ENN
08-08-2008, 20:26
OMC lavede i årene 1974-1992 en lidt speciel motor den blev udført i en 9,9 og en 15 hk version motoren er stadig i dag kendt som en af de bedste OMC motorer der er lavet - og den har et specielt ultralavt design
http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/74Johnson.jpg
Jeg fandt på nettet en amerikaner der har lavet en lang fin artikkel med billeder af disse motorer - samt en massse reparationsanvisninger linket kan i finde her:
http://www.sschapterpsa.com/ramblings/Johnson%209.9_15.htm
Da jeg som nogle ved samler på specielle og antikke påhængsmotorer - ja så består samlingen selvfølgeligt også af en OMC`15 hk
Min er fra 1991 og altså en af de sidste der er produceret - der er det specielle ved den at den aldrig har været brugt - jeg købte den i 2000 ved et dødsbo i Tyskland - og den står endnu i sin originale embalage.
Da disse motorer er meget efterspurgt grundet sit simple design og høje driftsikkerhed kan en sådan ubrugt 15 hk faktisk indbringe mere end den kostede fra ny af - jeg er blevet budt 2500 usd for den - men nyprisen var dengang ca 1600 usd
Jeg sælger dog ikke min - der er i foråret indkøbt en Buster S alu jolle til den - og det er nu planen atr motoren skal pakkes ud - have en ny impeller (da den har jo har siddet i siden 1991) og så skal motoren ud at sejle for første gang
Min OMC 15 hk er i øvrigt en Evinrude - endda har den en mærkelig historie - den blev bygget i USA til det sydafrikanske marked og er en Commercial version (en erhvervsversion - der dog ikke udover farverne adskiller sig fra de "almindelige") og blev solgt i Tyskland til en tysk kunde i 1992. Hvordan den havnede i Tyskland vides ikke - kunden blev imidlertid syg og ved hans død købte jeg den fra dødsboet
http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OB%20images/74Johnson.jpg
Jeg fandt på nettet en amerikaner der har lavet en lang fin artikkel med billeder af disse motorer - samt en massse reparationsanvisninger linket kan i finde her:
http://www.sschapterpsa.com/ramblings/Johnson%209.9_15.htm
Da jeg som nogle ved samler på specielle og antikke påhængsmotorer - ja så består samlingen selvfølgeligt også af en OMC`15 hk
Min er fra 1991 og altså en af de sidste der er produceret - der er det specielle ved den at den aldrig har været brugt - jeg købte den i 2000 ved et dødsbo i Tyskland - og den står endnu i sin originale embalage.
Da disse motorer er meget efterspurgt grundet sit simple design og høje driftsikkerhed kan en sådan ubrugt 15 hk faktisk indbringe mere end den kostede fra ny af - jeg er blevet budt 2500 usd for den - men nyprisen var dengang ca 1600 usd
Jeg sælger dog ikke min - der er i foråret indkøbt en Buster S alu jolle til den - og det er nu planen atr motoren skal pakkes ud - have en ny impeller (da den har jo har siddet i siden 1991) og så skal motoren ud at sejle for første gang
Min OMC 15 hk er i øvrigt en Evinrude - endda har den en mærkelig historie - den blev bygget i USA til det sydafrikanske marked og er en Commercial version (en erhvervsversion - der dog ikke udover farverne adskiller sig fra de "almindelige") og blev solgt i Tyskland til en tysk kunde i 1992. Hvordan den havnede i Tyskland vides ikke - kunden blev imidlertid syg og ved hans død købte jeg den fra dødsboet