View Full Version : Sæsonafslutning 2009
Miss Mancini
27-09-2009, 12:24
Så kom Dollarprinsessen på land og sæsonen med at sejle er slut for denne gang.
Båden var godt nok begroet op af siderne - vandlinien skal flyttes højere op næste år. I bunden var der ingen tegn på begroning selv efter 4 mdr. i Hornbæk Havn. Drev og transom var godt begroet selv ved brug af antifouling.
Nu mangler jeg kun vinterkonservering af motoren og olieskift på drevet, så er båden klar til frostgrader, snevejr mv.
Den kraftige begroning op ad siderne kunne hverken vand, sæbe eller højtryksrenser fjerne. Det blev klaret med en gammel grydesvamp med ru overflade - nemt og elegant.
Hvad er status med jeres båd ? Er den taget op, eller sker det senere på året ?
jeg regner med at båden skal op engang i første halvdel af november.
Da båden jo lå i vandet sidste vinter skal den have den store omgang så den skal hjem i haven at stå.
jeg har en del projekter/planer med båden :
Gummilister ved alle vinduer skiftes ( 12 stk )
beklædningen på siderne i kahytten og måske også på loftet skal skiftes
motorrummet rengøres.
bundmalingen burde også skrabes helt af da malingen er begyndt at skalle af et par steder.
så er der lige det alm. vinter/forårs klargøring oveni.
her er et billede fra sidst Goffy stod hjemme i haven.
Horizonblue
27-09-2009, 15:34
Jeg tog båden op i går, på den "nye" trailer, det gik fint. Var lidt spændt på om den passede, men den er lige i øjet. Det er i øvrigt en 1500 kg Stüssi trailer jeg købte, har aldrig set dem herhjemme før.
Der var en del ruer på bunden, nogle steder. Det er også anden sæson på det samme maling og jeg har kun sejlet ca 5 gange i den i år.
Drevet var der lidt snadsk på, som var nem at spule af.
Min kammerat trak den op, med sin Kia Sorrento, bagefter trak vi hans Draco 2500 Flyfish op. Jeg er sgu imponeret over at den skide Kia kan trække 3500 kg op af slæbestedet, uden at lyde det mindste anstrængt.
Vinterprojekter: Volvo Penta 290 drev af, SX drev på. Evt en ny fenderliste.
nicolajjetrider
27-09-2009, 15:51
Vi er ikke sluttet her nede endnu:) Sejler hele året på jetskien og v8ern har nogle gode måneder endnu.
Min Hempel Hard Racing bundmaling er helt i top. Båden skal på land og ha en stor vask samt service. Der efter skal den flyttes til sønder jylland hvor den skal ud og sejle igen:)
har fået en ny rigtig god kammerat som jeg skal sejle med her nede i bugterne:)
min står på traileren. den bliver først sat i garagen når frost graderne begynder og komme. regner med og sejle i den i et par mdr i nu. bare på med noget varmt tøj og op med kalesnen. så kan den klare mange fiske ture i nu på vandet.
og på trods af godt 350kvm garage er det nørvendigt og få ryddet op før den kan komme ind. men det skyldes at der kun er en port den kan komme ind af. og der ligger rigtig mange flyttekasse fra da jeg flyttet ind for et halv år siden. samt der står en gamle camping vogn i vejen foran porten. men båden bliver også gjort ren efter hver tur. så sker der ikke noget ved at den står ude lidt i nu.
Vi er ikke sluttet her nede endnu:) Sejler hele året på jetskien og v8ern har nogle gode måneder endnu.
Min Hempel Hard Racing bundmaling er helt i top. Båden skal på land og ha en stor vask samt service. Der efter skal den flyttes til sønder jylland hvor den skal ud og sejle igen:)
har fået en ny rigtig god kammerat som jeg skal sejle med her nede i bugterne:)
HVAAA Nico stammer du fjupeqopq
Miss Mancini
27-09-2009, 17:05
Jeg nåede sidst på eftermiddagen at få aftappet drevolien - det er første olieskift på det nye drev selvom det burde være skiftet efter 10 timers sejlads.
Drevolien har sejlet ca. 40 timer.
Den aftappede drevolie er meget mørkegrøn og ligner slet ikke ny olie. Drevolien er fra ny i en lysgrøn farve....
Jeg har hældt den aftappede drevolie i et syltetøjsglas og et tilsvarende med ny olie - der er tydelig forskel. Jeg tager et billede af begge glas i morgen.
Magneten i bunden af drevet har meget fine små spåner, men det kan sagtens accepteres, når drevet er helt nyt.
Miss Mancini
27-09-2009, 17:06
HVAAA Nico stammer du fjupeqopq
Nej, det er fordi han går i ECCO sko..:)
Jeg nåede sidst på eftermiddagen at få aftappet drevolien - det er første olieskift på det nye drev selvom det burde være skiftet efter 10 timers sejlads.
Drevolien har sejlet ca. 40 timer.
Den aftappede drevolie er meget mørkegrøn og ligner slet ikke ny olie. Drevolien er fra ny i en lysgrøn farve....
Jeg har hældt den aftappede drevolie i et syltetøjsglas og et tilsvarende med ny olie - der er tydelig forskel. Jeg tager et billede af begge glas i morgen.
Magneten i bunden af drevet har meget fine små spåner, men det kan sagtens accepteres, når drevet er helt nyt.
Første gang jeg skiftede olien i drevet var der også lidt fine spåner, meget små som fint sandkorn. jeg prøvede også at sammenligne nyt og gammel olie og der var ingen forskel at se. jeg bruger volvos sae 90 gearolie.
Miss Mancini
27-09-2009, 17:31
Første gang jeg skiftede olien i drevet var der også lidt fine spåner, meget små som fint sandkorn. jeg prøvede også at sammenligne nyt og gammel olie og der var ingen forskel at se. jeg bruger volvos sae 90 gearolie.
Mine spåner er ikke så små som sandkorn, men mit drev er også med klokobling og ikke konisk kobling som SX drevet.
Mercruiser har ikke oplyst om drevoliens viskositet - umiddelbart kunne det være 80W90.
Vand var der ikke spor af i drevolien.
nicolajjetrider
27-09-2009, 19:13
Hold da kæft hahaha:) det kun fordi det jeg siger er dobbelt så vigtigt jo;)
Båden skal op for vinteren på onsdag. Op på en nyindkøbt brugt bådvogn der er blevet metal blæst og malet.
Båden skal i løbet af vinteren shines lidt op , da den er sat til salg og skal skiftes ud med en større.
Så kom Dollarprinsessen på land og sæsonen med at sejle er slut for denne gang.
Båden var godt nok begroet op af siderne - vandlinien skal flyttes højere op næste år.
Du har vel ikke vand i dobbeltbunden eller utætheder i skroget, som gør at den suger vand og derfor ligger dybere? :( Lyder jo mystisk hvis du pludselig skal til at flytte vandlinjen..
Miss Mancini
27-09-2009, 22:39
Du har vel ikke vand i dobbeltbunden eller utætheder i skroget, som gør at den suger vand og derfor ligger dybere? :( Lyder jo mystisk hvis du pludselig skal til at flytte vandlinjen..
Da jeg købte båden i 2004 var der også et "bælte" over vandlinien fordi den tidligere ejer ikke havde malet vandlinien høj nok.
Jeg har igennem tiden næsten altid trukket båden op på traileren efter brug og derfor ikke ændret på vandliniens højde.
Båden var en tur på vægten efter jeg købte den og her vejede den 1600 kg - jeg kunne veje den igen og se om der er nogen forskel.
Norvik20"
28-09-2009, 01:15
Min båd ryger op i løbet af december. Havde godtnok truet lidt med at den skulle blive i fordi jeg fisker meget, og fiskeriet efter (hav)ørred jo ikke bliver ringere i vintermånederne.
Oven i det, byder vinteren ofte på mange flotte, vindstille solskinsdage.. og så har jeg oliefyr i kahytten. -dlof--f
Men jeg må indrømme at jeg tænker meget på risikoen ved en hård vinter, og ISEN. Nok sker der ikke noget, når båden er i glasfiber. Men hvad nu hvis isen begynder at skrue? Ved godt at der skal MEGET til i bunden af en fjord. Men jeg kan huske som lille, at der engang var store isskruninger i fjorden. Det var selvfølgelig da der var 'rigtige' vintre til, men når først isen ligger der, kan man jo ikke flytte båden, og min plads kan ikke nås fra land, medmindre man har en BMS-kran eller noget andet meget stort. Til næste år har jeg måske mere mod på at tage chancen.. eller en aftale om at låne en plads længere inde, hvor en kranlastbil kan nå den. :D
Så den ryger op, og hjem i år. Har nogle ting at gå og rode med, så det er fint nok at få den hjem.
Jeg skal først og fremmest have tjek på anode-beskyttelsen!
'Hælen' og roret er beskyttet med en zinkanode. De er dog i rustfri, så jeg ved ikke om det egentlig er nødvendigt.(?)
Skrue og skrueaksel er ikke anodebeskyttet. Akslen er i rustfri, og der er ganske enkelt ikke plads til en akselanode.(se billede) Og en fra havnen sagde noget om at den møtrik til skruen, var en type med lås som ikke fås med zink. Jeg ved ikke hvad skruen er lavet af, men det er en Vetus skrue og skrueaksel, så jeg må kunne blive klogere af at kontakte dem.
Kobberwiren på billedet var en fejlslagent forsøg på at anodebeskytte.. en måling viste desværre at der ikke var elektrisk forbindelse mellem wiren og selve akslen.
Og med en fleksibel kobling mellem motor og aksel, kan motorens tæreanoder heller ikke beskytte akslen, da der ingen elektrisk forbindelse er gennem koblingen, uden jeg først monterer en ledning eller wire.
Og det skal jeg også have tjek på; ER motoren overhovedet forsynet med tæreanoder? Hvis ja, skal de helt sikkert skiftes. Hvis nej, skal de monteres, eller også skal den beskyttes på anden vis, eks.vis via skrueakslen.. hvis det da er muligt at få en anode til skruen. :confused:
Endelig skal jeg pakke pakboxen om med fedtsnor, finde ud af hvorfor omdrejningstælleren ikke virker, skifte relæet til motorforvarmningen og montere vhf-radio.
Planen er så at båden kommer i vandet igen i løbet af marts.
:)
Mvh
Jeg regner med at min ryger op i uge 42. Den trænger til ny bundmaling, da det åbenbart er noget forkert jeg har brugt sidst. Muslingerne ser ud til at være helt vilde med det..sssurr Men nu må vi se hvordan resten ser ud.
Miss Mancini
28-09-2009, 06:42
Den trænger til ny bundmaling, da det åbenbart er noget forkert jeg har brugt sidst. Muslingerne ser ud til at være helt vilde med det..sssurr Men nu må vi se hvordan resten ser ud.
Jeg bruger International VC17M som bundmaling - der var ingen begroning eller muslinger i bunden på min båd selv efter 4 måneder i Hornbæk Havn.
Norvik20". anoden der sidder på din hæl sikrer stævnrøret.
har du flex.kobling indvendig og vandsmurt leje udvendig så har akslen ingen forbindelse til stævnrøret.
de fleste nyere dieselmotorer har anoder i form af nogle propper med en lille anode i enderne. normal en i blok og en i manifold.
har du en stelforbindelse fra motoren til stævnrøret ?
Sarah Louise
28-09-2009, 08:44
Jeg regner med at hive min op inden for de næste 2 uger.. så skal den total rengøres indevendigt og udvendigt og det store service og stumper er også bestilt... Jeg bundmalede i juli måned (hempel racing), så håber den ikke har for meget snaller siddende...
Jeg har også fået fingeren ud og er igang med at få sat den der lygtebom på min trailer, så når jeg også lige at få den på danske plader :-P
Den bliver kørt til min storebrors fabrik, hvor den skal stå godt og lunt hele vinteren... Jeg havde egentlig slet ikke tænkt over det med at man kan lade den ligge i til sen efteråret - tænker at en speedbåd hiver man vel op?? Plus der er ikke liiigefrem varme i, så det skulle vel nærmest blive i ski tøj man sejlede :-P Men, HOLD OP HVOR JEG ALLEREDE GLÆDER MIG TIL NÆSTE SÆSON....
Miss Mancini
28-09-2009, 09:05
Plus der er ikke liiigefrem varme i, så det skulle vel nærmest blive i ski tøj man sejlede :-P Men, HOLD OP HVOR JEG ALLEREDE GLÆDER MIG TIL NÆSTE SÆSON....
Forrige år sluttede min sejlsæson i slutningen af oktober måned - jeg husker at der var is på ruderne om morgenen kl. 06.00, da jeg sejlede afsted.
Det var en rigtig kold sejltur selvom jeg var udstyret med skibukser, handsker og jakke. Jeg havde tæppe omkring fødderne husker jeg.
Sejlturen gik fra Hornbæk til Københavns Havn tur/retur. Jeg mødte få lystsejlere deriblandt Hr. Møllers lystyacht på vej fra Kronborg til sydlige Kattegat. McKinney Møller var tilsyneladende ikke ombord - måske han sad i kahytten og lunede sig - men 3 besætningsmedlemmer sørgede for, at hans båd kom sikkert igennem Øresund. Båden gik for motor denne kolde oktober morgen.
nicolajjetrider
28-09-2009, 10:13
Forrige år sluttede min sejlsæson i slutningen af oktober måned - jeg husker at der var is på ruderne om morgenen kl. 06.00, da jeg sejlede afsted.
Det var en rigtig kold sejltur selvom jeg var udstyret med skibukser, handsker og jakke. Jeg havde tæppe omkring fødderne husker jeg.
Sejlturen gik fra Hornbæk til Københavns Havn tur/retur. Jeg mødte få lystsejlere deriblandt Hr. Møllers lystyacht på vej fra Kronborg til sydlige Kattegat. McKinney Møller var tilsyneladende ikke ombord - måske han sad i kahytten og lunede sig - men 3 besætningsmedlemmer sørgede for, at hans båd kom sikkert igennem Øresund. Båden gik for motor denne kolde oktober morgen.
Den ligger iøvrigt pt. til service for anker , 500m fra min Silverline:)
Min ryger først op omkring uge 42-43 - og kommer så i hal i slutningen af oktober.
Så jeg kan, hvis man er heldig, nå at få klokket et par timer endnu.!? Vi har indtil videre rundet 17 timers sejlads i år. :(
Miss Mancini
28-09-2009, 10:23
Min ryger først op omkring uge 42-43 - og kommer så i hal i slutningen af oktober.
Så jeg kan, hvis man er heldig, nå at få klokket et par timer endnu.!? Vi har indtil videre rundet 17 timers sejlads i år. :(
Det var ikke meget...:(
Jeg vil umiddelbart tro, at jeg har sejlet ca. 50 timer i år - ikke alverden, men fint nok alligevel.
Norvik20"
28-09-2009, 10:26
Norvik20". anoden der sidder på din hæl sikrer stævnrøret.
har du flex.kobling indvendig og vandsmurt leje udvendig så har akslen ingen forbindelse til stævnrøret.
de fleste nyere dieselmotorer har anoder i form af nogle propper med en lille anode i enderne. normal en i blok og en i manifold.
har du en stelforbindelse fra motoren til stævnrøret ?
Hej Goffy.
Ok, men så skal jeg liiige have påmonteret wiren igen. :D Ellers er der ingen beskyttelse af stævnrøret. Derefter kan jeg så wire motor og stævnrør så motoren er beskyttet ad den vej, har jeg forstået det rigtigt? Der er ingen forbindelse i dag.
SKAL stævnrør anodebeskyttes? Mener at have læst et sted, at de laves af bronze? Men det kan man måske ikke stole på?
Når jeg vinterkonserverer motoren, finder jeg ud af om der er anoder på nogle af propperne. Er der det, bliver de bare udskiftet, og så dropper jeg wiren fra stævnrøret.
Ved du eller andre om der er nødvendigt at anodebeskytte en rustfri skrueaksel? Min har formentlig aldrig været beskyttet. Den er fuldstændig blank, ingen spor af tærring.
Mvh
Jeg mener naturligvis 17 motortimer. Men nej det er ikke ret meget.!
Lidt omsonst at man skal hive 6½ liter motorolie og 1½ liter drevolie ud af den, samt skifte diverse filtre :rolleyes: ;)
Miss Mancini
28-09-2009, 10:28
Lidt omsonst at man skal hive 6½ liter motorolie og 1½ liter drevolie ud af den, samt skifte diverse filtre :rolleyes: ;)
Vent med det til foråret - det gør jeg.
Vent med det til foråret - det gør jeg.
Der er mange veje til Rom, men de irriterer bare en af man skal kaste penge efter f.eks nye filtre når de dårligt har været brugt :)
Hej Goffy.
Ok, men så skal jeg liiige have påmonteret wiren igen. :D Ellers er der ingen beskyttelse af stævnrøret. Derefter kan jeg så wire motor og stævnrør så motoren er beskyttet ad den vej, har jeg forstået det rigtigt? Der er ingen forbindelse i dag.
SKAL stævnrør anodebeskyttes? Mener at have læst et sted, at de laves af bronze? Men det kan man måske ikke stole på?
Når jeg vinterkonserverer motoren, finder jeg ud af om der er anoder på nogle af propperne. Er der det, bliver de bare udskiftet, og så dropper jeg wiren fra stævnrøret.
Ved du eller andre om der er nødvendigt at anodebeskytte en rustfri skrueaksel? Min har formentlig aldrig været beskyttet. Den er fuldstændig blank, ingen spor af tærring.
Mvh
stævnrøret plejer at være i bronce og endestykkerne er rødgods
de fleste propeller er også rødgods.
jeg tror ikke der vil opstå tærring i akslen og propellen.
min tidligere skiv som var med fast aksel ,sejlede jeg med i 16 år uden anode på akslen og der var intet tærring. min stævnrør var beskyttet som din, med anoden nede på hælen.
Der er mange veje til Rom, men de irriterer bare en af man skal kaste penge efter f.eks nye filtre når de dårligt har været brugt :)
jeg har sejlet 2 sæsoner på mit drevolie. båden var jo i vandet sidste vinter.
jeg havde bundproppen skruet ud og tappede lidt olie i hånden for at se om der var skidt/vand. olien lignede nyt så jeg snuppede en sommer mere.
Norvik20"
28-09-2009, 11:05
Ok Goffy.
Tak for svar. :)
Miss Mancini
28-09-2009, 11:37
Der er mange veje til Rom, men de irriterer bare en af man skal kaste penge efter f.eks nye filtre når de dårligt har været brugt :)
Ja, det har du ret i.
Din motor er speciel på mange områder, så på nye filtre ville jeg ikke spare penge.
Det er tæt på, at vinterkonservering af din båd er dyrere end det benzin du har brændt af på 17 timer uden at vide, hvor langt ned i mørkekammeret du har trykket gashåndtaget under sejlads...:):)
Miss Mancini
28-09-2009, 11:39
Jeg blev faktisk overrasket over drevoliens farve og lugt, som jeg aftappede igår...Mørkegrøn, tyk, lidt grumset og lugter meget ubehageligt.
Jeg mener naturligvis 17 motortimer. Men nej det er ikke ret meget.!
Lidt omsonst at man skal hive 6½ liter motorolie og 1½ liter drevolie ud af den, samt skifte diverse filtre :rolleyes: ;)
Er der en god grund til at man "skal" skifte olie og filtre hvert år? Jeg gør det i år p.g.a renovering, men ellers havde jeg ikke tænkt mig at skifte årligt, med mindre jeg kan komme op og sejle 100 timer eller mere.....
Miss Mancini
28-09-2009, 12:58
Er der en god grund til at man "skal" skifte olie og filtre hvert år? Jeg gør det i år p.g.a renovering, men ellers havde jeg ikke tænkt mig at skifte årligt, med mindre jeg kan komme op og sejle 100 timer eller mere.....
Et alm. olieskift + filter på min 4.3 liters V6´er kan gøres for følgende:
Motorolie, kr. 398,- ( 2 dunke á 3.78 liter - motoren tager ca. 5 liter )
Oliefilter, kr. 99
Brændstoffilter, kr. 99,-
Drevolie, kr. 198,- ( 2 dunke )
Total, kr. 794,-
Du kan uden tvivl sejle flere sæsoner på samme olie uden problemer, men jeg har det bedst med at der er ren olie på hele drivlinien hver sæson.
At sejle 100 timer eller mere :D Håber vi vel alle på,også duer det jo ikke at skal have båden op midt i morskaben og skifte olie fjupeqopq
Jeg skifter olie på drev og motor hver vinter,regner med at skulde op sidst i Oktober
Miss Mancini
29-09-2009, 08:06
To syltetøjsglas med indhold der viser:
1) Aftappet drevolie fra mit OMC Cobra drev. Drevolien har sejlet ca. 40 timer og har aldrig været skiftet på drevet før. Drevolien er mørkegrøn, grumset, uigennemsigtig mv.
2) Ny drevolie. Lysgrøn farve, gennemsigtig og klar.
Drevolien er Mercruiser High Performance.
der er stor forskel på den olie og så efter kun 40 timer !
det bliver spændende at se mit olie for timerne er på den anden side af 200
da jeg havde båden i bedding i juni måned var olien som ny. motoren fik selvfølgelig skiftet olie/filter og tændrør ved sæson start. :D
Miss Mancini
29-09-2009, 09:51
der er stor forskel på den olie og så efter kun 40 timer !
det bliver spændende at se mit olie for timerne er på den anden side af 200
da jeg havde båden i bedding i juni måned var olien som ny. motoren fik selvfølgelig skiftet olie/filter og tændrør ved sæson start. :D
Uden at kende dit sejlmønster tror jeg at årsagen til mit grumsede olie skal findes i, at min båd stort set altid planer under sejlads, hvilket betyder, at drevet bliver varmt under drift - den øverste del af drevet er ude af vandet.
Ved stille cruise, hvor båden ikke planer, er drevet kølet hele tiden.
Men underligt, at der på så få drifttimer er synlig forskel på ny og brugt olie.
min lille 3,0 er ikke nok til at varme en SX drev op :D
jeg har prøvet at lægge hånden på drevet efter 2 timers sejlads med 13-14 knob og den er kun lunken fjupeqopq
Peter508
29-09-2009, 11:40
Nu er der lavet aftale med en vognmand, så fredag morgen skal bæstet op, og det var så den sæson....
Så begynder al den spændende tid der kommer, hvor meget når jeg at få lavet, hvor skal jeg begynde og hvor skal jeg stoppe, hvor mange af udgifterne kan jeg skjule for konen osv osv osv....-dlof--f
Det ser ud til at vi er flere som er nødt til at "gemme" udgifterne -dlof--f Hvorfor er det mon sådan? De nyder jo også godt af at tingene virker når vejret er til at sejle i DDriver
Sarah Louise
29-09-2009, 14:47
Det ser ud til at vi er flere som er nødt til at "gemme" udgifterne -dlof--f Hvorfor er det mon sådan? De nyder jo også godt af at tingene virker når vejret er til at sejle i DDriver
Og så er der nogen af os der bestemmer helt selv ;)
Manorwar
29-09-2009, 15:48
eksakt min mening.....-dlof--f
o0ne boat 2 capitans???duer ikke...-dlof--f
Peter508
29-09-2009, 20:32
'amen sådan er det også her...one boat = one captain...
Dog mener konen godt at der kan være 2 ejere af m/s familiefærgen....
:D
Skibsbyggeren.
29-09-2009, 21:06
Hej Goffy.
Ok, men så skal jeg liiige have påmonteret wiren igen. :D Ellers er der ingen beskyttelse af stævnrøret. Derefter kan jeg så wire motor og stævnrør så motoren er beskyttet ad den vej, har jeg forstået det rigtigt? Der er ingen forbindelse i dag.
SKAL stævnrør anodebeskyttes? Mener at have læst et sted, at de laves af bronze? Men det kan man måske ikke stole på?
Når jeg vinterkonserverer motoren, finder jeg ud af om der er anoder på nogle af propperne. Er der det, bliver de bare udskiftet, og så dropper jeg wiren fra stævnrøret.
Ved du eller andre om der er nødvendigt at anodebeskytte en rustfri skrueaksel? Min har formentlig aldrig været beskyttet. Den er fuldstændig blank, ingen spor af tærring.
Mvh
Hej Norvik,
det kan sagtens lade sig gøre, at få tæringer i skrueakslen, selvom den er i rustfrit stål!
Jeg har set et par "grimme" eksempler, pga. af manglende tærezink.
Det kan ske på grund af dårlig jordforbindelse i havnens landstrømsanlæg, eller en nabobåd med en dårlig jordforbindelse, eller mangel på samme. Du kan få en møtrik til din skrueaksel, hvorpå du kan montere tærezink.
Jeg er selv spændt på at se mine alu-anoder på lørdag, når båden kommer på land og i hal for vinteren.
Horizonblue
29-09-2009, 21:06
min lille 3,0 er ikke nok til at varme en SX drev op :D
jeg har prøvet at lægge hånden på drevet efter 2 timers sejlads med 13-14 knob og den er kun lunken fjupeqopq
SX'en har jo også en oliepumpe, som skovler olien lidt rundt i drevet, det er formentlig med til at holde temperaturen lidt nede.
Af en eller mærkelig grund er der ikke pumpe på Duoprop og de nye SX drev.
SX'en har jo også en oliepumpe, som skovler olien lidt rundt i drevet, det er formentlig med til at holde temperaturen lidt nede.
Af en eller mærkelig grund er der ikke pumpe på Duoprop og de nye SX drev.
hvornår stoppede de med at have oliepumpe i drevet. min er fra marts 2005 ?
og hvor sidder den ?
Norvik20"
29-09-2009, 21:17
Hej Norvik,
det kan sagtens lade sig gøre, at få tæringer i skrueakslen, selvom den er i rustfrit stål!
Jeg har set et par "grimme" eksempler, pga. af manglende tærezink.
Det kan ske på grund af dårlig jordforbindelse i havnens landstrømsanlæg, eller en nabobåd med en dårlig jordforbindelse, eller mangel på samme.
Hej Skibsbyggeren.
Kræver det ikke at jeg selv har båden koblet til landstrøm?
Men selvfølgelig.. better safe than sorry! Kan jeg få sådan en møtrik, skal det selvfølgelig monteres. Kan jeg i så fald lade motoren anodebeskytte ad den vej? Og er det lige så godt som at bruge motoranoder?
Mvh
Horizonblue
30-09-2009, 06:56
hvornår stoppede de med at have oliepumpe i drevet. min er fra marts 2005 ?
og hvor sidder den ?
Jeg har kigget lidt i mine bøger, men har ikke kunnet finde ud af hvornår de holdt op med det. Det hedder sig bare at "oil slinger" som pumpehjulet hedder er "not used on later models"
Den er presset på kronhjulet, på skrueakslen, det vil sige at den sidder helt fremme i "torpedoen". Det er bare et skovlhjul som kører når drevet er i gear.
Så man kan altså ikke lige se efter om den sidder der. (Medmindre man tager drevet med til tandlægen og lader ham røntgen-fotografere det.....)
Men det er nok ikke sikkert at den sidder på dit drev, for den model SX du har udgår i 2007, så din må nok betegnes som en af de senere.
jeg har fundet en tegning som er dateret 8-3-2005 men om det er datoen på hvornår tegningen er lavet eller om drevet er fra 2005 ??
ringen vises som nr. 7 på tegningen og heder OIL SLINGER
Horizonblue
30-09-2009, 17:06
jeg har fundet en tegning som er dateret 8-3-2005 men om det er datoen på hvornår tegningen er lavet eller om drevet er fra 2005 ??
ringen vises som nr. 7 på tegningen og heder OIL SLINGER
Ja, det er oliepumpen, ikke særlig kompliceret, men et godt påhit, synes jeg.
Spørgsmålet er om når Volvo skriver " not used on later models" så mener den generation SX drev fra 2007 og frem, som er helt anderledes at se på.............
Nu vi har den eksploderede tegning fremme, kan jeg fortælle at leje nr 4, bagved spidshjulet, er det samme som er brugt i Mercruiser Bravo 1.
Horizonblue
30-09-2009, 20:57
Har lige siddet og rodet i nogle flere tegninger og ser at der er nogle SX drev før 2007 som ikke har pumpen. Det var bl.a SX-MACLT og SX -M1
mit drev hedder:
SX-M 1,97
3868895
4202137521
1,97 står for gearingen
Horizonblue
30-09-2009, 22:19
mit drev hedder:
SX-M 1,97
3868895
4202137521
1,97 står for gearingen
Så burde der være oliepumpe i drevet
ØV..
Så er der bestilt tid til ophalning til 3 af gutternes både.
Anders - hvis du har lyst er du velkommen forbi søndag den 18. fra omkring kl. 10. Så kikker vi på lidt vinterkonservering og afmontering af drev. :)
Andre er naturligvis også velkomne :)
Her netop tilføjet en lille afstemning.
Byd gerne ind :)
Her netop tilføjet en lille afstemning.
Byd gerne ind :)
Fin afstemning, der mangler bare en rubrik til dem der ikke er kommet i vandet endnu lf-flg
vi regner med den sidste tur bliver weekenden d. 24/25- oktober.
sidste år lå vi også ude den sidste weekend i oktober hvor vejret var hård kuling med byger / hagl. Vi var 2 både afsted og havde en kanon go weekend med lækker -dew.d og -kdi-dæ webastoen afbejdede fint så vi havde det dejlig lunt.
En god afslutning på en go sæson.
Jeg regner med båden kommer hjem i haven at stå, i begyndelsen af november.
Vi var 2 både afsted og havde en kanon go weekend med lækker -dew.d og -kdi-dæ webastoen afbejdede fint så vi havde det dejlig lunt.
Se, det der lyder altså som en særdeles fornuftig beskæftigelse..
Miss Mancini
09-10-2009, 19:48
Se, det der lyder altså som en særdeles fornuftig beskæftigelse..
Hvis vi en dag holder en fenderen-fest, så skal Goffy sørge for mad og drikke....:):):):):):):):) Så bliver det underholdende, vil jeg tro.....:):):)
Hvis vi en dag holder en fenderen-fest, så skal Goffy sørge for mad og drikke....:):):):):):):):) Så bliver det underholdende, vil jeg tro.....:):):)
det kunne da være hyggeligt med en fenderen-fest.
mine gastronomiske evner går nu mest på at spise maden :D:D
Miss Mancini
10-10-2009, 09:22
Vejrudsigten for næste uge lover nattefrost i Nordsjælland.
Dollarprinsessen er kommet på land, men ikke gennemskyllet med ferskvand og vinterkonserveret.
Nu er sejlsæsonen slut for mit vedkommende, så jeg må hellere få båden klargjort til vinteren - er det ikke tidligt med nattefrost i oktober måned ? Jeg frygter at vinteren bliver længere end de tidligere år...:(
Vejrudsigten for næste uge lover nattefrost i Nordsjælland.
Dollarprinsessen er kommet på land, men ikke gennemskyllet med ferskvand og vinterkonserveret.
Nu er sejlsæsonen slut for mit vedkommende, så jeg må hellere få båden klargjort til vinteren - er det ikke tidligt med nattefrost i oktober måned ? Jeg frygter at vinteren bliver længere end de tidligere år...:(
det er meget normal med den første nattefrost i oktober vi har da også oplevet det sidst i september.
den første frost bider ikke så hårdt for jorden/vandet er ikke kølet af endnu.
Har lige fået plads til Cheetah'en sammen med de andre både fra Roskilde havn, ude på dyrskuepladsen, så hun ryger i laden ca. 1 november...
Selvom hun ikke har været i vandet siden øst-træf :(
så skal Goffy på land. Kranen/bilen kommer i morgen kl 1600 og goffy skal hjem i haven at stå. som noget nyt vil jeg prøve at tømme båden :eek:
alle bænke og skabe tømmes og jeg vil med garanti blive overrasket over nogle ting som jeg har glemt ligger i båden :D
jeg vil prøve at tage nogle billeder af flytningen
ps. jeg er lidt spændt på at se olien i drevet for den har sejlet 2 sæsoner på samme olie.
når jeg kikker på oliepinden ligner det nyt olie men derfor kan der jo godt gemme sig noget i bunden.
Miss Mancini
26-10-2009, 15:41
så skal Goffy på land. Kranen/bilen kommer i morgen kl 1600 og goffy skal hjem i haven at stå. som noget nyt vil jeg prøve at tømme båden :eek:
alle bænke og skabe tømmes og jeg vil med garanti blive overrasket over nogle ting som jeg har glemt ligger i båden :D
jeg vil prøve at tage nogle billeder af flytningen
ps. jeg er lidt spændt på at se olien i drevet for den har sejlet 2 sæsoner på samme olie.
når jeg kikker på oliepinden ligner det nyt olie men derfor kan der jo godt gemme sig noget i bunden.
Jeg har en sort skraldesæk til tomme dåser i kahytten - værdien heraf plejer at kunne indløse en "Afriggerfest" for borgerne i Hornbæk & Omegn...:):):):):):)
Jo, man bliver altid overrakset, når båden tømmes for effekter. Man finder mange ting, der ikke kunne findes i hverdagen...:):)
båden vejer 1,7 tons ifølge producenten og kranmanden siger hver gang jeg spørger at den vejer knap 3 tons !! så der er slæbt meget med i båden.
selv om der er 200 liter benzin + 100 liter vand så er der sgu langt fra 2,0 tons til 3 tons. :D
Casper T
26-10-2009, 18:33
Går ind for simple living ,også i båden.....ingen affald+overflødige ting fra gang til gangphppp
båden er nærmest en flydende sommerhus :D
gryder potter og pander + masser af reserve proviant og drikkevare +vand
jeg vil til enhver tid kunne sejle ud og blive væk en uges tid.
selv en tandbørste er fast udstationeret i båden.
sæbe /håndklæder også ekstra tøj ligger der ombord.
jeg tror der kan skrives en meget lang liste over det der ligger i båden.
Går ind for simple living ,også i båden.....ingen affald+overflødige ting fra gang til gangphppp
Helt enig - Less is more - Lean ;)
Miss Mancini
27-10-2009, 09:34
Lillebror´s lækre GREW er ikke taget op endnu, så jeg har fået lov til at låne den fredag - søndag, hvor der skal sejles i Øresund. Han skal selv på miniferie til Sverige sammen med "Kosten"....:):)
Det bliver dejligt at komme ud på vandet igen.
Måske jeg skulle bruge noget af tiden til at eksperimentere med lidt forskellige props...
Så kom båden på land, chaufføren var lidt forsinket så det blev sgu mørkt inden båden stod i haven. Jeg havde eller gjort højtryksrenseren klar men det må vente til i morgen, ærgelig for det er nemmest at få skidtet af inden det tørrer.
Miss Mancini
27-10-2009, 18:23
Jeg benyttede en køkkensvamp til at afrense det som højtryksrenserne ikke kunne klare - det gik forbavsende nemt.
Du må gerne tage et billede af den aftappede drevolien inden du smider den ud - det kunne være interessant at se, hvordan den ser ud efter 2 sæsoner.
Volvo Penta drevolie har ry for at være af god kvalitet og med dit sejlmønster, kan den uden tvivl bruges i endnu en sæson.
jeg tager nogle flere billeder i morgen. Drevet og vandlinien er meget gul/brun af okker. jeg plejer også at bruge en af de grydesvampe med fin/grov side og lidt oxsalsyre i lun vand, så bliver drevet som en ny.
jeg har kun en halv drev at rense da jeg altid kører drevet helt op når båden ligger i havn. Jeg skal lige have kølevæske kørt igennem inden drevet afmonteres og stilles til afdrypning. Med det fede gearolie tager det lang tid at få olien ud af drevet, så den plejer at stå et par dage med en balje under.
jeg lader det første olie løbe i et glas så vi kan se det. :D
Miss Mancini
27-10-2009, 18:37
jeg tager nogle flere billeder i morgen. Drevet og vandlinien er meget gul/brun af okker. jeg plejer også at bruge en af de grydesvampe med fin/grov side og lidt oxsalsyre i lun vand, så bliver drevet som en ny.
jeg har kun en halv drev at rense da jeg altid kører drevet helt op når båden ligger i havn. Jeg skal lige have kølevæske kørt igennem inden drevet afmonteres og stilles til afdrypning. Med det fede gearolie tager det lang tid at få olien ud af drevet, så den plejer at stå et par dage med en balje under.
jeg lader det første olie løbe i et glas så vi kan se det. :D
Ja, mit drevolie løber også i et par dage før det meste er ude.
Har du ikke oplevet tæringer på dit drev, som Casper T ?
Farecla laver nogle fine produkter til maritimt brug f.eks. Gelcoat Restorer og UV wax. Begge produkter kan du købe hos nytdrev.dk til gode priser - send en mail ved interesse.
Har du ikke oplevet tæringer på dit drev, som Casper T ?
efter første sæson havde drevet begyndende tærring flere steder og kontaktede volvo, men da de hørte at jeg selv havde monteret drevet var der lukket. de oplyste mig også om at sælgeren ikke er aut. volvo forhandler.
jeg brugte vinteren på at slibe og male så drevet kom til at ligne en ny igen.
jeg spurgte flere andre med volvo drev og vi kom frem til at det var stel forbindelserne det var galt med. de små wire som forbinder benet med transom og den wire der sidder fra styrearmen til indvendig transom + den der sidder fra indvendig transom til motor. Der er jo nylon bøsninger ved alle ophæng så det er vigtig at få ordentlig stelforbindelse i de wire.
der har ikke været problemer med tærring siden det blev lavet.
Det er bare mærkelig at volvo ingen steder omtaler disse wire i papirerne der medfølger, ikke engang på deres web site har jeg kunne finde noget.
Miss Mancini
27-10-2009, 18:55
Har du ikke oplevet tæringer på dit drev, som Casper T ?
efter første sæson havde drevet begyndende tærring flere steder og kontaktede volvo, men da de hørte at jeg selv havde monteret drevet var der lukket. de oplyste mig også om at sælgeren ikke er aut. volvo forhandler.
jeg brugte vinteren på at slibe og male så drevet kom til at ligne en ny igen.
jeg spurgte flere andre med volvo drev og vi kom frem til at det var stel forbindelserne det var galt med. de små wire som forbinder benet med transom og den wire der sidder fra styrearmen til indvendig transom + den der sidder fra indvendig transom til motor. Der er jo nylon bøsninger ved alle ophæng så det er vigtig at få ordentlig stelforbindelse i de wire.
der har ikke været problemer med tærring siden det blev lavet.
Det er bare mærkelig at volvo ingen steder omtaler disse wire i papirerne der medfølger, ikke engang på deres web site har jeg kunne finde noget.
ja, det virker utroligt at Volvo Penta ikke løser problemet - det kan tvivlsomt være billigere at udskifte drev på stribe fremfor at lave en ordentligt stelforbindelse....
tærringen var kun på benet ikke på transom !!
når vi kommer til foråret igen ser mit drev sådan ud :D
Skibsbyggeren.
27-10-2009, 19:34
Jeg fik også båden op idag. Stor var glæden, da jeg så bunden og konstaterede at Internationals Cruiser havde levet op til forventningerne! Skruer, aksler, ror, og bunden var ren efter ca. 11/2 times intensiv spulen med højtryksrenseren.
Båden er nu kørt ind i hallen, og venter på den kommende vinters projekter.
Jeg var særlig spændt på at se mine alu-anoder efter den første sæson med brug af disse. Alu-anoderne skal bare have en tur med en stålbørste, så er de klar til endnu en sæson! Alu-anoderne var en smule dyrere at købe på, men holdt op imod levetiden kan det betale sig.
i weekenden går turen til Hamborg, så måske ender det med flere projekter i løbet af vinteren! Konen skal godtnok med, så hendes sædvanlige spørgsmål vil sikkert lyde flere gange i løbet af dagen. "Need to have?, or nice to have?
Hvad svarer man så?"
Jeg fik også båden op idag. Stor var glæden, da jeg så bunden og konstaterede at Internationals Cruiser havde levet op til forventningerne! Skruer, aksler, ror, og bunden var ren efter ca. 11/2 times intensiv spulen med højtryksrenseren.
Båden er nu kørt ind i hallen, og venter på den kommende vinters projekter.
Jeg var særlig spændt på at se mine alu-anoder efter den første sæson med brug af disse. Alu-anoderne skal bare have en tur med en stålbørste, så er de klar til endnu en sæson! Alu-anoderne var en smule dyrere at købe på, men holdt op imod levetiden kan det betale sig.
i weekenden går turen til Hamborg, så måske ender det med flere projekter i løbet af vinteren! Konen skal godtnok med, så hendes sædvanlige spørgsmål vil sikkert lyde flere gange i løbet af dagen. "Need to have?, or nice to have?
Hvad svarer man så?"
de er nød til at smørre tykt på om hvor dejlig det er og det betyder meget for sikkerheden ombord :D den med sikkerheden æder hun næsten hvergang
Konen skal godtnok med, så hendes sædvanlige spørgsmål vil sikkert lyde flere gange i løbet af dagen. "Need to have?, or nice to have?
Hvad svarer man så?"
Less is more - Hvis jeg køber den nye så behøver vi ikke den gamle.. ;)
Alternativt - "Se skat, det der er en smart solseng", og mens hun kikker forgæves lusker du MC-kortet igennem og trykker "godkend" vupti..
Skibsbyggeren.
27-10-2009, 20:19
Tjaee, Goffy, jeg jo prøve. Men efter snart 26 år, er hun sgu ved at kunne gennemskue mig!-dlof--f
Tjaee, Men efter snart 26 år, er hun sgu ved at kunne gennemskue mig!-dlof--f
I stedet for en solseng kunne du jo forære hende en græsslåmaskine hun kan sidde på.
I stedet for en solseng kunne du jo forære hende en græsslåmaskine hun kan sidde på.
sådan en må konen sgu ha, hun snakker tit om at vi skal cykle en tur
jeg plejer at svare hva faen tror du jeg har bilen til. fjupeqopq
jeg har aldrig skjult at jeg er bevægelses økonom :D
lige et bevis på mit halve drev der skal gøres ren.
det snask der sidder på drevet er nemt at få af der er kun lidt gul/brun okker der skal fjernes med oxalsyre og efterpoleres. Resten af bunden er ikke helt tosset, når man tænker på at båden lå i vandet sidste vinter.
motoren er blevet frostsikret, nu skal jeg bare have tømt vandtanken og afmonteret pumpen.
Skibsbyggeren.
28-10-2009, 20:17
I stedet for en solseng kunne du jo forære hende en græsslåmaskine hun kan sidde på.
Så bliver hun først mistænksom - vi har heldigvis kun 3 altankasser!
Husk - Kun en tåbe frygter ikke haven!fjupeqopq
Goffy - Det ser da bestemt overkommenligt ud..
Her er lidt fra forleden på Roskilde Havn..
Bådene er i dag kørt ud til deres vinterhi i en hal.
Miss Mancini
29-10-2009, 18:58
Jeg skal ud og sejle lørdag...:):):)
Det bliver rigtig godt vejr, så jeg glæder mig.
Det er nogle dejlige kørerstativer i har der Lars, god højde til at ordne bund.
i flere havne er der mange med motorbåde der vælger sejlbådsstativer med motorbådsindsats i stedet for et lavt motorbådsstativ.
Og så har det vist sig at den højde virker præventivt over for hærværk og tyveri.
Der er selvfølgelig nogle der ville blive for høje..
http://www.lp-yacht.dk/_bibliotek/grafik/baadstativer_baadvogne-og-loeftesystemer/grafik/f4b136ec-d947-4b18-889e-dc26b9f1191d.jpg
Hvem har lavet jeres stativer ?
Det er nogle dejlige kørerstativer i har der Lars, god højde til at ordne bund.
i flere havne der mange med motorbåde der vælger sejlbådsstativer med motorbådsbukke i stedet for et lavt motorbådsstativ.
Og så har det vist sig at den højde virker præventivt over for hærværk og tyveri.
Hvem har lavet jeres stativer ?
Ja de er faktisk helt ok.
God højde, men har desværre ikke holdt alle ubudne gæster ude. sidste vinter blev der fundet sprutflasker i nogle af bådene og så var toilettet brugt på en del af dem..?! Der var også fundet lidt kokain på et spisebord efter en lille bådfest.!!
Jeg er ikke klar over hvem der har lavet dem men vi har 235 af dem, alle med RHS ingraveret. Vi kan købe dem for 6.500,- og det er vel en ok pris.!? De mindre meget om det bilelde du har lagt op - er de ikke fra LP yacht?
De mindre meget om det billede du har lagt op - er de ikke fra LP yacht?
Jo det er et LP Kørerstativ.
[QUOTE=Lars T;18490]Ja de er faktisk helt ok.
God højde, men har desværre ikke holdt alle ubudne gæster ude. sidste vinter blev der fundet sprutflasker i nogle af bådene og så var toilettet brugt på en del af dem..?! Der var også fundet lidt kokain på et spisebord efter en lille bådfest.!!
sidste vinter havde vi 6 både der fik flænget kalechen med en kniv og alle både stod på vogne så der skulle stige til for at komme op. fejlen var nok at stigerne lå på vognene. træls og dyrt for de ramte bådejere. :eek:
Peter508
29-10-2009, 20:23
I forbindelse med sæson afslutningen har jeg i dag haft et professionelt firma til at rense m/s familiefærgen af...
Alle ruger er væk, løs bundmaling fjernet, og hele båden har fået en ordentlig omgang udvendig....
Skønt -dlof--f
I forbindelse med sæson afslutningen har jeg i dag haft et professionelt firma til at rense m/s familiefærgen af...
Alle ruger er væk, løs bundmaling fjernet, og hele båden har fået en ordentlig omgang udvendig....
Skønt -dlof--f
Super idé, hvad kostede det?? :)
Peter508
29-10-2009, 20:30
øøhhh.... det kostede gratis, jeg tror nok at jeg er kommet til at bruge min stilling lidt i den forbindelse her....
Det er ellers ikke noget jeg bifalder, men jeg kunne ikke få ham til at komme med en pris...og stiltiende lod jeg det passere...
Hvilken stilling er det man skla stå/ligge i for at få nogle gutter til at spule bunden af ;);)
OK fair nok - den havde jeg helt sikkert også ladet passere..
Har du nogle før/efter billeder?
Peter508
29-10-2009, 20:38
stilling - stilling - stilling....jooo det var nok mest vertikalt...-dlof--f
Nej desværre ingen billeder kameraet var rendt tør for strøm, jeg har taget nogle med mobilen, men de er ikke blevet særlig gode...
Skibsbyggeren.
30-10-2009, 07:34
Jeg havde en kammerat til at rense bund sidste år. Han kom med en firmabil med påmonteret hedvandsrenser og 5000 L vand, opvarmet til 90 grader og trykket reduceret til ca. 200 bar.
efter 20-25 minutter var bunden ren.
Det var dejligt, at kunne køre hjem, med god samvittighed, efter bare 5 kvarter på havnen i regn og blæst.
Til gengæld byggede jeg lidt om på hans bådvogn i dette efterår.
Miss Mancini
30-10-2009, 18:07
Så kom turen til Dollarprinsessen - motor og drev er vinterkonserveret i dag.
Normalt skyller jeg drivlinien igennem med ferskvand inden glycolblandingen påfyldes, men i år blev det en undtagelse. Det første vand der kom ud fra udstødningen lignede en person med kraftig diarré - det var godt nok gult og grumset. Måske fordi der har stået saltvand i motoren siden maj måned i år - Dollarprinsessen har jo ligget i Hornbæk Havn fra maj til september. Efter båden er kommet på land har jeg ikke haft tiden til at skylle det hele igennem med ferskvand, men det går sikkert også alligevel....:):)
Båden runder sin 18 sejlsæson i 2010 på samme motor og transom. Til næste sæson skal der nye kølerslanger på hele motoren. De nuværende er lidt slidte i kanterne og rusten er tydelig indvendig.
Der er blevet påfyldt ny drevolie i dag. Ellers intet andet service - jeg venter til foråret med det store service.
Inden båden lukkes helt af for vinteren skal der ryddes op og fugtposer skal hænges op i kahytten og cockpittet.
jeg fik jeg fribordet vasket i en gang oxalsyre så alt det gule kom væk
og drevet fik også en tur og blev helt ren, men jeg opdagede også at der er nogle små steder med tærring som skal fikses i vinter. Jeg nåede at rense den ene side af bunden inden det blev for mørk og der venter vist også et større arbejde for bundmalingen skaller af, og det er ikke kun hard racingen men også primeren. jeg regner med at drevet bliver afmonteret på søndag og kommer i vinterhi i kælderen. Jeg tager lige nogle billeder i morgen.
Lørdag er jo den store dag hvor bådene her i havnen bliver sat på land. BMS kommer med det svære skyts og hiver ca 45 både op. Lørdag aften er vi så 5 par der mødes og spiser guleærter grisehaler medister og flæsk med sennep og godt med brændevin for at stabilisere maven.
det er en tradition som vi har haft i de sidste 15 år.
Miss Mancini
30-10-2009, 18:35
Lørdag aften er vi så 5 par der mødes og spiser guleærter, grisehaler, medister og flæsk med sennep og godt med brændevin for at stabilisere maven.
Det må være det Dollarprinsessen har spist i løbet af sommeren....:):) Det giver automatisk diarré..:):)
Det må være det Dollarprinsessen har spist i løbet af sommeren....:):) Det giver automatisk diarré..:):)
du er for nærrig med brændevinen fjupeqopq
Miss Mancini
30-10-2009, 18:45
du er for nærrig med brændevinen fjupeqopq
Jeg skal foreslå den ældre dame, at Goofy anbefaler brændevin...:):):):)
så kom bådene her i varde på land. Lørdag aften stod den jo på gule ærter med tilbehør Party0012 og jeg må nok erkende at en halv flaske snaps + et ukendt antal sne øl har visse bivirkninger dagen efter :eek:
Båden er næsten tømt og en pressening lagt på men nu gider jeg ikke mere i dag ( bivirkningerne) ØV. her er et par før og efter billeder af båden + et par billeder fra båd optagningen. mit drev er også afmonteret og slæbt i kælderen den var dælme tung at slæbe derned (53 kg)
så har jeg fået slæbt nogle kg ud af båden, fame godt båden ikke er 34 fod.
jeg er ikke færdig endnu. 5 kistebænke er tømt så mangler jeg de 2 store i agterkahytten. Jeg havde fyret til at køre idag og havde det dejlig lumt under presseningen.
Jeg benyttede en køkkensvamp til at afrense det som højtryksrenserne ikke kunne klare - det gik forbavsende nemt.
Du må gerne tage et billede af den aftappede drevolien inden du smider den ud - det kunne være interessant at se, hvordan den ser ud efter 2 sæsoner.
Volvo Penta drevolie har ry for at være af god kvalitet og med dit sejlmønster, kan den uden tvivl bruges i endnu en sæson.
olien er blevet lidt mørkere men ellers fin og der er ikke det mindste skidt eller vand i olien. olien er en 75w90 volvo gearolie
hvorfor kom der mon kun et billede og et link til det næste ??
jeg slipper vist ikke for at rense bunden helt og så starte forfra .
har i nogen gode og effektive ideer til hvordan jeg nemmest får alt det gamle maling af, for jeg gider ikke ligge flere dage under bunden med en skraber.
malingen skaller meget og det er helt ind til topcoaten så det ligner et større stykke arbejde.
Skibsbyggeren.
08-11-2009, 19:14
jeg slipper vist ikke for at rense bunden helt og så starte forfra .
har i nogen gode og effektive ideer til hvordan jeg nemmest får alt det gamle maling af, for jeg gider ikke ligge flere dage under bunden med en skraber.
malingen skaller meget og det er helt ind til topcoaten så det ligner et større stykke arbejde.
Hej Goffy,
Det kommer jo lidt an på hvilken bundmaling du har brugt.
Jeg brugte Brun Sæbe på min Albin 25. Smurte et lag på, på 3-4 mm. og dækkede af med Vita-Wrap eller hvilken husholdningsfilm hun nu måtte have i køkkenskuffen. (Husk for guds skyld, at nævne at du har taget rullen!)
Kulden stoppede den opløsende proces. Det endte med at blive et forårsprojekt.
Yachtkemi´s Malingsfjerner er et udemærket produkt, omend dyrere end Brun Sæbe.
Jeg endte med at bruge Yachtkemi´s produkt, samt en spartel til at skrabe den opblødte maling af med. Bundmalingen var opblødt ind til Light Primeren.
Jeg havde brugt Hempels Mille Extra, som er en blød selvpolerende bundmaling. Om kemien kan "bide" i en hård bundmaling ved jeg ikke.
Efter afrensningen, blev bunden vasket grundigt med sæbevand.
Efter denne smøre, er der kun tilbage, at ønske tillykke med hestearbejdet!fjupeqopq
tak tak det lyder ikke for godt. Jeg ved ikke hvad der gemmer sig under de yderste lag som jeg har påført ( hard racing) Jeg har aldrig været i bund med malingen så det er tiltrængt. ved nærmere eftersyn er der også nogle steder hvor det ser ud til at topcoaten er ved at smuldre !!
det er vist godt jeg har fået lidt mere fritid fjupeqopq
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.