View Full Version : Volvo Penta 3.0 liter med SX drev
Miss Mancini
14-10-2009, 09:28
http://baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=9405
Så denne annonce på BG - godt tilbud hvis ellers drev og motor er i god stand.
Det ser fornuftigt ud,
Jeg har overvejet at sætte et andet drev på min båd men er det ikke en større operation at konveterer fra Mercruiser Alpha One til et Volvo drev ?
Og ville det drev kunne bruges på min V8 ?
Er det samme "benlængde" ?
Jeg kender ikke min egen udveksling med der er en 13P Mirage på !!
http://baadgalleri.dk/uploads_mar/31734.jpg
Horizonblue
14-10-2009, 16:37
Det ser fornuftigt ud,
Jeg har overvejet at sætte et andet drev på min båd men er det ikke en større operation at konveterer fra Mercruiser Alpha One til et Volvo drev ?
Og ville det drev kunne bruges på min V8 ?
Er det samme "benlængde" ?
Jeg kender ikke min egen udveksling med der er en 13P Mirage på !!
http://baadgalleri.dk/uploads_mar/31734.jpg
Det er ikke noget man lige gør på en formiddag, med nu er der jo en lang vinter foran os.....
Hullet i agterspejlet er det samme, til Mercruiser og Volvo SX. Benlængden på det der Volvo drev passer overens med Mercruiseren. De første SX drev var ca 1/2 tomme længere. De kan identificeres ved at konstatere om "vingerne" lige under hydraulikcylindrene mangler. Tror egentlig at den halve tomme kan være ligegyldig i de fleste tilfælde.
Så det meste arbejde går egentlig ud på at bolte ting sammen.
Udvekslingen i det der drev passer dog ikke til din motor (V8) Du skal helst have en udveksling på 1,60:1, den der er nok en 2,18:1 eller 1,97:1
Jeg skal have afmonteret motor og drev aligevel.
Det er fandens med gearingen for den koster jo nok en bondegård,
Passer gearunderdel fra et af deres duoprop drev ?
Horizonblue
15-10-2009, 06:29
Ja, hvis du kan finde en duoprop bund, kan den blot boltes over på, der skal ikke engang shimmes lejer op. Det skal man nemlig huske at gøre, på et 290'er drev.
Det eneste man lige skal være obs på, er at der findes to udvekslinger i overdelen på SX drev. Jeg kan ikke lige umiddelbart gøre rede for, om den der er til salg her, er mest velegnet i dit tilfælde.
Jan - du bør da seriøst overveje et duoprop drev til Centruy'en. Den har jo lidt vægt udover bukskanten ;)
Kan man finde et duoprop underdel brugt?
Miss Mancini
15-10-2009, 10:24
www.blocket.se
www.drevia.se
Et af disse link bør kunne indeholde en brugt underdel til SX drevet.
Horizonblue
15-10-2009, 10:47
Her er et komplet drev, hvis det kunne friste.....
http://www.boatshop24.com/web/en/suchen/e/index.htm?showid=2150844&MODEL=volvo+penta&SORTORDER=1&lastshow=50&totalcount=178
Jeg leder med lys og lygte.
Helt sikkert vil duo drev være det helt rigtige til Centuryen på 3200kg.
Men det skal lige findes til den rigtige pris, Det ligger bare og venter på mig et sted. :D:D
lille tut
16-10-2009, 09:09
Jeg har et SX drev med den rigtige gearing til din v8 1-1,51 og med en 19"alu og 23" rustfri hvis det er noget årg 04 men den er ikke gratis har ikke kørt mange timerfjupeqopq
Jeg skal have et komplet drev med transum og det hele.
Hvor komplet er dit og hvad er prisen ?
Miss Mancini
16-10-2009, 09:25
Hvorfor skal du skifte drev og transom, Strøyer ?
Har du overvejet Mercruiser BRAVO transom og drev ?
Jeg har Alpha one på nu, men transummen er slidt.
Så har jeg fået et ok tilbud på det ovennævnte sx drev på BG.
Så jeg skal bare have fat i et komplet drev med transum, Til en god pris.
Miss Mancini
16-10-2009, 10:12
En original Mercruiser Alpha One transom kan leveres i DK til ca 20K
20K er jo også en slags penge, Jeg håber på at kunne slippe billigere.
Hvad med et Volvo DP 290 passer det også i hullet fra mit Alpha One, eller skal det laves større ?
Miss Mancini
16-10-2009, 20:10
20K er jo også en slags penge, Jeg håber på at kunne slippe billigere.
Hvad med et Volvo DP 290 passer det også i hullet fra mit Alpha One, eller skal det laves større ?
Stiksav og andet koblingshus, så er du sejlende igen...:):):):)
Passer koblingshuset og bullhorn fra en Volvo 4,3 V6 ?
Horizonblue
17-10-2009, 21:56
Passer koblingshuset og bullhorn fra en Volvo 4,3 V6 ?
Ja, det passer lige over på Mercruiser V8, uanset om det er SX eller 290 vi snakker om.
Dog er du nød til at skifte til Volvo manifolde, hvis det er 290 horn vi snakker. Det er i et stykke og kan ikke gå sammen med Mercruisermanifolde, medmindre du saver lidt i det og finder nogle bøjninger/slangestykker. Dog kan det så være vanskeligt at få tæt, da rørene ikke er runde alle steder, kun der hvor den originale slange sidder fast.
Der findes delte 290'er horn, men de er kun til de seneste modeller og kan ikke umiddelbart gå på en tidlig 290 transom. De er i øvrigt næsten umulige at opdrive, brugte.
Dog vil jeg ikke anbefale at skifte til 290, da du som Rolf siger, er nød til at save hullet i agterspejlet større. Dit Mercruiserhul er gået hen og blevet en standardudskæring, som Volvo også har benyttet siden 1993 ca (til SX drev)
Saver du hullet, så det passer til 290, ændrer du det til et, i dag, ukurant hul.
Der vil kunne fås reservedele til 290 langt ud i fremtiden, for det er et rigtig godt drev og der sejler stadig en del af dem, da de er lavet i en lang periode. Ulemperne ved 290'eren er at der altid er slør i styretøjet, trim-hydraulikcylindrene er umulige at komme til, de tidligere modeller med bakgearslås, hopper op i bakgear, hvis der kommer et par ruer inde ved denne mekanisme.
Til gengæld er indmaden i drevet noget af det bedste der overhovedet er lavet. Umulig at slide op, (næsten)aldrig utæt, behagelig gearskifte, ikke noget "KKRRRRRRRRRR-KRONK" når den skal i gear.
Men man er lidt på skideren, hvis man af en eller anden årsag, i fremtiden, vil have et andet drev igen.
Enten skal hullet lukkes med fiber, ellers skal man investere i en 8000 kroners adaptorplade.
Tak for de gode svar,
Jeg vælger nok Stiksaven:chainsawguy:
Det lyder til at der er flere fordele end ulemper.
Rolf du har vel de Volvo manifolde jeg skal bruge ?:D
Det bliver stiksaven.
Vi har lige handlet i dag, Han kan bruge mit Alpha One, og jeg kan bruge hans DP290
Så det bliver spændene hvor meget jeg skal rode med udstødning og gearing/propeller.
Horizonblue
23-10-2009, 11:55
Det bliver stiksaven.
Vi har lige handlet i dag, Han kan bruge mit Alpha One, og jeg kan bruge hans DP290
Så det bliver spændene hvor meget jeg skal rode med udstødning og gearing/propeller.
Udstødning, hehe, du kan jo bare fortsætte med stiksaven og lave to huller, så det går direkte bagud..........
Miss Mancini
23-10-2009, 12:15
Rolf du har vel de Volvo manifolde jeg skal bruge ?:D
Selvfølgelig, Strøyer...:)
Miss Mancini
23-10-2009, 12:17
Vi har lige handlet i dag, Han kan bruge mit Alpha One, og jeg kan bruge hans DP290
Det er en rigtig god handel du har lavet.
Jeg har overvejet det, evt. med et par lyddæmpere og udgang under min badeplatform.
Mon ikke det er til at holde ud til at høre på ?
ellers kan det jo bare laves om i vinteren 10/11.
lille tut
23-10-2009, 14:55
Jeg har overvejet det, evt. med et par lyddæmpere og udgang under min badeplatform.
Mon ikke det er til at holde ud til at høre på ?
ellers kan det jo bare laves om i vinteren 10/11.
Hvad med at kører dem ud gennem bunden, så vil der aldrig blive støj fra udstødning:rolleyes:eller ud gennem siden under vandlinie henne agter
Det er en rigtig god handel du har lavet.
Ja det var med tilfredshed fra begge sider, for vi fik begge lige hvad vi manglede, Jeg glæder mig til at se hans båd i vandet (Glastron CX16 SS)
Med en 4,3 V6 205hk.
Det ville være synd at lave et kæmpe hul til DP drevet i sådan en lille båd, for ikke at tale om vægten + V6eren.
Så har jeg da set det med.
Kender i dette produkt ?
http://www.stepdrive.co.uk/
Skibsbyggeren.
23-10-2009, 21:05
Så har du handlet med Thomas - jamen så tillykke med drevet.
Vi hiver damperen op på tirsdag. så kan vi tage til Hamborg i næste weekend med god samvittighed.
Horizonblue
23-10-2009, 21:31
Så har jeg da set det med.
Kender i dette produkt ?
http://www.stepdrive.co.uk/
Har godt set dem, gad godt at prøve en båd med sådan et drev. Der var et par drev til salg med disse gearkasser for nogen tid siden, kan ikke huske hvad de kostede, men prisen var ikke helt hjernedød.
Det der stepdrive ser da spændende ud..
Nok mest til de lidt tungere både, men det kunne da være et spændende projekt.
Kan man udfra hvad maskine drevet har siddet på gætte sig til omtrent udveksling ?
Det sad på en 4,3 V6 205hk Men jeg aner desværre ikke den båds vægt.
Hvis du har et motornummer og/eller en propstørrelse så brude man kunne regn baglæns..
Sjovt regnestykke, jeg er frisk på at prøve..
Jeg ved kun at det var en 205hk v6 og der er c5 propeller på (rustfrie)
Men mon ikke snart jeg får drevet at se.
Horizonblue
29-10-2009, 21:55
4,3 V6 med 290 DP har originalt kørt med 2,30:1 i udveksling.
Det er da noget lort...
Det kan jeg vel ikke sejle med med mine 3200kg og 270 hk ?
Horizonblue
30-10-2009, 06:49
Det er da noget lort...
Det kan jeg vel ikke sejle med med mine 3200kg og 270 hk ?
Du skal helst have 1,95:1, når du har en V8'er foran, så hvis handelen ikke er afsluttet, kan du måske stoppe her og finde noget andet.
Du skal helst have 1,95:1, når du har en V8'er foran, så hvis handelen ikke er afsluttet, kan du måske stoppe her og finde noget andet.
Det kan ikke klares med Mindre stigning på propellerne ? A0 ?
Det kan ikke klares med Mindre stigning på propellerne ? A0 ?
jeg vil da mene du skal have større stigning ???
2,30 - 1 udveksling giver da mindre omdr. på prop end 1,95 -1
eller har jeg fået vendt det forkert !!
jeg vil da mene du skal have større stigning ???
2,30 - 1 udveksling giver da mindre omdr. på prop end 1,95 -1
eller har jeg fået vendt det forkert !!
Det kan godt være det er dig der har ret, jeg aner det ikke.
men kan det ikke klares med en anden stigning ?:D
Det kan godt være det er dig der har ret, jeg aner det ikke.
men kan det ikke klares med en anden stigning ?:D
en ekstra blad eller noget mere stigning burde da kunne gøre det, men du vil
måske få en højere hastighed i tomgang som side gevindst.
det må lars T kunne regne ud.
Jeg må lige få hentet det drev, så er vi fri for alt det gætteri.
Og så håbe på at det kan klares med de rigtige propeller.
Men spændene er det.
Horizonblue
30-10-2009, 08:34
Hvis drevet er 2,30:1, skal der en større stigning til, end hvis det er 1,95:1
Motoren kører 2,30 omdrejning, mens drevet kører 1
Udvekslingen står på drevet, bagved zink-ringen ved skrueakslerne.
I nogen tilfælde står det også på typepladen oppe ved kardanleddet.
Goffy har ret - Reglen er at jo højere udveksling jo større stigning.
Hvis drevet er 2,30:1, skal der en større stigning til, end hvis det er 1,95:1
Motoren kører 2,30 omdrejning, mens drevet kører 1
Udvekslingen står på drevet, bagved zink-ringen ved skrueakslerne.
I nogen tilfælde står det også på typepladen oppe ved kardanleddet.
Ok, så har jeg også lært noget i dag:D
Der er et sæt C5 rustfrie med så det må jeg prøve med, og så måske bytte mig til den rigtige størrelse.
ganske rigtigt, det er 2,30:1 og de rustfrie møller er C5,
Håber jeg kan få noget ud af det:rolleyes:
DP290A
Udveksling 2,30:1
rustfrie C5
Så står der 2 numre på typepladen.
854020
102084651
Så skal det vist rengøres og males !!
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20189_l.jpg
er der nogle der har denne stump til at ligge og flyde ?
http://i.ebayimg.com/24/!BZQm9SwBmk~$(KGrHgoOKjsEjlLmUU31BKl)obko9w~~_35.J PG
Så er jeg den glade køber, der er nogle tærringer i min.
Gode råd til at afmontere propellerne på ovennævnte drev søges, varme er vel udelukket da der er gummibøsninger deri.
Horizonblue
31-10-2009, 20:19
er der nogle der har denne stump til at ligge og flyde ?
http://i.ebayimg.com/24/!BZQm9SwBmk~$(KGrHgoOKjsEjlLmUU31BKl)obko9w~~_35.J PG
Så er jeg den glade køber, der er nogle tærringer i min.
Gode råd til at afmontere propellerne på ovennævnte drev søges, varme er vel udelukket da der er gummibøsninger deri.
Sådan en "ophængningsgaffel" har jeg til at ligge, men den er fuldstændig tæret op.........
DP Propeller kan sidde nederdrægtig fast, dog var mine altid nemme at få af, de fik bare vandbestandig fedt og var afmonteret hver vinter, så det bøvlede jeg aldrig med.
Hvis drevet sad på båden, kunne du løsne møtrikken, hugge den i bakgear og give voldsom gas. Har set det og det løsner.
Men det er jo ikke muligt nu. Jeg har ikke lige nogen guldløsning på at få dem af, men nej, ikke varme og skal du slå på dem, er det med træklods og helt inde ved navet.
Hvad tror i med gearingen og de C5 popeller ?
Båden veje 3200kg plus det løse.
270 hk. v8
Horizonblue
01-11-2009, 12:25
Hvad tror i med gearingen og de C5 popeller ?
Båden veje 3200kg plus det løse.
270 hk. v8
Her er Volvo's propelguide.
http://www.volvo.com/volvopenta/na/en-us/marine_leisure_engines/parts_service/propeller_guide/propeller_guide.htm
25-27 knob på toppen, med et godt optræk.
Duoprop'en trækker i øvrigt rigtig godt i bakgear (når drevet ikke hopper op af vandet)
Miss Mancini
01-11-2009, 12:55
Hvad tror i med gearingen og de C5 popeller ?
Båden veje 3200kg plus det løse.
270 hk. v8
Volvo drevet er hamrende stærkt, så du har alle gode grunde til at udskifte din motor med en større.
Hvad med en 5.7 liter V8 MPI med 350 HK evt. 8.1 liter V8 MPI med 450 HK....
Begge motorer kan leveres med ferskvandskøling til beskeden merpris.
Der er fortsat lidt plads tilbage i containeren med motorer fra USA - skal du have en enkel med...:) ?
Her er Volvo's propelguide.
http://www.volvo.com/volvopenta/na/en-us/marine_leisure_engines/parts_service/propeller_guide/propeller_guide.htm
25-27 knob på toppen, med et godt optræk.
Duoprop'en trækker i øvrigt rigtig godt i bakgear (når drevet ikke hopper op af vandet)
Det med bakgearet, er det ikke bare begroning ?
Det lyder ganske godt til mig, den går nu 30 på toppen men jeg synes den er lang tid om at komme derop.
Og ellers kan der jo stadig sættes andre props på:D
Rolf:
Jeg venter lige, men en ældre 7,4 MPI. 330hk. kunne måske findes.
Der er ingen tvivl om at hvis der skal skiftes kværn engang så bliver det en diesel eller en MPI med flere hypper, MPIen vil sikkert være mere økonomisk trods de flere hypper og volumen.
Horizonblue
01-11-2009, 13:34
Det med bakgearet, er det ikke bare begroning ?
Det lyder ganske godt til mig, den går nu 30 på toppen men jeg synes den er lang tid om at komme derop.
Og ellers kan der jo stadig sættes andre props på:D
Rolf:
Jeg venter lige, men en ældre 7,4 MPI. 330hk. kunne måske findes.
Der er ingen tvivl om at hvis der skal skiftes kværn engang så bliver det en diesel eller en MPI med flere hypper, MPIen vil sikkert være mere økonomisk trods de flere hypper og volumen.
Det er mest på grund af begroning, men også hvis fingrene i bakgearslåsen er ved at være afrundede(slidte).
Miss Mancini
01-11-2009, 13:51
Rolf:
Jeg venter lige, men en ældre 7,4 MPI. 330hk. kunne måske findes.
De ældre 7.4 liter MPI´ere er der mange af, men enten er de saltvandskølede og i tvivlsom stand, ellers er de defekte uden at kende skadernes omfang.
Flere af dem sælges som "renoverede" dog uden at dette kan skriftligt dokumenteres....
EDIT: I dit tilfælde ville jeg søge efter en fabriksny motor, når det bliver aktuelt.
Gå efter en 7.4MPI'er - havde de ikke 315 hk? 330hk modelllen var vidst nok med karburator?
Anders kr
03-11-2009, 17:44
nu når der snakkes drev, og motore,
Har jeg aldrig set sådan et sæt som dette,
http://www.blocket.se/goteborg/Ny_Yanmar_315_HK_med_Yanmar_drev_ZT350_24153363.ht m?ca=8&w=3
Hmm, gad vide hvordan det drev er i forhold til andre, eller om det fx, er et volvo drev med yanmar klister på:rolleyes:
Miss Mancini
03-11-2009, 18:24
Gå efter en 7.4MPI'er - havde de ikke 315 hk? 330hk modelllen var vidst nok med karburator?
310 HK i MPI version, så vidt jeg husker....
330 HK er ganske rigtigt med karburator.
nu når der snakkes drev, og motore,
Har jeg aldrig set sådan et sæt som dette,
http://www.blocket.se/goteborg/Ny_Yanmar_315_HK_med_Yanmar_drev_ZT350_24153363.ht m?ca=8&w=3
Hmm, gad vide hvordan det drev er i forhold til andre, eller om det fx, er et volvo drev med yanmar klister på:rolleyes:
tror ikke der er et volvo drev men faktisk et YANMAR se nederst på siden
http://g-odw.inforce.dk/Default.aspx?ID=51
Kan det virkeligt passe at Volvo transummen kun består af en del, den som monteres udvendigt ?
Og skal svinghjulskåben stikke ud igennem transummen, så man montere bælgen direkte derpå ???
Og svinghjulskåben pakke tæt imod transummen med en stor O-ring ???
Hvor f..... monterer man så styrecylindren hvis volvo transummen ikke har en inderpart ??
Nu er jeg sgu forvirret.. eller mangler jeg en inderpart til transummen.. ??
prøv lige at kikke her på side 23
http://thestraycat.net/files/Volvo%20Penta%20Workshop%20Manual.pdf
Er der ikke en inderdel der skal på inde i båden ?
Hvor montere man den drivakselbælg ? selvfølgelig på drevet men hvad med den anden ende ? hvor er den flange ? er det direkte på svinghjulskåben ?
Jeg ved godt at det er en del spm. men jeg aner ikke en s... om volvo drev..
Nå ok jeg fandt dette billede, det ser ikke ud som om at der er en inderdel.
Bare for en ordens skyld så lige et spm. mere:rolleyes:
Hvad er den nederste slange til ? ikke den med den blå stribe til kølevand men den mindre der munder ud i søen.
http://www.bloodydecks.com/forums/attachments/boating-discussion/38142d1151373674-need-help-replacing-my-trim-tilt-cylinder-my-1990-volvo-penta-290dp-transom-plate-ram-pins.jpg
http://www.mattswebpage.com/image.php?im=http://www.mattswebpage.com/projects/pictures/DSC00121.JPG
Sakset fra iboats, og google translatet
"Den clamp ring, er, hvad der holder motoren til agterspejlets skjold. det er litterally en stor metalring, der går rundt om mellemliggende enhed og bolte gå igennem det, ind i den mellemliggende enhed, sandwitching, med hjælp af 2 store gummiringe, motoren til agterspejlet."
prøv denne
http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744030-44-18075.aspx
jeg mener at på den drev sidder akslen til drevet inde i båden så motoren skal ud for at skifte gimbal leje. man kan godt se hvor bælgen skal sidde på tegningen.
Ja på tegningen ser det ud som om at det er svinghjulskåben der når helt ud til drevet/bælgen.
http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/8022.jpg
har du et svar på den nederste slange der går ud igennem transum til frit vand +
Horizonblue
03-11-2009, 20:40
Den ekstra slange er til gearkablet.
Styregrejet skal boltes på transom'en lige over det store hul. Her er der en flade, med et par gevindhuller. Der findes en meget speciel cylinder, hvis du vil have servostyring, som boltes på her, evt skal du selv banke et beslag sammen, hvis du vil bruge en anden type cylinder.
Ok.
Jeg tror nu jeg er nød til at have servo eller hydraulisk styring.
der er ingen styrecylinder med, så måske er det billigere at sætte en hydraulisk styring på.
Kan transummen fåes i flere forskellige vinkler, for jeg synes den jeg har ligner noget til en negativ hæk.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.