Vinterkonserveringsweekend [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Vinterkonserveringsweekend


Lars T
08-11-2009, 09:59
Hey,
I dag skal jeg have vinterkonserveret 2 af kammeraterne både
En Regal 2150LSC og en SeaRay 190 begge med 4.3'er med 205 hk.

Processen er følgende -

1. På med ørebøfferne og kør motoren varm
2. Tjek olien og dræn kølevand af blokken
3. Start motoren op igen og lade den suge en masse frostvæske
4. Spray fogging oil ind så den kvæles

Olier og filtre skifter til foråret :)

Jeg skyder nogle billede gennem hele processen :)

Lars T
08-11-2009, 15:23
Her lidt billeder fra dagens dont. :)

Det gik fint med begge motor, men det er åbenlyst at se at ikke alle autoriserede mekanikere løser/åbner drænpropper/frostpropperne. Jeg ved ikke om det er normalt at løser/åbne disse, men da Mercury foreskriver det, kan man vel antage at de burde åbnes.?:rolleyes:

Der er altså bare et eller andet med at rode med motorer ;)

nicolajjetrider
08-11-2009, 15:29
Lars du skal ikke tage propperne ud der sidder i blokken:)

Men du må gerne dræne vandet af udstødningerne hvis det er det du mener:)

Jeg tager den sidste tur på Lørdag:) Rundt til øerne og sådan. Har ellers lige skiftet olie og det, men en lille tur kan vi da lige nå:)

Lars T
08-11-2009, 15:30
Hvorfor skal man ikke det.?
Man kan vel ligeså godt dræne blokken, så er man vel mere sikker på at frostvæsken kommer helt rundt..

goffy
08-11-2009, 15:47
Hvorfor skal man ikke det.?
Man kan da ligeså godt dræne blokke? Så er man vel mere sikker på at frostvæsken kommer helt rundt..

det er også sådan jeg har gjort de sidste 30 år.
tømmer blokken og manifold for vand og skruer propperne i igen. Så sætter jeg ørebøfferne på og en slange i en dunk/spand med blandet frostvæske starter motoren og lader den suge kølevæsken. Min motor fylder blokken før der kommer noget ud af udstødningen, så når det kommer ud af udstødningen er motoren fyldt. :D
den snupper 3/4 spand før den er fyldt.

Lars T
08-11-2009, 15:49
Min motor fylder blokken før der kommer noget ud af udstødningen, så når det kommer ud af udstødningen er motoren fyldt.

Måske et dumt spørgsmål, men gør ikke alle motorer det.? boatttphppp

goffy
08-11-2009, 15:55
Måske et dumt spørgsmål, men gør ikke alle motorer det.? boatttphppp

det tror jeg de gør, alle mine har gjort det, men ved et alternativ (hjemmelavet) slangeføring er det måske ikke helt sikker. :D

nicolajjetrider
08-11-2009, 16:04
det er ikke meningen de skal tages ud og i. Derfor bliver de lettere utætte. Kølervæske / Glycol er rigtig fint at have stående i blokken / udstødning / Termostat und so weiter. Bare i er sikre på Propperne er tætte når i starter igen så er der ingen problem. men det er ikke meningen de skal ud og i:)

iøvrigt : skide smart kølervæske tank du har dig der:)

goffy
08-11-2009, 16:07
Vand har det lige som strøm og derfor tager det den nemmeste vej gennem systemet. termostaten er udstyret med et lille lufthul som gør at motoren kan fyldes og vandet kan cirkulere lidt, selv om termostaten er lukket, resten af vandet går i udstødningen. Jeg har oplevet nogle som har ændret på slangerne og fået lavet større dim. på slangerne som leder vandet til manifolden og så har de haft problemer med kølingen. fordi vandet havde nemmere ved at løbe i udstødningen end i motoren.

goffy
08-11-2009, 16:09
det er ikke meningen de skal tages ud og i. Derfor bliver de lettere utætte. Kølervæske / Glycol er rigtig fint at have stående i blokken / udstødning / Termostat und so weiter. Bare i er sikre på Propperne er tætte når i starter igen så er der ingen problem. men det er ikke meningen de skal ud og i:)

iøvrigt : skide smart kølervæske tank du har dig der:)

min motor og manifold er da udstyret med aftap propper som er beregnet til at dræne motoren med. :dizzy:

nicolajjetrider
08-11-2009, 16:13
Goffy ta lige nogle billeder af dem på blokken:)

Jeg er bekendt med dem på manifolden og dem siger jeg ikke at man ikke må åbne. De er beregnet til det. Ligesom en vandhane.

Men dem på blokken er gamle holdere fra da motoren blev støbt og ikke frostpropper som mange tror. Men de er blevet døbt det. Jeg ville skrue twist i hvergang jeg havde dem ude hvis jeg sku skrue dem ud og i. ( stævnrørs fedt som det mindste ):)

goffy
08-11-2009, 16:16
Goffy ta lige nogle billeder af dem på blokken:)

Jeg er bekendt med dem på manifolden og dem siger jeg ikke at man ikke må åbne. De er beregnet til det. Ligesom en vandhane.

Men dem på blokken er gamle holdere fra da motoren blev støbt og ikke frostpropper som mange tror. Men de er blevet døbt det. Jeg ville skrue twist i hvergang jeg havde dem ude hvis jeg sku skrue dem ud og i. ( stævnrørs fedt som det mindste ):)

så er vi enige hvis du tænker på de runde flade propper som fejlagtig bliver kaldt for frostpropper, men jeg går ud fra der tales om aftaphaner når man siger de bliver skruet ud. dem du tænker på er trykket i og ikke beregnet til at tage ud.

nicolajjetrider
08-11-2009, 16:21
Dem her er dem på blokkken som jeg ikke mener skal fjernes:
http://www.skismarine.com/images/350rh.jpg

Dem her på manifolden:)
Her på billedet ses de Manifolde jeg købte til min Mercruiser V8 5.7L Fra GLM marine - leveret af www.nytdrev.dk - De små haner er aftapningshaner til udstødningsmanifolden.
http://nytdrev.dk/images/Stort%20billede%20exhaust%205.0%20-%205.7%20V8.jpg

Lars T
08-11-2009, 16:21
Jeg er bekendt med dem på manifolden og dem siger jeg ikke at man ikke må åbne. De er beregnet til det. Ligesom en vandhane.

Men dem på blokken er gamle holdere fra da motoren blev støbt og ikke frostpropper som mange tror. Men de er blevet døbt det. Jeg ville skrue twist i hvergang jeg havde dem ude hvis jeg sku skrue dem ud og i. ( stævnrørs fedt som det mindste ):)


Jeps aftaphaner/drænpropper..
De er jo beregnet til at skrue ud og i igen. Men det er jo bare lidt mærkeligt at når en båd er serviceret at en autoriseret gennem 4 år at man så ikke kan få dem ud ;);) Ergo er de nok aldrig blevet løsnet..?!?

http://www.sterndrive.info/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/W-Mercruiser-drain-plug-kit.jpg
Det er den blå prop som skrues ud og i igen.

nicolajjetrider
08-11-2009, 16:23
pludselig er vi enige:)

goffy
08-11-2009, 16:24
problemet er at nogle kalder både aftap hane og frostprop for frostprop.
min motor har en aftap hane i messing i blokken og en i manifolden.
det havde min gamle maskine fra 1973 også.

lille tut
08-11-2009, 17:48
problemet er at nogle kalder både aftap hane og frostprop for frostprop.
min motor har en aftap hane i messing i blokken og en i manifolden.
det havde min gamle maskine fra 1973 også.


Det er jo også Volvo ikke mercruiserfjupeqopqfjupeqopq


Hvorfor vil i have tømt jeres manifolde, når der er frostvæske i??????????????

Lars T
08-11-2009, 19:08
Jeg tømmer dem, og blokken, efter den er kørte varm med vand fra haveslangen. For så at fylde manifold og blok med frostvæske. :) Jeg tømmer dem ikke efter de er fyldt med frostvæske.

Casper T
08-11-2009, 19:12
Genbruger i ikke kølervæsken.eller er det bare ud på jorden med det,der kunne måske være god økonomi i at genbruge med alle de både i konserverer,hvor mange liter bruger i ca.pr båd

Lars T
08-11-2009, 19:25
Nope - det bliver ikke genbrugt.:(
Men der kommer ikke ret meget ud.
Ca. 15-20 sek efter vi ser frostvæksen kommer og gasses der på karburatoremodellerne lidt op og der sprøjtes konserveringsolie i, til motoren kvæles. På MPI'erne/EFI'erne slukker jeg bare på tændingen.

lille tut
08-11-2009, 19:35
Nope - det bliver ikke genbrugt.:(
Men der kommer ikke ret meget ud.
Ca. 15-20 sek efter vi ser frostvæksen kommer og gasses der på karburatoremodellerne lidt op og der sprøjtes konserveringsolie i, til motoren kvæles. På MPI'erne/EFI'erne slukker jeg bare på tændingen.

SÅDAN skal det gøres:D

Lars T
08-11-2009, 19:39
:):) Der bliver naturligvis blandet 2 taktsolie i benzinfilterne på mpi'erne/EFI'erne. ;)

Casper T
08-11-2009, 19:51
nå nå ,jeg hiver 2x45 liter igennem........måske også lige i overkanten:D

Lars T
08-11-2009, 20:00
Hov glemte lige at svare dig. :)
Bruger vel lige knap 15-16 liter på V6'erne, 15-18liter til SB V8'ere og 18-20liter på BB V8'erne. Det variere lidt.

Miss Mancini
09-11-2009, 08:26
Uha, hvad skuer mit øje - Onepiece udstødningssystem på begge motorer !

Enkelte af de komplette motorer nytdrev.dk har solgt i år er netop til erstatning for de motorer der har benyttet Onepiece udstødningssystemet.

Det er mere eller mindre umuligt at vurdere udstødningssystemets indvendige tilstand, når designet er udført som det er.

Onepiece udstødningssystemet blev benyttet af OMC op til årgang 1991
( 4.3 liter V6 motor ) og af Mercruiser fra 1996 - 2001 ( 4.3 liter V6 motor ). Støbeprocessen og ikke mindst problematikken med inspektion af udstødningssystemets tilstand betød, at der blev konverteret til de mere almindelig manifolder og afgangsknæ, hvor de er delt på midten. I dag findes der konverteringssæt fra Onepiece systemet til alm. manifolder/afgangsknæ - der skal bruges specielle bøjninger fra afgangsknæ til bullhorn og de medfølger i det komplette sæt. Se vedhæftede billede.

En god kunde hos nytdrev.dk købte en brugt båd hos en stor dansk bådforhandler i foråret 2009. Båden var årgang 2001 og monteret med Onepiece systemet. Under første prøvetur blev motoren varm og forskellige komponenter blev udskiftet af forhandleren/værkstedet uden at det løste problemet. Anden sejltur viste stadig tegn på overophedet motor, men forhandleren/værkstedet kunne ingen fejl konstatere på motoren. Tredie tur blev sidste tur med den gamle motor - sammen med værkstedet blev motoren testet og til sidst lød et brag fra motorrummet og olie var tydelig bag båden !!

Båden blev taget på land og en ekspert i Mercruiser blev tilkaldt. Det kunne hurtigt konstateres, at Onepiece systemet var så tilgroet med rustflager mv., at kølevandet ikke kunne passere og dermed forklaringen med den overophedede motor. En dialog imellem forhandler og kunde resulterede i, at forhandleren monterede en fabriksny Mercruiser MPI 4.3 liter drivlinie med ferskvandskøling, transom og drev. Kunden betalte 380000,- kr. for den nye drivlinie og forhandleren den resterende sum incl. montering af drivlinien.

Strøyer
09-11-2009, 09:31
fabriksny Mercruiser MPI 4.3 liter drivlinie med ferskvandskøling, transom og drev. Kunden betalte 380000,- kr. for den nye drivlinie og forhandleren den resterende sum incl. montering af drivlinien.

Fy for s.... var den lavet af guld ??fjupeqopq

Havde det været mig der var kunden, var der kun en til at betale og det var ikke mig.....
Så kunne de få den ødelagte damper igen, da den jo aldrig havde virket ordentligt.

Miss Mancini
09-11-2009, 09:57
Fy for s.... var den lavet af guld ??fjupeqopq

Havde det været mig der var kunden, var der kun en til at betale og det var ikke mig.....
Så kunne de få den ødelagte damper igen, da den jo aldrig havde virket ordentligt.

Båden lever op til kundens ønsker og krav. Netop derfor blev der indgået forlig omkring den nye drivlinie. Forhandleren tilbød at annulere købsaftalen og refundere det fulde beløb, hvilket kunden ikke var interesseret i.

Et løsningsforslag omkring reparation af den defekte drivlinie blev også vruderet, men hurtigt skrottet igen pga. de økonomiske omkostninger.

Jeg synes forhandleren har været meget large i denne sag og kunden fik en ønskebåd med en fabriksny drivlinie for en merpris på 38000,- kr.

Strøyer
09-11-2009, 10:04
Ok så er det en anden sag.
Det er rart at det ikke altid er en kamp om retten.

sikkert en tastefejl for 380000 kr er sgu meget !!!!fjupeqopqfjupeqopq

Miss Mancini
09-11-2009, 10:15
Sikkert en tastefejl for 380000 kr er sgu meget !!!!fjupeqopqfjupeqopq

Ja, det var en Fejl40 - det rigtige beløb er 38000,- kr.

Alligevel meget fordelagtigt, når prislisten siger 88000,- kr. + montering. Jeg havde også accepteret forhandlerens tilbud, hvis båden var som ønsket.

nicolajjetrider
09-11-2009, 10:37
Rolf: Hvad koster et komplet setup ( her tænker jeg ALT ).

Merc. 5.7 V8 Carb.
Alpha One
Transom
Instrumenter.
Ledningsnet.

ALT - Som sku det sættes i et tomt skrog.

Skal iøvrigt snart bruge noget transomleje und bælge;)

Miss Mancini
09-11-2009, 10:55
Rolf: Hvad koster et komplet setup ( her tænker jeg ALT ).

Merc. 5.7 V8 Carb.
Alpha One
Transom
Instrumenter.
Ledningsnet.

ALT - Som sku det sættes i et tomt skrog.

Skal iøvrigt snart bruge noget transomleje und bælge;)

Det er blevet mere kompliceret end tidligere at købe komplette drivlinier i USA, hvor priserne er gunstige. Brunswich har meddelt deres amerikanske forhandlere, at såfremt de sælger komplette drivlinier til Europa, vil evt. garantireparationer ikke blive dækket. Endvidere har jeg ad omveje hørt, at hvis en forhandler sælger en Mercruiser drivlinie til det europæiske marked, vil hans forhandlerlicens blive opsagt med øjeblikkelig virkning - dette gælder stor som lille forhandler.

Mine gode kontakter rundt omkring kan måske hjælpe os med en komplet 5.7 liter drivlinie - jeg undersøger det nærmere.

BrianL
09-11-2009, 13:57
Brunswich har meddelt deres amerikanske forhandlere, at såfremt de sælger komplette drivlinier til Europa, vil evt. garantireparationer ikke blive dækket. Endvidere har jeg ad omveje hørt, at hvis en forhandler sælger en Mercruiser drivlinie til det europæiske marked, vil hans forhandlerlicens blive opsagt med øjeblikkelig virkning - dette gælder stor som lille forhandler.


Tja ..... nu har jeg ikke læst Mercurys garanti betingelser for nylig, men jeg mener at de har en worldwide garanti, så det må de have ændret.
Såvidt jeg ved så gælder garantien fra den dato du har købt motoren i USA hos en forhandler, også selvom du ikke har fået den endnu. Men det er åbenbart lavet om så der ikke er nogen garanti.

Vedr. forhandler sælger en Mercruiser drivlinie til det europæiske marked, vil hans forhandlerlicens blive opsagt med øjeblikkelig virkning, er det virkelig lovligt ?

Miss Mancini
09-11-2009, 14:15
Tja ..... nu har jeg ikke læst Mercurys garanti betingelser for nylig, men jeg mener at de har en worldwide garanti, så det må de have ændret.
Såvidt jeg ved så gælder garantien fra den dato du har købt motoren i USA hos en forhandler, også selvom du ikke har fået den endnu. Men det er åbenbart lavet om så der ikke er nogen garanti.

Vedr. forhandler sælger en Mercruiser drivlinie til det europæiske marked, vil hans forhandlerlicens blive opsagt med øjeblikkelig virkning, er det virkelig lovligt ?

Jeg har oplysningerne fra en af vore amerikanske forhandlere vedr. de komplette drivlinier.

De originale Mercruiser reservedele er fortsat med World Wide Warranty selvom de er købt i USA og leveringsadresse f.eks. i Danmark. Jeg er vidende om ufattelig lang ekspeditionstid fra flere danske Mercruiser forhandlere, hvis der opstår en garantisag med en Mercruiser vare, der er købt i udlandet.

Chribs
13-12-2009, 18:53
Hvordan kan i holde skylleklapperne tætte... Jeg har købt et sæt som jeg har sat en slange og tragt på, men det vælter ud med væske fra klapperne når jeg hælder væske i tragten.... hvilke typer er tætte nok til at man kan få relativ meget kølervæske ind i motoren den vej.... Og hvordan kan man køre motoren varm så termostaten åbner hvis skyllebøfferne ikke slutter tæt, så render impelleren jo tør med det samme osv... Er der kun indtag via gællerne i begge sider af et SX drev, eller er der indtag andre steder også ? Nogen har fortalt mig den også har køleindtag andre steder, og at køleklapper gør mere skade en gavn...

Jeg får nok brug for hjælp til frostsikring hvis jeg kan få lidt adgang til min båd så jeg kan få den startet, for jeg ved ikke op eller ned mere efter alle de forklaringer jeg har fået på de forskellige forummer og båd-sider....

Mvh Christian

lille tut
13-12-2009, 20:05
Kan det slet ikke lade sig gøre at starte den, tag slangen af på suge siden på pumpen mont en anden slange kør den varm når den når drifttemp så tilslut en dunk med kølervæske start den lad den køre 20liter blandet igennem.

Så kan du sove roligt, eller åben aftap haner i hver side af blokken, jeg har læst det du beskriver i et andet indlægfjupeqopq