GPS Tracker til Bil, Båd, MC

transducermontage [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : transducermontage

Eagle
06-11-2009, 10:38
Hej Fender

Jeg har afmonteret den gamle transducer der sad indvendig i båden uden gennemboring. Den var sat fast med nogetvspartelmasse af en art.Nu har jeg så modtaget den nye og vil gerne montere den i det gamle hul. Hvordan gør man det?
Hvad med lufthuller, vandbrønde og alt det man læser? Jeg ville være slemt ked af det hvis jeg fik den limet fast og så den ikke virkede ;-)

goffy
06-11-2009, 11:20
min er bare monteret i en klat silikone. jeg sleb let med sandpapir og tørrede efter med sprit. Af med spidsen på silikone patronen og patronen holdes lodret og ca 1 cm afstand af bunden du trykker en klat ud. transduceren trykkes fast så den er næsten nede ved bunden så der kun er et par mm silikone mellem. jeg fik ingen luftbobler og loddet virker fint.

Peter508
06-11-2009, 11:54
Jeg har gjort det på samme måde som Goffy...

En ordentlig klat silikone, også presse transduceren ned i det...

Strøyer
06-11-2009, 14:10
Der kan også fåes færdige kit til indvendig montage, men princippet er det samme som Peter og Goffys monteringsmetode, så der kan spares en del der.

Lasse D
06-11-2009, 17:07
Min sidder også i silikone, den sidder dog lige i V´et og jeg tror der er luftbobler i glasfiberen.

Skibsbyggeren.
06-11-2009, 20:03
Hvis du vil være sikker på, at du undgår luftbobler i siliconen er fremgangsmåden følgende:
Skær en "skive" ud af en siliconepatron.
Placer "skiven" hvor du ønsker at at placere din transducer.
Tryk herefter din transducer fast i siliconen.
Placer evt. noget tungt på tranduceren, mens siliconen tørrer.

Norvik20"
06-11-2009, 23:50
Transducer, uden skroggennemføring?!?
Jaså...

Så lærte jeg osse noget i dag, og kan slappe af de resterende 23timer. lf-flg

Strøyer
07-11-2009, 08:56
Max dybde kan reduceres med op til 30% pga. den skal "skyde" igennem bunden,
Men mon ikke der stadig er rækkevidde nok til at nå bunden i de fleste Dk farvande.
Som rent eccolod er det jo ikke et problem, men hvad med en fishfinder ?

goffy
07-11-2009, 10:55
min transducer er godt nok monteret i en klat silikone og fungerer fint. men den bliver flyttet i vinterens løb. Jeg købte en garmin 520s i foråret, men da min båd lå jo i vandet sidste vinter kneb det lidt med monteringen. Min gamle transducer med Ø50mm hul, sidder stadig i bunden og den ny skal selvfølgelig flyttes i hullet. det er kun fordi hullet er der, for den virker fint i silikonen.

bhvvs
07-11-2009, 13:15
Er det en almindelig hæktransducer i monterer med silicone indvendigt i bådens bund, og kan fishfinder fungerer på den måde.

goffy
07-11-2009, 13:29
niks jeg bestilte navigatoren med transducer til montering gennem bunden.
min kammi har den type til hækmontering og den er også bare klistret fast indvendig i silikone og virker fint.

MartinN
07-11-2009, 14:52
Det er vigtigt at understrege at den indvendige montering ikke kan bruges hvis man f.eks. har sandwichbund. Bunden skal være helt massiv under transduceren. Det kan være en god ide at kontakte forhandleren og få anbefalet hvor transduceren kan placeres.

Man kan også montere transduceren i vacelineolie.
Man fuger et stykke pvc rør fast i bunden, fylder det med olie og monterert den deri og lukker det hele med et låg. Det virker fint og transduceren kan nemt afmonteres hvis det skulle blive nødvendigt.

Hvis man vil teste mulige placeringer kan man fylde vacelineolie i en pose, og så sænke transduceren ned i. Så kan man flytte rund med posen indtil man finder det rigtige sted.