View Full Version : Kølevand og udstødning
Når vi skyller motoren efter hver sejltur, kommer det meste af returvandet ud af højre port, en smule ud af venstre og næsten intet ud af propellen.
Er dette normalt?
Ja det er normalt på den 4 cylindrede version på den 8 cyl er det mere jævnt fordelt det skyldes at der kun er et afgangsrør fra en 4 cyl og 2 fra en V6/V8
Kølevandet vil søge den hurtigeste og korteste vej ud af udstødningen, Det er vel normalt, og vel egentlig også fysik?
Sådan vil det vel altid være.
Jeg kunne godt have skrevet lidt tydeligere - der er 2 exhaust release holes en på hver side af transum - den ene er mest aktiv ved 4 cyl og begge aktive ved 6/8 cyl men dit spørgsmål går på udstødningen og der vil der sm lars skriver være mindre kølevandsafkast end gennem exhaust release hullerne
Kølevandet vil søge den hurtigeste og korteste vej ud af udstødningen, Det er vel normalt, og vel egentlig også fysik?
Sådan vil det vel altid være.
Jeg tror at vandet tager den letteste vej. Dvs at det er hvor meget modstand vandet møder som er afgørende.
Hvis du har en kort vej med smal diameter (stor modstand) kontra en lidt længere men med meget større diameter (mindre modstand) og hvis der skal meget vand igennem vil det meste vand tage den længere vej .... tror jeg :)
Du har ret Brian, det var også det jeg forsøget at skriver :rolleyes: ;)
Vandet vil vælge den vej med mindst modstand.
Enig mht. at strømme, går den vej med mindst modstand. luft, vand, el etc.
Det gjalt også for elektricitet da jeg blev elektriker :)
Jeg ville bare lige høre andres oplevelser, for at sikre at der ikke var opstået en prop et eller andet sted, efter den blev samlet i foråret.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.