GPS Tracker til Bil, Båd, MC

Sejler du pænt? [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Sejler du pænt?

Ulman
15-12-2009, 13:56
Vi forudsætter at der findes 2 slags motorbådssejlere. Dem der sejl pænt, hensynsfuldt og efter reglerne (stort set), og dem der sejler hensynsløst, for stærkt og for vildt der hvor de ikke må.

Hvilken kategori vil du putte dig selv i?

1. Hensynsfuldt
2. Hensynsløst

Ulman
15-12-2009, 13:57
1. Hensynsfuldt

Strøyer
15-12-2009, 14:06
1. Hensynsfuldt-dlof--f

-dlof--f fordi jeg kan også blive pisset af af et ellerandet kludrerhoved.

Albjerg
15-12-2009, 14:10
Klart en 1.

KS1
15-12-2009, 14:22
95 % af tiden er jeg en 1'er og desværre er jeg nok tildels en en 2'er de sidste 5 %, vil dog ikke sige at jeg sejler latterligt stærkt og tæt på andre, men kan godt sejle lidt hurtigere end man må nogle enkelte steder!! (også er man vel en 2'er)

Lars T
15-12-2009, 14:23
Man bliver klogere med årene..

Skal jeg smide mig selv i kategori er jeg en 1'er.
Sejler stort set efter reglerne, men altid hensynfuldt.

Ulman
15-12-2009, 14:27
Man bliver klogere med årene..

Skal jeg smide mig selv i kategori er jeg en 1'er.
Sejler stort set efter reglerne, men altid hensynfuldt.Netop. Reglerne i Roskilde Fjord er i forvejen skrappe, og der er ikke mange steder man må fyre den af. Hvis vi kvajer os og skider på reglerne, bliver kravene blot skærpet. Og det er jo ikke det vi vil.

Miss Mancini
15-12-2009, 14:30
Klart nr. 1.

Sejler pr. defination aldrig hurtigt forbi andre både, så det er en generende.

Lars T
15-12-2009, 14:32
Vi er helt enige.

Det er i for vejen snak om at begrænse adgangen til rampen i Roskilde Havn.

Anders kr
15-12-2009, 14:34
Klart nummer 1,

Men kan stadig godt li at sejle så hurtigt det nu kan gå når forholdene tillader det,-dlof--f

nicolajjetrider
15-12-2009, 14:36
NR. 1 Hensynsfuldt.

Men sejler også jetski

Så må nok hellere sige nr. 2

Peter508
15-12-2009, 14:44
Jeg er klar en 1'er...

Dog kan det ind imellem være næsten ligegyldigt hvad man gør, så er der en eller anden klude sejler, der bliver irriteret....

Da vi sejlede igennem Svendborg sund i sommers, var der en del trafik samtidig med at vinden gik på tværs. Det betød at jeg kom til at sejle bag en sejlbåd som lå omkring 4 knob, og det var bare ikke nok for at jeg kunne holde en rimelig styrefart....

Bagfra kom en større sejlbåd med mere vind i sejlene, og han lignede ikke en der havde tænkt sig at rebe sejlene lidt....

I et mindre ophold i trafikken, gav jeg lidt gas og sejlede udenom sejlbåden foran mig...Min hækbølge har en pæn størrelse ved 8 knob, så det gjorde at han vippede noget, og at han råbte ( jeg kunne ikke høre det, men han så ikke glad ud ) noget mindre pænt efter mig....

Lige efter jeg havde sejlet forbi, kom den noget større sejlbåd meget tættere på ham også sejlende forbi, men der blev der bare hilst...

je__ns
15-12-2009, 15:19
Overvejende en 1'er

PS mange helplanende både, laver næsten ingen hækbølge ved planingsfart.
Hvorimod de kan trække en kæmpe hækbølge ved lav fart. (især hvis man trimmer der efter :-) )

goffy
15-12-2009, 15:41
Jeg er klar en 1'er.
selvfølgelig sejler jeg også lidt hurtig nogle gange og en halvplaner som min laver store bølger, så skal jeg overhale så er det en stor bue udenom og er det i et smalt løb så bliver jeg bag ved og venter med overhalingen.
det jeg oplever mange gange ved havne eller ved overhaling med planende både er at de godt nok sætter farten ned, meeen kun ned til den fart hvor de laver de største bølger. de skulle prøve at kikke bagud.
jeg ved godt at hvis man kommer med 25 knob og sætter farten ned til 7 -8 knob så føles det som om man er gået i stå, men det er altså den fart der laver de største bølger så farten skal længere ned.

lille tut
15-12-2009, 15:50
90% 1er resten 10% er uden for kategori, og med det menes jeg sejler som jeg har lyst til NÅR der ikke er andre end mig selv, uanset hvad loven siger-dlof--f

steffen m
15-12-2009, 16:03
Overvejende en 1'er

PS mange helplanende både, laver næsten ingen hækbølge ved planingsfart.
Hvorimod de kan trække en kæmpe hækbølge ved lav fart. (især hvis man trimmer der efter :-) )

præcis. og derfor er reglerne om at man ikke må plane netop helt i skoven...det genere jo mere end det gavner. så var det bedre at sætte en max fart på 50km/t fx

jeg er også helt klart 1er hvorfor gøre sig upopulær blandt folk som du en dag risikere at skulle have hjælp af

Lars T
15-12-2009, 17:28
jeg er også helt klart 1er hvorfor gøre sig upopulær blandt folk som du en dag risikere at skulle have hjælp af
Ja se det er meget sjovt du skriver det for vi er åbenbart ikke værdig til en vink når man sejler forbi, men når man skal trække en fri en man pludselig fin nok ;)

Egentlig syntes jeg ikke det handler om fart eller hækbølge, men mere om hensyntagen og decideret overskud.

Strøyer
15-12-2009, 18:56
Egentlig syntes jeg ikke det handler om fart eller hækbølge, men mere om hensyntagen og decideret overskud.

Jeg kunne ikke selv have sagt det bedre..

Du mener motoroverskud ik` :rolleyes:

Campion 165(seb)
15-12-2009, 18:59
Overvejende en 1'er, men med en stor snert af 2. (en gang i mellem).
Det er sgu rart at fyre den af en gang i mellem - gør folk med hurtigere maskiner ikke det??

Anders kr
15-12-2009, 19:01
DEr mangler en kategori,

Jeg skal over være ærlig og ligger da nok også mellem 2 og et,

og seb, jeg fyre med af så meget så muligt hvad er ellers iden med at ha noget der går stærkt, ligger helst på ca 100 km/t hvis det egner sig :o)

goffy
15-12-2009, 19:04
Overvejende en 1'er, men med en stor snert af 2. (en gang i mellem).
Det er sgu rart at fyre den af en gang i mellem - gør folk med hurtigere maskiner ikke det??

selvfølgelig skal den da fyres af engang i mellem, hvem gør ikke det.
problemet er bare hvor og hvornår man gør det :D

Lars T
15-12-2009, 19:12
Du mener motoroverskud ik` :rolleyes:
Ik lige i denne sammenhæng ;)

lille tut
15-12-2009, 20:06
selvfølgelig skal den da fyres af engang i mellem, hvem gør ikke det.
problemet er bare hvor og hvornår man gør det :D

Bare husk konen ikke skal se detfjupeqopqfjupeqopq

Softice
15-12-2009, 20:10
Helt klart en nr 1. Har ikke power til en toer *GGG*
Jo jeg kan også lave en hækbølge, men nu er der ikke så mange kludesejlere i Vadehavet.

Ulman
15-12-2009, 22:01
DEr mangler en kategori,

Jeg skal over være ærlig og ligger da nok også mellem 2 og et,

og seb, jeg fyre med af så meget så muligt hvad er ellers iden med at ha noget der går stærkt, ligger helst på ca 100 km/t hvis det egner sig :o)Prøv at høre: Det handler ikke om at man ikke må fyre den af. Det handler om at gøre det hensynsfuldt, dvs. når man ikke kan genere andre. Og man kan IKKE undskylde sig med at "man har en stor motor, og den skal jo udnyttes". Det er præcis den slags holdninger der skaber problemerne. Ikke for sejlbådssejlerne, men for os andre motorbådssejlere.

Campion 165(seb)
15-12-2009, 22:49
Okay, jeg bekender kulør med det samme.
Jeg har da videoer liggende på nettet hvor vi ligger og sejler 80 km/t i odense kanal - ikke just særlig smart - hvis det ikke var fordi vi var FULDSTÆNDIG alene kl. 20 om aftenen...?
Så i det tilfælde ser jeg ingen problemer i dette.

Skibsbyggeren.
16-12-2009, 00:24
Helt klart katagori 1!
Jeg lider nok lidt under, at jeg selv har sejlet 25 fods deplacementbåd med 32 hk. Der er altså noget psykologisk i, at der bliver slået ned for gassen på en hurtiggående båd. Min nuværende båd trækker også en hækbølge der vil noget, når der bliver slået ned, men sjovt nok hilser kludekæpsejlerne phpppaltid høfligt når man passere dem med 7 knob og 75 cm hækbølge, istedet for 25 knob og 25-30cm hækbølge.-dlof--f
Hvorom alting er - godt sømandsskab er også, at udvise hensynsfuldhed!

Miss Mancini
16-12-2009, 07:58
Til lands ser jeg oftere hensynsløs færdsel og opførsel end jeg gør til vands.

Jeg ville ærgelig talt føle mig flov, hvis en anden sejler bebrejdede mig, at jeg sejlede hensynsløst forbi ham - jeg er absolut den type, der ryster på hovedet af andre sejlere der udviser hensynsløshed.

I Københavns Havn og specielt Lynetteløbet er der mange der sejler alt for hurtigt. Rystende er det, at jeg ser ofte bådejere i store motorbåde sejle alt for hurtigt forbi andre - tænk på hækbølgen fra en Princess 435 der sejler 20 knob.

Albjerg
16-12-2009, 08:11

Nu er jeg så heldig at have en kone som osse kan lide at sejle stærkt DDriver
Men selvfølgelig skal der sejles efter forholdene. Jeg bliver f.eks. noget muggen når speedbåde ræser ind til vores bro for at læsse vandskiløbere af - så ski-løberen selv "kører" op på stranden, mens båden fortsætter. Det er ikke skide smart når alle andre så ligger og hugger rundt på grund af bølgen.

Jess
16-12-2009, 08:29
Jeg vil gerne tilmelde mig som 1.er
men som goffy skriver, ind imellem virker det sindsygt at skulle tage båden ud af plan på grund af lokale regler når man kan se ens hækbølge blive 3 gange så stor boattt

Jeg har kun prøvet at blive skældt ud en gang af havnefogeden i kignæs havn for at sejle for stærkt i løbet.
det er et 5 meter bredt løb der er meget langt, og ved kraftig sidevind er det umuligt at holde skuden på ret kurs med 3 knob hvis man ikke er en kølbåd :rolleyes:

goffy
16-12-2009, 08:37

nu snakker vi vel om at sejle :D:D:D

Ulman
16-12-2009, 09:11
Okay, jeg bekender kulør med det samme.
Jeg har da videoer liggende på nettet hvor vi ligger og sejler 80 km/t i odense kanal - ikke just særlig smart - hvis det ikke var fordi vi var FULDSTÆNDIG alene kl. 20 om aftenen...?
Så i det tilfælde ser jeg ingen problemer i dette.Det kunne jeg også have fundet på, hvis min båd kunne sejle så stærkt. Jeg når max. 30kn. Min pointe er, at I Jeres tilfælde har I jo ikke været til gene for nogen. Well - I har sejlet for stærkt, men man er vel kun hensynsløs hvis man er ligeglad med om andre generes.

Det handler jo ikke om, om man kan lide at sejle stærkt eller ikke. Det kan de fleste af os der har planende og halvplanende både.

Anders kr
16-12-2009, 17:37
Det skal så lige siges, at der også bare er de mennesker der føler sig generet bare du kommer i motorbåd, jeg kom ind i veddelev havn og blev smidt ud igen af havne manden, da jeg kom i en speedbåd med sådan en motor på,

Så føler man da lidt det kan være lige meget hvis ikke der er nogen der bliver glade af at man vise hensyn og hilser pænt, dog er dette kun sket en gang,

men jeg sejler også mange gange for hurtig gennem roskilde fjord da jeg laver meget mindre bølger, og derfor ville jeg mene jeg var til mindre gene, men der forstår sejlbåds mennesker ikke, ihvert fald dem jeg har mødt,

Lars T
16-12-2009, 20:44
Hmmm det ligner godt nok ikke Veddelev Havns havnefoged. Han plejer bestemt altid at hjælpe med alt lige sågar gratis adgang til slæbested..

Du har godt nok været uheldig..

goffy
16-12-2009, 21:21
Veddelev Havns havnefoged: snakkede vi med i ferien og han var flink og hjælpsom :D Vi snakkede også med et par sejlere i havnen (de var svenskere) :rolleyes:

Anders kr
17-12-2009, 16:10
Hmmm det ligner godt nok ikke Veddelev Havns havnefoged. Han plejer bestemt altid at hjælpe med alt lige sågar gratis adgang til slæbested..

Du har godt nok været uheldig..

Hmm ja så har jeg nok været uheldig,

Men jeg syntes da også gerneralt folk er flinke i havnene, om men kommer i speedbåd eller sejlbåd, men jeg har skrevet forkert, det var skuldelev, havn den lige efter frederiksund, på modsatte side,

optimisten
22-12-2009, 10:37
nu sejler jeg ikke i sejlbåd men i langtsom gående motorbåd så ingen motorbådshad herfra men men men det billede i tegner er nok lidt for kønt ligger selv i en havn hvor der er trailerrampe og mange af de både der bliver sat i vandet fra den har overhovedet ingen respekt for de 3 knob vi har i havnen og i fjorden.har selv oplevet at sidde i mit forholdsvis høje cokpit med 5 knop og blev overhalet med noget der lignede 30 - 40 knob hans hækbølge røg helt op i vores kaffekopper ærgeligt der ikke var noget politi i nærheden .

ChristianX
22-12-2009, 11:26
Jeg tager ALTID hensyn til andre sejlere, sejler maks 3 knob i havnen, men når også kun lige at komme ud af havnen før håndtaget ligger i bund.
Nu sejler jeg tit tæt på stranden (gad vide hvorfor-dlof--f, men altid stille og roligt, hvis der er badende gæster!) Har tit fået afvide når jeg kommer ind i havnene at jeg sejler hensynsfuldt men har en kedelig episode.

Det var i sommers, da jeg kom ind i havnen, ville jeg finde en plads at ligge til på, og sejlede så ind i fiskeri havnen, så jeg ville vende skuden og sejle tilbage, men idet jeg skal dreje giver jeg den lidt gas fordi der var sidevind, for ikke at sejle ind i molen, det ser fiskeren, og begynder så at stå og råbe op efter mig og sige møgknægt osv.
Da jeg ligger til ved slæbestedet går mine kammerater og jeg over for at høre om der var nogle problemer, og han mente simpelthen ikke det var iorden at sejle så stærkt.
Men da han senere selv tager ud af havnen, sejler han langt over 3 knob - nok nærmere 7 knob.

Sådanne mennesker gør mig virkelig irriteret!

Peter508
22-12-2009, 11:51
Det skal siges at da vi havde trailerbåd, kunne det da godt ske, at vi ikke kunne overholde de 3 knob, ene og alene grundet vind og strøm...

På et forholdsvis fladt skrog er 3 knob ikke ret meget at have som styrefart...

Jess
22-12-2009, 11:52
Det skal siges at da vi havde trailerbåd, kunne det da godt ske, at vi ikke kunne overholde de 3 knob, ene og alene grundet vind og strøm...

Det kan jeg nikke genkendende til....

Ulman
22-12-2009, 12:07
Men jeg tror heller ikke det er dem der sejler 4-5-6 knob i havnen der pisser folk af. Det er nok snarere dem der fyrer den af i havnen. I sommer var et par unge friske gutter ved at sætte en jetski/scooter i fra rampen i den havn jeg havde båden. Da den var kommet i, fyrede han den af rundt i havnebassinnet, ind gennem sivene og op ad skrænten til den vej der fører ind til havnen. Der smed han den så og gik sig en tur. Kom senere tilbage og fyrede den af igen. Undskyld mig, men så tænker jeg altså: "Meget lille hjerne", og han er helt sikkert til skade motorbådsfolket generelt.

Men dem der giver den lidt mere for at kunne styre, kan man squ da ikke bebrejde. Det ville alle gøre.

lille tut
22-12-2009, 16:37

Det samme her min går 3,6 med skruen ved