Vp 4,3 gl 225 [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Vp 4,3 gl 225


mohabba
08-02-2010, 13:59
Davs

Jeg er ved at kigge på en Flipper 700 med en VP 4,3 GL 225, ca. 800 timer, komplet ferskvandskøling.
Båden er ikke for pæn i apteringen men jeg kan sagtens sætte den i stand, skrog og top er umiddelbart fine. Det er en rigtig grønlandsk fangerbåd ; )

Jeg kan se at motoren lækker olie i bunden af motorummet og ejeren mener at det er pakning til bundkarret. Den går 34 kn i toppen og jeg kan prøve den når det passer.

Den står til 70.000,- med motor og 45.000,- uden motoren. Så han er åbenbart parat til at beholde motoren.
Går motoren som den skal, kan det jo ikke betale sig at finde anden motor.

Med flere eller færre renoveringer, hvad kan man så forvente af denne motor?

Miss Mancini
08-02-2010, 14:17
Davs

Jeg er ved at kigge på en Flipper 700 med en VP 4,3 GL 225, ca. 800 timer, komplet ferskvandskøling.
Båden er ikke for pæn i apteringen men jeg kan sagtens sætte den i stand, skrog og top er umiddelbart fine. Det er en rigtig grønlandsk fangerbåd ; )

Jeg kan se at motoren lækker olie i bunden af motorummet og ejeren mener at det er pakning til bundkarret. Den går 34 kn i toppen og jeg kan prøve den når det passer.

Den står til 70.000,- med motor og 45.000,- uden motoren. Så han er åbenbart parat til at beholde motoren.
Går motoren som den skal, kan det jo ikke betale sig at finde anden motor.

Med flere eller færre renoveringer, hvad kan man så forvente af denne motor?

Tja, ja jo. Motoren er den velkendte GM 4.3 liter V6, men må være med indsprøjtning, hvis den har 225 HK....

Hvis bundkarspakningen er utæt, så må det være nemt at se - jeg tror ikke at det er fejlen. En del af GM motorerne lækker olie ved pejlepindens tilslutning i bundkaret eller ved olietryksgiveren - du må inspicere det med lys og lygte.

Det er et stort plus at der er ferskvandskøling monteret, og med 800 timer på klokken bør der ikke forekomme uventede renoveringsprojekter af motoren i nærmeset fremtid, hvis ellers service og generel omsorg og pleje er udført i henhold til foreskrifterne.

Til inspiration kan nytdrev.dk tilbyde fabriksnye marinemotorer til erstatning for Volvo motoren. En komplet 4.3 liter V6 225 HK kan sælges til
omkring 40000,- kr. + 5000,- kr. til 1/1 system ferskvandskøling.
Disse priser er incl. moms - ved levering til Grønland fratrækkes 25% moms.

mohabba
08-02-2010, 14:38
tak for svaret....og tilbuddet ; )

Ja, det er allerede gået op for mig at modellen på 225 hk er med indsprøjtning, denne er altså med karburator.

Jeg havde nu ikke tænkt mig at bruge den slags penge på denne båd da den udelukkende skulle bruges som transport til fiskeri og jagt indtil vi finder en større og mere familieegnet båd.

Yderligere udgifter skulle bare være evt. småreps. samt alm. vedligehold.

Jeg ved at den her båd sprøjter rask væk 100 sømil flere gange om ugen til små bygder inde i bunden af fjorden og på jagt, lige p.t.

Det giver mig anledning til at tro at den ikke sprænger i luften sådan uden videre og at evt. reparationer og hængepartier skulle være til at overskue økonomisk.
Kan der være noget i det?

Miss Mancini
08-02-2010, 14:43
tak for svaret....og tilbuddet ; )

Ja, det er allerede gået op for mig at modellen på 225 hk er med indsprøjtning, denne er altså med karburator.

Jeg havde nu ikke tænkt mig at bruge den slags penge på denne båd da den udelukkende skulle bruges som transport til fiskeri og jagt indtil vi finder en større og mere familieegnet båd.

Yderligere udgifter skulle bare være evt. småreps. samt alm. vedligehold.

Jeg ved at den her båd sprøjter rask væk 100 sømil flere gange om ugen til små bygder inde i bunden af fjorden og på jagt, lige p.t.

Det giver mig anledning til at tro at den ikke sprænger i luften sådan uden videre og at evt. reparationer og hængepartier skulle være til at overskue økonomisk.
Kan der være noget i det?

Med karburator yder motoren 190 HK.

Tag en prøvetur med båden og lad os høre resultatet.

Med mange sømil på samvittigheden stiller det store krav til bl.a drevolien.

goffy
08-02-2010, 15:30
Med karburator yder motoren 190 HK.

Tag en prøvetur med båden og lad os høre resultatet.

Med mange sømil på samvittigheden stiller det store krav til bl.a drevolien.

volvo har også lavet 4,3 V6 med 205 hk og en 4,3 GS V6 med 225 hk
dette var karb. modeller fra ca 1991 frem til omkring 2000 :D
4,3 i GL udgave har kun 190 hk

ps. selv den lille 3,0 kunne også fåes i GS udgave med 150 hk også karb. model

FletcherV8
08-02-2010, 16:34
Ved godt der står V6 men mange motore V8ere ... man kan generalt ikke sige en 262, 305, 355cui fra den og den årgang har samme hk som en anden årgang af samme str... kommer an på mange ting som knast str og karburator mærker M.M og amerikaner motore har high performer toppe i nogle årgange Nogle man kalder mouse toppe, og sikkert også andre slaks...`(nogle toppe bedre end andre ) i forskellige årgange gennem 70 og 80erne...
Til dem der kører med GM motore kan gå på en hjemmeside som hedder : mortec.com
den side er meget brugt inde for us bil ejere og klubber ... fandt ud af at min motor i fletcheren og bmw`en har samme motor nr? 5.0 begge motorer de har ikke de originale toppe på, da der også kan ses på støbenummeret hvad og hvornår de stammer fra.... kanon site....
allan

Miss Mancini
08-02-2010, 16:58
volvo har også lavet 4,3 V6 med 205 hk og en 4,3 GS V6 med 225 hk
dette var karb. modeller fra ca 1991 frem til omkring 2000 :D
4,3 i GL udgave har kun 190 hk

ps. selv den lille 3,0 kunne også fåes i GS udgave med 150 hk også karb. model

De oplyste 190 HK er blot en blandt mange.

Så hudt jeg hvisker, så er langt de fleste 4.3´ere med 2 portet karburator og "ca" 190 HK.....

FletcherV8
08-02-2010, 17:24
det er rigtigt rolf, det er også om det er 2 port eller 4 port rochester carb, som var meget brugt før de kendte holly og demon carb ..ved faktisk ikke lige på stående fod hve der ligger bag Demon carburatoren... om det er selve firmaet eller bare modellen..... men meget spiller ind ang hvor meget den pågældende motor yder.... bare en skarp knast på en chevy V8 kan give op til ca 70 hk....... det ville jeg gerne have i den i båden men kører med flad top stempler, så den går ikke...... surt der ikke plars til længere åbningstid på ventilerne...

Miss Mancini
08-02-2010, 17:45
Ja, effekten har imellem de forskellige mærker været opgivet både på propellen og krumtapsakslen.

Efter årgang 1990, er alle Mercruiser motorer blevet "rated" på propellen.

goffy
08-02-2010, 21:21
4,3 GS med 225 hk i karb udgave er lavet frem til 1999

Tekniske data

Motor 4.3GS

Produktionsperiode 1993-1999

Operation 4- takt

Cylinder konfiguration V-6

Boring (mm) 101,6

Takt (mm) 88,4

Kompressionsforhold 9,3:1

Volumen (Liter) 4,3

Effekt (hk) 225

Motor omdrejninger max. (Rpm) 4600


http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/DENMARK/DA-DK/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/Pages/out_of_production_engines.aspx

mohabba
09-02-2010, 11:50
Jeg fik prøvet båden. Undervejs spurgte jeg ha om muligheden for varme fra motoren og det afviste han "da den ikke havde kølervæske"???

Det undrede mig da der forest på styrbord side af motoren sidder en lodret varmeveksler og påfyldning midt på toppen af motoren. Han havde aldrig rørt det. Hans mekaniker havde sagt at den er søvandskølet, men de forskellige tvivlsomme mekanikervenner som han har kan heller ikke blive enige om den har 225, 190, eller 215 HK???

Kan det lukkede kølesystem bare sættes ud af kraft?

Vi kunne ikke finde motorens serienr. så jeg tog lidt billeder af det jeg kunne.
Hvor finder jeg motorens oplysninger på denne model?

Som billederne viser lækker den olie, ham her tømmer den bare ikke før det kan betale sig ; )

Den kunne kun tage 3200 i toppen.

goffy
09-02-2010, 13:37
motoren er monteret med ferskvandskøling på billederne og så kan det også lade sig gøre at trække varme ud af den. Hvis varmeveksleren er tærret så vandet bliver blandet er det jo som et åben system og med det vejr vi har nu er der da store chance for frostsprængning.
er der ikke frostvæske på og veksleren er ok så vil den da også kunne frostsprænge. Det er lidt uldent .....
så du hvad temperatur måleren viste da i sejlede ?
3200 rpm er for lidt.
det ser ikke ud til at være en lille lækage med alt det olie.

Miss Mancini
09-02-2010, 23:39
Jeg fik prøvet båden. Undervejs spurgte jeg ha om muligheden for varme fra motoren og det afviste han "da den ikke havde kølervæske"???

Det undrede mig da der forest på styrbord side af motoren sidder en lodret varmeveksler og påfyldning midt på toppen af motoren. Han havde aldrig rørt det. Hans mekaniker havde sagt at den er søvandskølet, men de forskellige tvivlsomme mekanikervenner som han har kan heller ikke blive enige om den har 225, 190, eller 215 HK???

Kan det lukkede kølesystem bare sættes ud af kraft?

Vi kunne ikke finde motorens serienr. så jeg tog lidt billeder af det jeg kunne.
Hvor finder jeg motorens oplysninger på denne model?

Som billederne viser lækker den olie, ham her tømmer den bare ikke før det kan betale sig ; )

Den kunne kun tage 3200 i toppen.

Ja, motoren er monteret med varmeveksler, men om denne er i funktion kan ikke vurderes ud fra billederne.

Omkring løsningsforslag til at bestemme om motoren er søvandskølet eller ferskvandskølet, kan kølerslangen fra motorens vandpumpe løsnes og en prøve af vandet analyseres - kontroller evt. frostpunktet. Er motoren ferskvandskølet ( med glycol i kølesystemet ) skal frostsikringen være ca. -30 grader.

Ventildækslerne afslører, at motoren er en GM/VORTEC industrimotor. De tidligere årgange havde ventildæksler med riller - det har min OMC´er fra 1992.
Umiddelbart vil jeg tro, at motorens effekt er lunt 200 HK, men noget er helt galt med motoren, hvis det oplyste WOT på 3200 omdr.min. er korrekt. Motoren skal ved WOT kunne opnå 4600 omdr.min - motoren mangler altså 1400 omdr.min. for at kunne leve op til det forventede.

Hvis propellen er dimentioneret forkert, så skal der i runde tal monteres en ny propel med ca. 7" mindre stigning - det er meget. Måske der er monteret en 23" propel, hvor båden måske bedst sejler med 15" eller 17" propelstigning...?

Hvis ikke propellen er problemet til de manglende motoromdrejninger ved WOT, så kan problemet bl.a være:

- Gearing i drevet.
- Manglende kompression på motoren
- Defekt brændstofsystem
- Tændingsindstilling
- Tændrør/tændkabler
- Karburator
- Benzinfiltre

Jeg har aldrig set så meget oliespild fra en indenbordsmotor før. Det er bekymrende specielt hvis fejlen ikke findes i tide, så risikerer motoren at havarere.

Vurderet ud fra motorrummet, hvor olien flyder i rigelige mængder, isolering klistret fast med gaffatape og en motor, hvor det højst mulige omdrejninsgtal ligger 1400 omdr.min. under det foreskrevne ved WOT, så ville jeg finde en anden båd i langt bedre og funktionel stand - den omtalte ligner noget solsorten har hakket i.

mpa
10-02-2010, 09:08
hvis du skal købe den ( ville jeg ikke selv) så uden drivlinie og så montere komp ny. dyr løsning men lækkert med de nye mpi/gxi motorer

Miss Mancini
10-02-2010, 09:31
hvis du skal købe den ( ville jeg ikke selv) så uden drivlinie og så montere komp ny. dyr løsning men lækkert med de nye mpi/gxi motorer

Den måde som motoren og ikke mindst motorrummet er behandlet på, bør sætte tanker i gang hos mange omkring den resterende pleje og omsorg af båden.

Nej, selvom motorolie måske er billigt på Grønland, så er det altså ikke korrekt blot at efterfylde, når en blind kan føle med sin stok, at motorrummet sejler i gammel olie.....

Miss Mancini
10-02-2010, 09:33
hvis du skal købe den ( ville jeg ikke selv) så uden drivlinie og så montere komp ny. dyr løsning men lækkert med de nye mpi/gxi motorer

Og baseret på flere af mine kunders uheldige oplevelser med Volvo Penta GXI motorer, så ville jeg vælge en anden løsning - måske i sort farve.....:)

goffy
10-02-2010, 09:48
Den måde som motoren og ikke mindst motorrummet er behandlet på, bør sætte tanker i gang hos mange omkring den resterende pleje og omsorg af båden.

Nej, selvom motorolie måske er billigt på Grønland, så er det altså ikke korrekt blot at efterfylde, når en blind kan føle med sin stok, at motorrummet sejler i gammel olie.....

Oliepumpen kunne jo lige så godt være monteret i bunden af båden og ikke i motoren fjupeqopq
jeg ville ikke købe den, for man ved ikke hvor mange penge der skal smides i den maskine. det kan være en bagatel men det kan også være en formue.

mohabba
10-02-2010, 13:50
Mange tak for svarene.

Jeg har kigget på flere både med VP 225 GXI.

Hvori ligger de dårlige erfaringer med dem, frem for en Mercruiser?

Miss Mancini
10-02-2010, 14:10
Mange tak for svarene.

Jeg har kigget på flere både med VP 225 GXI.

Hvori ligger de dårlige erfaringer med dem, frem for en Mercruiser?

ECU´en har vist svaghedstegn på flere VP 4.3 GXI´ere - om det er tilfældet på de mindre eller større VP motorer skal jeg lade være usagt.

De sidste meldinger jeg har fået om prisniveauet på en ny ECU til 4.3 liter VP GXI motorer er i omegnen af 15000,- + moms....

BrianL
10-02-2010, 15:40
ECU´en har vist svaghedstegn på flere VP 4.3 GXI´ere - om det er tilfældet på de mindre eller større VP motorer skal jeg lade være usagt.

De sidste meldinger jeg har fået om prisniveauet på en ny ECU til 4.3 liter VP GXI motorer er i omegnen af 15000,- + moms....

Bruger Volvo ikke MEFI computere ?

Er det en speciel generation som giver problemer , MEFI 4 eller MEFI 5 eller ?

Albjerg
11-02-2010, 13:45
Hvis båden er god nok, er der et alternativ til motorisering her:
http://www.blocket.se/goteborg/2_st_V8_Volvo_Penta_koml_med_drev_25644275.htm?ca= 20&w=2 Sættet kan så deles i 2....

mohabba
11-02-2010, 14:40
Så kan det vist bedre betale bare at købe en ny Mercruiser 220 MPI m. bravo 3

http://www.marinepowerservice.com/BoatingStore/browse_detail3.cfm/productID/23403.cfm

mpa
11-02-2010, 16:40
jeg skrev mpi/gxi at der måske er en svag ecu på den ene viste jeg ikke, men kan du ikke klare en skarp pris til manden her i vinterkulden,

Miss Mancini
11-02-2010, 17:11
jeg skrev mpi/gxi at der måske er en svag ecu på den ene viste jeg ikke, men kan du ikke klare en skarp pris til manden her i vinterkulden,

Desværre.

Eneste mulighed for at lave en skarp pris er ved levering af amerikanske erstatningsmotorer uden transom og drev.

BrianL
11-02-2010, 21:47
Bruger Volvo ikke MEFI computere ?

Er det en speciel generation som giver problemer , MEFI 4 eller MEFI 5 eller ?

Nedenstående er uddrag fra denne artikel: http://origin-videos.trailerboats.com/output.cfm?id=945721&sectionid=315 at det skulle være MEFI IV ECMs Volvo bruger, men det er en ældre artikel og jeg fandt et andet sted hvor nogle klagede over at Volvo ikke brugte MEFI ECM, så måske bruger Volvo nogle andre ECM i deres nyere modeller ?

PLAYER INTRODUCTIONS
Each manufacturer’s sterndrive package has certain advantages over the other. MerCruiser’s 4.3 MPI with the Alpha drive has a weight advantage, tipping the scale 42 pounds below Volvo Penta’s 4.3 GXi with the SX drive. On the other hand, Volvo Penta says the SX’s added underwater gearcase length increases stability, improves handling and positions the propeller farther aft for a stronger bite, resulting in quicker acceleration.

GM Powertrain indicates that the Vortec 4300 marine engine it supplies is rated at 223 hp, which is 13 to 23 hp more than the automotive versions. Volvo Penta then calibrates its 4.3 GXi to be 225 hp at the prop, while MerCruiser rates its 4.3 MPI at only 220 hp at the prop. We did not check either engine on a dynamometer.

One of the biggest differences between the two offerings is the choice of electronic control module (ECM) technology to operate engine functions. Volvo Penta uses GM’s MEFI IV, a fourth-generation ECM that uses hybrid technology to optimize fuel and spark. MerCruiser, on the other hand, uses the 555 ECM from Motorola, which makes it compatible with Merc’s SmartCraft system.

Miss Mancini
11-02-2010, 22:06
Så dybt har jeg ikke involveret mig i Volvo Penta motorstyringerne, så jeg kan bekræfte, hvilken type motorstyring de benytter på GXI motorerne.

Faktum er, at flere VP ejere med GXI motorer er stærkt utilfredse med kvaliteten af motorstyringen.

BrianL
11-02-2010, 22:59
Så dybt har jeg ikke involveret mig i Volvo Penta motorstyringerne, så jeg kan bekræfte, hvilken type motorstyring de benytter på GXI motorerne.

Faktum er, at flere VP ejere med GXI motorer er stærkt utilfredse med kvaliteten af motorstyringen.

Fordi ECM'en fejler så hele ECM'en skal udskiftes ? eller fordi programeringen ikke er god så motoren går dårligt ?

Det undrer mig hvis der er tale om MEFI ECMs da de anses for at være pålidelige, men det kan godt være at der introduceret en upålidelig version (har ikke hørt så meget om version V), jeg har bare ikke hørt om det, hvis det er et problem så vil de normalt lave en renoverings ordning så man kan få en billig ombytter.

Men hvis Volvo har fået den idé at lave deres egen ECM så er alt jo muligt.

Har du nogle links til dem som klager over Volvos ECMs ?