Kompressionstest [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Kompressionstest


Miss Mancini
16-10-2009, 08:19
Jeg har købt en kompressionstester, så jeg kan måle Dollarprinsessens tilstand i motoren. Der er ikke olieforbrug, motoren trækker fint og ingen yderligere skavanker at spore.

Blot en interesse i at se, hvor slidt motoren er - 17 år rundede Dollarprinsessen i 2009 og indtil videre uden motorreparationer. Lidt spøjst at se lakken på alle bolte og møtrikker er som den dag i 1992, da hun blev søsat første gang.

Hvad med jer andre ? Har I lavet kompressionstest på motoren for nylig eller overvejer det ? Det kunne være interessant at se, hvem der har motoren med bedst kompression på...:):):)

I øvrigt kan nytdrev.dk levere kompressionstester til GM og Ford motorer. Tilbudspris, kr. 399,- incl. moms og levering.

KS1
16-10-2009, 10:12
Hvad er reglerne ved kompressionstest?

Skal kompression blot være ens på alle stempler, eller er der et minimum som man bør/skal opnå?

Miss Mancini
16-10-2009, 12:48
Acceptabelt vil være, hvis der er ca. 10% forskel på hver enkel cylinder.

KS1
16-10-2009, 13:21
men der er ikke et minimum, som man bør kunne måle sig frem til? man måler i bar ikk?

BrianL
16-10-2009, 13:31
men der er ikke et minimum, som man bør kunne måle sig frem til? man måler i bar ikk?

Minimumsværdien er opgivet i instruktionsbogen eller service manualen for den pågældende motor.

Norvik20"
16-10-2009, 16:34
Ingen kompressionstest nødvendig på min dieselmotor, 'testede' den forleden.
Efter en nat med nattefrost, og næsten en uge siden sidste start, startede jeg den uden at forvarme.
Den slog igang med det samme. :cool:

Mvh

Miss Mancini
16-10-2009, 17:14
Ingen kompressionstest nødvendig på min dieselmotor, 'testede' den forleden.
Efter en nat med nattefrost, og næsten en uge siden sidste start, startede jeg den uden at forvarme.
Den slog igang med det samme. :cool:

Mvh

Det var af ren nysgerrighed, at en kompressionstest kunne være interessant.

Kompressionstest med kold og varm motor, giver ofte stof til eftertanke....

Norvik20"
16-10-2009, 17:29
Det var af ren nysgerrighed, at en kompressionstest kunne være interessant.

Kompressionstest med kold og varm motor, giver ofte stof til eftertanke....

Jeps, jeg ved det godt.
Brugte bare lige lejligheden til lidt 'pral'. :D
Syntes det er godt gået, min golf som også er en diesel, skal helst forvarmes selv efter bare 12timer siden sidste start, og selv på en varm sommerdag.

Mvh

lynæs
16-10-2009, 17:39
Nu skal man jo lige huske på at, en dårlig test, kan gi' mange søvnløse nætter.

Miss Mancini
16-10-2009, 17:47
Nu skal man jo lige huske på at, en dårlig test, kan gi' mange søvnløse nætter.

Ja, det er rigtigt, men Gammel Dansk gør godt, som de siger i reklamerne...:):)

På med manometeret og lad os få nogle facts.....:):) nytdrev.dk har uden tvivl gode priser på renoveringssæt til motoren, hvis en motor er i behov for renoveringfjupeqopq

høvding
16-10-2009, 20:16
motor suzuki df70 4takt årgang 2004 4 cyl.
cyl 1 4bar
cyl 2 4bar
cyl 3 5bar
cyl 4 5bar.
manualen siger minimun 12 bar.

alle stemple ringe sad fast.

Anders kr
16-10-2009, 20:20
Hva lå din så på rolf?

Det skal sige at det manometer, man bruger også kan købes på mange auto værksteder har købt et til 79,- virker fint,

OM det måler rigtig eller ej er samligningen af cylinderne stadig gyldig,

Men hva ligger din på af tryk rolf, og jeg ville sige inden for 10PSI mere så begynder der at ske ting,-dlof--f

Albjerg
16-10-2009, 20:48
Et billede siger mere end mange ord - den "7. cylinder" er 4.eren taget om.

Miss Mancini
17-10-2009, 05:17
Hva lå din så på rolf?

Det skal sige at det manometer, man bruger også kan købes på mange auto værksteder har købt et til 79,- virker fint,

OM det måler rigtig eller ej er samligningen af cylinderne stadig gyldig,

Men hva ligger din på af tryk rolf, og jeg ville sige inden for 10PSI mere så begynder der at ske ting,-dlof--f

Så langt er jeg ikke nået endnu - inden vinterkonserveringen får jeg sikkert tid.

ChristianX
17-10-2009, 11:59
Så har jeg fået testet 2 af de ialt 5 påhængsmotore.
Nr. 1 Mariner 25hk 2 cyll. (koldtest) Øverste cyl = 110 psi. Nederste cyl = 110 psi.
(Varmtest) Øverste = 110psi. Nederste 110

Nr. 2 Johnson 5hk 1 cyl. (koldtest) 140psi. Varmtest 140psi

Jeg har brugt en Kompressionstester fra Biltema, som koster 169kr, ligner til forveksling lidt den Nytdrev har

lynæs
17-10-2009, 12:19
Og hvad kan man så uddrage af det ?

goffy
17-10-2009, 12:49
Og hvad kan man så uddrage af det ?

intet hvis ikke man har de rigtige data og ved hvad motorene skal have :D
og at den 2 cyl er lige meget/lidt slidt på cylinderne

Miss Mancini
17-10-2009, 13:11
Jeg har brugt en Kompressionstester fra Biltema, som koster 169kr, ligner til forveksling lidt den Nytdrev har

Vi har kompressionstester fra Performance Tool - den fra Biltema er sikkert mindst lige så god.

HB aarhus s
17-10-2009, 18:47
HUSK NU at Afmontere føde spændingen på jeres tændspole inden i tester da den ellers let kan brænde af.

Kim
17-10-2009, 19:02
HUSK NU at Afmontere føde spændingen på jeres tændspole inden i tester da den ellers let kan brænde af.

Ja man bør "kortslutte" direkte på starter under test
der er jo heller ikke nogen god grund til at skylde benzin ind ved testen :D

lynæs
17-10-2009, 22:32
Nu tror jeg at, Christians test blev udført på to-taktsmotorer, hvilket er en ganske anden sag.

Horizonblue
17-10-2009, 22:37
Volvo Penta 430 4,3 V6 årg 1992 testet inden sæsonen 2007. Det er selvfølgelig et par dage siden, men den har kørt ca 30 timer efterfølgende, så den er næppe slidt op siden da. Men jeg vil tage en test mere, for at se om der er sket noget.

Cyl 1: 12,1 bar
Cyl 2: 12 bar
Cyl 3: 13,1 bar
Cyl 4: 12,3
Cyl 5: 10,4 bar
Cyl 6: 13,2 bar

Cyl 5 haltede en smule, men den havde stået stille hele vinteren så det var jeg ikke videre bekymret for. Og den har kørt perfekt siden. Starter nemt, lyder ens, når man tørner den på starteren.

ChristianX
17-10-2009, 22:38
Nu tror jeg at, Christians test blev udført på to-taktsmotorer, hvilket er en ganske anden sag.

Korrekt, det er to-taktsmotore det er blevet udført på.

je__ns
18-10-2009, 19:57
Prøv evt. at komme lidt motorolie i cylinderene,og tørn et par gange inden testen, bliver resultatet væsentlig højere, indikere det slidte stempelringe.
Nok mest aktuelt på totaktere.