servostyring [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : servostyring


Peter508
23-11-2009, 21:03
Jeg aner ikke om det hedder servostyring i både også...

Hvorom alting er så har jeg igennem længere tid, været noget i tvivl om min servo i båden virker...

Grunden er at jeg synes at båden specielt ved lav fart, er noget tung at tumle rundt med, rattet går meget tungt. Men da det er min første større båd, har jeg ikke nogen reference at holde det op imod.

Det er monteret i båden, sidder nede agter med sådan nogle stempler som kan bevæge sig fra side til side...

Findes der en måde jeg kan kontrollere om de virker, og om de virker som de skal ?

goffy
23-11-2009, 23:07
det er nok et sæt hydraulisk styring du har i båden.
din rat/ror sidder direkte på pumpen og så går der nogle små slanger om til cylinderne ved rorarmen. Jeg mener at systemet fåes med flere udvekslinger dvs. at pumpens størelse afgør hvor mange omgange du drejer på roret for at få fuld udslag på cylinderen. jo færre omgange jo sejere er den at styre.
du kan læse lidt om det her http://www.shipshop.dk/system/applications/news_info.php?articles_id=48&bgsid=eiv4bi5051cekt6ohuss6tps31
http://www.baad-motor.dk/group_nautisk.asp?group=503

ps: jeg kender et par stykker der sejler med hydraulisk styring og deres går også lidt sej.

Peter508
24-11-2009, 15:46
men hvor sejt er sejt....

Jeg synes at det går temmelig sejt, og at båden ikke reagerer ret hurtigt...

Horizonblue
24-11-2009, 16:55
Hvis du piller cylinderen af roret, skulle du gerne kunne dreje det med hånden, uden at hive særlig hårdt.

Hvis det kører træg, så undersøg om det kan smøres nogen steder, ellers er du nok nød til at pille det af og rense lejefladerne for skidt.

Når der er lidt snadsk på glide-lejeflader, kommer det som regel kun til at gå mere træg med tiden.

På Volvo 280-290 drev kommer der med tiden lidt skidt i lejefladerne på ophængningsgaflen og det gør at det kommer til at køre træg i rattet. Det kan kun kureres ved at skille det ad og rense. Div. mirakelmidler er ikke en pibe tobak bevendt i det spil. Og at pumpe helt vildt meget fedt i smøreniplen på gaflen hjælper heller ikke.

Når du har cylinderen pillet fra, så drej lige på rattet, for at se om det kører let, nu når roret ikke er koblet på.