Saltvand/ferskvandskølet fordele ulemper [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Saltvand/ferskvandskølet fordele ulemper


bakke
09-08-2009, 19:53
Hej

Jeg står og skal til at have min første båd, men aner ikke specielt meget om både, har set mig lidt omkring, og spørglsmålende springer frem..

Det skal være med indebords motor, men så er der med ferskvandskølet og saltvandskølet.. Er der en venligsjæl der gider forklare om fordele og ulemper ved disse 2 muligheder..

Som sagt er jeg fuldstændig blank men hvad jeg skal kikke efter, har læst den guide der er her på siden, men hvad skal jeg mere kikke efter?

MVH

Michael

Albjerg
10-08-2009, 06:24
Kan du få fingre i en ferskvandskølet båd, er det absolut at foretrække. Der er minimal tæring i de vitale dele og vinterkonserveringen er nemmere med frostvæske i kølevandet. Men du skal være sikker på at det er fabriksmonteret, da en del eftermonterede anlæg er uoriginale og derfor muligvis ikke korrekt monteret/dimensioneret. Umiddelbart kan jeg ikke se nogle fordele ved saltvand fremfor ferskvand, bortset fra indkøbsprisen. Men den besparelse kan hurtigt gå op i reservedele istedet.

je__ns
10-08-2009, 22:33
Eneste fordele ved en søvandskølet, er som nævnt indkøbsprisen.
Ulemperne er der tilgengæld rigtig mange af.
Bla. tæring og den lavere driftstemperatur på motoren, og deraffølgende større slid.

(hvis driftstemperaturen bliver for høj udskilles saltet i kølesystemet)

Horizonblue
11-08-2009, 06:15
Her er en forklaring og lidt billeder.

http://www.horizonblue.dk/Veksler%20vs%20hav.htm

Jeg har selv bygget det på min egen V6'er, fandt en brugt varmeveksler, lavede beslag, rørføringer m.m.

Anders kr
11-08-2009, 09:32
Her er en forklaring og lidt billeder.

http://www.horizonblue.dk/Veksler%20vs%20hav.htm

Jeg har selv bygget det på min egen V6'er, fandt en brugt varmeveksler, lavede beslag, rørføringer m.m.

Må jeg ikke lige ha lov og sige, det er fanme da en flot motor og et flot motor rum:eek:

goffy
11-08-2009, 10:42
Eneste fordele ved en søvandskølet, er som nævnt indkøbsprisen.
Ulemperne er der tilgengæld rigtig mange af.
Bla. tæring og den lavere driftstemperatur på motoren, og deraffølgende større slid.

(hvis driftstemperaturen bliver for høj udskilles saltet i kølesystemet)

Det med at salt udskilles og sætter sig i motoren er en gammel skrøne :D
hvordan ser den gryde ud du koger dine kartofler i, der sidder garanteret ikke salt i den. Vi kan godt blive enige om at salt ikke er godt til motoren.
nye motoren kører med 75/78 gr også ved saltvandskøling.
jeg har en kæmpe fordel ved at båden ligger i åen for den bliver altid skyllet med ferskvand efter en tur på havet :D min gamle motor som blev skiftet i 2005 var fra 1973 og saltvandskølet og kørte kun med 65 gr termostat

Horizonblue
11-08-2009, 10:55
Må jeg ikke lige ha lov og sige, det er fanme da en flot motor og et flot motor rum:eek:

Tak for det, det har også taget lidt mere end en formiddag at lave det.

Jeg kan lige tilføje, at nederst i billedet kan man se en sort slange, som er stoppet ind i en armeret slange og spændt med spændebånd. Det vil de fleste nok mene er noget fy-fy, men jeg har puttet et kort stykke rør ind i den sorte slange, så man kan spænde, uden at mose slangerne sammen.