View Full Version : Motorskift.
Tja, så blev min motor dødsdømt :( Havde en Volvotekniker koblet på som kunne fortælle mig at min motor var slidt op..... Underligt når sælger for et år siden fortalte at jeg købte en båd med nyrenoveret motor - han havde dog ingen papirer på det. Jeg fandt ud af at renoveringen bestod af to slags maling - rød og sort salgslakering.. Manifold er ved at blive utæt, topstykke er tæret igennem i en kølekanal (heldigvis retur til pumpe og ikke ind i cylinder), olietryksføler er defekt, temperaturføler viser forkert og den drikker benzin i store mængder.... Nu har jeg så fundet en tilsvarende motor og er blevet lovet at det kun tager en dag at bytte rundt på de to. Havde også en Chevy V6 på hånden med drev, men det ville tage minimun en uge at bygge den i. Og da jeg skal betale mig fra det, vælger jeg den nemme løsning. Er så blevet lovet denne gang at min "nye" motor kun har kørt i ferskvand i Holland og at det er en gammel Volvo Penta mekaniker jeg køber den af.... Så nu må vi se hvad det bliver til. Men jeg har da lært at man ikke må stole på folk som ikke har dokumentation for deres påstande..... Ærgerligt, da jeg ellers troede på det bedste i folk sssurr
Jeg har kig på en Mercruiser 4.3 V6.... Er det samme motor som Volvo? Vil den kunne tilpasses mit Volvo drev (så jeg slipper for at skifte drev) ? Umiddelbart vil jeg mene at det bare er en anden svinghjulskåbe der skal til, men er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kiggede på denne : http://www.guloggratis.dk/sport/baade/tilbehor/baadmotor/annonce/5788292 , men mangler en mekaniker der kan samle og teste..??..
Ja der er begge samme motor..
Ang. drevet så må jeg være dig svar skyldig.
Hvis den er du har kik på er fra 1992, så har den 175 hk er er med karburator.
En super motor i mine øjne, hvis den altså virker :o
volvo startede omkring 1980-1981 med at bruge 4,3 V6 motor så mon ikke det kan lade sig gøre. Jeg kan ikke huske hvor gammel din drev er ??
Horizonblue
20-08-2009, 06:38
Jeg har kig på en Mercruiser 4.3 V6.... Er det samme motor som Volvo? Vil den kunne tilpasses mit Volvo drev (så jeg slipper for at skifte drev) ? Umiddelbart vil jeg mene at det bare er en anden svinghjulskåbe der skal til, men er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Jeg kiggede på denne : http://www.guloggratis.dk/sport/baade/tilbehor/baadmotor/annonce/5788292 , men mangler en mekaniker der kan samle og teste..??..
Du behøver ikke at skifte drev, selvom du bytter din B30'er ud med V6, udvekslingen kan godt bruges. Volvo drev er i øvrigt ens, uanset hvilken motor de sidder på, ud over udvekslingen.
Men hvis der ikke er mere med, end det der er på billedet, er der alt for få stumper til det kan laves til noget du kan bruge her og nu. (Der står i annoncen; komplet som på billedet)Du skal have fat i: V8 Volvo svinghjulshus, starter, generator, søvandspumpe, indsugningsmanifold, udstødningsmanifolde, udstødningshorn, karburator, strømfordeler osv.
De tidligere V6'ere(før Vortec) havde som regel 175 hk med en dobbelt karburator og 205 hk med en 4 portet karb. (på krumtappen)
Du kan rent faktisk sætte en 3,0 4 cyl sammen med dit drev, V8 svinghjulskåben passer på denne motor. Så er du fri for at spekulere over pladsproblemer. Men det er nok ikke interessant at gå fra 6 til 4 cyl, selvom det er samme volumen............
Miss Mancini
20-08-2009, 07:02
Der kunne måske være fornuft i at vælge en GM 3.0 liter.Brændstofokonomien og reservedelspriserne er gunstige. Hvad er vægten på din båd sejlklar ?
Jeg har en GM 3.0´er LongBlock på lager til 19998,- incl. moms og frit leveret i DK.
Jeg er ikke så interesseret i den 4 cyl, da jeg synes at den går alt for uroligt ved lave omdrejninger og med 1100 kg båd tror jeg også at den er i underkanten.... Ellers tak for tilbuddet, men det bliver nok enten R6, V6 eller
V8.... Og med de ovennævnte motorer, har jeg opgivet. Jeg skal have en motor som er komplet og funktionsdygtig evt med et minimum af ændringer. Har spekuleret i at handle i USA, men mangler erfaring/viden om shipping o.l. Nogen hjælp?
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?
Horizonblue
20-08-2009, 16:15
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?
Dårlige tændingsdele kan være årsag til en helt igennem træls motor, men vil du finde ud af om motoren er værd at ofre noget på, så tag en kompressionstest af den.
Jeg har ikke lige tallene, men der skal selvfølgelig helst være ens tryk på alle +/- og hvis der er omkring 10 bar, så er det ikke helt skidt.
Dårlige tændingsdele kan være årsag til en helt igennem træls motor, men vil du finde ud af om motoren er værd at ofre noget på, så tag en kompressionstest af den.
Jeg har ikke lige tallene, men der skal selvfølgelig helst være ens tryk på alle +/- og hvis der er omkring 10 bar, så er det ikke helt skidt.
Venter på at Nicolaj får købt en tester og kommer forbi.... Har delvis en aftale..
Øh - nu læste jeg lige Leif's indlæg..... Kan det være at jeg skal skifte tændingsdelene ud (Rotor, dæksel, kabler og tændrør) ?? Kan det give dårlig motorgang? Den går roligt uden problemer op til ca 1700 RPM derefter sker der intet, selvom jeg giver mere gas. I frigear tager den nemt 4000 RPM. Er vi ude i en så simpel fejl?
Udskiftet det nye defekte tændrør med et gammelt fungerende.
Idag fungerede motoren og båden perfekt, var oppe på ca. 55km/t i lidt bølger, så kun lidt optimering omkring propel stigning. Det er muligt med en propuls propel hvor stigning kan justeres. :)
Nicolajs Marine Service
21-08-2009, 14:36
Dårlige tændingsdele kan medføre ufateligt dårlig motorgang. Jeg har komprissionstester og vi får tjekket op i morgen.
Update upcoming.
Campion 165(seb)
21-08-2009, 16:34
...Det er muligt med en propuls propel hvor stigning kan justeres... :)
Nu får du lov til at slippe for denne gang, men ordet "propuls" i samme sætning med "propel" hører simpelthen ikke sammen..!!
De propeller kan ikke sammenlignes med en ordenlig propel, og kan i mine øjne kun anvendes som 'reserve' propel såfremt ens normale propel bliver ødelagt.
En alu-propel kan jeg til nød acceptere ;)
(jeg har svært ved at se hvordan en propel lavet af composit/plastic kan holde til det vrid og belastninger som der opstår).
Nicolajs Marine Service
22-08-2009, 18:44
Jeg har idag været forbi Dan. En dejlig kunde som selv kan fortælle historien, men her er der lidt billeder. Dan du må selv smide de ( alt afslørende ) billeder op:)
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/19033_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/19034_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/19035_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/19032_l.jpg
Jamen jeg kvitterer her med historien om at min "dødsdømte" motor slet ikke er så død alligevel. En lille kompressionstest udført af Nicolajs Marine Service gav dette resultat:
Streg nr. 7 på den "kolde" er blot en gentagelse af cylinder 4. Jeg regner med at jeg skal have en lille snak med Volvo i dag vedrørende resultatet........
Efter lørdagens glade overraskelse har jeg besluttet mig for at renovere motoren: Topstykke, udstødningsmanifold og tændingsanlæg skiftes, karburatorer adskilles og renses og så skal drevet selvfølgelig også lige have en tur. Så har vi lidt at få vinteren til at gå med og banken bliver ikke ruineret ved at skulle udbetale renter til min båd-opsparing fjupeqopq .
Stor tak til Nicolaj.
Miss Mancini
24-08-2009, 07:30
Efter lørdagens glade overraskelse har jeg besluttet mig for at renovere motoren: Topstykke, udstødningsmanifold og tændingsanlæg skiftes, karburatorer adskilles og renses og så skal drevet selvfølgelig også lige have en tur. Så har vi lidt at få vinteren til at gå med og banken bliver ikke ruineret ved at skulle udbetale renter til min båd-opsparing fjupeqopq .
Stor tak til Nicolaj.
nytdrev.dk vil gerne være behjælpelig med gode priser ifb. med dit renoveringsprojekt.
Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige typer B30 motorer fra Volvo Penta - de benævnes a, b eller c model.
Det er vigtigt at vide, hvilken type du har, når der skal bestilles reservedele.
Streg nr. 7 på den "kolde" er blot en gentagelse af cylinder 4. Jeg regner med at jeg skal have en lille snak med Volvo i dag vedrørende resultatet........
Spændende.! :o:rolleyes:
Hold os gerne opdateret...
Første opdatering kommer her: Jeg har nu talt med Volvo og det viser sig at det var en misforståelse / kommunikationsfejl at dødsdømme motoren. Årsagen til teknikerens dom var baseret på de udgifter der ville være forbundet med renovering hvis Volvo skulle udføre dem - det ville blive voldsomt dyrt med nye reservedele og garanti poppe. Derfor mente de ikke at det kunne betale sig. At jeg så forstod det som om at motoren var uanvendelig, var de selvfølgelig kede af og de ville selvfølgelig gerne bistå med data, råd og vejledning til den kommende renovering :rolleyes: Så vi er på god fod igen.
Så nu har jeg bestilt et brugt topstykke og en brugt manifold i USA (fra ferskvandskølet båd) og så må vi se hvad der yderligere kommer til....
nytdrev.dk vil gerne være behjælpelig med gode priser ifb. med dit renoveringsprojekt.
Vær opmærksom på, at der findes 3 forskellige typer B30 motorer fra Volvo Penta - de benævnes a, b eller c model.
Det er vigtigt at vide, hvilken type du har, når der skal bestilles reservedele.
Jeg takker for tilbuddet og undersøger nærmere med motoren. Så vidt jeg ved er det en AQ170C men jeg tjekker lige med motornummeret. Hvilke tekniske forskelle er der på de 3 varianter?
Nicolajs Marine Service
24-08-2009, 13:47
Det er nogle dejlige billeder Dan:) Specielt Komprissions billedet:)
Jeg har idag undersøgt reservedels priserne idag på stumper til den. De er klar til levering og priserne er ganske gunstige.
Det viste sig at blive meget dyrt at få et topstykke hjem fra USA, så det er droppet i første omgang. Jeg ved at man ikke kan/må svejse i et topstykke, men er det ikke muligt at rengøre sådan et tæret område og så lægge noget kemisk metal i/på for at tætne? Der er (så vidt jeg ved) kun et hul og det er lige bag termostathuset, hvor hullet faktisk går "retur" til cirkulationspumpen.
Det viste sig at blive meget dyrt at få et topstykke hjem fra USA, så det er droppet i første omgang. Jeg ved at man ikke kan/må svejse i et topstykke, men er det ikke muligt at rengøre sådan et tæret område og så lægge noget kemisk metal i/på for at tætne? Der er (så vidt jeg ved) kun et hul og det er lige bag termostathuset, hvor hullet faktisk går "retur" til cirkulationspumpen.
har du prøvet hos div. auto ophuggere det er jo samme motor som volvo 164 (B30)
jeg har med held fundet stumper til min gamle motor som jo var en B20
fandt lige denne side. http://www.dataophug.dk/index.asp?id=13&page=partDetail&BilType=VOLVO&BilModel=164+68%2D74&Art=MOTOR+BLOK&IDI2=VOLVO&Dest=_&ModelId=9027&RDelBilDel=1010&RDelDelType=90271010&DelGruppe=23&namegroup=TOPSTYKKE&SearchPart=
Måske er der held her.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=61708578
Hjælp. Når nu jeg skal have nye pakninger til motoren er det ret afgørende at det er den rigtige model AQ170 A/B/C. Jeg tror selv at det er en C-model, men den har ikke længere noget typeskilt. På billedet viser jeg det som er stemplet i motorblokken. Volvo har været på sagen i nogle uger, men lader ikke høre fra sig. Er der nogen der kan hjælpe mig med at tyde dette eller komme med andre tips til at finde typen???
I min søgen efter en løsning på dit problem fandt jeg de her sider, der er ikke svar på dit spm. men det er et par udmærket sider.
http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/
http://www.thestraycat.net/files/Volvo%20Penta%20Workshop%20Manual.pdf
tror du ikke at grundmotoren er ens om den hedder A/B/C så det er de samme pakninger.
Ja.
Det ser ud til at de forskellige repsæt passer på både A, B og C modellerne.
EDIT:
nej de er forskellige.. som Rolf siger.
http://www.ellismarinesupply.com/sierra/volvo/gaskets.pdf
AQ170A — 18-2814 18-2812
AQ170B 18-2816 18-2814 18-2812
AQ170C 18-2817 18-2814 18-2811
Det er nemlig det der er problemet... Og hvordan finder jeg så ud af typen?
Hmm..
Det er sgu ikke nemt, her er årgangene.
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.bootsmotoren.de/vpdateien/Volvo-Penta-AQ170B-280TC.jpg&imgrefurl=http://www.bootsmotoren.de/Volvo-Penta-AQ170-B.html&usg=__9To3f3DjL1zH2pneBrdBE9grTEE=&h=570&w=898&sz=77&hl=da&start=2&um=1&tbnid=Z4FlJxjmo4y4zM:&tbnh=93&tbnw=146&prev=/images%3Fq%3Dvolvo%2Baq%2B170%26hl%3Dda%26sa%3DN%2 6um%3D1
Volvo Penta AQ170 A 1969-1972
Volvo Penta AQ170 B 1972-1973
Volvo Penta AQ170 C 1973-1978
Hmm..
Det er sgu ikke nemt, her er årgangene.
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.bootsmotoren.de/vpdateien/Volvo-Penta-AQ170B-280TC.jpg&imgrefurl=http://www.bootsmotoren.de/Volvo-Penta-AQ170-B.html&usg=__9To3f3DjL1zH2pneBrdBE9grTEE=&h=570&w=898&sz=77&hl=da&start=2&um=1&tbnid=Z4FlJxjmo4y4zM:&tbnh=93&tbnw=146&prev=/images%3Fq%3Dvolvo%2Baq%2B170%26hl%3Dda%26sa%3DN%2 6um%3D1
Volvo Penta AQ170 A 1969-1972
Volvo Penta AQ170 B 1972-1973
Volvo Penta AQ170 C 1973-1978
Derfor hælder jeg osse mest til en C-model...
på Volvo`s hjemmeside kan man kontakte dem hvis der er spørgsmål, så jeg sendte lige en mail og spurgte om hvordan man ser forskel på de motorer.
Nu bliver det spændende om de sender et svar. :D
jeg vender selvfølgelig tilbage med besked.
på Volvo`s hjemmeside kan man kontakte dem hvis der er spørgsmål, så jeg sendte lige en mail og spurgte om hvordan man ser forskel på de motorer.
Nu bliver det spændende om de sender et svar. :D
jeg vender selvfølgelig tilbage med besked.
Super. fjupeqopq Det er jeg godt nok spændt på......
Øh - jeg ved der er et hul i mit topstykke i den forreste kølekanal så noget af vandet ryger retur til pumpen istedet for at blive sendt rundt i systemet. Hullet er ikke så kritisk at motoren ikke kan køles, men hvordan lapper jeg bedst dette hul. Fylde det med kemisk metal? TIG-svejsning? Håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre.
Horizonblue
07-09-2009, 10:54
Øh - jeg ved der er et hul i mit topstykke i den forreste kølekanal så noget af vandet ryger retur til pumpen istedet for at blive sendt rundt i systemet. Hullet er ikke så kritisk at motoren ikke kan køles, men hvordan lapper jeg bedst dette hul. Fylde det med kemisk metal? TIG-svejsning? Håber at der er nogen der kan hjælpe mig videre.
Man kan godt TIG svejse i støbejern, har selv gjort det. Men det kræver at det er fuldstændig rent. Det vil også være en god ide at forvarme(med gas/ilt). Det havde jeg ikke mulighed for dengang jeg svejste noget, så det revnede med det samme. Men ved at svejse/varme den samme svejsning 5-6 gange, holdte det.
Jeg vil nok prøve noget kemisk metal, hvis du ikke kan gøre det 100% rent.
Super. fjupeqopq Det er jeg godt nok spændt på......
Så kom der svar
Tak for Jeres e-mail.
Nedenfor ser du hvilke år de forskellige modellerne har, og hvor du finder serienummer. Om du ikke ved hvilke år din motor er fra, vær venlig og gi os serienummeret, så kan vi kontrollere dette.
AQ170A: 1969-1972
AQ170B: 1972-1973
AQ170C: 1973-1978
Serienr. findes på en plade og som regel også på et klæbeskilt ovenpå alle Volvo Penta motorer.
1. modelbetegnelse 2. produkt nummer
3. serienummer
Med venlig hilsen
Volvo Penta
Kundeservice
jeg skrev ellers til dem at pladen er væk !!
Nej, de svarer nøjagtigt som forventet.... Til gengæld fik jeg post fra USA idag:
Er der væsentlig forskel på strømfordeleren til en bil og til en båd? Umiddelbart ser det ud til at det er billigere at købe en ny strømfordeler til en B30 bil-motor frem for en AQ170 (B30) bådmotor.
på min AQ115 B20 var det samme strømfordeler som på bil motoren
jeg hentede en hos en autoophugger. platiner og fordelerdæksel købte jeg hos den lokale bosch forhandler.
B20 og B30 motorer var jo bilmotorer så jeg tror det samme gælder for din.
Nu er B30 jo en svensker og der er altid masser af dele/hele motorer at finde på blocket.se. Måske er der noget du kan bruge. Fragten er i hvert fald væsentlig lavere end fra USA. Og i visse tilfælde kan det være selvhentere.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=B30+OR+AQ170&cg=1080&w=3&st=s&c=&ca=1_8&md=th&sp=1
Det har du fuldstændig ret i. Har allerede kigget en del i Sverige, bl.a på blocket.se Og jeg har da også kig på topstykker derovre. Har fundet et til 1500 SEK og har en kammerat som kan tage det med hjem i uge 42, for selvhentning er dyrt når man bor i Sønderjylland og skal hente i Sverige (2xbro + benzin). Men strømfordeler kunne jo heldigvis sendes med post. Men tak for tippet under alle omstændigheder.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.