Propel valg [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Propel valg


Frederik P.
21-01-2010, 21:18
Jeg overvejer om jeg skal have en ny propel til min båd. Har ud fra Lars T's propelguide overvejet en LaserII men ved ikke om det kan svare sig, og om det er den rigtige for mig?
Båden er en WaveRider Mustang med en 75 hk Mercury motor fra 1985, de vejer cirka 360kg samlet. Min nuværende alu-propel hedder: 48 77346 A40 19P, det eneste jeg kan tyde er at den har en Pitch på 19.
Motoren tager 5900-6000 omdr. ved fuld gas, og båden sejler cirka 40knob.
Båden bliver brugt 50% vandsport, 40% cruise med 2-3 mand ombord og 10% hyggesejlads.
Håber i kan hjælpe mig :)

Mvh. Frederik P.

Campion 165(seb)
21-01-2010, 21:39
Du skal i hvertfald have en propel af stål..!?
Ydermere kan du ikke få en 'tre-i-ener' - altså en propel der er god til alle tre dele.
Best allround ville jeg også mener er en Laser2 prop.
(dog har jeg ikke prøvet så mange typer men Laser'n er en 'klassiker')

Jeg har en 23" Laser2 til salg, men den kan du ikke bruge... reklame,reklame,reklame.. :)

Frederik P.
21-01-2010, 21:42
Ja jeg vil gerne have en stålpropel :)
Jamen en allround er også udmærket for mig. Hvad størrelse vil der passe på mit sæt?

FletcherV8
21-01-2010, 22:31
Er du i tvivl så køb en ny alu prop til du er sikker på dit valg.... .ingen tvivl om en rustfri stål prop er bedst, men og give 3-5000 for stål kan det godt svare sig at finde den rigtige i alu først....

Frederik P.
22-01-2010, 16:57
Som du selv skriver at der ingen tvivl er om en stålpropel er bedst, så må det hellere være sådan en jeg skal have. Og Campion 165(seb) siger at Laser2 er en god allround propel, kunne det meget vel være en mulighed, men skal den have samme Pitch og størrelse som min nuværende aluminiums propel? :)

LarsH
22-01-2010, 17:18
Din motor skal ligge på 5000-5500 rpm ved WOT, så du skal op i stigning for at ramme det, ca. 2-3 tommer.

Hvis du vælger Laser II er den 22" i stigning, den der passer til dit gearhus, hvis du ønsker en 21" skal du vælge en Trophy, der er 4-blads, (det ville nok være mit valg) men den kan være svær at finde.

FletcherV8
22-01-2010, 17:23
Siger man ikke at en alu prop kan flex lidt, ved ikke om der er 1 stigning + - fra samme str i stigning forskel... kører jeg med 14,5 x 19P går min 65 kmt med 4900 rpm og med en 14,5 x 23P går den også 65 kmt men med 3900 rpm... men kunne være fedt at prøve en alu /stål i samme str og se om det svinger lidt i rpm.... allan

LarsH
22-01-2010, 17:58
Jeg har næsten ingen erfaring med alu-props, så jeg ved det ikke.

Frederik P.
22-01-2010, 19:31
LarsH hvad fordele er der ved at tage en Trophy frem for en Laser2? :)
Men jeg kan da se jeg skal op i stigning hvis max omdr. skal være omkring 5000-5500.

LarsH
22-01-2010, 20:15
Jeg har prøvet dem begge og jeg blev meget skuffet over Laseren, jeg havde forventet bedre greb i vandet og dermed bedre fartpotentiale, men det udeblev, det var så en test på ngen båd og den kan jo være fortræffelig i andre set-up's.

Trophy'en er som skrevet 4-blads, hvilket er mit foretrukne (igen med erfaring i eget setup), den er en tomme mindre men med et blad mere, så rpm vil nok være det samme eller måske lidt højere, hvilket også er en fordel på din motormodel, den skal helst ikke "studeslæbe", så hellere lidt tendens til lidt for mange rpm.

PS. Har selv haft en WaveRider Magna med 90 6-cyl Mariner.

Frederik P.
22-01-2010, 20:56
Okay det lyder da som et spændende alternativ istedet for Laser II.
Du mener en trophy med en stigning på 21" vil passe til mit setup? :)
Andre der har erfaring med trophy?

FletcherV8
23-01-2010, 18:42
min motor får ikke lov at køre hverken 5000 eller 5500 rpm... det er en V8... min skal trække max ved omkring 4000 rpm... det er ikke en 4 cyl 16v griner

Campion 165(seb)
24-01-2010, 09:46
Jeg har næsten ingen erfaring med alu-props, så jeg ved det ikke.

Jeg havde på min gamle Fletcher 161 (monteret med 100 hk Mercury) en 24" Laser2. Der var lige en aaanelse 'slip' med propellen, da jeg måtte trimme ekstra højt for at kunne trække den rundt, men det var den eneste propel der var ved hånden da vi skulle ud og sejle.
Jeg prøvede efterfølgende den originale 19" alupropel, og jeg var dybt rystet over hvor dårlig den var: ingen 'grip' i vandet, ej heller noget bovløft osv, osv.
For mig er der ingen tvivl, stål, frem for alu - ALTID!

FletcherV8
24-01-2010, 11:02
Nu må du heller ikke samligne en 24" og en 19 " der er ligesom 5 stigninger og 1000 -1100 rpm forskel... mine alu prop`er træker fint, og planer på ca 2-3 sec....

Campion 165(seb)
24-01-2010, 13:21
Naturligvis er der forskel i størrelsen.
Den føltes baresom en 'bovlam' krikke med alupropellen - selv lyden var en anden?!

FletcherV8
24-01-2010, 13:40
jeg kan ikke svare på det , har ikke lige penge til en rustfri prop, og sejler i ho bugt ved esbjerg, så det er vist også godt nok jeg ikke sejler med dyre skruer.... ved højvande kan der være alt fra 40 cm til 2,5 m under skruen..... og det gir ridser ind imellem, så ekkolod er absolut uondværlig derude.....men var jeg milionær havde jeg også stål prop...

bhvvs
24-01-2010, 21:14
Når man har prøvet at være "grundejer" 10 - 11 timer i ho bugt, så gør man det ikke mere. fjupeqopq

FletcherV8
24-01-2010, 21:28
Ja det er et lusket farevand, også ud for fanø...vi sejlede fra vejers og til esbjerg i vores redningsbåd, er fra oksbøl brandvæsen... vi sejlede der også under uddannelsen.... håber at kunne sætte båden ud fra esbjerghavn i stedet for ho... men kræver sku den indregistreret trailer hmm

goffy
24-01-2010, 22:07
Når man har prøvet at være "grundejer" 10 - 11 timer i ho bugt, så gør man det ikke mere. fjupeqopq

jeg kan godt melde mig i rækken af grundejere
denne gang var det dog med vilje for båden skulle vaskes/poleres

FletcherV8
25-01-2010, 05:14
Altid noget at det var planlagt smiler

Campion 165(seb)
25-01-2010, 12:50
jeg kan ikke svare på det , har ikke lige penge til en rustfri prop, og sejler i ho bugt ved esbjerg, så det er vist også godt nok jeg ikke sejler med dyre skruer.... ved højvande kan der være alt fra 40 cm til 2,5 m under skruen..... og det gir ridser ind imellem, så ekkolod er absolut uondværlig derude.....men var jeg milionær havde jeg også stål prop...

Hvis det kun er sand du rammer på i bugten, er det ikke noget problem?
Stålpropellen er noget hårdere i overfladen end en alupropel, men bevares alt ser 'dumt' ud HVIS det rammer en sten?? :D.

Jeg satte selv min på grund for et par år siden, og propellen (MIRAGE i stål) havde ikke ét hak..!

Lars T
30-01-2010, 18:48
The Frederik P.

Jeg ville prøve en 22" Laser II af - de er relativt nemme at komme til at teste på din skude. topfarten er egentlig ikke så vigtig, det vigtigest er at din motor når op til maks omdrejninger (omkring de 5500 som LarsH skriver) - Er du sikker på den går omkring de 6.000 nu.? Måler omdrejningstæller rigtigt?

Men LarsH har nu helt ret i at en Trophy er en overset og særdeles god propel - men den er noget svær at finde til en hurtig test.. Jeg har stadig en 28" liggende men den er nok en tand for stor til din :)

Frederik P.
30-01-2010, 19:56
Okay, jeg må se om jeg kan få fat i sådan en og teste med, når vejret bliver til at sejle i.
Angående omdrejningerne så satser jeg på det passer, for den når mellem 5900 og 6000 nu, ellers skal min omdr.måler ikke virke.

Ja den er nok lige i overkanten ;)

Fletcher14
12-06-2010, 20:47
jeg kan godt melde mig i rækken af grundejere
denne gang var det dog med vilje for båden skulle vaskes/poleres

goffy, det er da meget fin båd, du har der på billedet. Hvad er det for en?

goffy
12-06-2010, 21:05
goffy, det er da meget fin båd, du har der på billedet. Hvad er det for en?

Det er en Finmar Cruiser 26 fod den er fra 1973 så helt ny er den ikke, men jeg har da efterhånden fået den fikset op.

Fletcher14
12-06-2010, 23:35
Der er mange lækre både fra 70'erne og 80'erne. Jeg så lige dine billeder af den. Super flot. Især motoren. Hvad har du af hastigheder på den?

goffy
13-06-2010, 12:42
Der er mange lækre både fra 70'erne og 80'erne. Jeg så lige dine billeder af den. Super flot. Især motoren. Hvad har du af hastigheder på den?

båden er født med en Volvo AQ115 og drev 100 som jeg skiftede i 2005 til en Volvo 3,0GL med SX drev 135 HK.
båden er en halvplaner da der jo er lidt køl. Den går bedst/billigst ved 13 knob og 3100 rpm, max fart er 20 knob når jeg hænger i håndtaget.
båden vejer knap 3 tons så det er egentlig godt klaret af 135 hk.