Fantastisk sejltur Aalborg - Gjøl retur [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Fantastisk sejltur Aalborg - Gjøl retur


lbk
08-09-2009, 22:01
I aften tirsdag den 08-09-09
Billederne taler næster for sig selv.
Der var lidt bølger fra Aalborg til Gjøl, imod vind og strøm.
Kræmmerhus med 3 kugler og guf i havnegrillen i Gjøl fritidshavn
Til gengæld medvind og medstrøms retur til Aalborg-
Max speed 55km/t og op til 38 l/t ved 4600 o/m
Aftenmad i DUUS Vinkælder.

Det kan man da kalde livet ik?

Norvik20"
08-09-2009, 22:22
Jo bestemt! Men de der 38liter i timen.. Uha! :eek:
Jeg var også lige et smut ude fra kl18-20. Var ellers ikke planlagt, var bare oppe og lure på hvordan den nyligt indkøbte automatiske lænsepumpe bedst kan monteres. Jeg er nemlig den "lykkelige" ejer af en skrueaksel med fedtsnorspakning. (Evigt dryppende!)
Men vejret jo alt for godt til bare at køre hjem igen, så jeg røg ud og fik fisket lidt.

Smokeyfisher

goffy
08-09-2009, 22:51
Jo bestemt! Men de der 38liter i timen.. Uha! :eek:
Jeg var også lige et smut ude fra kl18-20. Var ellers ikke planlagt, var bare oppe og lure på hvordan den nyligt indkøbte automatiske lænsepumpe bedst kan monteres. Jeg er nemlig den "lykkelige" ejer af en skrueaksel med fedtsnorspakning. (Evigt dryppende!)Men vejret jo alt for godt til bare at køre hjem igen, så jeg røg ud og fik fisket lidt.

Smokeyfisher

Har du kun fedtsnor ?? der plejer også at være en fedtkop som skal drejes en omgang når du kommer i havn. Har du en vandsmurt leje i den anden ende af stævnrøret.

Norvik20"
08-09-2009, 22:57
Jeps, der er kun fedtsnor. Det eneste jeg kan dreje, er en omløber som spænder fedtsnoren ind. Ingen fedtkop. Har fået oplyst at omløberen skal spændes ca en kvart omgang pr 5 sejltimer. Men det er nu meget forskelligt hvor meget den kan drejes, så jeg spænder den bare når det drypper for meget.
Og ja, stævnrøret er vandsmurt.

goffy
08-09-2009, 23:02
Jeps, der er kun fedtsnor. Det eneste jeg kan dreje, er en omløber som spænder fedtsnoren ind. Ingen fedtkop. Har fået oplyst at omløberen skal spændes ca en kvart omgang pr 5 sejltimer. Men det er nu meget forskelligt hvor meget den kan drejes, så jeg spænder den bare når det drypper for meget.
Og ja, stævnrøret er vandsmurt.

Ok så er det på plads med en lænsepumpe for det vil næsten altid dryppe lidt ved fedtsnoren og du gør det rigtige nemlig at spænde den lidt især når du kommer i havn. :D

Norvik20"
08-09-2009, 23:08
Ja jeg skal ikke nyde noget af en oversvømmet kahyt, eller det som er værre. Så fedtsnoren får max opmærksomhed, især hvis jeg ved jeg ikke kommer forbi båden indenfor de næste 2-3dage.
Og nu kommer efteråret, så jeg vil gerne kunne sove roligt også efter mere end 3dage uden besøg ved båden. :o

De tre dage kommer iøvrigt af en enkelt gang, hvor jeg havde spændt fedtsnoren ind som sædvanligt, da jeg ikke ville komme forbi de næste dage. Da jeg efter tre dage så kommer op til båden, havde den taget godt halvdelen af det vand ind som der er plads til. Og der er ikke plads til alverden. Nogle gange er den helt tæt efter at være spændt ind, andre gange drypper den, så.. better safe than sorry; på med en pumpe! :)

Miss Mancini
09-09-2009, 07:17
Det ser fint ud, lbk

Skibsbyggeren.
09-09-2009, 08:27
Få monteret den lænsepumpe. Det sjove ved fedtsnore er, at efter nogle dage lukker de tæt omkring akslen. det burde ikke være nødvendigt, at du spænder efter hver tur.
På den måde har du hurtigt spændt din fedtsnor ind, så den skal udskiftes.

Lars T
09-09-2009, 08:37
Leif - det ser supert ud.!
Jeg ville også gerne have været en tur ude men har raget uklar med min mountainbike, så jeg har været sygemeldt et stykke tid nu:(;)

"Når faste aksler fungerer for Mærsk, så er det også godt nok til mig !"
Jeg kan ikke helt forestille mig Emma med 2 stk Alpha drev agter. :)

Skibsbyggeren.
09-09-2009, 08:39
Hej Leif,
ja, det ser hyggeligt ud. Jeg ville gerne have været en tur i Skudehavnen igår, og se til båden, og måske "skille lidt vand ad". jeg er desværre forhindret pga. Influenza (Den dødelige, som kun mænd kan få!).ndhr-
Ellers fine billeder fra Gjøl og Honørkajen.

Skibsbyggeren.
09-09-2009, 08:48
Leif - det ser supert ud.!
Jeg ville også gerne have været en tur ude men har raget uklar med min mountainbike, så jeg har været sygemeldt et stykke tid nu:(;)


Jeg kan ikke helt forestille mig Emma med 2 stk Alpha drev agter. :)
Nej du har nok ret.... men der er dog bygget krydstogtskibe med såkaldte pods. Bla. QM 2 er med pods.
Pods er en form for skruedyser, som fungere både som ror og fremdrivningsagregat.

Gør som jeg, forær den forbandede mountainbike væk!
Go´bedring;)

lbk
09-09-2009, 09:25
Hej Leif,
ja, det ser hyggeligt ud. Jeg ville gerne have været en tur i Skudehavnen igår, og se til båden, og måske "skille lidt vand ad". jeg er desværre forhindret pga. Influenza (Den dødelige, som kun mænd kan få!).ndhr-
Ellers fine billeder fra Gjøl og Honørkajen.

Go bedring med den flue. :)

Motiverne er fine, billederne er taget med en Nokia mobil, hvorfor de ikke har så meget dybde. :rolleyes:
Måske får jeg mig taget sammen til at købe et kamera, efter at nogle stjal det på Cuba i foråret. Forsikingen er udbetalt. :D

Norvik20"
09-09-2009, 09:39
Få monteret den lænsepumpe. Det sjove ved fedtsnore er, at efter nogle dage lukker de tæt omkring akslen. det burde ikke være nødvendigt, at du spænder efter hver tur.
På den måde har du hurtigt spændt din fedtsnor ind, så den skal udskiftes.

Okay, tak for rådet.
Du har sikkert helt ret angående det med at spænde hver gang. Men derudover må jeg sige, at den drypper 'som vinden blæser'.. ikke til at blive klog/stole på.
Så jeg glæder mig til jeg har fået monteret den lænsepumpe, så kan fedtsnoren få et lidt mere fredeligt liv. -dlof--f

Mvh

Skibsbyggeren.
09-09-2009, 13:01
Jeg kender selv problemmet da jeg har 2 stk. 40 mm aksler.
Du skal huske, at det skal dryppe en smule, da du ellers ikke får vand op til at køle pakbox og fedtsnor. Brænder snoren af på grund af varme, så er man først rigtig på skideren!
En enkelt dråbe vand eller to pr. hele eller halve minut gør absolut intet.
Prøv at vente nogle dage med at stramme pakdåsen, og du vil opdage at problemmet forsvinder af sig selv.

Norvik20"
09-09-2009, 13:15
Okay. :)
Når jeg sejler drypper den altid. Og det er helt fint kan jeg forstå.
Men det er også en af de ting der gør at den er lidt 'skummel', fordi den efter jeg er kommet i havn, lige skal dryppe af. Der står åbentbart noget vand i fedtet inde i pakboxen, som gør det.
Og da den er op imod en time om at dryppe færdigt, kører man næsten altid fra en båd hvor der drypper vand ind. :eek:

Kører op og monterer pumpen nu. .mvf.f

Mvh

goffy
09-09-2009, 13:26
Okay. :)
Når jeg sejler drypper den altid. Og det er helt fint kan jeg forstå.
Men det er også en af de ting der gør at den er lidt 'skummel', fordi den efter jeg er kommet i havn, lige skal dryppe af. Der står åbentbart noget vand i fedtet inde i pakboxen, som gør det.
Og da den er op imod en time om at dryppe færdigt, kører man næsten altid fra en båd hvor der drypper vand ind. :eek:

Kører op og monterer pumpen nu. .mvf.f

Mvh

nu er det vel stævnrøret vi snakker om :D:D:D

Norvik20"
09-09-2009, 13:32
Ha ha ha..! :grin:

Anders kr
09-09-2009, 14:59
Ja jeg skal ikke nyde noget af en oversvømmet kahyt, eller det som er værre. Så fedtsnoren får max opmærksomhed, især hvis jeg ved jeg ikke kommer forbi båden indenfor de næste 2-3dage.
Og nu kommer efteråret, så jeg vil gerne kunne sove roligt også efter mere end 3dage uden besøg ved båden. :o

De tre dage kommer iøvrigt af en enkelt gang, hvor jeg havde spændt fedtsnoren ind som sædvanligt, da jeg ikke ville komme forbi de næste dage. Da jeg efter tre dage så kommer op til båden, havde den taget godt halvdelen af det vand ind som der er plads til. Og der er ikke plads til alverden. Nogle gange er den helt tæt efter at være spændt ind, andre gange drypper den, så.. better safe than sorry; på med en pumpe! :)


Det ser bare kanon fedt ud, :o)

En fedtsnors pakning, det har jeg også i min nye/gamle båd,
Den drypper lidt, så en pumpe er nødvendig, hvor meget drypper den, når du sejler?

goffy
09-09-2009, 17:57
du skulle overveje at montere sådan et sæt. jeg havde et på min forrige skiv
og det virkede fint, aldrig dryp ved stævnrøret.

Norvik20"
09-09-2009, 19:49
Den drypper flittigt Anders, men det er nogle små bitte dråber når jeg sejler, måske fordi vibrationerne får dråberne til at slippe hurtigt. Men flere dråber pr sek.
Når jeg stopper motoren i havn, drypper den (fedtsnoren) en dråbe pr sek, indtil vandet er ude af pakboxen.

Goffy, jeg har selv luret på netop det sæt. Men indtil videre nøjes jeg med det jeg har. Bliver jeg træt af det, så ligger løsningen jo der. :)

Slutter lige af med et billede af den nymonterede lænsepumpe og flydekontakt.
+Et af min motor, fik endelig taget et billede. :D
Vetus 3cyl-22hk Diesel.

Norvik20"
10-09-2009, 12:56
Vil lige tilføje at jeg må sige, at det føltes helt forkert at installere elektriske komponenter i vand! :eek:
Det som især bekymrer mig er der hvor ledningerne går ind i apparatet, jeg syns ikke de så specielt vandtætte ud.
Men det må de naturligvis være, ellers går skidtet da snart i stykker. poppe

Anders kr
10-09-2009, 14:56
Den drypper flittigt Anders, men det er nogle små bitte dråber når jeg sejler, måske fordi vibrationerne får dråberne til at slippe hurtigt. Men flere dråber pr sek.
Når jeg stopper motoren i havn, drypper den (fedtsnoren) en dråbe pr sek, indtil vandet er ude af pakboxen.

Goffy, jeg har selv luret på netop det sæt. Men indtil videre nøjes jeg med det jeg har. Bliver jeg træt af det, så ligger løsningen jo der. :)

Slutter lige af med et billede af den nymonterede lænsepumpe og flydekontakt.
+Et af min motor, fik endelig taget et billede. :D
Vetus 3cyl-22hk Diesel.


Jeg tror min den giver et dryb hver andet sekundt når jeg sejler og så er der eller lidt langt i mellem når maskinen er stoppet, jeg ville bare lige høre fra en anden der sejler med samme system,-dlof--f

Norvik20"
10-09-2009, 19:31
Det lyder sgu fint, det er ikke meget vand den lader slippe ind. :)
Sådan kan min også være når den lige er blevet spændt ind, men der går ikke længe, måske en times sejlads, så er det som før omtalt. Skibsbyggeren skrev at man skal give den et par dage, så ville den blive tættere. Det vil vise sig i den næste tid, nu hvor jeg har fået aut. lænsepumpe, og bedre tør lade fedtsnoren være i fred.
Jeg har selv sat en nyt stykke fedtsnor i, og mistænker at der måske godt ku komme en 8mm snor i, jeg har rigeligt af både 7 og 8mm da jeg var heldig at få noget af en som ikke brugte det længere. :rolleyes: Vil nok prøve at presse en 8mm i næste gang, har hørt at hvis det kniber må man godt banke det lidt flad med en plastic/gummihammer.

Anders kr
10-09-2009, 20:04
Det lyder sgu fint, det er ikke meget vand den lader slippe ind. :)
Sådan kan min også være når den lige er blevet spændt ind, men der går ikke længe, måske en times sejlads, så er det som før omtalt. Skibsbyggeren skrev at man skal give den et par dage, så ville den blive tættere. Det vil vise sig i den næste tid, nu hvor jeg har fået aut. lænsepumpe, og bedre tør lade fedtsnoren være i fred.
Jeg har selv sat en nyt stykke fedtsnor i, og mistænker at der måske godt ku komme en 8mm snor i, jeg har rigeligt af både 7 og 8mm da jeg var heldig at få noget af en som ikke brugte det længere. :rolleyes: Vil nok prøve at presse en 8mm i næste gang, har hørt at hvis det kniber må man godt banke det lidt flad med en plastic/gummihammer.


Du kan bare sige til hvis du mangler noget, idag bruger man også Grafit snor, det bruges i pumper, og da jeg er i lære som elektromekaniker og vi har u anet atal er pumper til kommunen bruger vi det en del,

Så hvis du mangler noget så sig til, men grafit/fedt snort kan jeg skaffe i stor set alle tykkelser, Dog er grafitten bedre, eller det er vel endelig bare en fedt snor Med rigtig meget grafit i

Norvik20"
10-09-2009, 20:18
Kunne godt forestille mig at grafit giver mindre gnidningsmodstand mod akslen end fedt, og også holder længere af samme grund.
Har også læst at man ikke må spænde omløberen hårdere, end at man kan dreje akslen med hånden. Jeg kan dog ikke mærke modstand uanset hvor hårdt jeg spænder den, så det er ikke grund for mig til at skifte til grafit så længe jeg stadig har fedtsnor på lager. Og jeg har over en halv meter af begge størrelser. :D
Men tusind tak for tilbuddet, skulle jeg ændre mening vil jeg huske på dig. ;)

Mvh

goffy
10-09-2009, 21:08
grafitsnor dur ikke til stævnrør. grafit snor bruges især til store ventiler og kedler hvor der er masser af varme for der vil fedtet få det for varm. fedtsnor pakker bedre end grafitsnor.
Norvik20 har du tjekket om din fedtsnor er slidt og bør udskiftes, er omløberen spændt helt ind !!

Norvik20"
10-09-2009, 21:38
Nej der er masser af gevind endnu. Omløberen er vel spændt to omgange siden jeg satte et nyt stykke fedtsnor i. ;)

Mvh

Skibsbyggeren.
11-09-2009, 09:15
Nej der er masser af gevind endnu. Omløberen er vel spændt to omgange siden jeg satte et nyt stykke fedtsnor i. ;)

Mvh

Hej Norvik 20,
Hvordan skærer du din fedtsnor til?
Det er ikke helt uvæsentligt hvordan du skærer og montere snoren.
Se evt. denne side:www.pbase.com (Re-packing a traditional stuffing box)

Norvik20"
11-09-2009, 12:15
Jeg skærer skrå snit, når jeg skærer fedtsnoren til, og laver stykket i en længde så det kun lige kan nå om akslen.
Havde der været plads til to stykker, havde jeg kommet nr. 2 i så samlingerne havde været forskudt for hinanden.
Var godtnok kommet i tvivl om jeg fik fjernet al den gamle fedtsnor, men fik eet styke ud og mente at det måtte være det; jeg skiftede ikke fordi omløberen var skruet ind, men fordi jeg ville være sikker på det var iorden, og jeg ville kende snorens 'status'. Den dryppede nemlig også med den gamle fedtsnor.
Siden har jeg så hørt det med at man ikke må sno snoren om akslen, men skal skære enkelte ringe til, og sætte samlingerne forskudt. Og nu da jeg har set den fine instruktion du henviste til, må jeg indrømme at jeg nok var for hurtig, da jeg skiftede min.
Der er dog en del forskel på min pakbox, og så den på billederne i instruktionen. Eks.vis skal fedtsnoren på min lægges om akslen, og så skubbes ind i bunden af pakboxen, hvorefter en 'bøsning' skubbes ind mod fedtsnoren, og omløberen spændes så 'bøsningen' presser på snoren.
Men nu sejler jeg med det som det er, resten af sæsonen. Når jeg så tager båden hjem, formentlig engang i løbet af december, vil jeg prøve at pakke fedtsnoren om og bruge lidt mere tid på det.

Mvh.

Anders kr
12-09-2009, 16:57
grafitsnor dur ikke til stævnrør. grafit snor bruges især til store ventiler og kedler hvor der er masser af varme for der vil fedtet få det for varm. fedtsnor pakker bedre end grafitsnor.
Norvik20 har du tjekket om din fedtsnor er slidt og bør udskiftes, er omløberen spændt helt ind !!

Grafit snore bruges meget til dyk pumper, i industrien, og pakker fint tæt til et stævn rør også,

Norvik20"
16-05-2011, 23:51
Undskylder lige til LBK, at jeg kaprede hans tråd med mit fedtsnorspakning.

Jeg har haft pakdåsen ude og fjernet tre stykker gammel fedtsnor plus det enlige stykke jeg satte i forrige sæson...
TÆNK sig, det er blevet TÆT! -kdi-dæ
Jeg satte tre nye stykker fedtsnor i pakdåsen, fyldte noget fedt i slangestykket mellem pakdåse og stævnrør, og vupti jeg har en tæt båd. :D
Før skulle jeg spænde omløberen med en vandpumpetang uden den blev tæt af den grund, nu skal den bare drejes let med hånden.
Jeg har sejlet i ca. 5 timer, båden har lagt i vandet i 8 dage, og der er endnu ikke kommet een dråbe ind.

Sidst jeg makkede med det, troede jeg der kun sad eet stykke.
Siden har jeg fundet ud af at der skal være flere, og jo jo, tre gamle sten-hårde stykker fedtsnor åbenbarede sig da jeg stod med pakdåsen i hånden.
-Man lærer heldigvis så længe man lever.. lf-flg

Mvh