Autolube [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Autolube

Campion 165(seb)
17-01-2010, 10:09
Nu sidder jeg lige og får en af de dér berømte tilfælde hvor klappen er gået fuldstændig ned..!!
Jeg kom til at tænke på at man jo før har hørt at de automatiske smøresystemer fra MERURY (autolube) og OMC's (vro) kan risikere at gå i stykker, og man først opdager det når motoren bliver en stor solid klump aluminium..!

Må man godt sejle med blandet benzin (olie i benzinen) samtidig med man benytter det automatiske smøresystem, eller hvad??
Tanken var jo at hvis systemet svigter, så bruger den jo bare benzin der allerede ér blandet.??

Strøyer
17-01-2010, 10:11
Så får du for fed en blanding.
Kan du ikke koble det Aut. system fra og blande selv ?
Evt bare tømme olietanken og snyde alarmen.

Clasg
17-01-2010, 10:15
Har aldrig selv haft det, men synes at huske, der var nogen der hældte olieblandet benzin i olietanken så det kørte på samme blanding i begge tanke ?

Campion 165(seb)
17-01-2010, 10:27
Nu har jeg ikke nogen båd pt, men jeg tænkte bare på længere sigt ville det være rart at vide om det var muligt?.
Personligt har jeg aldrig tvivlet på de automatiske systemer da de pr. defination gerne skulle virke som udgangspunkt, men jeg kan godt forstå dem der har 'kværnet' en motor er lidt modvillige i at skulle stole på systemet..!?

Og bortset fra det, så var det da et udemærket forslag med at komme 'blandet' benzin i tanken - så er man da HELT sikker på der ikke sker noget...(medmindre man glemmer at blande benzinen...??!)

Andre idéer??

Lars T
17-01-2010, 10:37
Du kan sagtens koble olieblandingssytemet fra. Det var det folk gjorde på Johnson/Evinrude VRO systemet som vidst nok led de største tab af motorblokken.

Men egentlig er det ved noget nemmere ide den Clasg kommer op med.! Når man alligevel skal blande olie i benzin så kan man jo ligeså godt også blande indholdet i tanken.!?

Campion 165(seb)
17-01-2010, 10:44
...Men egentlig er det ved noget nemmere ide den Clasg kommer op med.! Når man alligevel skal blande olie i benzin så kan man jo ligeså godt også blande indholdet i tanken.!?

Lige præcis. Det var faktisk et RIGTIG godt forslag..!!
Det kræver et minimum af indgreb, og samtidig er det nemt at genoprette, såfremt man ønsker at dette..
Gi' den mand en medalje.. :D:D

Clasg
17-01-2010, 10:53
Øhhhh, TAK..:)
Men jeg har nu læst det et eller andet sted,
(tør næsten ikke nævne hvor :D )

Lars T
17-01-2010, 10:55
Øhhhh, TAK..:)
Men jeg har nu læst det et eller andet sted,
(tør næsten ikke nævne hvor :D )

:D:D:D:D
Over i skammekrogen med dig ;)

Miss Mancini
17-01-2010, 13:24
Jeg har altid opfattet selvblandersystemet som værende en god indtægtskilde for motorproducenterne, og til stor hovedpine for bådejeren.

Campion 165(seb)
17-01-2010, 13:34
...både og-
Det er jo en luksus at kunne fylde en beholder op med olie, frem for at stå og blande benzinen selv og huske på blandingsforhold osv.
Jeg tror nu ikke de opfandt det for at 'tørre' kunderne. :D:D

Lars T
17-01-2010, 13:41
Jeg ved det ikke..
Personligt har jeg ikke haft problemer med det på mine 2 Mercury Optimax'er - De slog ikke en prut forkert på noget tidspunkt.

je__ns
17-01-2010, 13:42
Jeg havde en mercury 50 hk, med aut olieblander, det fungerede perfect.
Mager blanding i tomgang og federe ved fuld gas.
Der er jo en overophedningsalarm hvis det skulle svigte, og ellers hold øje med der bruges af olien i tanken.

Jeg kunne da ikke drøme om at tage det fra...

Lars T
17-01-2010, 13:54
Var problemet ikke også at den alarm som skulle sladre om en for mager blanding enten ikke var monteret eller ikke virkede?

Anders kr
17-01-2010, 15:31
Jeg har både haft johnson med VRO systemet, det blev koblet fra,

Min nuværende Yamaha, køre med dens smøre system dog med 1% i benzinen, så den skulle køre på 2 % nu da den også selv kun blander til ca1%boattt

MartinN
17-01-2010, 17:07
Mistroen overfor de automatiske olieblandingssystemer er voldsomt overdrevet.
Til trods for at emnet har været debateret mange gange på diverse danske bådforaer har jeg aldrig set indlæg fra en bruger som selv har oplevet det.

Søgen på de største udenlandske foraer bekræfter kun problemerne som "ikke eksisterende".

VRO er helt klart ophavsmanden til denne mistro, men systemet blev afløst af det meget mere pålidelige VRO2 sidst i firserne.

Det er værd at bemærke at den automatiske olieblanding ikke docerer med en fast % blanding. Ved Yamaha er det som nævnt 1% ved WOT, ved lavere omdrejningstal er blandingen endnu tyndere.

Personligt kunne jeg aldrig finde på at modificere på et nutidigt blandingssystem, de er IMHO 99,99 % pålidelige.

Campion 165(seb)
17-01-2010, 17:56
Jeg har heller ikke oplevet, ej hørt om et blandesystem der er gået ned. Dog har jeg set på flere både hvor ejeren har "pillet det fra, da man slet ikke kunne drømme om at stole på den slags...!?".
Det blev i sidste udslagsgivende for om jeg ville købe båden eller ej, da jeg synes motoren skal være så 'original' som muligt. (læs; have alle de tilhørende stumper...)

Måske man skulle spørge andre steder for at høre deres mening..? :D

MartinN
17-01-2010, 18:22
Du har da ikke noget at være nervøs for Seb, du er jo også Yamaha mand :D:D:D og de holder som bekendt evigt fjupeqopq

Campion 165(seb)
17-01-2010, 18:26
...Kig lige på min underskrift og sig det én gang til...!? :D:D

MartinN
17-01-2010, 18:44
...Kig lige på min underskrift og sig det én gang til...!? :D:D

:eek::eek::eek::eek::eek: hahahahaha, der er håb for dig endnu poppe