Husk propelakselfedt !!! [Arkiv] - Fenderen.dk

PDA

View Full Version : Husk propelakselfedt !!!


Strøyer
28-02-2010, 16:48
Det er hvad der sker når der ikke er givet fedt på propelakslen...
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21643_l.jpg
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21642_l.jpg




Det er sgu sur røv at kassere sådan et sæt C5 til ca. 16000.-
http://images.baadgalleri.dk/uploads_alb_large_wm/21644_l.jpg

FletcherV8
28-02-2010, 17:03
ja kan kun sige sur røv.... det er så en reminder til vi andre

Horizonblue
28-02-2010, 17:14
Fååååååårrrkkkk!!

Miss Mancini
28-02-2010, 18:11
nytdrev.dk har propelakselfedt til 89,- kr. / 400g tube.....

Strøyer
28-02-2010, 18:25
nytdrev.dk har propelakselfedt til 89,- kr. / 400g tube.....
JEPS.. husk det nu.
Det har jeg købt ved Nytdrev.dk, Men du skulle jo have solgt det til ham der har monteret de s....propeller..
For du havde jo ikke noget på hylden der virker med tilbagevirkende kraft.fjupeqopq

goffy
28-02-2010, 18:35
JEPS.. husk det nu.
Det har jeg købt ved Nytdrev.dk, Men du skulle jo have solgt det til ham der har monteret de s....propeller..
For du havde jo ikke noget på hylden der virker med tilbagevirkende kraft.fjupeqopq

ha ha.. ja det kunne løse mange problemer :D

jan: du roder dig sgu da også ud i nogle mærkelige opgaver fjupeqopq

FletcherV8
28-02-2010, 18:35
så så strøyer, kom nu med lidt medfølese smiler...... ja tilbagevirkende kraft , det ville sku ikke være dårlig da..... har du forbindelse til de højre magter ?

Strøyer
28-02-2010, 18:44
[/B]

jan: du roder dig sgu da også ud i nogle mærkelige opgaver fjupeqopq

jeg er jo ved at skifte kværn og drev + en komplet renovering af motorrummet,
Så skal man jo regne med at det griber lidt om sig.:eek:

Men JEG samler med rigeligt fedt, jeg er sgu ikke så sikker på at mine kontakter til de højere magter ikke også mangler lidt fedt.-dlof--f

goffy
28-02-2010, 18:45
jeg er jo ved at skifte kværn og drev + en komplet renovering af motorrummet,
så skal man jo regne med at det griber lidt om sig.:eek:

men jeg samler med rigeligt fedt, jeg er sgu ikke så sikker på at mine kontakter til de højere magter ikke også mangler lidt fedt.-dlof--f

den der smører godt kører godt :d

FletcherV8
28-02-2010, 18:49
Har sku lige en V8 kaffe kværn til dig strøyer, var det noget ? det er sku kværn

Strøyer
28-02-2010, 19:15
Har sku lige en V8 kaffe kværn til dig strøyer, var det noget ? det er sku kværn

Jeg har lige købt.
Men tak for buddet.

Chribs
14-07-2010, 00:20
Mon ikke man kan varme propellerne op så de udvider sig og derpå banke lidt på dem, evt bruge en luftdreven boltløsner der kan hamre på aftrækkeren, sådan kan man løsne næsten alt der er rustet sammen..

Metoden bruges af stort set alle mekanikere på biler hvor ting er rustet fast......

Pakdåserne vil nok gå til, men de er jo billige at udskifte sammenlignet med hvad sådanne skruer koster... Men du har helt ret, akslerne skal have fedt, der er ingen undskyldning for at lade være...

Strøyer
14-07-2010, 06:55
jeg kender godt procedyren med luftnøgle, aftrækker og varme.
Problemet er at der sidder en gummibøsning imellem propellen og selve navet der sad fast, så propellen og gumminavet skal skal af for at der kan bruges varme.
Det koster 3000.- at få monteret et nyt gumminav i propellen.
Og det farlige ved at bruge en stor aftrækker og luftnøgle er at selvom at jeg havde lavet en "skånemøtrik" til at sidde på enden af akslen så er der noget gevind der at tage hensyn til, derudover så når den inderste propel skal trækkes af så trykker man på inderakslen og propellen sidder på yderakslen, så der kommer et voldsomt tryk et sted inde i gearet.
Og en ny aksel koster 7500.-
Så der var for meget på spil ved at blive ved med at "voldtage" akslen.

poca
14-07-2010, 07:18
skal det hedde propelaksel fedt, kan man ikke bruge almindelig fedt fx. stævnrørs fedt.

lille tut
14-07-2010, 16:19
skal det hedde propelaksel fedt, kan man ikke bruge almindelig fedt fx. stævnrørs fedt.

Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året

Chribs
14-07-2010, 16:39
Jeg havde glemt propellerne har indbygget "støddæmpere".

Jeg kan godt se du havde en næsten umulig opgave.

Der er også mange der glemmer at smøre de forskellige nav på deres påhængsmotorer især dreje-navet på deres påhængsmotor kan give store problemer at glemme, da motoren nærmest kan gro fast ok ikke kan dreje mere. Alu og jern er en dårlig kombination. Der er som regel også kun en måde at fixe det problem på, nemlig at skære navnet op ( jeg kender ikke den rigtige betegnelse for dette nav ) og skaffe et donornav, det betyder som regel man skal skaffe en extra motor for at holde prisen under handels-værdien af motoren, og det kan være nok så besværgeligt...

BrianL
14-07-2010, 18:13
Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året

Det tvivler jeg på er rigtigt. Jeg går ud fra at det som minimum skal være vandbestandig fedt som skal bruges ?

Mercury anbefaler: Special Lubricant 101, 2-4-C Marine Lubricant with Teflon, eller Anti-Corrosion Grease.

Selv bruger jeg Anti-Corrosion Grease, da det bliver anbefalet på det varmeste af en Mercury ingeniør som blev interviewet i Powerboat magazine, som værende det bedste i et saltvands miljø. Han anbefalede det også til til bolte og møtrikker på motoren i et saltvandsmiljø. Det koster ikke så meget og sådan en tube holder i flere år.

MartinN
14-07-2010, 18:29
Du kan bruge alt fedt, bare husk at afmont prop en gang om året

Det tror jeg du har ret i, jeg har også brugt alverdens forskellige fedtrester, og jeg har aldrig haft problemer. Men jeg har kun erfaring fra påhængsmotor på trailerbåde. Om det samme er tilfældet på både der ligger i det maritime miljø hele året tør jeg ikke udtale mig om.

BrianL
14-07-2010, 18:41
Men jeg har kun erfaring fra påhængsmotor på trailerbåde. Om det samme er tilfældet på både der ligger i det maritime miljø hele året tør jeg ikke udtale mig om.

Mit gæt er at det gør en forskel om båden har en påhængsmotor som enten er trimmet over vandet eller på trailer når den ikke sejler, i forhold til en båd med drev som opbevares i vandet og som er under vandet hele tiden i løbet af sejlsæsonen.

lille tut
14-07-2010, 18:57
Jeg ved bare dem jeg har rørt ved er der ikke problemer med når året er omme selvom de ligger i vandet hele året, bare af med prop hvert år og smør godt.

Men det er vel lidt ligesom olie nogen køber det som fabrikanten anbefaler, andre henter i Aldi-Thansen og div

BrianL
14-07-2010, 19:51
Jeg ved bare dem jeg har rørt ved er der ikke problemer med når året er omme selvom de ligger i vandet hele året, bare af med prop hvert år og smør godt.

Men det er vel lidt ligesom olie nogen køber det som fabrikanten anbefaler, andre henter i Aldi-Thansen og div

Jeg tror nu heller ikke at det har den store betydning hvilken fedt man bruger, bare den er vandbestandig, og man så smører hvert år.

Hvis det er noget fedt som skyldes væk meget hurtigt af vandet, så kunne man jo ligeså godt have brugt syltetøj.

Tilgengæld tror jeg at hvis man bruger en fedt som er særdeles velegnet til formålet, så tror jeg at selv efter mange sæsoner uden fornyet smøring, så har man ingen problemer med en propel som sidder fast som ovenstående billeder viser. Men jeg anbefaler nu ikke at springe over med den årlige smøring :)

Jeg er ikke fanatiker med originale produkter, men jeg er går op i at bruge produkter som er velegnet til formålet, i stedet for bare at bruge noget tilfældigt som måske virker.

goffy
14-07-2010, 20:30
jeg bruger en alm. stævnrørsfedt til akslen og andre steder på drevet.
når drevet bliver monteret om foråret får alle bolte også lidt stævnrørsfedt på rynkerne og der er aldrig problemer med at løsne noget.