View Full Version : Volvo Penta B36 V8
Miss Mancini
17-02-2010, 21:11
I mandags fik jeg en forespørgsel på pakningssæt til motoren på en ældre Volvo Penta B36 V8 - det er Volvo´s helt egen kreation med hvad dertil følger...:)
Desværre kan pakningssættet hverken skaffes originalt eller uoriginalt. Nogen som har kendskab til et sted, hvor det evt. kunne skaffes ?
det er dælme en halv gammel maskine som blev lavet til deres lastbiler.
rep håndbog kan hentes her. http://www.leopardmotor.com/volvo_b_36_v8.htm
de er gode til at renovere gamle motorer. spørg efter freddy
http://www.motormnvarde.dk/?ilanguage=dansk
Horizonblue
18-02-2010, 06:40
Hold da kæft mand, det er virkelig en sjælden sag, er den koblet sammen med drev eller skrueaksel?
I marineudgaven har den som regel 2 forslugne karburatorer og 180 hk, mens den i lastbilen havde een sølle, men alligevel forslugen karburator og 120 hk.
http://www.leopardmotor.com/B36motordeler01.jpg
Ham der på leopardmotor har med møje og besvær skaffet lidt dele til B36, bl.a toppakninger. Jeg kan ikke lige vurdere om de er magen til dem på B18. Men for ejeren var det da et forsøg værd, at købe en B18 toppakning og se om den passer(hvis motoren er skilt ad)
B18 motoren er nemlig lavet af en halv B36'er(nogen påstår at det er omvendt, men V8'eren var først). De har samme boring. Men topstykket er ikke ens, V8'eren har cross-flow, mens B18 har indsug og udstødning i samme side.
Her er en gut som starter en B36'er koblet sammen med drev, den skal lige have en dram før den tager ved og tøver lidt når han giver den gas. Men den ellers lyder den som en rigtig V8.
http://video.google.com/videoplay?docid=4508411990110898606&ei=5d58S_69H6OFlgedu9W9CA&q=volvo+aq+180#
Miss Mancini
18-02-2010, 08:10
Hold da kæft mand, det er virkelig en sjælden sag, er den koblet sammen med drev eller skrueaksel?
Han talte om drev muligvis VP 100 drev.....
Horizonblue
18-02-2010, 08:56
Han talte om drev muligvis VP 100 drev.....
100 drev, oh ve oh skræk, men motoren er nu meget interessant. På google-filmen er den koblet sammen med et 200 drev, så vidt jeg ved. Det ligner et 270'er, men er ca 100 år ældre.
B36 motoren er en sjov maskine som man bør bevare, hvis man har en klassisk båd. Det var selvfølgelig oplagt at kyle den ud og installere en 4,3'er med nyt drev, det sæt vil trække hårdere.
Hvis jeg ikke havde noget at give mig til, kunne jeg se det morsomme i at finde en B36'er, bygge indsprøjtning/elektronisk tænding på og koble det sammen med SX drev..........
Miss Mancini
18-02-2010, 09:25
Hvis jeg ikke havde noget at give mig til, kunne jeg se det morsomme i at finde en B36'er, bygge indsprøjtning/elektronisk tænding
Jamen, er du ikke snart færdig med FlyFish´en..:) Jeg synes du har taget dig god tid med den efterhånden..:):):):)
Horizonblue
18-02-2010, 10:08
Jamen, er du ikke snart færdig med FlyFish´en..:) Jeg synes du har taget dig god tid med den efterhånden..:):):):)
Hahahaha, ja tidsplanen er skredet i svinget. I disse dage er det 4 år siden at jeg købte den. Men når man begynder at skille en gammel hærget båd ad, så dukker der mange sjove ting frem. Samtidig laver jeg meget om, båden bliver nærmest opdateret med det som værftet ikke nåede at lave. Jeg har mindst to års arbejde tilbage endnu..........
Skibsbyggeren.
18-02-2010, 23:24
Man skal heller ikke stresse, vel Per?
Jeg er igang med ny bordplade, nyt gaskomfur, gasinstallation og vask. Jeg har taget tilløb til det i ca. 2 år!
Når der kommer varme, skal jeg igang med at lægge TREADMASTER på agterdækket og på flyen.
Gas/gearhåndtagene skal adskilles, renses for gammel fedt, og smørres op igen.
Varmeslangerne fra oliefyret skal have trukket isoleringsstrømper på, da jeg har et stort varmetab, inden udblæsning i salonen.
Miss Mancini
19-02-2010, 00:48
Når der kommer varme, skal jeg igang med at lægge TREADMASTER på agterdækket og på flyen.
Jeg har også monteret TreadMaster i min båd. Det blev som erstatning for gulvtæppet i cockpittet. Det ser pænt ud, men der er både fordele og ulemper.
Ulempe:
- Det er varmt at gå på, hvis solen "bager"
- Mindre lydisolering sammenlignet med gulvtæppe
- Det er hårdt for fødderne, hvis man står op og styrer igennem længere tid.
Fordele:
- Nemt at holde rent
- Kan males når det bliver slidt
- Ser flottere ud end gulvtæppe
Malingen til at holde det ved lige med er ret pebret. Jeg husker en pris på ca. 500,- kr. pr. liter.
Jeg benyttede en to-komponent lim der virkelig binder godt.
På billedet kan du se dørken i cockpittet - den mørke farve er den nymalede.
Horizonblue
19-02-2010, 07:08
Det ser ellers godt ud med det treadmaster.
På et senere tidspunkt i projektet skal jeg have limet noget på mit dæk, regner dog ikke med at bruge treadmaster.
Det originale dæk har små pyramider i gelcoaten, som skridsikring, men eftersom båden har været malet, er der jo maling imellem mønsteret og det er håbløst at rense. Desuden tror jeg at det generelt er en dårlig ide at male det mønster, skridsikringen bliver forringet. Hele båden skal jo males om.
Så jeg vil måske lime det der nye kunstige teak på. Er dog lidt bekymret for at det kommer til at se for voldsomt ud. Malingen som sidder der nu, vil jeg blot rive op med en stålbørste eller lignende, det hænger tilsyneladende godt fast.
For lige at vende tilbage til B36'eren, så har jeg googlet lidt, for at finde billeder af B18 topstykket, for at sammenligne om pakningen fra den kunne bruges.
Den er selvfølgelig ikke 100% magen til. Men motorerne har samme boring og hvis man er heldig, er der også samme afstand imellem cylindrene.
Det jeg ville gøre, var at bruge to styk B18 toppakninger alligevel(hvis boring afstanden passer).
Det vigtigste er jo at få lukket tæt omkring cylindrene. Den del af pakningen som ikke passer, det vil sige omkring hulrummet hvor stødstængerne kører, kan man tætte med flydende pakning, det skal jo kun holde oliestænk inde.
Ved kølekanalerne kan man stanse nye huller hvis de ikke passer. Evt samtidig give det noget flydende pakning her også.
Det lyder måske som en fuskeløsning, men når man måske ikke kan få nye toppakninger, er man jo nød til at være lidt kreativ. Og hvis man renser/affedter godt inden det smøres på, holder det faktisk OK.
På GM V6/V8 tætter man indsugningsmanifolden imod blokken med flydende pakning. Det skal også kun holde stænk inde. Mod topstykkerne er der selvfølgelig en rigtig pakning.
Skibsbyggeren.
19-02-2010, 22:27
Hvilken 2 komponent lim brugte du til TREADMASTEREN?
Jeg skal bruge lim til ca. 11 m2
Miss Mancini
20-02-2010, 22:13
Hvilken 2 komponent lim brugte du til TREADMASTEREN?
Jeg skal bruge lim til ca. 11 m2
Det kan jeg ikke huske - måske jeg har en sjat stående hjemme i "rod 7, lag 4".
Jeg kigger efter...:)
Hvad jeg husker fra montagen var, at der skulle bruges ufattelig meget lim. De foreskrevene mængdeangivelser passede slet ikke.
Skibsbyggeren.
21-02-2010, 16:36
[QUOTE=nytdrev.dk;22051]Det kan jeg ikke huske - måske jeg har en sjat stående hjemme i "rod 7, lag 4".
"Kun en tåbe rydder op - et geni kan overskue kaos!" ;)
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.