Vinterkonservering af Bayliner 1 [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Vinterkonservering af Bayliner 1


lbk
29-11-2009, 00:53
Så blev der vinterkonserveret med glykol i kølesystemet og fogging olie i indsugningen og over stemplerne. Tændrørerne blev godt nok sorte.
Da motoren endelig var varm kunne den ikke kvæles med fogg olien, så der måtte hjælp til med at slukke tændingen :)

Nu glæder vi os bare til 2010 og den nye sæson. :)

Miss Mancini
29-11-2009, 01:03
Jeg bruger en kraftig fogging oil ( konserveringsolie ), der kvæler min motor med det samme.

Tændrørene bliver meget sorte og bør skiftes ved sæsonstart.

erjohans
01-12-2009, 17:19
Hvorfor skifte tændrørene. De bliver meget hurtigt brændt rene ved normalt brug. Det svarer til at udskifte tændrørene ved hver sæson som der nogen steder bliver anbefalet. Hvis vi skulle skifte efter så få motortimer hvor tit skulle vi så skifte i vores biler. Her køres der ganske mange timer før skift.

Lars T
01-12-2009, 18:33
Ser supert ud - lige mit system som jeg har givet kassen for :):)

tændrør skiftes vel omkring hvert 80.000-100.000km ofr bilen og det svarer vel til omkringk 2500 motortimer, så at skifte dem hvert år syntes jeg er overkill - hvis man blot tjekker dem prligt bør det vel være nok.?

erjohans
01-12-2009, 21:27
Ja det var lige hvad jeg mente. der er for mange der går lidt for langt uden mening kun baseret på "experters" meninger som vist ikke altid er baseret på fakta

BrianL
02-12-2009, 08:21
tændrør skiftes vel omkring hvert 80.000-100.000km ofr bilen og det svarer vel til omkring 2500 motortimer

Går ud fra at du taler on "long life" tændrør ?

Hvis de holder 2500 motortimer i en båd så svarer det til motorens levetid i nogle tilfælde (med andre ord de skal aldrig skiftes).

Med standard tændrør er skifte intervallerne kortere.

Mercruiser bruger både "long life" og "standard" tændrør til deres motorer.

Men jeg sejler også flere sæsoner på standard tændrør, da de kan holde længe.

En anden ting man skal være opmærksom på er at hvis man får vand i motorrummet så kan tændrørene ruste, og hvis de får lov til at ruste meget kan de være svære at skifte. Så udvendigt rust kan også betyde at det er en god idé at udskifte tændrør.

Miss Mancini
02-12-2009, 08:38
Emnet omkring tændrør er ud fra egen erfaring med min OMC motor.

Ifb. med vinterkonserveringen drukner jeg motoren i Velvect konserveringsolie, hvilket giver kraftig røgudvikling fra motoren og uden tvivl også meget sorte tændrør. Det har vist sig i et enkelt tilfælde, at den kraftige dosis konserveringsolie, har gjort tændrørene ubrugelige og givet motoren uren tomgang, manglende ydelse, svær opstart om foråret mv.

Bevares, tændrør kunne nok renses ved elektroden og genbruges, men med tændrør til omkring 40 kr. pr. stk. skifter jeg dem altid ved sæsonstart.

Som BrianL er inde på, er rust ved tændrørsgevindet udbredt på flere motorer og derfor kan det være en god ide at få det afrenset, hvis man ønsker at sejle endnu en sæson på tændrørene.