Renovering af Motorrum. [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Renovering af Motorrum.


Strøyer
08-11-2009, 08:46
Så er jeg i gang med et projekt igen.
jeg skal have maskinen ud, ordne motorrum, og skifte fra Alpha One til Volvo Dp290A.
Skal lige til en fødselsdag, Men håber at jeg får maskinen ud i dag.
jeg skal nok få taget nogle billeder undervejs.
Hvad bruger i til at nedskalerer fotos til de Max. 1 MB. ??

Miss Mancini
08-11-2009, 09:00
Hvad bruger i til at nedskalerer fotos til de Max. 1 MB. ??

Irfanview - det kan downloades gratis på internettet.

Lars T
08-11-2009, 09:46
Faststone resizer..
Nok det nememste af alle programmer
http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

Strøyer
08-11-2009, 12:21
Faststone resizer..
Nok det nememste af alle programmer
http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

Tak.
Nemmeste, det er lige noget for mig.:D

Kan den overføre de rezisede til en anden mappe og gemme de originale fotos i oprindelig størrelse ?

Lars T
08-11-2009, 15:17
Tak.
Nemmeste, det er lige noget for mig.:D

Kan den overføre de rezisede til en anden mappe og gemme de originale fotos i oprindelig størrelse ?

Det er præcist det den gør
Jeg har oprettet en "resized" mappe på skrivebordet hvor den altid flytte de resized billeder hen, så ved jeg hvor mine resized bilelder og og hvor de originale er - nemlig på deres oprindelig sted :)

nicolajjetrider
08-11-2009, 15:35
Jan: glæder mig til at følge projektet. har os tænkt på om jeg skal prøve at rykke maskinen ud af min i år:) så jeg kan få ordnet alt ledningsnet osv.

Men hvorfor skifter du drev? hvad fejler dit alpha? Hvilen Gen har du 1? 2?

Strøyer
08-11-2009, 15:41
Jan: glæder mig til at følge projektet. har os tænkt på om jeg skal prøve at rykke maskinen ud af min i år:) så jeg kan få ordnet alt ledningsnet osv.

Men hvorfor skifter du drev? hvad fejler dit alpha? Hvilen Gen har du 1? 2?

Der var noget slør og utæthed i den gamle transum, drevet fejler intet.
Og så fik jeg et godt tilbud på en byttehandel med det Volvo DP drev,
det skulle jo være det helt rigtige til en båd som min.

nicolajjetrider
08-11-2009, 16:08
Lækkert! Er spændt på at se hvordan du kreiler det på min century;)

Strøyer
08-11-2009, 17:16
Hvad maskine vil du gerne have i ?

Hammerhead. GM 6.5L V8 300Hp diesel engine.
http://img.nauticexpo.com/images_ne/press/press-g/marinediesel-sweden-has-developed-the-first-true-direct-replacement-diesel-P7994.jpg

Eller Volvo Penta D4-260 Hp marine diesel engine.
https://www.frenchmarine.com/images/products/D4_inboard_high.jpg

fjupeqopqfjupeqopqfjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq

nicolajjetrider
08-11-2009, 17:24
Gm'ern med 300:D

Lars T
08-11-2009, 19:09
Jeg er ligeglad hvilken motor der er i, bare der er 2 :)

Strøyer
08-11-2009, 19:17
Øhhh... Sorry Der er sgu kun plads til 1:(

Skibsbyggeren.
08-11-2009, 19:20
Jeg er ligeglad hvilken motor der er i, bare der er 2 :)

Hva´med 2 stk. Vire 7? :rolleyes:

goffy
08-11-2009, 20:07
Hva´med 2 stk. Vire 7? :rolleyes:

skal det være helt vild så findes de også i 12 hk fjupeqopq

Lars T
08-11-2009, 20:13
:(:(:(:D

Strøyer
08-11-2009, 20:16
Ja Ja det er sgu godt med jer.fjupeqopqfjupeqopq
Jeg nåede desværre ikke ud i hallen i dag, så medmindre den vittige skibsbygger har flået den sorte klump ud af mit motorrum så ligger den der nok endnu.:D

http://www.fenderen.dk/gallery/files/1/0/motor_1.jpg

Strøyer
09-11-2009, 10:49
Jeg skal have noget maling.
gerne i bøtter så jeg bruger min egen malepistol på luft.
Men jeg kan kun finde det på spraydåser,
Jeg skal have den lyse Blågrå Volvo drevfarve og Mercruiser Phantom black, er der nogle der er stødt på det i 3/4L eller 1L bøtter ?
Og noget grunder til alu til drevet.

Skibsbyggeren.
10-11-2009, 19:21
Hej Jan,
jeg er bange for at du har ret - den sorte/rustrøde ligger der endnu!:grin:

Strøyer
10-11-2009, 21:03
Hej Jan,
jeg er bange for at du har ret - den sorte/rustrøde ligger der endnu!:grin:

Det hedder PATINA.....
Den er jo ældre end ChristianX -dlof--f
Så har jeg forøvrigt investeret i Ferskvandskøling i dag (halv), fortalte jo konen om den bedre brændstoføkonomi. og så falder hun altid for et godt tilbud til optimeringskontoen. så må jeg jo se når jeg får den skilt ad om manifolder og knæ er i ordentlig stand, ellers må jeg jo have et sæt ved Nytdrev.dk
Det er jo en helt anden konto (vedligehold)-dlof--f-dlof--f
Og lige et motorstativ fra biltema, det kan tage 450kg.
og en malepistol. (værkstedskonto):D
http://www.biltema.dk/Archive/Product_images/15/Large/15-370_l.jpg
http://www.biltema.dk/Archive/Product_images/15/Large/15-454_l.jpg

goffy
10-11-2009, 22:36
Så har jeg forøvrigt investeret i Ferskvandskøling i dag (halv), fortalte jo konen om den bedre brændstoføkonomi. og så falder hun altid for et godt tilbud til optimeringskontoen

Rart at se det ikke kun er mig der bruger den slags kneb fjupeqopq

Campion 165(seb)
11-11-2009, 07:27
Hmm, jeg brugte det samme 'kneb' overfor min kone mht brænstoføkonomien osv. ang chip-tuning i Audi'en...? :D:D

- det faldt hun ikke for....

Strøyer
11-11-2009, 07:46
Jeg har hørt at chiptuning hjælper imod kørersyge hos børn...-dlof--f

nicolajjetrider
11-11-2009, 09:37
ikke at det betød så meget, men min kæreste ku ikke se jeg sku ha surf udstyr igen da jeg jeg havde 2 cykler - Jetski og speedbåd. Men måtte jo fortælle hende at det vigtigt at trøste købe i disse tider:) Hun fik en Ipod og jeg fik surfudstyr:D

Trøstekøbe går ALTID:)

goffy
11-11-2009, 09:40
ikke at det betød så meget, men min kæreste ku ikke se jeg sku ha surf udstyr igen da jeg jeg havde 2 cykler - jetski og speedbåd. Men måtte jo fortælle hende at det vigtigt at trøste købe i disse tider:) hun fik en ipod og jeg fik surfudstyr:d

trøstekøbe går altid:)

det kan satme blive dyrt hvis konen får den ide :grin:

Strøyer
11-11-2009, 10:25
Sidst jeg brugte det trick, købte jeg en excentersliber til konen, så var det meget nemmere for hende at slibe bunden..sssurr

Nå men jeg fandt lige to 3/4L maskinemalje i gemmerne som med det rigtige blandingsforhold har nøjagtig samme farve som volvos gamle DP drev:D
Så nu må jeg lige lure efter en god alugrunder.

Lars T
11-11-2009, 17:05
ikke at det betød så meget, men min kæreste ku ikke se jeg sku ha surf udstyr igen da jeg jeg havde 2 cykler - Jetski og speedbåd. Men måtte jo fortælle hende at det vigtigt at trøste købe i disse tider:) Hun fik en Ipod og jeg fik surfudstyr:D

Trøstekøbe går ALTID:)

I har helt sikkert ikke fællesøkonomi endnnu ;) Det trick du beskriver er den direkte vej til økonomisk ruin ;)

Skibsbyggeren.
12-11-2009, 19:31
Så har jeg forøvrigt investeret i Ferskvandskøling i dag (halv), fortalte jo konen om den bedre brændstoføkonomi. og så falder hun altid for et godt tilbud til optimeringskontoen

Nu forholder det sig jo sådan, at Tina ikke er helt tabt bag en vogn. Så mon ikke at hun lige tjekker dit fine flowmeter af til foråret?:rolleyes:

Strøyer
12-11-2009, 19:35
Så har jeg forøvrigt investeret i Ferskvandskøling i dag (halv), fortalte jo konen om den bedre brændstoføkonomi. og så falder hun altid for et godt tilbud til optimeringskontoen

Nu forholder det sig jo sådan, at Tina ikke er helt tabt bag en vogn. Så mon ikke at hun lige tjekker dit fine flowmeter af til foråret?:rolleyes:

Der kan jo gå en sikring:rolleyes:

Lars T
12-11-2009, 19:57
[B]mon ikke at hun lige tjekker dit fine flowmeter af til foråret?:rolleyes:

Er det et anden ord for ens lønkonto??:cry::cry::cry:

Strøyer
15-11-2009, 21:03
Så er kværnen sgu ude.
Manifolderne og knæene havde set bedre tider, så en renovering af toppene kommer jeg ikke udenom.
Jeg henter maskinen hjem i morgen og begynder så at skille den helt ad så jeg kan se hvad stand blokken er i, hvis den er ok så kommer der også nye lejer og stempelringe i.
Jeg har talt med www.Nytdrev.dk om stumper, hvis de ikke er på hylden så skaffes de.
Men indtil videre så lyder listen på.
Manifolder.
Knæ.
Pakningssæt.
Plejllejer.
Hovedlejer.
Stempelringe.
Der kommer sikkert mere..

På vej ud.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20322_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20324_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20325_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20326_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20327_l.jpg
Det tomme motorrum.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20328_l.jpg

goffy
15-11-2009, 21:07
det ser ud som om at dine manifold har været meget varme !! :D

Strøyer
15-11-2009, 21:11
det ser ud som om at dine manifold har været meget varme !! :D

Det har de også.
Jeg tabte jo remhjulet på søvandspumpen i år.sssurr
Så nu er der en ny på fra nytdrev, Helt i rødgods (tror jeg det hedder):rolleyes:
Den kan ses på det tredie foto.
I dag da vi (skibsbyggeren) ville starte lortet sad den sgu fast, men vi fik den da løs så er det også bare endnu mere spændende at få toppene af.

goffy
15-11-2009, 21:26
ØV træls så har du nok at få vinteren til at gå med. Jeg mistede også et bælte i år, men min pumpe er heldigvis trukket direkte på krumtappen.
cirkulationspumpen i motoren bliver drevet af remmen så temperaturen steg kun langsom og manifolden fik stadig masser af vand. :D

Lars T
16-11-2009, 11:09
Fantastiske billeder..!

Havde en brugt 7.4'er ikke været en bedre investering?
http://www.boatshop24.com/web/en/suchen/e/index.htm?showid=2179307&MODEL=454&SEATCH_POWERKW=0&SORTORDER=1&totalcount=10

Miss Mancini
16-11-2009, 11:49
Fantastiske billeder..!

Havde en brugt 7.4'er ikke været en bedre investering?
http://www.boatshop24.com/web/en/suchen/e/index.htm?showid=2179307&MODEL=454&SEATCH_POWERKW=0&SORTORDER=1&totalcount=10

Jeg tror desværre for Strøyer, at en motorudskiftning er nært forestående !

Den gamle motor har set bedre tider - gad vide hvor vidt fremskredet tæringsprocesserne er i kølesystemet ?

Strøyer
16-11-2009, 19:03
Fantastiske billeder..!


Ja ik.
Jeg kan desværre ikke uploade her til fenderen, så derfor den omvej.

Med hensyn til kværnen, så håber jeg at det kan betale sig at renovere den med nye ringe og lejer, måske kun topperne.
Og så håbe at der kommer en herlig diesel til salg i nærmeste fremtid.

Benziner..
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63138402

Albjerg
17-11-2009, 06:50
Her er der da lidt diesel:

http://www.blocket.se/dalarna/Hammerhead_Diesel_24539032.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/FNM_Marine_Diesel_motor_HPE_250_hk_23696535.htm?ca =20&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Marinediesel_200hp_V8_diesel__0_drifttimmar_207061 84.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_penta_tamd73wj_helt_ny_oanvand_430hk_2384010 2.htm?ca=20&w=3

Især den sidste kunne da være spændende at smide i :rolleyes:

Strøyer
17-11-2009, 06:56
Her er der da lidt diesel:

http://www.blocket.se/dalarna/Hammerhead_Diesel_24539032.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/FNM_Marine_Diesel_motor_HPE_250_hk_23696535.htm?ca =20&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Marinediesel_200hp_V8_diesel__0_drifttimmar_207061 84.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_penta_tamd73wj_helt_ny_oanvand_430hk_2384010 2.htm?ca=20&w=3

Især den sidste kunne da være spændende at smide i :rolleyes:

Den hammerhead er sgu for fed. V8 lyd fra 300 diesel HK.:D

Mon ikke den sidste volvo vejer en 3-400Kg. for meget:(

Jeg tror også at en række sekser er for lang til mit motorrum.

Miss Mancini
17-11-2009, 07:07
Ja ik.
Jeg kan desværre ikke uploade her til fenderen, så derfor den omvej.

Med hensyn til kværnen, så håber jeg at det kan betale sig at renovere den med nye ringe og lejer, måske kun topperne.
Og så håbe at der kommer en herlig diesel til salg i nærmeste fremtid.

Jeg har 2 stk. brugte Mercruiser 7.4 liter V8 i god stand til salg - begge kan leveres med ferskvandskøling.

Begge motorer er komplette og klar til montering. Pris omkring 25000,- pr. stk.

De kan høres i gang - kompressionstest af motorerne inden køb er muligt.

Strøyer
17-11-2009, 07:13
Er en big block meget større end en small block på de udvendige mål ?
passer svinghulskåben fra en small block ?
min maskine skulle lirkes ud med et skohorn, men der var også stadig kåbe og servopumpe på.

Strøyer
17-11-2009, 08:12
Denne er fin.
Pris 34200 Dkr.
Mercruiser mag mpi -03 300hk.
Säljes med block från -06.
Motor är körd ca 150 timmar.
Helt nya avgaslimpor,raisers,
knän, motorfästen.
Mycket fin motor.
Säljes pga felköp.
Billigare vid snabb och smidig affär
http://195.149.144.149/images/99/9901194321.jpg

Der er en del..
http://www.blocket.se/stockholm/Mercruiser_5_7_350_MAG_MPI_23557712.htm?ca=20&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mercruiser_5_7_23919142.htm?ca=20&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Mercruiser_350_mpi_24018832.htm?ca=20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_penta_5_7_gsi_24637465.htm?ca=20&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Penta_24071728.htm?ca=20&w=3

Strøyer
17-11-2009, 08:29
Hvor gammel mon den er ?
Jeg synes ikke jeg har set den model før.
http://195.149.144.149/images/25/2546314728.jpg

Horizonblue
17-11-2009, 10:48
Er en big block meget større end en small block på de udvendige mål ?
passer svinghulskåben fra en small block ?
min maskine skulle lirkes ud med et skohorn, men der var også stadig kåbe og servopumpe på.

Svinghjulskåben passer på både small og bigblock, de har samme bolt-mønster på flangen. Jeg ved ikke lige om koblingen passer.

Bigblock'en er noget større på alle leder, jeg har ikke lige målene her og nu, men når man lige ser den med manifolde osv, ligner den kubikmeter støbe-jern.

Miss Mancini
17-11-2009, 11:07
Der er lavet flere forskellige koblinger til Mercruiser BB og SB motorer herunder:

1) "Used on all older Chevy engines with 2 piece rear main seal"
Part No. 76850A2

2) "V6 & V8 engines with 14" flywheel"
Part No. 18643A7

3) "Used when a new replacement V6 or V8 Chevy with one piece rear main seal is use to replace an older 2 piece".
Part No. 14505A2

4) "Engines with BRAVO sterndrive 5.7 - 7.4 - 7.4 MAGNUM - 8.2 litre"
Part No. 861523A9, 18311A17 and 861523A18

Teksten er taget fra mine journaler. Oplyste Part No. er originale Mercruiser reservedele.

Lars T
17-11-2009, 20:00
Hvor gammel mon den er ?
Jeg synes ikke jeg har set den model før.
http://195.149.144.149/images/25/2546314728.jpg
Jeg mener den er fra omkring 2000

Strøyer
17-11-2009, 22:15
Denne er fin.
Pris 34200 Dkr.
Mercruiser mag mpi -03 300hk.
Säljes med block från -06.
Motor är körd ca 150 timmar.
Helt nya avgaslimpor,raisers,
knän, motorfästen.
Mycket fin motor.
Säljes pga felköp.
Billigare vid snabb och smidig affär
http://195.149.144.149/images/99/9901194321.jpg


Har lige sendt ham en mail.
Råb endelig højt hvis i ser en brugt 5,7 mpi til salg et sted.
Den gamle er nu skilt ad:(
Der er bla, knækket et stempelskørt der har været vand i den, det kan ses på toppen af stemplerne og på topstykkerne.
Så det betyder jo nok at den er død.
Hvis der er nogle der mangler stumper så er jeg leveringsdygtig, bla starter ny generator, ny søvandspumpe, servopumpe, topstykker osv..:D

Campion 165(seb)
18-11-2009, 07:11
Jeg ligger inde med et par brugte åre - det skulle efter sigende være billigere?? :D:D:D

Strøyer
18-11-2009, 07:14
Hvis det ikke er alu eller kevlar har det desværre ikke min interesse......:D

Campion 165(seb)
18-11-2009, 07:16
Jeg tænkte du kunne montere dem lodret, og spænde et par lagner på??
- billigere mast finder du ikke... HA! ;)

Strøyer
18-11-2009, 07:19
Nåe. ja du har jo ingen båd at montere dem på...;-)

HA!:D

Albjerg
18-11-2009, 07:27
Nåe. ja du har jo ingen båd at montere dem på...;-)

HA!:D

Uha, han er rap i replikken fjupeqopq

Miss Mancini
18-11-2009, 07:40
Har lige sendt ham en mail.
Råb endelig højt hvis i ser en brugt 5,7 mpi til salg et sted.
Den gamle er nu skilt ad:(
Der er bla, knækket et stempelskørt der har været vand i den, det kan ses på toppen af stemplerne og på topstykkerne.
Så det betyder jo nok at den er død.
Hvis der er nogle der mangler stumper så er jeg leveringsdygtig, bla starter ny generator, ny søvandspumpe, servopumpe, topstykker osv..:D

Der må stikke noget under den motor.

Blokken er fra 2006, manifolder, afgangsknæ, mellemstykker er nye og motoren har iflg. sælger kun sejlet 150 timer !

Hvis blokken er udskiftet, kunne det skyldes, at den har været frostsprængt.

Manifolder, afgangsknæ og mellemstykker har jeg aldrig oplevet defekte efter
3 års brug selv ved sejlads i saltvand.

Campion 165(seb)
18-11-2009, 07:44
Nåe. ja du har jo ingen båd at montere dem på...;-)

HA!:D

Touché.. :D

Bortset fra det, det var vel ikke grunden til du pillede den ud - altså vidste du den var i stykker inden??

Strøyer
18-11-2009, 07:44
Jeg venter på et svar fra sælger, så må jeg se hvad hans historie er.
Jeg har spurgt om vi kan lave en opstart og en komp. test.
For det er sgu en fin maskine

Strøyer
18-11-2009, 07:52
Den kunne ikke starte, men jeg troede bare det var en bagatel.
Den gik fint indtil da, og helt uden mislyde.
Men det er nok sket sidst på sæsonen eller da den var ved at synke.
Jeg tog den ud for at male den og renovere motorrummet og skifte til VP290DP.
men nu har jeg da tid til at ordne motorrum og skifte drev..

Miss Mancini
18-11-2009, 08:03
Jeg venter på et svar fra sælger, så må jeg se hvad hans historie er.
Jeg har spurgt om vi kan lave en opstart og en komp. test.
For det er sgu en fin maskine

Se dig ikke blind på den maskine. Der er mange andre alternativer f.eks. fabriksnyt.

Strøyer
18-11-2009, 08:08
Se dig ikke blind på den maskine. Der er mange andre alternativer f.eks. fabriksnyt.
Ja jeg har luret lidt på dine nye maskiner, specielt den 5.7 liters V8 350 HK MPI den er sgu lækker.fjupeqopq
Mon ikke de kommer på tilbud en dag...:D
Så skal jeg nok sejle med en NYTDREV.DK streamer..:rolleyes:
men båden skal jo også kunne bære det økonomisk.
Jeg regner dog ikke med at skulle skifte båd efter at der er kommet styr på motor og drev.

Miss Mancini
18-11-2009, 08:18
Ja jeg har luret lidt på dine nye maskiner, specielt den 5.7 liters V8 350 HK MPI den er sgu lækker.fjupeqopq
Mon ikke de kommer på tilbud en dag...:D
Så skal jeg nok sejle med en NYTDREV.DK streamer..:rolleyes:
men båden skal jo også kunne bære det økonomisk.
Jeg regner dog ikke med at skulle skifte båd efter at der er kommet styr på motor og drev.

Prisen kan blive skarpere, hvis der benyttes søfragt - den tilbudte pris til dig er med luftfragt.

nytdrev.dk streamer - det burde udløse rabat. Jeg taler med chefen...:):)

Strøyer
18-11-2009, 08:23
Jeg taler med chefen...:):)

Hvorfor vil du blande hende ind i det ?
fjupeqopq
:D

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20361_l.jpg

goffy
18-11-2009, 08:28
Ja jeg har luret lidt på dine nye maskiner, specielt den 5.7 liters V8 350 HK MPI den er sgu lækker.fjupeqopq
Mon ikke de kommer på tilbud en dag...:D
Så skal jeg nok sejle med en NYTDREV.DK streamer..:rolleyes:
men båden skal jo også kunne bære det økonomisk.
Jeg regner dog ikke med at skulle skifte båd efter at der er kommet styr på motor og drev.
Det med økonomien skal du ikke regne for meget på for så går der bare ged i det :D
min gamle finmar som måske kan sælges for max 150.000 ofrede jeg en ny maskine på alligevel, dog efter nogle lange overvvejelser for båden bliver jo ikke 60.000 mere værd fordi jeg ofrede det på maskinen.
jeg ville have en maskine jeg kunne stole på
jeg har ingen planer om at båden skal sælges inden for de næste 5-7 år
det koster at sejle uanset hvordan man vender og drejer det.

Strøyer
18-11-2009, 08:37
Hvad vil i skyde på min vil være værd med en ny MPI maskine og volvo duoprop og en ny kalesche ?

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2643&ipc=20274

Miss Mancini
18-11-2009, 08:42
Hvorfor vil du blande hende ind i det ?
fjupeqopq
:D

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20361_l.jpg

Det ser godt ud...:):)

goffy
18-11-2009, 08:57
det er sgu svært at sætte en pris på båden da jeg ikke kender den og ved lidt om hvad prisleje den ligger i. Lidt søgning på nettet må give en fingerpeg om hvad de handles for.
da jeg skiftede maskine ville jeg helst have diesel, men prisen for ca 150 hk på diesel var 130.000 og jeg fik 135 hk på benzin for 60.000.
så er der råd til at købe en ny maskine efter 10 år hvis det er det der skal til.

Lars T
18-11-2009, 10:25
Jeg vil skyde på et sted mellem 150.000 og 200.000,-
Er du sikker på at 5'7eren ikke er for lille effektmæssigt.? Båden vejer vel ind omkring de 4 tons fuldlastet?
Ville en 454 ikke være mere optimal specielt med DP-drevet.?

Strøyer
18-11-2009, 10:34
Jo jeg tror at de 270 hk er i underkanten.
Men jeg skal passe på vægtmæssigt da båden er smal (2,50M.)
Men ingen tvivl om at 7,4 mpi ville gøre det bedre og sikkert ikke bruge mere benz. da den ikke er så belastet.

Strøyer
18-11-2009, 10:40
Godtnok ikke MPI. 33000.-Dkr
http://www.blocket.se/stockholm/Cheva_Mercruiser_454_motor_ca__400_HK_24613321.htm ?ca=11&w=3
http://195.149.144.149/images/59/5933423496.jpg

BrianL
18-11-2009, 10:45
Jo jeg tror at de 270 hk er i underkanten.
Men jeg skal passe på vægtmæssigt da båden er smal (2,50M.)
Men ingen tvivl om at 7,4 mpi ville gøre det bedre og sikkert ikke bruge mere benz. da den ikke er så belastet.

Mon ikke det går med en 300HK 5,7 liters MPI ? Dueprop hjælper på at plane op.

Et godt alternativ kunne være en 6,2 liters med 320 HK.

Jeg tror at en 7,4 liters bruger mere benzin end den nye 300/320 - 5,7/6,2 liters modeller baseret på cruiser folks erfaringer som jeg har snakket med.

Hvordan gik det med de 270 HK ?

BrianL
18-11-2009, 10:47
Godtnok ikke MPI. 33000.-Dkr
http://www.blocket.se/stockholm/Cheva_Mercruiser_454_motor_ca__400_HK_24613321.htm ?ca=11&w=3
http://195.149.144.149/images/59/5933423496.jpg

Det tror jeg er en ægte benzinsluger :)

Jeg ville gå efter en MPI model.

Strøyer
18-11-2009, 10:48
Jeg har 2 stk. brugte Mercruiser 7.4 liter V8 i god stand til salg Pris omkring 25000,- pr. stk.


Er der mere at fortælle om den bedste af de to ?
Hvad er deres historie ?

Kan den leveres med Volvo manifolder ?

Strøyer
18-11-2009, 10:51
Det tror jeg er en ægte benzinsluger :)

Jeg ville gå efter en MPI model.

Med den gamle maskine brugte jeg 3L. pr. sømil ved 6 knob og ved 20 knob. toppede ved 30 knob.
det tror jeg også en mindre belastet 7,4 kan gøre, Men ja rigtigt MPI. ville være bedst men de er også noget dyrer.

Båden vejer 3200 med benz. og ellers tom.

Lars T
18-11-2009, 10:54
Det tror jeg er en ægte benzinsluger :)

Jeg ville gå efter en MPI model.
Helt enig - jeg ville holde mig fra Kaburatormodellerne..

Horizonblue
18-11-2009, 10:54
Ja ik.
Jeg kan desværre ikke uploade her til fenderen, så derfor den omvej.

Med hensyn til kværnen, så håber jeg at det kan betale sig at renovere den med nye ringe og lejer, måske kun topperne.
Og så håbe at der kommer en herlig diesel til salg i nærmeste fremtid.

Benziner..
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63138402

Diesel.....

Jamen jeg har da en dejlig VW LT 6 cyl dieselmotor (75hk)til at ligge på "lageret", den kan du få billigt. Båden bliver sikkert ikke nogen raket, men den kommer til at gå billigt :-)

Strøyer
18-11-2009, 10:57
Diesel.....

Jamen jeg har da en dejlig VW LT 6 cyl dieselmotor (75hk)til at ligge på "lageret", den kan du få billigt. Båden bliver sikkert ikke nogen raket, men den kommer til at gå billigt :-)

Så bliver det sgu nok en 12hk. Vire:D

Strøyer
18-11-2009, 11:00
kan dette sæt monteres på en af de 7,4 rolf har til salg ?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63266968

Lars T
18-11-2009, 11:10
Du bør kunne finde 454 MPI til omkring 35-45k.

Strøyer
18-11-2009, 11:14
Du bør kunne finde 454 MPI til omkring 35-45k.

Er den ikke med karburator ?

Lars T
18-11-2009, 11:20
Er den ikke med karburator ?

Nej den var en MPI men med gearkasse til fast aksel. Så jeg pillede hurtigt linket af ;)
Men jeg mener stadig at du bør kunne finde en 454/7.4 mpi fra 2000-2002 til omkring de 40-50k.

Strøyer
18-11-2009, 11:37
Ok
Jeg er blevet tilbudt en år 1989 Volvo 5,7L. 275 hk komplet med original ferskvandskøling.
Komp. 10bar på alle cyl.
Passer lige ned i mit motorrum og på mit volvo bullhorn.

Den passer lige til tegnebogen.
Den tror jeg jeg hopper på.

nicolajjetrider
18-11-2009, 15:33
Strøyer, Hvad er der galt med din 5.7er? Jeg syntes jeg har kigget hele indlægget igennem uden at finde ud af hvad der er galt med den?

Strøyer
18-11-2009, 16:21
Strøyer, Hvad er der galt med din 5.7er? Jeg syntes jeg har kigget hele indlægget igennem uden at finde ud af hvad der er galt med den?

Jeg sagde "nu starter du fandeme, ellers får du en lang alderdom ved en knægt i det sydfynske øhav"

Så gik den ned med et psykisk knæk, på et stempelskørt.fjupeqopq

Der er bla, knækket et stempelskørt der har været vand i den, det kan ses på toppen af stemplerne og på topstykkerne.
Så det betyder jo nok at den er død.

nicolajjetrider
18-11-2009, 16:29
hahaha:) du sjov;)

Mig gerne ha den:)

Strøyer
18-11-2009, 16:58
Her er lidt pics.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20362_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20363_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20364_l.jpg


Det knækkede stempelskørt.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20365_l.jpg

Albjerg
18-11-2009, 17:23
Auch, hvorfor er der så meget rust dernede?? Har den manglet olie eller smøring? Spørger fordi jeg ikke ved hvordan der bør se ud......

Strøyer
18-11-2009, 17:29
Auch, hvorfor er der så meget rust dernede?? Har den manglet olie eller smøring? Spørger fordi jeg ikke ved hvordan der bør se ud......

Aner det ikke.
Sikkert tæret manifolde og knæ, men rust i krumtapshuset har jeg heller ikke set før.
Måske den alligevel fik vand da den var ved at synke.

Kim
18-11-2009, 19:32
Godtnok ikke MPI. 33000.-Dkr
http://www.blocket.se/stockholm/Cheva_Mercruiser_454_motor_ca__400_HK_24613321.htm ?ca=11&w=3
http://195.149.144.149/images/59/5933423496.jpg

Brian har ret,har selv prøvet Edelbrock Performence insug och ny förgasare det virker men koste især når der sejles "langsomt"

nicolajjetrider
18-11-2009, 19:36
Jeg har lige været i tyskland og hente båd:)

Kan tilbyde dig følgene motor:

1996 5.0 V8 - Carb 3200 Euro ( GOD STAND )

5.8 OMC - 3000 Euro

6.2Liter 140 DIESEL HUMMER ( til volvo drev ) 2800 Euro.

Lars T
18-11-2009, 19:40
5.8 OMC - 3000 Euro

Har du spist søm knægt.!!! jeg fornemmer at dieselosen har steget dig til hovedet ;)

Jeg fornemmer allerede din plan hvis du får fingre i Strøyers 350... Den skal jo bare have en banan eller en hel klase så er den så god som ny ;)

Strøyer
18-11-2009, 19:46
Jeg har lige været i tyskland og hente båd:)



6.2Liter 140 DIESEL HUMMER ( til volvo drev ) 2800 Euro.

Er det 140 Suge HK. ?

Strøyer
18-11-2009, 19:50
Har du spist søm knægt.!!!
Jeg fornemmer allerede din plan hvis du får fingre i Strøyers 350... Den skal jo bare have en banan eller en hel klase så er den så god som ny ;)

Bare du ikke giver den rustløsner, så forsvinder den sgu nok.

Men der er da basis for et rigtigt drengerøvsbord a la Topgear.
http://blog.makezine.com/v8coffeetable.jpg

eller disse.
http://blog.makezine.com/v8table.jpg

http://oldholden.com/ohfiles/images/P1100118.preview.JPG

nicolajjetrider
18-11-2009, 20:02
hvad skal jeg give for din Jan? sådan helt seriøst.

6.2ern er suge diesel 140hk lige fra en Hummer, går rigtig godt.

Lars, den er sku rigtig fin:) det sku ikke dyrt da:)

5.0ern er os yders fin.

Har iøvrigt et drengerøvs bord;) det er en Porsche 944 blok med flækketcylinder:)

Strøyer
18-11-2009, 20:10
hvad skal jeg give for din Jan? sådan helt seriøst.



Hvad vil du gi ?

Der er en del nye dele.
Starter ny og en brugt. ny søvandspumpe, en ny generator, Varmeveksler til fuld system.
- Servopumpe, svinghjulskåbe, strømfordeler og tændspole.

http://www.geekalerts.com/u/chevy-v8-grill.jpg

nicolajjetrider
18-11-2009, 20:18
smid mig en pris du gamle:)

har lige købt en fletcher arrowsprint med trailer og det hele; måske det noget for dig:)

Strøyer
18-11-2009, 20:26
Men jeg kan fortælle dig hvad det ryger i den blå til.

Topstykker 500.- stk.
søvandspumpe næsten ny 2000.- 3 timer
generator næsten ny 800.- 3 timer
Ny starter 1000.-
Brugt starter 500.-
ferskvandskøling 3500.-
Indsugningsmanifold med quadrojet karburator (4 portet) 1500.-

Så er der det løse som krumtap, knast, vandpumpe, svinghjul, plejlstænger, oliepumpe, bundkar og motorophæng.

Ret mig lige hvis der er noget der er helt tåbeligt.

Strøyer
18-11-2009, 21:57
Har iøvrigt et drengerøvs bord;) det er en Porsche 944 blok med flækketcylinder:)

Må vi se ?

Campion 165(seb)
19-11-2009, 07:34
Jeg vil hellere se den Fletcher??
Nico - Har du forøvrigt forstand på sådan en Fletcher??

Albjerg
20-11-2009, 09:20
Her er en 5.7'er med ferskvandskøling og hydraulisk styring..
http://cgi.ebay.de/eco-fiber-Boot-Sportboot-Mercruiser-V8-hydr-Lenkung_W0QQitemZ130345167846QQcmdZViewItemQQptZMo torboote?hash=item1e592d6be6
Resten af båden kan du altid sælge videre...??..

Strøyer
20-11-2009, 09:24
Så tror jeg sgu at det er min kone der bliver pigesur:D:D:D
Hvis jeg lige laver den mellemhandel:D

Albjerg
20-11-2009, 10:34
Så tror jeg sgu at det er min kone der bliver pigesur:D:D:D
Hvis jeg lige laver den mellemhandel:D

Der er jo ikke meget forskel i prisen om du køber en brugt motor eller du køber den hele båd (5000 € ~ 37.500 kr.)....

Strøyer
22-11-2009, 21:39
:DOk
Jeg er blevet tilbudt en år 1989 Volvo 5,7L. 275 hk komplet med original ferskvandskøling.
Komp. 10bar på alle cyl.
Passer lige ned i mit motorrum og på mit volvo bullhorn.

Den passer lige til tegnebogen.
Den tror jeg jeg hopper på.

Så er der handlet, og monsteret står ude i garagen, parat til at forskyde naboens søvnmønsterfjupeqopq

Tak for handlen, Horizonblue.
Jeg kan se du er kommet hjem igen, efter et besøg her og for at aflevere de startkabler jeg havde glemt.
Nu har du også set et rustent krumtapshus....
Konen spurgte om hvordan man kan få 2 timer til at gå med at tale om både og motorer, Jeg tror sgu vi kunne få mere tid til at gå med det.:D
Det er ikke motorens rigtige skjold, det er en 5,7L
http://img210.imageshack.us/img210/5707/hpim1021.jpg
http://img210.imageshack.us/img210/7338/hpim1020.jpg
http://img210.imageshack.us/img210/7494/hpim0993c.jpg

Horizonblue
22-11-2009, 22:23
:D

Så er der handlet, og monsteret står ude i garagen, parat til at forskyde naboens søvnmønsterfjupeqopq

Tak for handlen, Horizonblue.
Jeg kan se du er kommet hjem igen, efter et besøg her og for at aflevere de startkabler jeg havde glemt.
Nu har du også set et rustent krumtapshus....
Konen spurgte om hvordan man kan få 2 timer til at gå med at tale om både og motorer, Jeg tror sgu vi kunne få mere tid til at gå med det.:D
Det er ikke motorens rigtige skjold, det er en 5,7L


Selv tak Strøyer, håber at du får noget glæde af den. Hjemme hos mig vil den stå i to år mere, inden jeg får tid til at putte den i Suntop'en.

Jeg er nød til at fokusere så meget som muligt på at lave Flyfish'en, kan desværre kun lave en ting ad gangen. Suntop'en med V6 sejler jo fint nok, så det haster ikke med at få en V8'er i den(det lød egentlig ikke helt rigtigt, men gigantprojektet har faktisk top-prioritet og V8 bytte i Suntop'en kan ikke lige laves på en formiddag......)

Strøyer
06-12-2009, 10:11
Så har jeg fået pillet resten af alpha stumperne ud af min båd.
Jeg fik noget af et chok da jeg satte nøglen på de to nederste bolte i transummen knækkede de !!!!
Da transummen var afmonteret så de to alubolte sådan her ud !!!!!!!
Hvorfor mon de er af aluminium ?
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20549_l.jpg
De så ellers fine ud udefra.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20550_l.jpg
Så måske der er nogle der lige skulle tjække deres transumbolte da båden alligevel er på land.

Og så har jeg lige bestilt et ledningsnet fra motor til instrumentbord på E-bay, det bliver rart at slippe for de fuglereder der var i maskinrummet.
Hvis der er nogle der ved hvor der ligger en smadret rustfri mølle til et 290DP drev så sig lige til, Det er den bagerste/yderste.
(den man montere til sidst) standen og størrelse er ligegyldig da jeg kun skal bruge navet.
Måske navet fra en alumølle kan bruges.

Lars T
06-12-2009, 16:44
:eek::eek:
Ser da ikke for godt ud..

goffy
06-12-2009, 18:43
utroligt at der bruges aluminium som bolte på et drev :eek: de vil jo fungere som tærringsklodser. på min SX drev er alle bolte syrefaste så når drevet er tærret op har jeg da bolte til den ny :D :D

lille tut
06-12-2009, 21:25
Alu bolte blev brugt på alpha one gen I, og der er to anode møtrikker som skal skiftes hvert år

http://www.marineparts-24.de/popup_image.php?pID=20066/imgID=0&XTCsid=376440f5119d6ed7ee0056298cae4751

Strøyer
07-12-2009, 05:26
Alu bolte blev brugt på alpha one gen I, og der er to anode møtrikker som skal skiftes hvert år

http://www.marineparts-24.de/popup_image.php?pID=20066/imgID=0&XTCsid=376440f5119d6ed7ee0056298cae4751

Aha. det er så til at forstå, Men de ...... der har monteret min båd har vendt boltene så møtrikken sidder inde...sssurr

lille tut
07-12-2009, 07:02
Aha. det er så til at forstå, Men de ...... der har monteret min båd har vendt boltene så møtrikken sidder inde...sssurr


Hmm dem jeg har haft med at gøre, var på ydersiden.

Men uanset hvad, hvorfor bruger de alu bolte det holder ikke til en skidsssurr

Anders kr
08-12-2009, 16:20
Er der flere V8 på lager??-dlof--f

lille tut
08-12-2009, 19:23
Er der flere V8 på lager??-dlof--f


Skal det være med eller uden vand/rustfjupeqopqfjupeqopq

Strøyer
09-12-2009, 06:00
Jeg har en komplet saml selv. fjupeqopq
Lige lavet klar til en hovedrenovering:D

Strøyer
10-01-2010, 14:02
Så har jeg lige fået lavet mig en skabelon til at lave hullet i agterspejlet fra Merc. til Volvo.
Det er sgu dejligt nemt med de rigtige mål og papirskabelon i 1:1
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20752_l.jpg
Skabelon til hullet i agterspejlet, Den skal boltes på i de gamle merc. huller (de røde) så er det ellers bare at skære.
Så har den det samme akselcentrum, og sidder rigtigt på agterspejlet.

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20753_l.jpg

Lige en prøve.
Den passer fint.

Horizonblue
10-01-2010, 16:54
Det ser godt ud.

Har du tjekket om(hvor meget) kavitationspladen på drevet kommer under bunden af båden?

Horizonblue
10-01-2010, 17:00
Lige en prøve.
Den passer fint.

Koste-skabets sider er blevet ofret i en højere sags tjeneste....:-)

Strøyer
10-01-2010, 17:04
Det ser godt ud.

Har du tjekket om(hvor meget) kavitationspladen på drevet kommer under bunden af båden?

Ikke endnu,
Men det ser ud til at passe, der er en tabel om hvor højt centrum skal være over bunden, ved en given vinkel på agterspejlet.

Min er ca 12 grader og den flade underdel på skabelonen er målt ud til at flugte med bunden, så det håber jeg den gør ellers må jeg jo hæve eller sænke motoren.

Strøyer
10-01-2010, 17:06
Koste-skabets sider er blevet ofret i en højere sags tjeneste....:-)

Ohh ja.. Der er jo vigtige ting og RIGTIGT vigtige ting.-dlof--f

Strøyer
10-01-2010, 17:19
Der må jo sidde et leje i svinghjulshuset ligesom et gimballeje, men jeg kan ikke finde en tegning over det, er der nogle der har en ?

Fundet :-)
http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/GAS/571A/CONNECTING%20COMPONENTS%20FOR%20TRANSMISSION/CONNECTING%20COMPONENTS%20DRIVE%20UNI.pdf

Kan det passe at det er alle disse stumper ?

Nr. 85 --- 958860 2 stk. Sealing ring IK
Nr. 86 --- 11013 1 stk. Ball bearing
Nr. 87 --- 914533 3 stk. Snap ring
Nr. 88 --- 914462 1 stk. Lock ring
Nr. 89 --- 181105 1 stk. Ball bearing

Horizonblue
10-01-2010, 17:39
Der må jo sidde et leje i svinghjulshuset ligesom et gimballeje, men jeg kan ikke finde en tegning over det, er der nogle der har en ?

Fundet :-)
http://www.marinepartsexpress.com/VP_Schematics/GAS/571A/CONNECTING%20COMPONENTS%20FOR%20TRANSMISSION/CONNECTING%20COMPONENTS%20DRIVE%20UNI.pdf

Kan det passe at det er alle disse stumper ?

Nr. 85 --- 958860 2 stk. Sealing ring IK
Nr. 86 --- 11013 1 stk. Ball bearing
Nr. 87 --- 914533 3 stk. Snap ring
Nr. 88 --- 914462 1 stk. Lock ring
Nr. 89 --- 181105 1 stk. Ball bearing

Korrekt.

Lejerne er standard SKF lejer, så dem kan du få ved en værktøjshandler eller lignende. Hvis de skal leveres i de blå papkasser med Volvo logo, plejer prisen at være skruet godt op.

Jeg har selv skiftet dem, pillede de gamle ud, målte dem, og fik nogle nye fra en værktøjshandel.

Strøyer
10-01-2010, 17:49
Korrekt.

Lejerne er standard SKF lejer,
Jeg har selv skiftet dem, pillede de gamle ud, målte dem, og fik nogle nye fra en værktøjshandel.

Herligt jeg har en god forbindelse til lejer :D

Skal det være lukkede livstidssmurte eller åbne lejer ?

Strøyer
10-01-2010, 18:44
He he det kører jo bare..
Pakken med mit ledningsnet er ankommet fra Greatlakeskipper i USA.

Dato Kl. Registrering
8. december 2009 03:20 Registreret i udlandet
8. december 2009 14:09 Afsendt til DANMARK
2. januar 2010 12:54 Ankommet til DANMARK
2. januar 2010 12:55 Under toldbeh. hos Post Danmark
5. januar 2010 09:47 Afgang fra grænsepostkontor
5. januar 2010 18:07 Ankommet til 705 Taulov Pakkecenter
7. januar 2010 07:13 Ankommet til omdeling 9280 Storvorde
7. januar 2010 09:23 Pakke uden omdeling 9281 Storvorde Postbutik

Så skal det bare hentes og betales told på 308.-

Så 69 $ for ledningsnettet 355.-
44 $ for fragt 227.-
og Told 308.-
I Alt 890.-

Det er for et ledningsnet på 14 fod der passer i multistikket på motoren, og ender oppe under instrumentbrættet til urer og tændingslås i et stykke fleks.

http://www.greatlakesskipper.com/secureWWW/images/products//large/X00155ASTRO.jpg

Det bliver sgu dejligt at slippe for de fuglereder der var i det gamle motorrum:D

Horizonblue
10-01-2010, 19:05
Herligt jeg har en god forbindelse til lejer :D

Skal det være lukkede livstidssmurte eller åbne lejer ?

Originalt er det åbne lejer. Pakdåserne i hver ende holder på fedtet og der er en smørenippel på svinghjulskåben, som du kan pumpe noget fedt ind med.

Jeg har godtnok sat lukkede lejer i. Så er der et sted mindre, hvor man skal "gramse" med en fedtsprøjte.

Strøyer
11-01-2010, 15:07
Så fik jeg lige bestilt en styrestand til RIBen:D`
Det skal nok blive godt.
2,35 m. rib med 15 hk. og rat DDriver

http://i.ebayimg.com/10/!Be8,Z2QB2k~$(KGrHqUH-EMEr8iPuELhBK+(PBEw8w~~_35.JPG

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20775_l.jpg

Strøyer
16-01-2010, 09:32
Jeg kan ikke lige finde den volvo skabelon til download, er der nogen der har et link ?
Jeg har den i papirform, men vil også gerne have den til print.

goffy
16-01-2010, 12:27
her kan hentes Volvo Penta Workshop Manual
http://www.myacrobatpdf.com/8690/volvo-penta-workshop-manual.html#
men jeg tror ikke skabelonen er der så jeg leder videre.

Strøyer
16-01-2010, 15:01
her kan hentes Volvo Penta Workshop Manual
http://www.myacrobatpdf.com/8690/volvo-penta-workshop-manual.html#
men jeg tror ikke skabelonen er der så jeg leder videre.
Ja den manual har jeg, men der er den ikke.
Men tak for linket.

goffy
16-01-2010, 15:06
det er nemt at finde oplysninger om volvo motorer i deres motor database, men der mangler et database over deres drev. :D

Horizonblue
16-01-2010, 16:47
Her der den.

http://bjordal-madsen.no/?id=86

Strøyer
16-01-2010, 22:47
Her der den.

http://bjordal-madsen.no/?id=86

Tak for det.
Der fandt jeg også lige manualen til min 15hk. MarinerDDriver

Horizonblue
16-01-2010, 23:01
Velbekomme

Tegningerne af hul-udskæringerne er nok de dokumenter jeg suverænt har ledt længst efter, på nettet.

Strøyer
16-01-2010, 23:05
De er sgu heller ikke til at finde.
De er i boksen nu...

Lars T
17-01-2010, 09:43
Hvor stor forskel er der på de to drevs udskærringer da?

Strøyer
17-01-2010, 09:59
Hvor stor forskel er der på de to drevs udskærringer da?

Nu er det lidt dårligt tegnet.
Men det røde er Merc. og det store hul i skabelonen er Volvo.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20845_l.jpg

Øhh.. Jeg fandt lige de foto frem jeg tog i går....

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20846_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20847_l.jpg

Lars T
17-01-2010, 10:19
VILDT..!
Det var jeg ikke klar over.?!
Hvorfor denne markante store forskel.?
Vægten må da være noget højere på Volvoen eller hvad??

Strøyer
17-01-2010, 10:26
Det er også kun fordi det er et ældre Volvodrev at det er så stort, jeg mener at de nye har samme som Merc.
Forskellen kommer af at det er koblingshuset der er længere med en aksel med to "gimballejer"
og stikker faktisk ud igennem agterspejlet med en krave hvorpå bælgen monteres,

Ja vægten er højere på Volvo, men jeg ved ikke lige hvormeget.

Clasg
17-01-2010, 10:37
Ja, og så ser det ud som om der er så meget plads, at det er muligt at totalrenovere drevet inde fra bådens motorrum :D

goffy
17-01-2010, 11:53
det hul jeg måtte lave til mit SX drev ligner meget det hul du har fra din merc.
og ikke så voldsom som det du skal have til 290 DP :D

Kim
17-01-2010, 11:55
Ja, og så ser det ud som om der er så meget plads, at det er muligt at totalrenovere drevet inde fra bådens motorrum :D

Ha ja med lidt fingersnilde og et tandlægespejl fjupeqopq

Skibsbyggeren.
17-01-2010, 19:14
Ha ja med lidt fingersnilde og et tandlægespejl fjupeqopq
Ja og en gynækolog som mekaniker!:D

Horizonblue
18-01-2010, 11:04
Ja, et Volvo 290 drev/transom efterlader et stort "røvhul" i båden, næsten lige så stort som en OMC Stringer........

De huller er så store, at Bamse og Kylling ville kunne kravle igennem.

http://img34.imageshack.us/img34/7133/agtersp.jpg

Det er korrekt at et Mercruiser-hul og et Volvo SX hul er ens. Dog har jeg prøvet at stoppe en OMC Cobra transom(som er 98% magen til SX'en) ind i et Mercruiserhul, og der var en lille knold som gik imod(knolden er både på Cobra og SX). Men i glasfiberen kunne man sagtens fjerne ganske lidt materiale, så den passer.

Strøyer
28-01-2010, 16:39
jeg burde jo have vidst at det griber om sig på en gammel amerikanerbåd :(

Det er hvad jeg kalder, ikke sur men rådden røv......:D
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21218_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21220_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21219_l.jpg
Så er den klar til nyt træ og når temperaturen tillader det noget fiber.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21221_l.jpg

Clasg
28-01-2010, 17:19
Har du skåret træet ud til du mødte rent tørt træ eller var det en hel plade?

Og kan du få en ny plade ned i eet stykke, eller skal den deles?

Det ser ud som om du fandt det i tide, inden hækken faldt ud af sig selv :)

Strøyer
28-01-2010, 18:00
Har du skåret træet ud til du mødte rent tørt træ eller var det en hel plade?

Og kan du få en ny plade ned i eet stykke, eller skal den deles?

Det ser ud som om du fandt det i tide, inden hækken faldt ud af sig selv :)

Der var en ca 50 mm. tyk krydsfinerplade, sikkert samlet af to, men de er i et stykke ca. 140cm. x 70cm. og det du kan se der er fjernet er alt det træ der er i agterspejlet
Jeg lidt heldig at man kan komme til hele pladen fra motorrummet, Det der er tilbage på sidste foto er rent fiberskrog på ca. 25mm. i tykkelsen.
Der bliver også lagt hele plader i igen, første plade bliver lagt i en polyesterspartel og skruet fast udefra, den næste plade bliver limet med polyester oven på den første og bliver skruet fast i den, og til sidst får det hele flere lag fiber og en gang epoxyprimer og topcoat.
Og til sidst fjerner jeg de skruer der er sat i udefra og lukker hullerne, Maler over med epoxyprimer og bundmaling.
Så det ender forhåbentligt med at man ikke kan se at jeg har været der, eller flottere end ny.

ChristianX
28-01-2010, 18:37
Det er aldrig sjovt at finde ud af. Men det ser ud til at du laver et kanon arbejde. Den båd bliver simpelthen en perle :)

Clasg
28-01-2010, 20:31
Horizon blue har lavet noget tilsvarende.
Måske der er flere fif og inspiration på hans hjemmeside vedr. renoveringen af dracoen?

Strøyer
28-01-2010, 20:35
Horizon blue har lavet noget tilsvarende.
Måske der er flere fif og inspiration på hans hjemmeside vedr. renoveringen af dracoen?
Ja han har gode fif, jeg har brugt en time eller to på hans hjemmeside.
Jeg må jo hellere gøre det ordentligt, da det er en motor jeg købte af ham der skal deri:D

Manorwar
29-01-2010, 06:53
god at din forsikringsman har ikke haft kenskab til den rådden røv -dlof--f

Strøyer
29-01-2010, 06:58
god at din forsikringsman har ikke haft kenskab til den rådden røv -dlof--f
Havde jeg vidst at den så sådan ud havde jeg sgu ikke turde at sætte den i vandet.
Hvad siger forsikringsmanden til at min motor også gik til, da den var ved at synke ?-dlof--f

Manorwar
29-01-2010, 07:56
hvis båden synker pga rådden agterspejl få du en stort minus med de fleste selskaber ....

Strøyer
29-01-2010, 08:14
Det er til at forstå, men jeg anede det jo ikke.

Horizonblue
29-01-2010, 20:18
jeg burde jo have vidst at det griber om sig på en gammel amerikanerbåd :(

Det er hvad jeg kalder, ikke sur men rådden røv......:D

Så er den klar til nyt træ og når temperaturen tillader det noget fiber.


Har en underlig fornemmelse af deja-vu når jeg ser disse billeder, hvor pokker har jeg lige set noget lignende før..................?

Nåeh jo, mit eget projekt :-)

Jeg tror at der er en del agterspejl derude, som er lidt "svampede" men folk ikke selv er klar over det.

goffy
29-01-2010, 21:13
jeg var også lidt spændt på at se træet i mit agterspejl da jeg skulle skifte maskine/drev. Det viste sig at det var lige som nyt, men det var også totalt pakket ind i fiber, selv i udskærringen. Det er et mørkt træsort der er brugt og det er så hård at jeg måtte ud at købe andre klinger til stiksaven. brugte nok 8-10 klinger på at save hullet. Båden er fra 1973 så det overraskede mig at se træ der så ud som nyt.

Strøyer
31-01-2010, 08:58
Så er der lavet nyt træ.
Der mangler vist også lige en grundig rengøring da servicelemmen fra ungernes kahyt har stået åben :(
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21266_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21266_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21268_l.jpg

Strøyer
09-02-2010, 17:38
Så er "ungernes" :rolleyes: styrestand kommet, mums... alt i poleret rustfri:D
http://www.henermarin.de/ebay/ebay_img/steuerstand/steuerstand_1a.JPG

Skibsbyggeren.
10-02-2010, 17:27
hahaha..... det er ikke ungernes! Det er farmands!!!DDriverfjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq

Strøyer
10-02-2010, 19:47
hahaha..... det er ikke ungernes! Det er farmands!!!DDriverfjupeqopqfjupeqopqfjupeqopq

Nej det er for at ungerne og konen kan lære at sejle med rat og Gas/gearpoppepoppepoppe
Øhh. lyder det for søgt-dlof--f-dlof--f

Strøyer
01-04-2010, 00:57
Så er der dømt påske...
Temperaturen er passende til støbning.
Og jeg er klar med nylakerede stumper, så jeg håber at få lavet en del.
tag jer ikke af at der står 431 på dækslet. Det er en 570. 5,7 liter V8 275 HK. Der er også en 571 der har 300 Hk jeg ved ikke hvad foreskellen er.

http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22343_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22348_l.jpg
Jeg har valgt at male bullhorn i samme farve som manifolder og knæ, og ikke i volvo drevgrå.
Så det er med farverne, rød motor, sort udstødning og grå drev.
Der er selvfølgelig nye lejer og pakdåser i kåben.
Lukkede SKF lejer og pakdåser 148,50 KR. "lidt billigere end Volvo..":D
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22345_l.jpg
Drevet har fået grunder.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22349_l.jpg
Og med møller til ære for fotoet, fundet på DBA til en tusse for 2 Stk. b7 alu til benzinmotor.
Det sæt til diesel har 4 blade på den først monterede mølle.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22350_l.jpg

Lars T
01-04-2010, 11:58
Damn Jan.!
Det ser sgu godt ud.!!
Du har godt nok fart på.
Jeg sidder og får dårlig samvittighed over jeg kun har set til min båd 1 gang i løbet af vinteren :o:o:o

goffy
01-04-2010, 13:08
Damn Jan.!
Det ser sgu godt ud.!!
Du har godt nok fart på.
Jeg sidder og får dårlig samvittighed over jeg kun har set til min båd 1 gang i løbet af vinteren :o:o:o

hvordan kan du lade være :D jeg har nok været i båden mindst en gang om ugen hele vinteren igennem og har som reglen også en dåse Ø-vitaminer med som jeg nyder mens jeg drømmer om sommerens ture.
Båden står jo i haven så det er nemt :D

Strøyer
02-04-2010, 20:00
Så er der også sket lidt i dag.
Jeg har monteret det nye træ på agterspejlet.
Den første plade er lagt/limet med en langtrådet polyesterspartel, den næste er lagt ovenpå med 2 lag 300g/m hugget glasfibermåtte imellem de to plader, (inspireret af Horizonblue) www.horizonblue.dk
De to plader er presset sammen og fixeret mens fiberen og polyesteren stadig var vådt.
Den rest af polyester jeg havde blandet blev rørt op med glasballoner og hældt ned i sprækker og andre steder hvor der manglede "fyldstof" for at få optimal kontaktflade og vedhæftning.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22365_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22366_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22368_l.jpg
Så i morgen står den på at få afrundet kanter og spartlet overgangene.

Strøyer
04-04-2010, 08:37
Så blev der spartlet og givet de første lag UD. måtter i kanten.
I dag står den på Biograftur og en tur på Bones med konen og ungerne.
Mon ikke jeg når at få slebet det sidste kanter og lagt de sidste måtter i morgen.
Billeder kommer.

Campion 165(seb)
04-04-2010, 10:50
*PROPS* herfra. Det ser udemærket ud.
Det minder mig ALT for meget om jeg ikke har nogen båd sssurr
Men fortsæt endelig... :)

FletcherV8
04-04-2010, 11:24
Den bagvæg holder vist også til hård belastning...

Horizonblue
05-04-2010, 19:37
Så er der også sket lidt i dag.
Jeg har monteret det nye træ på agterspejlet.
Den første plade er lagt/limet med en langtrådet polyesterspartel, den næste er lagt ovenpå med 2 lag 300g/m hugget glasfibermåtte imellem de to plader, (inspireret af Horizonblue) www.horizonblue.dk
De to plader er presset sammen og fixeret mens fiberen og polyesteren stadig var vådt.
Den rest af polyester jeg havde blandet blev rørt op med glasballoner og hældt ned i sprækker og andre steder hvor der manglede "fyldstof" for at få optimal kontaktflade og vedhæftning.
Så i morgen står den på at få afrundet kanter og spartlet overgangene.

Jeg kan lige tilføje det komplette link

http://www.horizonblue.dk/14kvartal.htm

Mit agterspejl blev lavet i sommervarmen sidste år, så det skulle gå rimelig stærkt med at få pladret noget glasfiber på den store overflade og smækket træpladen udenpå, inden det hærdede. Jeg smurte polyester ud med den bredeste malerrulle jeg kunne finde, og havde klippet store måtter ud; 2-3 stykker pr lag, dækkede hele agterspejlet. Hurtig rulle-rulle med alu rullen og på med pladen.

Strøyer
05-04-2010, 21:39
Ja hvis der er varmt skal det sgu gå meget stærkt når det er så store flader det drejer sig om, mit agterspejl er jo ikke så stort så jeg kunne klippe hele måtter og med den arbejdstemperatur jeg havde (7 Grader.) Havde jeg jo mere tid at lege med det i.
Jeg smurte begge plader med rigeligt polyester lagde måtten på den faste plade, rullede luft og samlede det hele.
Jeg vil tro jeg har en tørretid på omkring 2-3 timer, men polyesteren i bøtten og på rullen er ikke til at arbejde med efter ca. 25 min.

ChristianX
05-04-2010, 21:44
Kan man godt rode med glasfiber med den temperatur vi har nu?

Strøyer
05-04-2010, 23:58
Ja det kan du godt.
Hærdetiden bliver selvfølgelig længere, men det i bøtten bliver stadig til noget du ikke kan arbejde med efter ca. 20-30 min.
De der fortæller at der skal være min. 17 grader, har taget fejl eller hørt forkert.
Det er når man arbejder med epoxy, hvis temp. falder til under 17 Grader stopper hærdningen.
Jeg har arbejdet med polyester ved 4 Grader:eek: Men så tager det også et par dage om at hærde.

ChristianX
07-04-2010, 08:45
Super :) tak skal du have, jeg har nemlig hørt det skulle være varmere, så kan jeg endelig gå igang med glasfiber.

Strøyer
10-04-2010, 23:08
Så er der jo gået et par dage.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22650_l.jpg
Færdig med laminering. Næsten på dette foto har det kun fået to lag. når de var hærdet sleb jeg længere ind og laminerede igen.
Der er startet med UD (Uniform direction)650 g/m2 i 3 lag. og Biax (biaxial(krydsvævet)600 g/m2 i 3 lag, det burde holde.
På det første foto kan man se de første måtter der er lagt, det er UD (uniform direction) måtter de udmærker sig ved at være stærke i fiberens retning, så de vendes efter hvor kræfterne skal optages. Hvad siger du Lille Tut ? Har du noget at tilføje med hensyn til brug af fiber ? Jeg er åben for alt ros eller kritik. og du jobber jo også med skidtet.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22644_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22646_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22645_l.jpg
Malet. med 2 gange primer og to gange topcoat.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22643_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22635_l.jpg

Og så det sjove arbejde, jeg er ved at samle Ribben.
rattet er for stort jeg vil gerne have et på 300 mm. eller 280mm.
Det der er på på foto er 350 mm. så hvis nogle kan bruge det så skriv..
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22652_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22653_l.jpg

Anders kr
11-04-2010, 10:09
Hold da op jan, det ser bare super flot, ud. så er den jo snart sejklar igen, rigtig spænde at følge med og se hvor flot det bliver,

Og en orange V8 er da mega flot, det ses da ikke så tit,

Klap lige dig selv på skulderen, det tager bare meget tid at lave sådan noget, så hatten af for det.:D

Strøyer
11-04-2010, 23:22
Og en orange V8 er da mega flot, det ses da ikke så tit,



Det er du ikke den første der siger, det sjove er at den er Volvo rød, Bare ikke på billeder.

goffy
12-04-2010, 08:19
Det er du ikke den første der siger, det sjove er at den er Volvo rød, Bare ikke på billeder.

det må være dit kamera fjupeqopq her er et billede af Volvo rød.

Anders kr
12-04-2010, 19:38
Det er du ikke den første der siger, det sjove er at den er Volvo rød, Bare ikke på billeder.

Ellers også skal vi ha nye briller,

Hmm men stadig flot hvis den var orange :D

Strøyer
16-04-2010, 22:22
Så lavede jeg lige en prøvemontage af transummen i går.
Den passer sgu i hullet :-)
Jeg har et hulrum over undersiden af badeplatformen og til den bagende der er ved platformen, der kan begge trimmotore stå så det eneste i motorrummet udover motoren er søvandsfilteret.
Fin sag, 345 liter i minuttet.
http://www.marine-power.co.uk/catalog/images/IMG00043-20091030-0955.jpg
Mangler lige olien til maskine og drev, så er vi ved at komme på plads med alt.
Men det er jo bestilt ved en oliesagkyndig Dejlig kvinde jeg kender Jeg nyder når hun tager røven på bedrevidne herre ved et bord, til en fest.
For olie er nget hun ved noget om eller kan finde ud af.

Strøyer
24-04-2010, 08:41
Så skal kværnen i idag.
Det er sgu spændende.
Den bliver isat uden servostyring, så må jeg se hvordan det virker eller om den bliver for tung at styre.
Det er ikke til at finde den styrecylinder jeg skal bruge.
Jeg har flyttet forbrugsbatteriet en meter længere frem, og midtskibs i bunden af båden, for at kompenserer for det lidt tungere drev.
Propellerne er lidt et skud mht. til størrelse, så det er også spændende.
Og så skal jeg lige have målt op til gear og gaskabel, og have dem bestilt.

Strøyer
24-04-2010, 20:27
Så kom den i... Men der er jo ingen plads i hullet den skal ned igennem.
Af med kåben og varmeveksleren så kunne det lige gå.
men den stod alt for højt, Varmeveksleren kunne ikke være der.
så af med de ophæng og udskifte med mercruiser, så kom den til at stå som den skal.
Nu mangler kun strøm og en slange fra søvandsfilteret til søvandspumpen.

Og så lige resten ;-)

FletcherV8
25-04-2010, 08:18
Det går da fremmad... mangler også at købe søvandsfilter og kompl udstn...

Strøyer
30-04-2010, 20:46
Så er maskine monteret fjupeqopq der mangler bare rengøring.
Alle kabler til motor, lys, udsugning og begge trimpumper er ført i kabelbakken der kan ses lige over agterspejlet.
De håbløst placerede givere bliver fjernet og søvandsindtaget flyttet....Næste vinter.:rolleyes:
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/23070_l.jpg
Der er gudskelov forskel:eek:
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/20321_l.jpg


Og lige en opstart.:D

mXzbPvqjvBM

goffy
30-04-2010, 21:02
dejligt at se de skrider fremad med arbejdet. så er du jo næsten klar til at sejle. " De håbløst placerede givere bliver fjernet og søvandsindtaget flyttet....Næste vinter" du er ikke den eneste for jeg har også gemt lidt arbejde til vinteren :D

Strøyer
30-04-2010, 21:06
dejligt at se de skrider fremad med arbejdet. så er du jo næsten klar til at sejle. " De håbløst placerede givere bliver fjernet og søvandsindtaget flyttet....Næste vinter" du er ikke den eneste for jeg har også gemt lidt arbejde til vinteren :D

Det er også et større støbearbejde, og det kan jeg passende gøre når jeg laver de nye stuverum, der bliver ca en 1/2 kubikmeter på hver side af motoren.
Det glæder konen sig til.:D

goffy
30-04-2010, 21:11
Det er også et større støbearbejde, og det kan jeg passende gøre når jeg laver de nye stuverum, der bliver ca en 1/2 kubikmeter på hver side af motoren.
Det glæder konen sig til.:D

Det er alle de stuverum der går at min skiv er så tung, konen finder hurtig det plads der ikke er udnyttet og vupti, mere vægt :rolleyes:

nicolajjetrider
30-04-2010, 21:15
Virkelig flot arbejde jan. Kæft det ser nice ud! Det virkelig lækkert og sé:) det bliver en fantastisk båd. Må hellere få købt mig min cat så jeg os kan lave et stort projekt. A alle dine projekter er det her dit bedste:)

Strøyer
30-04-2010, 21:21
tak for rosen Nico.
Jeg håber sgu også at det bliver det med det bedste resultat.
Hvad med noget ferskvandskøling. ?? Du skal få den billigt, den rådner jo op her. 2000.-

nicolajjetrider
01-05-2010, 08:18
Når man er studerende og er ved at spare op til en stor Cat så¨er det sku ikke guldet der hænger på træerne:) Men det er sku fristene:)

goffy
17-05-2010, 21:10
Hej Strøyer. Hvordan går det med båden er det snart tid til søsætning. :D

Clasg
17-05-2010, 22:47
Så skal kværnen i idag.
Det er sgu spændende.
Den bliver isat uden servostyring, så må jeg se hvordan det virker eller om den bliver for tung at styre.
Det er ikke til at finde den styrecylinder jeg skal bruge.


Hvis du skal igang med at eksperimentere med servostyring, så har jeg en mercruiser servocylinder (også kaldet RAM) liggende, som du må låne i 1. omgang.
Får du så det til at virke, kan du give et par flasker rødvin for den :-)

Cylinderen købte jeg af ENN i 2007. Dengang havde jeg problemer med servostyringen på Sea Ray'en, og forsøgte mig med ombytning af både servocylinder samt servopumpe uden det hjalp.

Strøyer
18-05-2010, 06:02
Så er jeg ved at være klar..
Jeg mangler bare at montere zink og give drev og bowpropel en gang drevspray, Justere tænding.
Og så skal Tina lige have slået de sidste knapper i kaleschen.
Nå ja Så er der lige polering over fribord.
Jeg håber på søsætning på fredag.
Puha , det er sgu som at skulle til eksamen.:rolleyes:

Clasg,
Tak for tilbuddet, men jeg har prøvet at montere den fra den gamle maskine, Det er ikke til at lave så det ser ordentligt ud, og jeg er ikke sikker på at der er slaglængde nok.
Hvis det bliver for træls at sejle med tror jeg der ryger en hyd. styring på.

goffy
18-05-2010, 08:06
[QUOTE=Strøyer;24207]Så er jeg ved at være klar..
Jeg mangler bare at montere zink og give drev og bowpropel en gang drevspray, Justere tænding.
Og så skal Tina lige have slået de sidste knapper i kaleschen.
Nå ja Så er der lige polering over fribord.
Jeg håber på søsætning på fredag.
Puha , det er sgu som at skulle til eksamen.:rolleyes:

Med alt det fine arbejde du har lavet kan det kun blive godt :D
det bliver spændende at få den i vandet, få drejet nøglen og det bare brummer som det skal.

Lars T
18-05-2010, 08:44
det bliver spændende at få den i vandet, få drejet nøglen og det bare brummer som det skal.

Ja hvem glæder sig ikke til at det bare brummer derude af.!! :)

Strøyer
22-05-2010, 21:11
Ja hvem glæder sig ikke til at det bare brummer derude af.!! :)

Hmm.
Det bliver så bare ikke lige nusssurr
Jeg kunne ikke få ordentlig køling på maskinen, og det endte så desværre med Kølevæske i begge ventildæksler ???
Så sikkert to toppakninger.
Men der er fandeme også rendt vand ned ovenpå stemplerne så den står i hydrolock.
Så nu bliver der slået en streg... Der skal en NY i.
Så NYTDREV.DK Kom lige på banen med en ordentlig jydepris på en ny 5,7 MPI
Med ferskvandskøling.
http://www.nytdrev.dk/images/Komplet%20-%20350.jpg
Og jeg skal have den.... I GÅR !!!!!!

bhvvs
22-05-2010, 22:39
Hmm.
Det bliver så bare ikke lige nusssurr
Jeg kunne ikke få ordentlig køling på maskinen, og det endte så desværre med Kølevæske i begge ventildæksler ???
Så sikkert to toppakninger.
Men der er fandeme også rendt vand ned ovenpå stemplerne så den står i hydrolock.
Så nu bliver der slået en streg... Der skal en NY i.
Så NYTDREV.DK Kom lige på banen med en ordentlig jydepris på en ny 5,7 MPI
Med ferskvandskøling.
http://www.nytdrev.dk/images/Komplet%20-%20350.jpg
Og jeg skal have den.... I GÅR !!!!!!
Det er sgu surt når det går sådan, håber du snart kommer på søen igen.

Strøyer
24-05-2010, 01:09
Rolf.
Flot tilbud. men for mange penge.http://www.baadgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=11287
Hvad med et godt tilbud, uden ferskvandskøling ?
Og så oplysninger om , er der ledningsnet oa. med ??
Jeg kan ikke sende mails her fra båden, kun modtage, derfor denne vej..

Jan

Strøyer
25-05-2010, 19:25
Så har jeg fundet to revner i styrbord manifold, de sidder lige over pakfladen imod topstykket, Dvs. at der kan komme saltvand ud.
mon ikke også så der er skade indeni manifolden dvs. imellem saltvand og udstødning med fare for at der løber saltvand ind i topstykket ?
Men nye manifolder og knæ skal der til.
Hvis jeg vælger at montere Mercruiser manifolder så får jeg jo et bedre flow af søvand da de har en bedre konstruktion ligesom de nye Volvo.
Evt. med et par 3" afstandsstykker til at skabe større distance til vandspejlet fra knæet.
Det kan selvfølgelig også gøres med volvo knæ.
men i begge tilfælde kan jeg ikke bruge mit bullhorn som afgang, så der skal etableres udstødning igennem siden.
jeg kunne også købe et sæt Volvo manifolder og knæ, magen til dem maskinen er født med, bruge mit bullhorn og mene at det jo skal virke.
Hvis der er nogle med gode ideer eller erfaringer med ovennævnte, så høre jeg gerne fra jer.

Strøyer
26-05-2010, 17:09
jeg kunne også købe et sæt Volvo manifolder og knæ, magen til dem maskinen er født med, bruge mit bullhorn og mene at det jo skal virke.


Det bliver løsningen, så må jeg tage den derfra.

Lars T
27-05-2010, 18:45
Jan - jeg syntes ski du er noget uheldig.!!
Hvis det var mig så ville jeg ville prøve at holde den så original som muligt - præcis som du er inde på, med mindre du har behov for det forbedrede kølevandsflow?

Er der forskel i pris?

Strøyer
27-05-2010, 21:22
Ja der spiller ikke helt for tiden.
Jeg var lige ude og tage nogle mål idag, sur røv, den ligger lige på kanten af volvos spec. mht. højde over vandlinje, så det ender nok alligevel med direkte ud under badeplatformen, der vil de i værste tilfælde ligge med overkanten i vandoverfladen.
Og det er med samme fald fra knæ til agterspejl som vinklen på knæene.
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/22348_l.jpg
Så med en klap på enden af udstødningerne burde det kunne gå.
Eller måske med lidt mindre fald og ud igennem siden lidt højere over vandspejlet.
Dem af jer der har udstødningerne ud igennem skroget, hvor meget fald har i på dem, er de forbundet med slange eller rør, jeg tænker på om slangen kan tåle varmen når først kølevandet løber i bunden af slangen.
Og hvor højt sidder toppen af jeres knæ over vandspejlet ?

Strøyer
18-06-2010, 07:42
Så spiller maskinenfjupeqopq

Løsningen blev et sæt Mercruiser manifolder og knæ med et sæt 3" risere for at skabe en større afstand ned til vandspejlet, Volvo bullhornet blev afkortet til lige under bøjningerne så det ender som et Mercruiser bullhorn.
Alle varer er selvfølgelig leveret af Nytdrev.dk
Propellerne (B7) viste sig at være for store, den kunne kun tage 3000 omdr. og gik der 13 knob:( Så der er et sæt B7 billigt til salg.
Så det er endt med et sæt C4 (rustfrie) så ender den på 4200 omdr. og 31 knob med 3 voksne og og en del Kg. værktøj ombord.:D
Men jeg er helt sikker på at den kan nå en lidt højere topfart i perfekt trim.
Så det passer nok meget fint.

MEN styretøjet...
Den er umulig at styre til styrbord ved høj fart, jeg forstår ikke at det kun er til den ene side da det jo er et duoprop drev.
Jeg må hellere se at få tilpasset min styrecylinder med servo fra det gamle drev, mm. at der er en af jer der har en Volvo styrecylinder til et DP290 drev til salg.

Horizonblue
18-06-2010, 11:06
Åhh, det er godt at høre at den sejler.

Mht at den er hård at dreje til den ene side, under høj fart, så tror jeg at årsagen til det er kardan'ens omløbsretning. Da jeg sejlede Duoprop gjorde den akkurat det samme og selvfølgelig også nu, hvor det er singleprop.

Hvis man satte den i gear, på land, med belastning og godt med omdrejninger på, kunne jeg forestille mig at drevet lige så stille drejede til den ene side.

Vinkelen imellem kardan'ens akse og styretøjets akse, på det lodrette plan, må betyde noget i det spil.

Den lille finne der sidder på drevet, er ikke meget bevendt, man kan godt stille den, så den sejler fint(uden at trække i rattet) ved nogle hastigheder, men ved andre(højere) hastigheder, er det ad H til igen.

Jeg har sejlet i et par sæsoner uden finne.

Servostyring skal der til.

Strøyer
01-07-2010, 07:29
Så lige et par foto fra i søndags, En herlig tur med Skibsbyggeren og frue + et par venner.
Den går sgu godt nu.
4500 omdr 31 knob (GPS) Med et sæt C4 rustfrie møller på.
http://www.baadgalleri.dk/uploads_xl_wm/27352.jpg?01-07-2010 08:23:28
http://www.baadgalleri.dk/uploads_xl_wm/22179.jpg?01-07-2010 08:23:28

goffy
01-07-2010, 09:14
Det går da strygende fremad, godt du er ved at have styr den.
4500 rpm er det max eller er der lidt mere i den.

Strøyer
01-07-2010, 09:42
4200-4600
så det er vist fint.
Jeg har i vinter afmonteret et af de 2 sæt trimflaps i den tro at DP drevet lavede løft nok.
men de skal på igen, så måske andre propeller næste år.
problemet er ikke at trække ud i omdr, men at komme op af vandet omkring de 3000 omdr.
Jeg har luret noget på de silent choise som nytdrev.dk har, jeg har hørt at det kan give lidt effekt, men det ved Rolf sikkert en del mere om.
Men i samråd med www.nytdrev.dk lavede jeg jo udstødningerne om til mercruiser fordi de har et valg der gør at man kan hæve knæene 3" det har Volvo jo ikke.
man skal lige være opmærksom på at hvis man går fra volvo til merc. så skal generatoren lige have et andet ophæng. GLM. manifolder er ikke sidebestemt så der kræves lige at du skifter slangerne.
Det lyder som at der er en del der skal laves om, men det er der ikke for man vil jo alligevel skifte de slanger. ( de er jo sikkert ligeså gamle som resten )
GLM.
Amerikanerne har en del historier om ujævne pakflader på GLM manifolder, det er sgu korrekt......
men lidt omløb i pæren opfatter hurtigt hvor discountdelen er....
De er jo ikke lavet i hånden, så pakfladen er HELT jævn men pulverlakken har haft sit eget liv.
Hvis du køber GLM ved www.nytdrev.dk så sparer du en del penge fordi der ikke er brugt tid på pakfladerne, så gå lige de flader over selv. så er du på halv pris.
Halvdelen af 10-18 K er jo en del.