View Full Version : timer på motor
Anders kr
24-12-2009, 12:52
Er der nogen der kan sige mig, om man skal være bekymret for at købe en motor der har gået 1100 timer, hvis den er passet,
Nu vedj eg godt at det afhænger meget af hvordan den er passet, men er der ligsom nogen ting man skal være ekstra opmærksom på ved "det høje" time tal,
Motoren er en mercruiser 454" fra 1996
nicolajjetrider
24-12-2009, 15:33
Hvis den passer er 1000+ timer ingen problem.
Tjek kompri. skift måske udstødningerne med det samme.
¨
så den klar til 1000 mere. Tænk hvor lang tid bil motorer køre / lastbiler for den sags skyld
Anders kr
24-12-2009, 16:16
Ja det rigtig, men er nyt udstødnings manifold og riser, ny vandpumpe, og div. andre ting
Horizonblue
25-12-2009, 09:40
Mener heller ikke at 1000 timer bør være noget problem. Bådmotoren er ganske vist hårdere belastet end bilmotoren, men de gamle GM v8'ere er jo ikke nogle overtunede jetmotorer, der skal pines med 8000 o/min, før de kan trække.
Min motor i bilen(1,6 benzin) har gået over 7000 timer, hvis man regner med en gennemsnitshastighed på 60 km/t. Hurtigere har man nok ikke kørt igennem tiden, bykørsel, køer osv.
Er den til din Glastron? Stod den under træet? :)
Jeg vil klart mener at en 350Mag vil være mere optimal vægten taget i betragtning. De ekstra 30 hk vil ikke kunne mærkes, da dit sæt tager minimum 10% på i vægt.
Anders kr
25-12-2009, 14:08
Nej desværre stod der ikke en ny V8 men der er en til salg i hedehusene nær roskilde til 13,000,-
Miss Mancini
25-12-2009, 18:18
Nej, 1100 timer er ikke faretruende for en marinemotor, såfremt service, drift og vedligeholdelse er udført efter foreskrifterne.
En salgspris på 13000,- kr. lyder alt for billigt til at være sandt med mindre motoren sælges som værende defekt eller mere populært blandt sælgere i "behov for renovering - omfanget ukendt".
De største problemer med saltvandskølede marinemotorer af ældre dato f.eks. den omtalte årgang 1996 er bl.a.:
- Manifolder og afgangsknæ
- Topstykker
- Indsugningsmanifold
- Motorblok
Hvis motoren iflg. sælger er "klar til montering", bør der udføres en kompressionstest evt. opstart af motoren inden køb.
Jeg har set adskillige brugte motorer fra mine kunder som troede at de havde gjort en revolutionerende god handel - og endda snydt sælger - men desværre måtte sande det modsatte, når motoren kom hjem og monteret i båden.
De brugte 454" jeg har set i god brugbar stand sælges typisk til priser omkring 30000,- kr. MB Marine- og Cylinderservice har to stk. nyrenoverede 454" med certifikat og garanti stående.
En af mine kunder har ligeledes en 454" til salg pga. opgradering til 496". Den nuværende motor ligger i hans Sea Ray Pachanga og kan prøves ved interesse.
Anders - hvad er formålet??? Vil du bytte den ud med din 350.?
Anders kr
26-12-2009, 10:38
nej jeg sidder bare at holder øje med hvad der kommer tilsalg, og hvilke muligheder jeg er stillet med i forhold til det der nu køre med min båd,
Men tænkte bare om den var for billig, eller der var for mange timer på den, osv.. men lære jo hver dag,
Men jeg er nødsaget til at vente og se hvad der sker, men det er lidt tungt,poppe
Miss Mancini
26-12-2009, 10:46
nej jeg sidder bare at holder øje med hvad der kommer tilsalg, og hvilke muligheder jeg er stillet med i forhold til det der nu køre med min båd,
Men tænkte bare om den var for billig, eller der var for mange timer på den, osv.. men lære jo hver dag,
Men jeg er nødsaget til at vente og se hvad der sker, men det er lidt tungt,poppe
Nu skal du ikke gøre den samme fejl som mange andre bådejere ved at købe en motor desperat for at komme ud og sejle. Iflg. din signatur har du massere af både - der må være en af dem som kan sejle...:) ?
454" vil blive for tung til din båd, vil jeg umiddelbart vurdere. Jeg ville beholde din 350" evt. renoveret med nye stempler ( 0.30 overstørrelse ), nye hoved- og plejlstangslejer mv.
nicolajjetrider
26-12-2009, 11:45
Kompressor
Toppe
Manifolde
=
Mange hk
Anders kr
27-12-2009, 14:09
Nu skal du ikke gøre den samme fejl som mange andre bådejere ved at købe en motor desperat for at komme ud og sejle. Iflg. din signatur har du massere af både - der må være en af dem som kan sejle...:) ?
454" vil blive for tung til din båd, vil jeg umiddelbart vurdere. Jeg ville beholde din 350" evt. renoveret med nye stempler ( 0.30 overstørrelse ), nye hoved- og plejlstangslejer mv.
Du glemmer en ting, rolf der er lige nogen revner i siden af blokken som er for storer til at det nogen sinde bliver godt, lige meget hvad,
Hvad er vægt forskellen på en 5,7 og en 7,4?
Regn med omkring 100 kilo.
Miss Mancini
27-12-2009, 19:12
Hvis der vælges 454" til erstatning for den nuværende 350" skal gearingen i drevet ændres til 1.30:1.
Husk, at Alpha One drevet ikke er velegnet til 454" motoren pga. motorens antal HK og drejningsmonent - det vil uden tvivl havarerer på kort sigt.
Anders, tror du ikke det er bedre at skyde din båd videre ned i rækken....?
Anders kr
29-12-2009, 15:07
jo du har nok ret Rolf,
Men det er jo med jet drev, og båden er født med en ford 460"
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.