View Full Version : "Host" Mercruiser MPI motorer
Miss Mancini
24-11-2009, 22:02
Til jer med Mercruiser MPI motorer:
Har I oplevet at jeres motor "hoster", hvis gashåndtaget betjenes for hurtigt under drift ? Flere af mine kunder har oplevet dette specielt når der skal trækkes vandski/badering.
Fra tomgang af ?
Eller mens båden planer og der acceleres yderligere ?
Jeg har kun oplevet det en gang hvor et af mine forfiltre (brændstoffilter som sidder før flowmåler og før det "rigtige" filter på motoren) var delvist stoppet.
Ellers ingen problemer.
Miss Mancini
24-11-2009, 22:59
Fra tomgang af ?
Eller mens båden planer og der acceleres yderligere ?
Jeg har kun oplevet det en gang hvor et af mine forfiltre (brændstoffilter som sidder før flowmåler og før det "rigtige" filter på motoren) var delvist stoppet.
Ellers ingen problemer.
Ja, fra tomgang......
Jeg synes ikke at jeg har oplevet det.
Jeg lader altid motoren blive driftsvarm i tomgang inden jeg sejler afsted.
kan det have noget at gøre med at den lige slukker motoren ved tilkobling af gearet. det kan måske godt opleves som et "host"
Miss Mancini
25-11-2009, 06:49
Nej, det er ikke ifb. med gearskift at motoren "hoster".
hvis det var en karb. model, så er det jo tegn på at den ikke får nok brændstof. min 3,0 med karb.dør en 1/2 sek når jeg rykker hurtig i håndtaget.
dette kan dog justeres væk. Kan der ikke ændres i styreboksen til mpi modeller
Goffy - kan det ikke være fordi den får for meget benzin?
Rolf - Det er ikke "gastagningen" motoren tøver lidt med.? Forventer in kunder at motoren tage gas/komme op i omdrejninger som en bil.?
Jeg står på ski med kammerater som har 3.0, 4.3 og 5.7 alle med karburator, som nogle gange hoster lidt når man skal trækkes ud af vandet. 4.3'erne og 5.0 mpi'erne som vi også står efter, tøver lidt nogle gange.
når jeg giver hurtig gas fra tomgang tøver motoren lige et 1/2 sek inden den tager ved. de mekanikere jeg har talt med siger at det er fordi den er justeret/pint til så mager blanding pga miljøkrav men at det sikkert kan rettes ved at justere en anelse på blandingsskruen. jeg har valgt at leve med det da det jo kun er når jeg giver hurtig gas. :D
jeg har oplevet det samme med en gl. bil hvor de havde justeret karb efter måling i udstødning :eek: og der fik blandingsskruen en halv omgang ud og problemet var løst, men målingen i udstødningen var nok ikke efter bogen længere :D
Horizonblue
25-11-2009, 17:44
Troede egentlig at dette problem var løst med MPI. Det er et kendt fænomen på karb motorer at de kan "snuble" ved voldsom gasgivning. Min egen karb V6'er incl.
Jeg har fundet ud af at jo hårdere den er spændt for, jo værre er det. Da jeg havde Duoprop med lidt store propeller, skulle man ikke bare hugge håndtaget i bund.
Efter skiftet til singleprop, er problemet stort set løst. Motoren er ikke spændt så hårdt for nu. Mindre duoprop propeller havde sikkert også gjort det.
Det er nu også sjældent at jeg bare hamrer håndtaget i bund. Den accelererer ikke en skid hurtigere af den grund. I stedet er jeg et par cm "foran" på gashåndtaget, når den skal afsted.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.