillader max rpm wot

Det betyder vel ikke så meget hvis udvekslingen er anderledes end på det gamle så længe du kan kompensere med en propeller

Bestilte du det ikke me samme udveksling som det gamle?

Du kan nok låne en propeller hos www.nytdrev.dk (http://www.nytdrev.dk) de plejer at have nogle på lager - og finder du den rigtige kan du nøjes med at købe den - de har for øvrigt døgnvagt så bare ring til Rolf-dlof--f

Husk tommelfingerreglen 1`= ca 200 rpm alt andet lige (samme propelbladsantal etc.)

Du kunne starte med at give alle data på det gamle drev og data på det nye så kan vi godt regne ud hvormeget du skal ned i propellerstørrelse

Det gamle drev havde udveksling i upperunit på 21:19 - jeg har selv talt efter.

Det nye drev må være - baseret på det max. omdrejningstal - være 21:18 eller 21:16 ( til 5.0 eller 5.7 V8´er ).

Propellen er ikke skiftet ifb. med det nye drev. Det er stadig en 4-bladet
14.50" x 19". Max. omdrejningstal ligger på 4000 omdr./min. med proviant, benzin mv.

nytdrev.dk.....hhmmm..:):) Jeg må prøve at tage kontakt til dem...:):)

Miss Mancini
19-08-2009, 20:23
Til aften prøvede jeg en 15" 3-bladet propel, men den er alt for lille. Hold da op et optræk båden havde - den blev flået ud af vandet.

Max. omdrejningstal blev nået allerede med 3/4 gashåndtag.

Jeg har en 17" og 19" 3-bladet jeg prøver i morgen, for der bliver det godt vejr i Hornbæk.

Lars T
19-08-2009, 21:42
14.50 x 18 må være din bedste propelstørrelse..

Miss Mancini
20-08-2009, 06:43
14.50 x 18 må være din bedste propelstørrelse..

Båden er født med 3-bladet aluminiumprop i 14.50" x 19".

Lars T
20-08-2009, 20:51
14.50 x 18" og så en 4 bladet.

Jess
20-08-2009, 20:57
14.50 x 18" og så en 4 bladet.
sådan en er jeg også på jagt efter Smokeyfisher