Frostsprængt motor [Arkiv] - Fenderen.dk

Log ind

View Full Version : Frostsprængt motor

Miss Mancini
07-01-2010, 19:34
De første meldinger er modtaget vedr. frostsprængte motorer.

I dag var det en Mercruiser 5.0 liter V8, årgang 1993, hvor motorblokken er frostsprængt. Ejeren var taget på juleferie og regnede ikke med at frosten ville sætte ind så hurtigt, som den har gjort.

I december indløb forespørgsler på nye erstatningsblokke til 5.7 liters V8´ere -jeg tror der bliver solgt mange motorer til foråret...:):):)

Ulman
07-01-2010, 20:58
De første meldinger er modtaget vedr. frostsprængte motorer.

I dag var det en Mercruiser 5.0 liter V8, årgang 1993, hvor motorblokken er frostsprængt. Ejeren var taget på juleferie og regnede ikke med at frosten ville sætte ind så hurtigt, som den har gjort.

I december indløb forespørgsler på nye erstatningsblokke til 5.7 liters V8´ere -jeg tror der bliver solgt mange motorer til foråret...:):):)

Jeg har reservedele til sådan en. Måske vil den uheldige hellere have brugt end nyt :-)

Miss Mancini
07-01-2010, 21:29
Jeg har reservedele til sådan en. Måske vil den uheldige hellere have brugt end nyt :-)

Det er en lang historie. Kunden har købt båden i efteråret 2009 og sejlet to gange - båden blev købt for 60000,- kr. incl. ind.reg. trailer. Det er en Bayliner, årgang 1993.

Der er blevet vendt og drejet forskellige løsningsforslag herunder:

- Fabriksny drivlinie Mercruiser 5.0 liter med transom og Alpha One drev
- Udskiftning af motoren med 5.7 liter V8
- Reparation af frostsprængt motor

Omfanget af skaderne ifb. med frosten kendes ikke. Muligheden foreligger, at topstykker, udstødningssystem og indsugningsmanifold også er frostsprængt. Er det tilfældet, kan det ikke svare sig at reparere motoren.

Kunden er ikke gør-det-selv-mand, så båden skal på værksted for at blive sejlklar igen.

En brugt motorblok kan jeg skaffe til omkring 5000,- kr., men når ikke omfanget af frostskaderne kendes, er det ikke en optimal løsning.

Lars T
08-01-2010, 08:16
Hmmm ærgerligt :( havde han kikket med på Fenderen var der nok en par stykker som gerne ville ha hjulpet ham med vinterkonserveringen, de små 30-45 minutter det tager at frostsikre sådan en motor.

Skibsbyggeren.
08-01-2010, 08:35
Det er dyre "lærepenge" men som det gamle ordsprog siger: "Af skade bliver man klog, sjældent rig!" Han husker garanteret at vinterkonservere næste år.

ChristianX
08-01-2010, 08:39
Han husker garanteret at vinterkonservere næste år.

Og hvis ikke har han for mange penge! DDriver

Miss Mancini
08-01-2010, 09:06
Ja, ærgeligt.

KS1
08-01-2010, 09:34
ville en kasko forsikring egentligt dække dette??

Nåede selv at tænke SHIT her til morgen, da olie måleren begyndte at blinke, og viste kun 1 streg, og igår viste den 5 streger (på displayet inde i bilen).

men efter et par kilometer kom der heldigvis olie frem på måleren igen:)

Miss Mancini
08-01-2010, 09:37

Nåede selv at tænke SHIT her til morgen, da olie måleren begyndte at blinke, og viste kun 1 streg, og igår viste den 5 streger (på displayet inde i bilen).

Jeg tvivler på at en kaskoforsikring dækker en frostsprængt motor - Manorwar må kaste lys over dette.

Miss Mancini
08-01-2010, 09:38

Jeg pejler motorolie, når motoren er driftvarm.

goffy
08-01-2010, 10:25

tvivler meget på forsikringen dækker frostsprængning af motor :D
hvem ville dog købe en ny motor hvis man bare kunne få forsikringen til at betale for ens dumhed :D:D
forsikringen dækker heller ikke mod rust i bilen som jo også skyldes manglende vedligehold.

Horizonblue
08-01-2010, 10:53
Nu er det så blevet bevist, at "frostpropper" i motorblokken ikke beskytter et klap imod frostsprængning............

Miss Mancini
08-01-2010, 11:34
tvivler meget på forsikringen dækker frostsprængning af motor :D
hvem ville dog købe en ny motor hvis man bare kunne få forsikringen til at betale for ens dumhed :D:D
forsikringen dækker heller ikke mod rust i bilen som jo også skyldes manglende vedligehold.

Jeg har hørt et eller andet med, at et forsikringsselskab også erstatter motoren ved havari - om dette også gælder ved frostsprængning ved jeg ikke.

goffy
08-01-2010, 11:46
Jeg har hørt et eller andet med, at et forsikringsselskab også erstatter motoren ved havari - om dette også gælder ved frostsprængning ved jeg ikke.

havari kan jo være flere ting.
min motor er også dækket af forsikringen hvis båden havarerer,
men ikke hvis motoren havarerer pga jeg ikke har hæld olie på den
eller glemt at monterer en vandpumpe. (altså dumheder)
der er også nogle der mener deres forsikring skal dække smadret prop/drev når de sejler 30 knob på en halv meter vand ( i mine øjne en dumhed )

Miss Mancini
08-01-2010, 12:11
havari kan jo være flere ting.
min motor er også dækket af forsikringen hvis båden havarerer,
men ikke hvis motoren havarerer pga jeg ikke har hæld olie på den
eller glemt at monterer en vandpumpe. (altså dumheder)
der er også nogle der mener deres forsikring skal dække smadret prop/drev når de sejler 30 knob på en halv meter vand ( i mine øjne en dumhed )

Manorwar fortalte mig om det sidst jeg talte med ham.....

Strøyer
08-01-2010, 15:01
"frostpropper" er vel bare et navn de har fået da man kan være heldig at det er dem der trykkes ud ved en frostsprængning.
Jeg mener de bare lukker åbninger der er beregnet til at få det sidste støbesand ud af blokken.

Miss Mancini
08-01-2010, 15:16
ENN skrev i tidernes morgen omkring frostpropper i motorer herunder:

"Jeg har den sidste måned talt med en del nervøse bådejere der ikke havde fået vinterklargjort deres i/o motor.

En del mente dog at "frost propperne" der sidder i motorblokken ville redde deres motorblok fra frysning - og på den baggrund vil jeg gerne gøre opmærksom på at "frost propper" ikke har noget med "frost propper" at gøre. Propperne er sat i for at lukke det hul der er i motorblokken under støbning af blokken. Hullet bruges til at fastholde motorblokken under støbning og til at få det støbesand ud der ligger inde i kølekanalerne under støbeprocessen

Så hvis man forventer at disse "propper" redder ens motorblok ved frysning så står man foran en dyr overraskelse - de hjælper nemlig ikke hvis en ikke vinterklargjort motorblok fryser."

Manorwar
08-01-2010, 18:31
Der findes ingen forsikringsdækning med frostskade pa motor ..klart VELIGHOLDESEPROBLEM!!!
- kasko dækker heller ikke hvis båden synker pga is eller frost ,eks.en frostsprengt søventil .
Is og frostskader er generell utaget ..med alle selskaber ..
So,den gammel historie med frostsprengt motor og forsikring betaler alt passer ikke ..
(måske skal konen ikke finde ud af deres dumhed . ..)-dlof--f-dlof--f-dlof--f-dlof--f

Med havari pga materialefejl eks blokert kølevand insugning/defekt thermostat er motoren dækket med skader ..

Jeg har haft en skadekunde siste år med en plastikpose i ansugning og komplet motorreperatur er betalt...
Hos BAVARIA bliver grundstødninger selvføligt betalt og er standart skader ..
men ikke hvis du hensigstløs sejler i 30 cm vand med fuld skrue da skal du selv betaler en del, normalt 50-50.

Searider
08-01-2010, 18:53
og det tager maks 10min at dræne motoren for vand.. meget dumt!

Peter508
09-01-2010, 08:29
Hvordan ser man om en motor er frostsprængt ??

Jeg har selvfølgelig vinter klargjort skuden, meeeeen er sgu lidt nervøs i det her kolde vejr, så i eftermiddag svinger jeg mig op i skuden, og tager et tjek...

Manorwar
09-01-2010, 08:48
måske god idee at frostsikre din motor NU...før der er for sent.
start den op ,få motoren til temperatur og fyl den med glykol via kølevandansugnigslange (husk at lukke for søventil ..)

Peter508
09-01-2010, 08:51
Den ER frostsikret, derfor kan jeg jo godt lige tjekke om alt er okay...

Anders kr
09-01-2010, 09:30
Hvordan ser man om en motor er frostsprængt ??

Jeg har selvfølgelig vinter klargjort skuden, meeeeen er sgu lidt nervøs i det her kolde vejr, så i eftermiddag svinger jeg mig op i skuden, og tager et tjek...

Jeg kan da lige vise dig, mit eget eksempel,

Dog er det enormt svært på et billede og se hvor meget den buler ud, men du kan se salten er kommet ud af revnen,

http://gemdet.nu/image-9C15_4B484B12.jpg

BEMÆRK den omtalte "frost prop" sidder stadig i i højre side, endnu en dukomentation på at det ikke er en frost prop

Peter508
09-01-2010, 12:09
Dvs at motorblokken simpelthen revner, og at det er tydeligt at se ?

Vil dælme nødig have nogle ubehagelige overraskelser til April når m/s familie-færgen skal søsættes....

Peter508
09-01-2010, 12:41
Nu har jeg været ude at kigge...

Kiggede i søfilteret og i køleren, mærkede på slangerne...alt er flydende og blødt...

nicolajjetrider
09-01-2010, 13:05
Du kan sove roligt Peter. Så længe du ikke har rent vand i blokken skal der meget til. Ja vandet fryser og udvider sig så meget at det ikke kan være i blokken og så revner den for at det kan komme ud.
Men der skal rent vand til og så skal det fryse meget og længe, for det skal først gennem skroget og motorisolering und so weiter, men får det først fat, så det noget lort.

Lars T
09-01-2010, 13:07
Frostpropper tror jeg er et uheldigt navn/betegnelse som disse støbe-propper har fået.
Folk blander disse propper sammen med de drænpropper som man bruger til at tappe kølevandet af med.

Peter508
09-01-2010, 13:12
Tak Nico dejligt med lidt sjæle ro, jeg er sgu nok bare typen der bekymrer sig en anelse for meget, sådan helt generelt og iflg. min kone...:D

nicolajjetrider
09-01-2010, 13:13
Kender det selv, første nat båden ligger i vær sæson er jeg ved at skide grønnegrise for om den nu tager vand ind:) 7-9-13 har den ikke gjord det endnu:)

Miss Mancini
09-01-2010, 13:44
Jeg har oplevet det en enkel gang, at en båd med z-drev er sunket.

Fejlen viste sig at være ret simpel. Transom ( Volvo Penta SX ) var gennemtæret og vandet piplede ind i motorrummet, hvor lænsepumpen desværre var defekt. Anoderne var også tæret væk.

I dag står båden som et vrag i Nordsjælland - det er et sørgeligt syn.

Som ofte skyldes søvand i motorrummet defekt pakning ved transom/agterspejl eller bullhorn/transom.

goffy
09-01-2010, 13:52
udsigten fra udestuen. det er 3 uger siden jeg har været ude under presseningen at kikke, det ser sgu koldt ud. komme da lidt i tvivl om der ligger en ramme øl, jeg har overset i bænken fjupeqopq

Miss Mancini
09-01-2010, 13:59
Kommer da lidt i tvivl om der ligger en ramme øl, jeg har overset i bænken fjupeqopq

I så fald er den lagt på køl og klar brug !

Jeg ved at der ligger 12 - 15 dåsepilsnere i Dollarprinsessen. Med jævne mellemrum finder jeg en undskyldning over for fruen til at inspicere båden....:):)

goffy
09-01-2010, 14:03
I så fald er den lagt på køl og klar brug !

Jeg ved at der ligger 12 - 15 dåsepilsnere i Dollarprinsessen. Med jævne mellemrum finder jeg en undskyldning over for fruen til at inspicere båden....:):)

det er netop det jeg kom til at tænke på, næste gang der skal være inspektion
må jeg hellere have en dåse med i lommen fjupeqopq

Manorwar
09-01-2010, 14:40
jeg har en frysebox i trollingbåden den holden nu min proviant frostfri -dlof--fSmokeyfisherParty0012

goffy
09-01-2010, 14:46
jeg har en frysebox i trollingbåden den holden nu min proviant frostfri -dlof--fSmokeyfisherParty0012

jeg kunne jo også bare smide dåserne i køleskabet i båden og tænde den fjupeqopq
men tror du den kan hæve temperaturen fra -6 til + 5 gr

Manorwar
09-01-2010, 14:57
der er ja en god og rigtigt MEGA vigtigt-dlof--f-dlof--f spørgsmål til forum
kan kølern hæve temperaturen fra -6 til + 5 gr
skal vi ikke afstimme om dette

ps lækker vej her i middelfart idag ,tro jeg tage en trollingtour i mogen..og teste min køler-dlof--f-dlof--f

Manorwar
09-01-2010, 15:03
[QUOTE=nytdrev.dk;20576]I så fald er den lagt på køl og klar brug !

QUOTE]

men der hjelper ja ikke hvis dosene er frosen...ølis fra en frostbajer :eek::eek:JAKKKKKKK brolfchen har du ingen"class:D"

Strøyer
09-01-2010, 15:25
kan kølern hæve temperaturen fra -6 til + 5 gr
skal vi ikke afstimme om dette

Ja og hvor ved en thermokande fra om den skal holde kaffen varm eller holde saften kold ??:D

Skibsbyggeren.
09-01-2010, 18:30
Jeg var lige oppe og tjekke i båden idag. Jeg havde en lader til min batteribooster et sted i båden, boosteren står selvfølgelig i garagen! Jeg kom i tanke om, at der stod lidt øl, vand og vin i et stuverum bag ryglænet på sofaen. Stor var glæden, ved at konstatere, at der ikke "flød" med frosset øl, vand og vin - Fruen havde sgu´også noget Champagne i stuverummet som også har overlevet kong vinter. Jeg tror alligevel, at jeg tømmer rummet imorgen. Vin, Champagne og sodavand bliver noget rigtig fedtværk, hvis det får lov til at flyde frit.

nicolajjetrider
09-01-2010, 19:40
Jeg var lige oppe og tjekke i båden idag. Jeg havde en lader til min batteribooster et sted i båden, boosteren står selvfølgelig i garagen! Jeg kom i tanke om, at der stod lidt øl, vand og vin i et stuverum bag ryglænet på sofaen. Stor var glæden, ved at konstatere, at der ikke "flød" med frosset øl, vand og vin - Fruen havde sgu´også noget Champagne i stuverummet som også har overlevet kong vinter. Jeg tror alligevel, at jeg tømmer rummet imorgen. Vin, Champagne og sodavand bliver noget rigtig fedtværk, hvis det får lov til at flyde frit.

JA TAK! jeg havde en CocaCola dåse liggene i min tidligere Transporter som eksploderede og stod og kogte en hel eftermiddag i sommers, FØJ det instrumentbord var ulækkert.

Miss Mancini
02-02-2010, 19:46
Igår kom endnu en melding om en frostsprængt motor.

Denne gang i den dyre ende af skalaen med en Volvo Penta 5.7 liter GXI, årgang 2003....

Lars T
02-02-2010, 20:11
Avv av - hvordan finder en bådejer egentlig ud af hans/hendes motor er frostsprængt? Specielt nu hvor de er gemt væk.?

Miss Mancini
02-02-2010, 20:21
Avv av - hvordan finder en bådejer egentlig ud af hans/hendes motor er frostsprængt? Specielt nu hvor de er gemt væk.?

Motorblokken er flækket ! Det blev opdaget ved en tilfældighed, da bådejeren havde hørt at frostsikring af motoren kunne være en god ide specielt om vinteren.....

goffy
02-02-2010, 20:27
Motorblokken er flækket ! Det blev opdaget ved en tilfældighed, da bådejeren havde hørt at frostsikring af motoren kunne være en god ide specielt om vinteren.....

Det er sgu utroligt at man ikke tænker så langt når man har båd :eek:

Miss Mancini
02-02-2010, 21:03
[/B]

Det er sgu utroligt at man ikke tænker så langt når man har båd :eek:

Ork gud, der er mange eksempler på bådejere der tror at alting holder evigt uden at skæve til service, drift og vedligeholdelse.

Lars T
02-02-2010, 21:04
Vildt at man ikke er klar over det.!
Men hvordan ser blokken så egentlig ud når den er revnet.?

Miss Mancini
02-02-2010, 21:08
Jeg har ikke fået billeder af de omtalte motorer jeg har kendskab til der er frostsprunget, men Anders Kr. herinde fra sitet, har tidligere i denne tråd lagt billede op af hans 350", hvor frostsprængningen af blokken ses under manifoldet - se side 2 i denne tråd.

Er det saltvand der er frosset til is og forårsaget frostsprængningen, så vil der som ofte komme salt ud af revnen med tiden - det er tilfældet på Anders´s motor.

Albjerg
03-02-2010, 15:34
Men hvordan reagerer sådan en frostsprængt motor, hvis det "bare" er en revne? Hvordan opdager man det, hvis man ikke lige har set det?

Miss Mancini
03-02-2010, 16:24
Men hvordan reagerer sådan en frostsprængt motor, hvis det "bare" er en revne? Hvordan opdager man det, hvis man ikke lige har set det?

Der vil komme vand ud af revnen, når motoren er startet.

Med tryk i kølesystemet, så er du ikke i tvivl, hvis blokken er frostsprængt.

Hvis revnen er imellem køle- og oliekanal, så vil motorolien blive flødefarvet...

goffy
03-02-2010, 16:29
i de fleste tilfælde af frostsprængt motor revner blokken nede ved bunden af vandkammeret. resultatet er at vandet står ud af motoren (revnen ) når den startes. Jeg har dog også set tilfælde hvor vandet løber ind i motoren og blandes med olien.

Lars T
03-02-2010, 17:07
Der vil komme vand ud af revnen, når motoren er startet.

Den er jeg med på. Men jeg antager at ejeren af 5./GXI'eren ikke har haft den startet, og deror undre det mig at han ved den er frostsprængt.
Jeg kan sagtes forstå at man kan se hvis blokken er revnet når den er startet, men når den ikke er under tryk eller igang hvordan ses det så? Siver olien/kølervædsken ud eller hvordan.?

Hvordan opdagede den pågældende ejer at den var revnet?

Anders kr
07-02-2010, 15:47
Lige for gi et eksempel,

Så kunne man intet se på min sådan rigtig, og da jeg sejler paksnor som tætning ud til, så der komme vand ind i båden, så jeg var ikke så opmærksom på der var lidt vand i bunden men da blokken var rusten løb vandet inden under malingen, og ned i bunden af båden, der ved intet at se oppe fra,

Jeg regnede bare med jeg skulle skifte paksnor har tilfor året, og at det var oversagen til der kom vand ind,

ChristianX
07-02-2010, 15:54
Anders: Er det motoren i Glastron'en der er gået kødets gang? :)

Anders kr
07-02-2010, 16:07
Anders: Er det motoren i Glastron'en der er gået kødets gang? :)

som du kan se på side 2 i denne tråd er der et par storer modbydlige revner i blokken:(

ChristianX
07-02-2010, 16:17
Av for søren, det er en kedelig omgang. Det kan ikke betale sig at købe en ny blok? jeg spørger fordi jeg ikke ved om det overhovedet kan betale sig på de motorer?
Det er jo en forholdsvis ny motor

Anders kr
08-02-2010, 17:51
aarr motoren var fra 97, så helt ny var den ikke men hvis jeg skal ha fået i noget ligende med indsprøjtning, er det halv dyrt,

ChristianX
08-02-2010, 18:04
Det lyder som en del ekstra penge så :(
Held og lykke i din søgning på en ny motor :)

FletcherV8
08-02-2010, 18:04
man kan uden tvivl få blokken svejset og efterfølgende honet... med mindre cylinder vægen er flækket også... man kan dog få den pågældende cylinder boret og få en ny forring i, men om det kan gå hmm ved jeg ikke... så skal den være ny......., men er det kun en revne ind til vand kammeret, så få det svejst........er i i tvivl så spørg bo i kvong, (Westspeed)på 75254165 mener jeg det er..... allan

Miss Mancini
27-03-2010, 17:06
For 5 min. siden har en kunde ringet med sorg i stemmen - vandet vælter ud af hans 7.4 liter Mercruiser og motorrummet er fyldt til randen....

Kunden har båden liggende i Nordhavnen, så jeg har lovet at komme forbi i morgen, så fejlen kan findes og laves.

Der er ikke konstateret vand i motorolien.

Måske en flækket kølerslange eller manifold.....

goffy
27-03-2010, 19:17
For 5 min. siden har en kunde ringet med sorg i stemmen - vandet vælter ud af hans 7.4 liter Mercruiser og motorrummet er fyldt til randen....

Kunden har båden liggende i Nordhavnen, så jeg har lovet at komme forbi i morgen, så fejlen kan findes og laves.

Der er ikke konstateret vand i motorolien.

Måske en flækket kølerslange eller manifold.....

kan man (nøjes) med det er det sgu heldig :D

Miss Mancini
27-03-2010, 20:20
Jeg tror mest på en flækket kølerslange....

Miss Mancini
28-03-2010, 12:54
Det var en sørgelig historie med den omtalte båd, hvor motorrummet bliver fyldt med vand, når motoren er startet.

Sælger havde fortalt køber, at motoren var frostsikret og derfor var der ikke mulighed for at starte motoren med mindre køber ville betale de omkostninger, som var forbundet med at vinterkonservere motoren igen - køber valgte at tro på sælger og betalte kontant 92000,- kr. for båden og fik den fragtet hjem.

Igår var første gang siden køber handlede båden, at motoren skulle startes. Som tidligere skrevet berettede køber overfor mig i telefonen, at vandet fossede ud af motoren, men ikke nærmere beskrevet hvorfra.

Jeg har idag besøgt sælger og inspiceret bådmotoren. Det viser sig, at den bagerste frostprop i bagbord side er skudt ud af motorblokken, og at motoren ser ud til at have været under saltvand - alt på motoren fra manifolder og ned til bundkar er ræverødt og store rustflager hænger i laser på motoren. Kølsvinet bærer tydeligt præg af rustaflejringer og har en rusten farve.
Alle forskruninger, metalsamlinger mv. er hårdt angrebet af rust. Motorrummet ligner mildest talt en ulykke.

Manifolder og afgangsknæ er tilsyneladende de originale og skal skiftes før videre sejlads kan anbefales. Der er mange "oliekager" rundt omkring på motoren, der uden tvivl fortæller om en mangelfuld vedligeholdelse fra de forskellige ejers side af.

Jeg har anbefalet sælger at få lavet motoren i funktionsklar stand og sælge båden til højestbydende evt. som projektbåd. Båden kan give mange økonomiske overrskelser i negativ retning og med ejers formåen med værktøj, vil jeg ikke anbefale at beholde båden - hver gang båden skal serviceres eller repareres, skal det foregå på et værksted, hvilket næppe er rentabelt holdt op imod bådens stand og alder.

Kim
28-03-2010, 15:02
Det var en sørgelig historie med den omtalte båd, hvor motorrummet bliver fyldt med vand, når motoren er startet.

Sælger havde fortalt køber, at motoren var frostsikret og derfor var der ikke mulighed for at starte motoren med mindre køber ville betale de omkostninger, som var forbundet med at vinterkonservere motoren igen

De penge havde været givet godt ud.
Utroligt hvad nogle vil være bekendt at sælge

goffy
28-03-2010, 15:18
et blik i en motorrum der ser sådan ud burde få ham til at forlange at høre motorer startet eller i det mindste sikre sig at handlen kan gå tilbage igen hvis der er fejl og mangler når den startes op.
det er dyre lærepenge.

nicolajjetrider
28-03-2010, 18:46
Vinterkonserverings omkostninger..

WD40 = 69,-
Kølervæske = 50kr
5Literolie = 100kr

Hvorfor fan sku man lade være.

LAU
28-03-2010, 19:30
Jamen jeg mener så at sælger garanteret har vidst at der var noget galt med den båd han ville sælge.

Jeg tror jeg ville hive skytset frem og gå efter sælger - men en vurderingssag, alt efter hvordan salget er foregået og hvilke aftaler der er truffet.

Miss Mancini
28-03-2010, 20:35
Jamen jeg mener så at sælger garanteret har vidst at der var noget galt med den båd han ville sælge.

Jeg tror jeg ville hive skytset frem og gå efter sælger - men en vurderingssag, alt efter hvordan salget er foregået og hvilke aftaler der er truffet.

Der står desværre ikke meget i slutsedlen, som er til købers fordel.

Kort beskrevet "købt som beset uden garanti".

goffy
28-03-2010, 20:52
købt som beset er ikke gældende hvis der er skjulte fejl eller sælger har skjult noget for køber. Så spørgsmålet er om sælger har sagt til køberen at motoren er ok og kører fint.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis:

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, der kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være.

(fra 1.1.2002) § 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

Manorwar
28-03-2010, 22:38
her lige en ny en (frostsprengt motor):eek::eek:

http://www.fenderen.dk/gallery/files/7/img_0274.jpg
båden er nu bjerget fra piraten-dlof--f-dlof--f
den har kun sejlet 18 timer..

Campion 165(seb)
29-03-2010, 05:13
Jooo, den ligger godt nok lige lovlig dybt i vandet.. -dlof--f

Manorwar
29-03-2010, 06:44
dypt i vandet ? ne den flyder fint efter vi har få den oppe
den er til min U- Boot sammling

mpa
29-03-2010, 08:33
sikke glad man bliver for sin båd med påhængsmotor når man ser piratens billeder.

Miss Mancini
29-03-2010, 09:31
En bruger har i sin signatur skrevet:

"Vand er bedst på ydersiden"....

goffy
29-03-2010, 09:45
En bruger har i sin signatur skrevet:

"Vand er bedst på ydersiden"....

jeps og det gælder ikke kun for båden.
jeg sagde altid til mine børn når vi sejlede: brug vest vand skader dine lunger

Lars T
29-03-2010, 10:13
Damn - Det der ser ikke for godt ud.
Den skal desværre i en varm hal for en længere periode :(

Kim
29-03-2010, 10:58
Damn - Det der ser ikke for godt ud.
Den skal desværre i en varm hal for en længere periode :(

Saltet (hvis det er saltvand) fordamper desvære ikke,og eller ikke olien fra motoren:(

Sarah Louise
29-03-2010, 12:27
Det må være det ultimative mareridt at finde sin båd sådan... men det virker også som om, der er en del der anskaffer sig noget legetøj uden at sætte sig ind i basal vedligeholdelse, foranstaltninger etc...

goffy
29-03-2010, 12:35
Det må være det ultimative mareridt at finde sin båd sådan... men det virker også som om, der er en del der anskaffer sig noget legetøj uden at sætte sig ind i basal vedligeholdelse, foranstaltninger etc...

ja du har nok desværre ret. Har set mange som godt nok får frostsikret deres motor, men så glemmer de også alt om båden ind til foråret melder sig :eek:
Utroligt at folk ofrer mange penge på en båd og så være så ligeglade med den.
jeg vil vove påstanden at 9 ud af 10 både som den på billedet er selv forskyldt

Softice
29-03-2010, 21:20
Puuha så er den værste frygt over, da min nye/brugte båd blev startet op i dag af sælger efter at havde været isfast siden før jul og den sprang igang i første forsøg og lod saltvandet køre rundt i systemet som det er designet til.Nu mangler den bare en besigtigelse udenpå inden afgang til Ribe Kammersluse kommende weekend åilesmiley .
Har det ligesom de små børn der ikke kan vente til juleaften.

Miss Mancini
29-03-2010, 21:37
Har det ligesom de små børn der ikke kan vente til juleaften.

Eller unge mennesker der venter med spænding på "j-dag"...:)

Strøyer
29-03-2010, 21:45
Jae.. det kunne ligeså godt have været denne.
Er der forøvrigt noget nyt om den ?

http://www.fenderen.dk/forum/showthread.php?t=1998&highlight=stj%E5let

http://www.fenderen.dk/forum/attachment.php?attachmentid=1794&d=1263374702

Miss Mancini
10-12-2010, 17:00
Endnu en motor har måtte lade livet pga. frostsprængning. Denne gang en
Mercruiser V8´er i Struer......

nicolajjetrider
10-12-2010, 17:07
Æv:( Send du ham en ny blok så :) ( Husk gotteposen, det bliver kunden så glad for :D

PS: er det første melding om frostsprængning i år?

Miss Mancini
10-12-2010, 17:26
Æv:( Send du ham en ny blok så :) ( Husk gotteposen, det bliver kunden så glad for :D

PS: er det første melding om frostsprængning i år?

Ja, det er første melding efter sommeren 2010.

goffy
10-12-2010, 18:10
sgu utroligt folk ikke kan lære det.
For nogle år siden havde vi en her i havnen som afmontere maskinen samme dag som båden kom på land (en lille 2cyl Yanmar diesel). traileren med maskinen blev kørt ind i indkørslen og fik lov til at stå ude natten over,Om eftermiddagen da båden kom på land regnede det, så han troede ikke på frost. det kostede ham en ny maskine for det frøs 3-4 gr den nat. Blokken flækkede.
jeg frostsikrer altid uanset hvad vejrudsigten siger.

Miss Mancini
10-12-2010, 18:36
sgu utroligt folk ikke kan lære det.
For nogle år siden havde vi en her i havnen som afmontere maskinen samme dag som båden kom på land (en lille 2cyl Yanmar diesel). traileren med maskinen blev kørt ind i indkørslen og fik lov til at stå ude natten over,Om eftermiddagen da båden kom på land regnede det, så han troede ikke på frost. det kostede ham en ny maskine for det frøs 3-4 gr den nat. Blokken flækkede.
jeg frostsikrer altid uanset hvad vejrudsigten siger.

Ja, det er faktisk skræmmende, at folk ikke tager handling før skaden er sket.

Mange har sikkert den tankegang, at frostsprængt motor kun sker for naboen......

Miss Mancini
13-12-2010, 08:11
Det var så en Mercruiser 5.7 liter V8 der måtte lade livet pga. frostsprængning i Århus. Bevares, det var også en gammel motor med hele 3 drifttimer på samvittigheden........

Campion 165(seb)
13-12-2010, 20:58
Av, av, av. Det blir' nogle dyre lærepenge-dlof--f

Skibsbyggeren.
16-12-2010, 09:53
Det var så en Mercruiser 5.7 liter V8 der måtte lade livet pga. frostsprængning i Århus. Bevares, det var også en gammel motor med hele 3 drifttimer på samvittigheden........

Det kan undre, at ejeren ikke har læst instruktionsbogen - jeg er da ganske sikker på, at der findes et kapitel der omhandler vinterkonservering. I mine instruktionsbøger fra 1977 på Ford Sabre motorerne er der ikke mindre end 3 sider omhandlende konservering for vinteren. med 3 timer på "klokken" skulle man tro at der havde været tid nok til at sætte sig ind i dette emne, tiden er da ikke brugt på vandet?

goffy
16-12-2010, 11:25
Det kan undre, at ejeren ikke har læst instruktionsbogen - jeg er da ganske sikker på, at der findes et kapitel der omhandler vinterkonservering. I mine instruktionsbøger fra 1977 på Ford Sabre motorerne er der ikke mindre end 3 sider omhandlende konservering for vinteren. med 3 timer på "klokken" skulle man tro at der havde været tid nok til at sætte sig ind i dette emne, tiden er da ikke brugt på vandet?

Jeg har den mening at 99% af dem der oplever frostsprængning af motoren er selvforskyldt. Vand og frost burde få alle alarmklokker til at ringe.
i Volvo`s instruktionsbog er der en afsnit der omhandler vintersejlads om hvordan man tømmer motorer/pumpe/slanger for vand hver gang der har været sejlet/startet i frostvejr, men det burde alm. logik også fortælle.

Miss Mancini
17-12-2010, 10:00
Det var så en Mercruiser 7.4 liter V8´er årg. 1996, der er frostsprunget flere steder i motorblokken......Det går stærkt nu.

-13 grader i Hornbæk til morgen.

Skibsbyggeren.
17-12-2010, 14:40
Jaja Rolf... så du kan også tale med om juletravlheden. .ghw-
Der er gyldne tider for motor og drevpusheren-.ljjj-

Lars T
17-12-2010, 15:24
Det var så en Mercruiser 7.4 liter V8´er årg. 1996, der er frostsprunget flere steder i motorblokken......Det går stærkt nu.

-13 grader i Hornbæk til morgen.

Rolf nu vil vi altså snart se nogle billeder.!
Hvordan finder en bådejer ud af at blokken er revnet? Er bådene ikke gemt væk?
løber olien af blokken eller hvordan?

Thomas E.
17-12-2010, 22:30

De ved nok at de har "glemt" konseveringen og tjekker når det har været frost vejr.
jeg var selv sent ude med at konservere mine maskine så da den første nat med frost sov jeg ikke godt :(
så det første jeg gjorde da jeg stod op vat at tjekke maskinerne også konservere da jeg kom hjem. (heldigvis skete der ikke noget) :)

goffy
17-12-2010, 22:37
De ved nok at de har "glemt" konseveringen og tjekker når det har været frost vejr.
jeg var selv sent ude med at konservere mine maskine så da den første nat med frost sov jeg ikke godt :(
så det første jeg gjorde da jeg stod op vat at tjekke maskinerne også konservere da jeg kom hjem. (heldigvis skete der ikke noget) :)

heldig det kun kostede dig en nattesøvn, men du har sikkert lært noget af den søvnløse nat. :D:D:D:D

Miss Mancini
28-12-2010, 20:06
I eftermiddags kontaktede en bådejer mig og fortalte, at hans nyindkøbte båd havde en frostsprængt motor.

Bådejeren havde købt båden i England i november 2010, og sælger som er marineforhandler ville aftappe vandet fra motoren. Desværre er der gået et eller andet helt galt for sælger, for motoren står nu med frostsprængt udstødningsmanifold og en motor som ikke kan rotere pga. vand i cylindrene !!!!!

Motoren er en Mercruiser 4.3 liter V6 MPI, årgang 2004.

Lars T
28-12-2010, 21:32
More to come - det er helt sikkert.

Løber olien af blokken og ud igennem drænhullet eller hvordan?

Miss Mancini
28-12-2010, 21:46
More to come - det er helt sikkert.

Løber olien af blokken og ud igennem drænhullet eller hvordan?

I det seneste tilfælde med båden fra England blev det opdaget, da der blev sat en varmeovn i båden for at gøre den behagelig til vinterkonservering af motoren - da isen var tøet løb vandet stille og roligt ud af det frostsprængte manifold.

Da motoren ikke kunne rotere ved brug af starteren, så blev 3 tændrør i samme side afmonteret og de var alle "ræverøde"....

I korte træk, kan omkring "60 af de lange" løse opgaven med at komme på vandet til foråret.......

nicolajjetrider
29-12-2010, 05:31
Hvad gjorde man i gamle dage? Syntes det er her de senere år der er kommet meget fokus på det, og specielt glycol blandinger. :)0

Strøyer
29-12-2010, 07:15
Hvad gjorde man i gamle dage? :)

Ringede til Rolfs bedstefar ?fjupeqopq

Min far skyllede blokken og tappede vandet af, ud med de fire tændrør og i med 1 dråbe olie eller 10.
Skiftede olie på maskinen.
Så var den B20 klar til en vinter på grønland.
Drevet, et 270 fik nyt olie.

Softice
29-12-2010, 07:22
Nu er jeg ikke forsikringspusher, men i sådanne situationer dækker forsikringen vel ikke?
Eller er der formidlende omstændigheder?

Manorwar
29-12-2010, 07:57
Nu er jeg ikke forsikringspusher, men i sådanne situationer dækker forsikringen vel ikke?
is og frostskader er altrig dækket ...

Lars T
29-12-2010, 12:18

Det gør mekanikerens forsikring vel?

goffy
29-12-2010, 14:08
Det gør mekanikerens forsikring vel?

hvis køber bare har fået oplysningen mundtlig. og ikke har papir på det, tror jeg ikke der er noget at komme efter.
Man undres så over at manden henter en båd hjem til Danmark som jo nærmest har arktiske tilstande lige nu, og så ikke selv lige tjekker frostsikringen. det var nok det første jeg ville kikke efter.

Miss Mancini
07-01-2011, 15:08
Endnu en frostsprængt motor. Denne gang en Mercruiser 7.4 liter MPI, årgang 2003.....

goffy
07-01-2011, 15:25
Endnu en frostsprængt motor. Denne gang en Mercruiser 7.4 liter MPI, årgang 2003.....

Det er dælme ikke godt for din forretning at vi nu skal til at have tøvejr :D:D

BrianL
07-01-2011, 16:33

Fandtes den virkelig som en 2003 model ?

Lars T
07-01-2011, 16:37

Rolf - du bliver nødt til at skrive hvordan det er sket, og hvordan ejeren fandt ud af motoren var frostsprængt hvergang du opdateret tråden med endnu en ødelagt motor... :)
Der er vel ingen som starter deres motor op nu, mens den er i hi.?

Miss Mancini
09-01-2011, 08:43
Fandtes den virkelig som en 2003 model ?

Jo, det var den sidste model iflg. mine papirer der forlod samlebåndet til marineregi - støbenummeret er "297" og nummer i topstykkerne er "156".

Mercruiser 7.4 liter MPI, årgang 2003 er også kendt som GEN VI.

Miss Mancini
09-01-2011, 09:02
Rolf - du bliver nødt til at skrive hvordan det er sket, og hvordan ejeren fandt ud af motoren var frostsprængt hvergang du opdateret tråden med endnu en ødelagt motor... :)
Der er vel ingen som starter deres motor op nu, mens den er i hi.?

Båden har ligget i havnen igennem vinteren og er dybt begravet i is
og uden vinterkonservering. Motoren er godt nok med ferskvandskøling, men det er et 1/2 system dvs. ferskvandskøling i motorblokken. Manifolderne er havvandskølet.

Historien omkring ejerens oplevelser med båden er blandede - frit for min hukommelse sagde ejeren følgende til mig i telefonen;
Han købte båden for en del år siden og skiftede motoren ud med den nuværende 7.4 liter MPI. Den nye motor blev købt igennem en god bekendt, som havde gode kontakter i USA, og det blev oplyst, at motoren havde stået på en palle i to år uden at have været i brug. Ferskvandskølingen var originalt monteret og med ca. 120 drifttimer på klokken, synes det som et godt køb.

Motoren kom til DK og blev installaret. Alt fungerede glimrende de første par sejlture, men så kom problemerne. Først gik det ene i stykker og så det andet, og det fortsatte i en lind strøm. I sommeren 2010 blev der konstateret vand i motorolien, og ejeren besluttede at udskifte indsugningsmanifoldet efter rådgivning fra flere venner og bekendte ( på dette tidspunkt var nytdrev.dk ikke involveret i sagen ). Prøveturen med det nye indsugningsmanifold løste ikke problemet med vand i motorolien.

I efteråret 2010 kontakter bådejeren nytdrev.dk omkring problemerne med vand i motorolien. Efter en del snak frem og tilbage, kan det med overvejende sandsynlighed konkluderes, at årsagen til vand i motorolien skyldes et defekt udstødningssystem. Bådejeren vælger at trække tiden, men får som sagt ikke taget båden op for vinteren og gjort den vinterklar. Da frosten sætter ind og båden fortsat ligger i havnen - på aller yderste mole - sker der omfattende skader ved transomen og motorens kølevandsindtag.

Da ejeren opdager at båden er trukket ned af isen og at motoren ikke er vinterklargjort, så besluttes det, at der sættes en varmeovn ned i motorrummet. Dagen efter at varmeovnen er monteret er motoren dækket af vand og kabine mv. sejler i vand.

Båden lænses for vand, men desværre er havnen ikke isfri, så ejeren må afvente at isen tør og båden kan komme på land. I øjeblikket er der pumper i motorrummet til at lænse.

BrianL
09-01-2011, 10:01
Jo, det var den sidste model iflg. mine papirer der forlod samlebåndet til marineregi - støbenummeret er "297" og nummer i topstykkerne er "156".

Mercruiser 7.4 liter MPI, årgang 2003 er også kendt som GEN VI.

Vi er enige om at det er en Gen VI blok da den kom allererede i 1996/1997. Mark IV kørte indtil 1992 og så kom Gen V som blev brugt indtil 1996/1997.

Jeg troede ellers at i Mercruiser årgang 2003 der var den almindelige 310 HK 7.4 liters erstattet af den 6.2 liters 320 HK, og 454 Mag MPI 385 HK var erstattet af den nyere 496 Mag (8,1 liters) 375 HK, men der har åbenbart været overlap på modellerne helt frem til 2003.

Min hukommelse sagde at 2001 var sidste årgang af den traditionelle gen VI Chevy baserede big block i 454 Mag udgaven og jeg troede det samme galdt for 7,4 liters MPI udgaven, og at for 2002 var det 496 modellerne og den 6,2 liters som havde overtaget fra de traditionelle 7,4 og 5,2 liters Chevy big block motorer.

Din egen hjemmeside siger: http://www.nytdrev.dk/mercruiser_motorer_igennem_tiden-t-28.html hvor der står 7.4L BRAVO (MPI)(GEN. VI) GM 454 V-8 1998-2000.

Men der mangler måske et 2001-2003 entry ?

Miss Mancini
09-01-2011, 11:47
Din egen hjemmeside siger: http://www.nytdrev.dk/mercruiser_motorer_igennem_tiden-t-28.html hvor der står 7.4L BRAVO (MPI)(GEN. VI) GM 454 V-8 1998-2000.

Men der mangler måske et 2001-2003 entry ?

Listen af de oplyste Mercruiser motorer igennem tiderne er udarbejdet af ENN. Jeg har ikke gået listen minutiøst igennem, men i de motorbøger jeg har fra MarinePower og FirstMate Marine USA, står der tydleigt, at Gen VI blev leveret i MPI version frem til årgang 2003....

BrianL
09-01-2011, 13:30
Listen af de oplyste Mercruiser motorer igennem tiderne er udarbejdet af ENN. Jeg har ikke gået listen minutiøst igennem, men i de motorbøger jeg har fra MarinePower og FirstMate Marine USA, står der tydleigt, at Gen VI blev leveret i MPI version frem til årgang 2003....

OK.

BrianL
09-01-2011, 13:58

Prøvede lige at søge lidt på nettet og ifølge denne liste fra Mercury Marine: http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/17/enen/mercruiser/mcm_95-04.pdf så ser sidste årgang ud til at være 2001 for 7.4 liters modellen.

Jeg kan ikke se nogen 7.4L eller 454 Mag som 2002 model og derefter.

Det er ikke så væsentligt om det er en 2003 eller en 2001, men måske ved ejeren i virkeligheden ikke ikke hvor gammel den er. Et motornummer vil dog kunne afsløre dette.

Miss Mancini
09-01-2011, 14:46
Prøvede lige at søge lidt på nettet og ifølge denne liste fra Mercury Marine: http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/17/enen/mercruiser/mcm_95-04.pdf så ser sidste årgang ud til at være 2001 for 7.4 liters modellen.

Jeg kan ikke se nogen 7.4L eller 454 Mag som 2002 model og derefter.

Det er ikke så væsentligt om det er en 2003 eller en 2001, men måske ved ejeren i virkeligheden ikke ikke hvor gammel den er. Et motornummer vil dog kunne afsløre dette.

Ja, støbenummeret i blokken kan kaste lys over motorblokkens faktiske alder, men jeg ser tit, at importerede motorer er i kategorien "flækket sammen af alverdens ting og sager", så det er måske svært at konkludere den reelle alder baseret på motornummeret. Helt galt kan det gå, hvis motornummeret placeret v/ starteren er borte og plastdækslet ved indsugningen er udskiftet med et tilfældigt fra f.eks. ebay....Så er det noget af en opgave at finde de rigtige reservedele....:):):)

nicolajjetrider
09-01-2011, 14:51
Så det vel ikk så slemt for ejeren? Et sæt manifolde og vandslanger når den er 1/2 kan der jo ikk rigtig ske noget med motoren?

Miss Mancini
09-01-2011, 14:59
Så det vel ikk så slemt for ejeren? Et sæt manifolde og vandslanger når den er 1/2 kan der jo ikk rigtig ske noget med motoren?

Jo, motoren har været dækket af vand, og for at gøre skaden endnu værre har alle tændrørene været afmonteret inden vandet fossede ind i båden....:(

nicolajjetrider
09-01-2011, 15:01
Åhr ja så man på den.:( men tænkte lige at hvis man har 1/2 så kan det jo egentlig aldrig ramme selve motoren men kun udstødning og slanger?

Miss Mancini
09-01-2011, 15:40
Åhr ja så man på den.:( men tænkte lige at hvis man har 1/2 så kan det jo egentlig aldrig ramme selve motoren men kun udstødning og slanger?

Enig.

nicolajjetrider
09-01-2011, 15:59
Der må sku os ryge nogle udstødninger i sådan en vinter!:o

Miss Mancini
09-01-2011, 16:12
Der må sku os ryge nogle udstødninger i sådan en vinter!:o

Det skal jeg fortælle dig, når forårsklargøringen tager sin begyndelse...:))

Miss Mancini
31-01-2011, 18:51
To frostsprængninger fra en 3.0 liter m/ halvsystem ferskvandskøling og en
5.7 liter V8 VORTEC uden ferskvandskøling.

3.0´eren er frostsprunget i varmeveksleren og manifoldet, hvor 5.7´eren er flækket i motorblokken øverst oppe. Jeg besøgte kunden med 5.7´eren idag, og der er blevet bestilt en ny longblock + div. tilbehør.

Kunden med 3.0´eren ville lige vende og dreje skråen i munden inden beslutningen blev taget omkring motorens fremtid - der er nu ikke så meget at tænke over, for der skal nyt manifold og varmeveksler på, før båden er sejlklar igen.

Miss Mancini
02-02-2012, 21:56
To opringninger i dag fra en fynsk og jysk kunde.

Den fynske kunde havde "hårde" kølerslanger, og den jyske kunde havde "trukket" en motor som ikke kunne tørne.

Begge 5.7 V8´ere henholdsvis som GXI og EFI version.

Måske de første tegn på frostsprængte motorer...

Campion 165(seb)
05-02-2012, 19:20
Hehe, nu må du/I ikke misforstå mig - og det er ikke for at komme malurt i bægeret - men det er da dejligt at der er gang i butikken??

NarkoKrig
06-02-2012, 17:34
Jeg synes faktisk det er en lidt underlig tråd den her, er det meningen vi skal glæde os over der er gang i butikken?
Eller skal vi grine skadefro over folk der får kæmpe udgifter og ærgelser (måske enda diskutioner i hjemmet til følge), pga misvedligeholdelse, forglemmelse eller andre årsager (sygdom, dødsfald etc) til at folk ikke får konserveret sine motorer i tide?

Jeg ved godt trenden er kommet for at blive "Den dårlige nyhed, og folks dumheder" læses og giver interresse frem for de gode og positive nyheder.

Dette er ikke stilet på dig Rolf, jeg undres bare.

FletcherV8
07-02-2012, 16:58
Syns også jeg har det lidt mærkeligt med godt med at DET er godt med kunder i butikken hmm, jeg måtte selv skifte min V8`er for 1 år siden, dog ikke pga frost, men fordi jeg sejlede med for lidt olie efter montering af oliekøler, det kostede mig 20.000 i bygge pris på en anden brugt motor, tog den fra min Bmw 320 I Special :) min 305 TPI (5.0) smallblock chevy og har nu en mere jeg har lavet i reserve, dog med snade (holly 600 carb) men håber min motor overlever vinteren, Kan kun sige det er generalt pisse dyrt at have båd med inbord Engine Then outbord :( Nu er mine Bøsninger til min lamda sonde kommet efter 5 dages tur over atlanten fra Texas, men var ikke hjemme da posten var her, men skal hente dem i morgen, Håber virkelig for Alle herinde at Jeres motorer overlever denne sibireske Vinter....

Peter508
07-02-2012, 18:55
Jeg har så udelukkende læst tråden som værende en advarsels/stof til eftertanke tråd til os andre....

Så vi bliver mindet om hvor vigtigt det er at få vinter konserveret....

Søren S
07-02-2012, 20:04
Hej.

Narkokrig og FletcherV8.

Jeg kan give Jer ret.

Nedenstående står HELT for min egen holdning/mening.

En ting er at folk er så uheldigtige at deres motor frostspringer af den ene eller den anden grund og om det er selv forskyldt eller ej.

Den næste er at de så ringer til en farvmand.
Som så vælger at rapporter om det herinde og ikke bare skriver.
Der er endnu en frostspringt motor.

Nej der kan blive skrevet hvad det er for en motor, hvilken båd, model, årg, hvor den er frostspringt og i nogle tilfælde også hvilken landsdel de ringer fra.
I enkelt tilfælde også i hvilken havn båden befinder sig.

Du må ha mig meget undskyldt Rolf.
Men det syns jeg sgu ikke seriøst/professionelt.

Det er min mening.

God dag.
Søren S

God dag
Søren S

jesper.e
07-02-2012, 20:59
For Rolf, handler det bare om en ting og det er at man kan se hans firmanavn så der kan komme kunder biksen , underligt nok er det meste af hans signatur slettet, nok fordi det har ligget på grænsen til fenderens regler for markedesføring!!!

Sjip
07-02-2012, 21:57
Jesper.e

Egenligt havde jeg, foreståelsen af, at det var ok at reklamere med sit firma, hvis man var sponsor på fenderen.dk

Og jeg kan undre mig over at dit første indlæg er :

For Rolf, handler det bare om en ting og det er at man kan se hans firmanavn så der kan komme kunder biksen , underligt nok er det meste af hans signatur slettet, nok fordi det har ligget på grænsen til fenderens regler for markedesføring!!!

Men i bund og grund bryder jeg mig hellere ikke om fremhævelsen, af at nogle sejlere har været uheldige.

Jeg ville hellere at det havde lydt, noget i retningen af "Hey HUSK nu at få frost sikret jeres båd, jeg har igen haft 2 uheldige kunder"

mvh Lars

Norvik20"
07-02-2012, 23:50
Jeg er åbenbart ikke så sippet!
For jeg ser tråden som en "godt det ikke er mig. Og husk nu og passe på for søren, for det kan blive dyrt, meget dyrt"....... -Ikke andet.

Der er ikke navne på hverken både eller ejere..

No problemos.

goffy
08-02-2012, 08:47
Jeg læser nu indslaget som en reminder/advarsel har i nu husket osv....
Da det efter 32 år som bådejer lykkedes mig at glemme at frostsikre toilettet ombord, gør jeg min mine tanker om HVAD BLIVER DET NÆSTE JEG GLEMMER ........måske motoren :eek:

Fletcher14
08-02-2012, 15:09
Hvad bliver det egentlig til med Fenderen's varme, fælleshal til opbevaring af vores både? ;)

Strøyer
09-02-2012, 17:41
Helt sikkert en god tråd..
Husk lige at Nytdrev.dk også kommer med råd og vejledning til frostsikring.
Så jeg opfatter det også som advarsel og huskeråd.
Jeg synes ikke at det er uprofessionelt.

Miss Mancini
19-11-2012, 13:41
Flere brugere herinde har rettet henvendelse til mig vedr. denne tråd, og kommet med deres opfattelse af trådens relevans. I størrelsesforholdet 98/2 %, har fået det indtryk, at tråden tjener til formål med oplysning omkring vigtigheden af at frostsikre drivlinien i båden.

For god ordens skyld skal jeg bekræfte, at tråden udelukkende er oprettet fra min side, for at skabe opmærksomhed og debat omkring frostsikring af drivlinien netop for at UNDGÅ f.eks. en frostsprængt motor.

Det skal nævnes, at der i slutningen af november 2012, er varslet frost og sne og Danmark, og det betyder, at jeg endnu engang må henstille til, at drivlinien i båden frostsikres inden der sker frostskader. I samme omgang kan der kontrolleres frostpunktet på bilens kølesystem - det er set før, at det er for lavt !

Frostpunktet bør i alle tilfælde være ca. -30 grader celcius.

Der kan købes et glycometer eller refraktometer, som kan bekræfte frostpunktet i kølesystemet. Kan udføres ved både kold eller varm motor.

Velkommen med spørgsmål ifm. frostsikring af drivlinien, hvis ikke I kan finde svaret i dett forum.